12 Mart 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

12 Mart 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

Bu nasıl şey Mısırçarşısını istimlâk mMasarıfatı yanlış hesap olunmuş Hstanbul Belediyesi -bundan Birmüddet evvel Mısır çarşısır m İstimlâk ederek modern bir M haline ifrağ etmeğe karar wermiğti. Bu karar üzerine çar "g istimlâki için sarfoluna - cak para hesaplanmış ve bu igin S00 bin lira ile ikmal oluna> Bileceği tahmin olunmuştu. Bu- mun üzerine istimlâklere giri- İatimlâk muameleleri ilerle - dikçe — istimlâk mesarifatının gittikçe tezayüt ettiği görül - müştür. Neticede şimdiye kadar çarşının istimlâki tamamlanma- dğı halde 1 milyon liradan fazla para sarfolunduğu görük müştür. İKTİSAD Yrenler fazla dolu geliyor Bon zamanlarda — Sirkeciye | gelen trenlerin fevkalâde kala- | balık olduklarını nazarı dikka-| te alan Gümrükler Başmüdürlü- | ğü, Sirkeci Gümrük kadrosunu takviye etmiştir. — Böylelikle, trenden çıkan takriben 200 ki-| şinin gümrük muamelesi yarım saatte tamamlanacaktır. Halk tipi kundura fiyatı tesbit olunuyor Halk tipi ayakkabılarının tes- | biti hazırlıkları bitmek üzere- | ilar Cemiyeti ta nmasına başia- ntlan tipler ikmal edilmiştir. Bu | kunduralar, bugün İstanbul Ti- | çaret ve Sanayi Odasına getiri- | lerek alâkadarların — iştirakiyle | bir toplantı yapılacaktır. Top- lantıda maliyet fiyatı tesbit e- diecektir. Bundan sonra, fiyat mallrakabe komisyonu yarınki perşembe günü yapacağı içtima- da satış fiyatlarını işecek | tir. ! ( YENİ KEŞRİYAT || Kıymetli bir eser | Bursa erkek ve askeri liseleri tanınmış ve kıymetli öğretmen- | lerinden Bay Mehmet Gülbahar | senelerce muntazam ve devamlı | çalışmasından sonra İngilizce - | den Türkçeye iki bin sahife beş | bin resim ve elli bin kelimelik | telâffuzlu bir lügat yazmıştır. | Muharrir kendi bilgi ve tecrübe- ginden ziyade eski ve yeni eser- lerden on muhtelif lügata mü -| racaatla, teknisiyenlere başvu - | rarak yurdda modern bir kamus | vücude getirmiştir. Bası malze- | mesinin pek pahalı- olmasına | rağmen hiç bir fedakârlıktan | çekinilmeden bastırılan bu lügat | herkese kolaylık olmak için ay- m cikiler halinde — çıkmağa başlamıştır. Bu orijinal eser bir kazanç maksadiyle — yazılmadığından yurtta bir boşluğu dolduracağı- na emin bulunuyoruz. Tavsiye ederiz. Yolcular, ben kıyafette bir he rifin şarkı ile bir münasebeti 0- hamıyacağını düşünmüşlerdir ki ince ince gülmeğe başlamış dı. En nihayet içlerinden bi — Pekâlâ akşam salonda şar- | kı söyle de sesini işitelim. Dedi. Zaten akşam olmağa da bir şey kalmamıştı. Fakat o za- mana kadar tenha bir mahalde kamarotun eline geçecek olur - sam yine kavga kopacaktı. Bu - mun için yolculara: — Baş üstüne muhterem yol- cular. Lâkin akşama kadar bu- rada kalacak olursam kamarot beni gizli bir yerde yakalayıp güzelce bir dayak atar. Halbuki herif beni dövecek bir iktidarda değilmiş. Yani ba- na el kaldıracak olsa kaptan derhal herifi kovarmış. Bu te - minatı aldıktan bir iki saat son- ra da hava karardı. Vapurun içerisindeki fenerler yakıldı. Sa- lonun kapısını bulamayıp bir yanlışlığa meydan veririm kor- kusu ile alt kata inmiyor, yol - cuların beni çağırmalarına in- tizar ediyordum. Bir saat kadar böylece vakit geçirdim. Bir saat sonra alt kamaralara inen mer- diven başından bir ses: — Şarkı söyliyecek yolcu ne- rede? Hey. İstanbul P. T. T. Müdürlüğünden Osmaniye telsiz istaryonu binasında yaptırılacak tamirat keşifnamesi Mucibince açık eksiltmeye konulmuştur. siltme 28/83/041 tarihinde cuma çikmfi sant 16 da B. Postahane bina- « karşısında Valde hanı 2 inci katta 28 No. da umumi depo mhuhasipliği odasında toplanacak müdürlük alım satrm Komisyonunda yapılâcaktır. Keşif bedeli 1731 lira Gi kuruş muvakkat teminatı 129 lira 87 kuruş- tur. Taliplerin keşif ve şartnamelerini görmek ve muvakkat teminatlarını İstanbul Belediyesi İlânları I Emirgânda, Emirgün caddesinde 3 harita ve 10 kapı numaralı evin hedim ve tahassül edecek enkazının satışı açık arttırmaya — konnlmuştur. Tahinin bedeli 3638 lira 50 kuruş ve ilk teminatı 272 lira 89 kuruştur. Şartname Zabıt ve Muamelât Müdürlüğü kaleminde görülebilir. İha- le 71/3/1941 perşembe günü saat 14 de daim! encümende yapılacaktır. Ta- BULMAC Aîi ğ yatırmak üzere çalışma günlerinde B. Postahane binası birinci katta idarf kalem levazım kısmına eksilime gün «1000> lirahk bu işe benzer iş yaptığına dair idarelerinden almış olduğu vesikalara istinaden İstanbul vilü: tatil günleri hariç 8 gün evvel alınmış ehliyet ve 941 Odası vesikalarile muvakkat teminat makbuzlarile müracaatları, (3901) Tors A G7 Nİ SOLDAN SAĞA : Bir vilâyetimiz. mlâk. Ş, g5 ır - Bir renk - Arapça S — riayet eder - Gi ski bir silâh. 1— Parasız - Bir spor. 8 — Geceleri yatılır - Alay. 9 — Herkesin bağlı olduğu toprak. | YUKARIDAN AŞAĞIYA: | 1— Herkesin muhtaç olduğu gıda -| Beyhude, 2— Hak, $ — Geçmiş zaman - Bağlamaya ya- rar. 4 — Bir rakam - Her işe karışan 5 — Sporcular bağırır - Zaman. 6— Bir meyva - Eski bir tabir. T.— Bütünlük - Rusça <Evet> - Za- man. 8 — Köpek - Manda yavrusu. 9— Müteharrik duvar. (Evvelki bulmacanın halli) 1-259de 5 6,1.$ 9 3İSİBİTİNAYETE TİAİNİEMİAK!IL SİAKİLL) 7İCİSEİKİMİKAPİI 8İLİSİTİLİRİAİPHiR 9|iî*l İBMİLİEİSİTİRİK Hukuk ıstılahları lügatı Yazanlar: İstanbul avukatlarından Celâl Feyyaz ve Hükuk Fakültesi mezunlarından — oğlu Feyzi Guııc.lw Hukuk fakültelerine devam eden arkadaşların mesailerine kolaylık ol- mak üzere bu kitabı çıkardı Tevzi Mahalli: Sirkeci han No, 18 Satış yerleri: Babiâğli İk hanesi, Beyazıt elektrik idaresi ya-| nında No. 25, Milliyet “Kitapevi ve| Veznecilerde Üniversite eczahanesi aında Türkiye kitap evinde :uj Erzurum kütüp- Çakı ile kaşından yaralamış Samatyada Ağahamamı cad desinde oynamakta olan 11 ya- şındaki Kosti oğlu Pavliyi çakı ile gol kaşı üzerinden yaralayan Halit oğlu Nevzat yakalanmış - tır. Diye bağırdı. Ben de iki adım ileride duruyordum. Hemen: — Buradayım mösyö.. Dedim. Ses gelen tarafa doğru yürüdüm. Bu da vapur - culardan biri imiş, beni görün - ce: İ — Ha gen misin? Haydi yol- cular ve kaptan seni istiyor. Dedi. Herif kaptan deyince gündüz- kü vak'a aklıma geldi. Acaba kaptan beni azarlıyacak mı idi? Maamafih yolcular orada iken korkmağa lüzum yoktu. Herif ile birlikte merdivenleri indim. Sabahleyn — kaptan ile görüşmüş olduğum salon kapı - gından içeri girdim. Fakat sabahleyin — salonda kaptandan başka hiç kimse yok- ken gimdi bütün yolcular orada idi. Ben kıyafeti hazıram ile bu kadar kişinin içerisine girmeğe cesaret edemiyordum. Kaptan: — Gel, sıkılmağa hacet yok. Muhterem yolcularımıza pek gü zel sesin olduğunu, şarkı söyli - yeceğini söylemişsin. Dedi. Pen, münasebetsiz ka- marot orada ise hiç salona gir- mek taraftarı değildim. Beni dö- ğüp kömürlüğe kapamak tine Müracaatla eksiltme tarihinden yılına ait Ticaret birlikte — komisyona Büyük tencere - Masallarda ge- | en bir şahıs, | B o R s ve saatinde de en az bir taahhütte İRADYO| BUGÜNKÜ PROGRAM | 8.00 Program — 18.80 Konuşma 8.03 Haberler | 1845 Cocuk 8.18 Müzik saali 8,30 - Konuşma | 1915 Müzik 8,35 Müzik 19.80 Haberler 845 Ev kadın| 1945 Müzik * 2015 Radyo 12.30 Program gazetesi 1283 Müzik — | 2045 Müzik 1250 Haberler | 2110 Konuşma 1305 Müzik — | 2125 Müzik 1320 Müzik — | 2145 Müzik -e 2230 Haberler 18.00 Program | 22,45 Müzik 1803 Müzik — | 2325 Kapanış 1 Mart 841 Açılış ve kaparış Londra 1 Sterlin 5.24 Nevyork — Dolar 129.20 Cenevre İsviçre Fre 29.98 Atina Drahmi 0.9975 Sofya Leva 1.6225 Madrid Pezeta 12.9375ö Belgrad Dinar 3175 Yokohama — Yen 311375 Stokholm — İsviçre kror- 31.005 Esham ve Tahvilât Tahvilât üzerine muamele olma- mıştir. İLÂN ; Biga lcra Memurluğundan! ' Biga Eytam dairesine izafetle ha- 238 lira vermeğe borçlu Biga kasabasından Mehmet oğlu Hasan veresesine ait Biga tapusunun nisan 338 tarih ve 20 numarasında kayıtlı Biganın Tekkeci mahallesinde — şar- kan yol ve garben Kalecikli Hali), | şimalen İsmall ağa ve cenub ile 112 zira — mesaha arsanın mahcuz olup Vereseye hissede 4 hissesinin açık arttırma su- retile paraya çevrilmesine karar ve- rilmiştir. Gayri menkulün muhammen kıy- meti: 150 lira. Evsafı: Çarşıya çok yakın bir me- ede ve iki işlek caddenin birleş- tiği köşede yüksek bir mevkidedir. Satış açık arttırma suretile yapıla- cağından ve arttırma bedeli de peşin olduğundan artırmaya işurak ede- ceklerin muhammen kıymetin * 7,5| Ku nisbetinde pey akçesi vermeleri veya milli bir. bankadan teminat mektubu getirmeleri icab eder, Gayri menküle ait vergi borçları - tanzıfat ve tenviriye ile vakıf borçları borç-| lulara ait olup satış bedelinden tenz.1 | olunur. | Birinci arttırma: 1/4/941 salı günü saat 10 dan 1l e kadar Biga icra dairesinde icra edilecek ve muham- | men kıymetin 96 75 ini bulduğu tak- dirde üste bırakılacaktır. Aksi tak- dirde en son arttıranların taahhütle- ri baki kalmak şartile 10 gün temdit edilerek 11/4/941 cuma günü saat 10 dan 11 e kadar ayni dairede kat'l ihalesi yapılacaktır. 2004 sayılı zi çevrili n müaddel. 126 müstefit olsun? Bunun için sa - lon kapısından başımı uzattım: — Baş üstüne mösyö kaptan. Fakat o sizin vapurcularınızdan kamarot denilen suratsız. adam Orada ise ne içeri girerim, ne de arkı söylerim, Zorla değil ya! sterseniz Vapur parasını vere - yim, Dedim. Parmağını ısırdığım — yolcu - nun vermiş olduğu - iki lira ce - bimde idi. O paraya güvenerek böyle söylemiştim. Bu sözlerim üzerine salonda bir kahkahadır koptu. Neden sonra kaptan: — Haydi! Haydi! Burada ka- marot filân yok. Gel içeri. Dedi. Bu teminatı aldıktan sonra i- çeri girdim. Kadınlar, erkekler, sandalyalara, koltuklara, orta - daki büyük, uzun masanın et - rafındaki kanapelere oturmuş - İar, konuşuyor, gülüşüyorlar, si- yen herif niçin benim s: gara içiyorlardı. lplerin ilk teminat makbuz veya Mmekt dalmi encümende bulunmaları Ankara mıntakası reisliğinden | Bıtma mücadele cıhhat memuru yetiştirilmek üÜzere 17/3/1941 tarihi | nde başlamak ve bir ay müddetle tedrisatta bulunulmak ve tedrisatı mü- teakıp on beş gün köylerde tatbikatla retsliğinde sıtma mücadele küçük açılacaktır Kursa gireceklerin aşağıda I — Orta mektep veya eski tüşi II — Askerliğini yapmış bulunm Hİ — Sıhhati tam olmak, IV — Türk olmak ve iyi Kursa girmek İstiyenlerin ıda) tın on beşinci gününe kadar reisliğimize müracaat etmeleri ilân olunur, 1 — Orta mektep veya eski rüştiyı 2 — Nüfus hüviyet cüzdanı sureti, 3 — Askerlik vesikası sureti «terhi 4 — Sıhhat raporu «memurin kar gında yazılı olduğu üÜzere> B — Hüsnü hal mazbatası 6 — Hali medent beyannamesi, Ka 8 — 3 adet 4X6 eb'adında fotoğr 9 — Tercümei hal va ahlâk sahibi bulunmak, taşesiyle mükellef olduğu kimselere ait beyanname tuplarile ihale günü muayyen saatte (1914) sıtma mücadele ştigal olunmak Üzere mıntakamız | at memurları — yetiştirme | ki şartları haiz olmaları lâzımdır. tiye mezunu bulunmak, ak, kursu | ki vesikalarile birlikte nihayet Mar- 'e mezunü şahadetname: BAŞ, DİŞ, GRİP, NEZLE; ROMATİZMA ve SOĞUK ALGIN- LIĞINI DERHAL KESER DEVA Kaşelerini Her eczanede arayınız: is tezkeresi> 'nununun 5 inei maddesinin D. fıkra- at (1157 - 1586) T. İş Bankası 1941 Küçük Tasarruf Hesabları İKRAMİYE PLÂNI ıncı maddesine tevfikan hakları tapu sicillile sabit olmuyan alacaklılarla diğer alâkadaranın ilân tarihinden itibaren 15 gün zarfında haklarını faiz ve masrafa dair olan iddialarım evrakı müsbitelerile birlikte daire- mize bildirmeleri Aksi halde hakları tapu sabit ol- dâzımdır. cillile Bir çalgıcının seyahati 179 Ben oturacak bir yer ararken kaptan eli ile bir köşedeki san- dalyayı göstererek: — Şuraya otur. Dedi. Kadınlardan biri -piyanonun başına geçti. Bir kaç hava çal- dıktan sonra kaptan bana: — Şimdi hangi havayı söyli- yecek isen söyle.. Madmazel çal- Zin. Dedi. Bu akşam nail olduğum mu - yaffakıyeti ömrümde unutamı - yacağım, İlk havayı söyler söy- İemez etraftan: — Bravo delikanlı. ğ Besine — diyecek yok arkadı Sedaları işitiliyordu. Ahenk bir saat devam etti. Son hava bittikten sonra kaptan ya- nıma yaklaştı. Elime içerisi pa- ra dolu bir kese sıkıştırarak: — Yolcularımızın hediyesi, Dedi. “rkek yolculardan bir kaçı 1 adet 2000 Liralık — 2000- $ > 1000 » — Ü a , TOA K — * > 500 » — B >/ 20 » — 38 » 100 » — 80 > — 50 > . — 4000 300 » — 20 > — 6000.— > Keşideler: 4 Şubat 2 Mayıs, 1 Ağus- 3 İkinciteşrin tarihlerinde yapılır| miyan alacaklıların satış bedelinin paylaşmasından hariç kalacakları ve daha fazla izahat almak istiyenlerin Biga icra dairesine müracaatla 941/24 numaralı dosyada mevcut - takdiri kıymet zabıt varakasile 7/3/941 tari- hinden itibaren asılı bulunacak açık arttırma şartnamesini görüp anlıya- cakları ilân olunur. kamaralarına gitmişler, fazla es | vaplarından bana pantalon, ce - ket, şapka, iç çamaşırları getir- mişlerdi. Kaptan hemen vapu- run banyosuna girip yıkandık tan sonra üzerimdeki elbiseyi atmaklığımı ve bu yeni' şeyleri giymekliğimi emretti. Ertesi sabah güverteye çık - tığım zaman yeni kılık ve kıy: fetimle kamarota kendimi gös- terip Kim olduğumu anlatmak istedim, fakat bir türlü herifi bulamadım. Vapur Cenovadan hareket et- tikten iki buçuk gün sonra Na- poliye geldi. Ocakçılar, kazanların altında ne kadar çok ateş yakılırsa va- purun o kadar hızlı gideceğini söylemişlerdi. Onların yerinde olsaydım, kömürlükteki kömü -| rün hepsini kazanım altına ata Maliye Vekâletinden Dantelsiz bir kuruşlukların tedavülden kaldırılması hakkında ilân Dantelsiz bir kuruşlukların yerine dantelli bir kuruşluklar darp ve piyasaya kâfi miktarda çıkarılmış olduğundan dantelsiz bir kuruşlukların 31/Mart/941 tarihinden sonra tedavülden kaldırılması kararlaştırılmıştır. Dantelsiz bir kuruşluklar 1/Nisan/G41 tarihinden itibaren artık tedavül et miyecek ve bu tarihten itibaren ancak bir sene müddetle yalnız mal san- dıklarile Cümhuriyet Merkez Bankası şubelerince ve Cümhuriyet Merkes Bankası şubesi bulunmayan yerlerde Ziraat Bankam şubelerince kabul edi lTebilecektir. Elinde dantelsiz bir kuruşluk bulunanların — bunları — malsandıklarile Cümhuriyet Merkez ve Ziraat Bankaları şubelerine tebdil ettirmeleri ilâm olunur. «9035> <12523> İstanbul Hava Mmtaka Depo Âmirliğinden: Bir makinistle bir marangoz alınacaktır. 1 — Depomuzda ücretle çalışmak üzere bir tayyare veya otomobil makinistile bir marangoz ustası alınacaktır. 2 — Askerlikle alâkası olmıyan isteklilerin imtihan gün ve şeraitl anlamak üzere en geç 15/3/941 tarihine kadar Yegilköy hava mınlaka depo âmirliğine müracaatları. 3 — Sanat okulu mezunu tercihan alınacaktır. (1829) Toprak Mahsulleri Ofisi Otisimizee satılacak unların fırınlara gidecek — çuvallarını toplıyarak kabili istima) bir halde dilediğimiz fabrikalardan birisine teslimi işi pa zarlık suretiyle İhale edileceğinden alâkadarların martın 11 inci salı gü- nü saat 15 te Liman han dördüncü kattaki ofişimize müracaatları. — 1817 Devlet orman işletmesi Pos revir amirliğinden 1 — Pos ormanı imalâtından 70 -100 bin parça Adana çeşidi ve diğer çap kerestenin sü' ile Trak deresi ve Seyhan ırmağının bir kısmı vasıta- sile Eğner, İlyas boğazı mevkileri arasına nakil ve su kenarına istifi kan palı zarfla eksiltmeye konulmuştur. 2 — Tahmin edilen bedel 120 desimetreküpe kadar beber parça için kırk kuruştur. 3 — Eksiltme 7 Nisan 941 tarihinde saat 15 de Adana da devlet orman gletmesi Pos revir âmirliği binasına yapılacaktır. 4 — Bu iş için muvakkat teminat 3750 liradır. 5 — Teklif mektuplarınn arttırma günü ve saatinden bir saat evve. line kadar komisyona verilmesi lâzımdır. 6 — Bu işe ait şartname ve mukavelename projeleri Orman Umunt Müdürlüğü, Ankara, istanbul, Adana, Mersin çevirge müdürlüklerile — Pos revir âmirliği ve Alanya bölge şefliklerinden 200 kuruş bedelle temin edilebilir. 1763) İzmir Nafia Müdürlüğünden İzmir bükümet konağı tamiratı 17172 lira 36 kuruş keşif bedeli ila 28/2/941 tarihinden itibaren 20 gün müddetle kapalı eksiltmeye konul- müştur. İstekliler 2490 sayılı yasa hükümlerine göre hazırlıyacakları 1278 lira 93 kuruş tutarındaki muvakkat teminat ve on bin liralkk yapı tamirat işini muvaffakiyetle başardıklarına dair ibraz edecekleri resmi vesaiki muhtevi teklif mektuplarını 21 Mart 941 cuma günü saat 11 de İzmir Nafia Müdürlüğünde müteşekkil komisyon reisliğine tarihi mezkürda Müm Aayyen saatten bir saat evvel tevdi edip makbuz alacaklardır. Postada vaki gecikmeler kabul edilmez. «1657> (3 «191> Sahibi: A. Cemalettin Saraçoğlu Neşriyat Müdürü: Macit Çetin. Basıldığı yer? (H. Bekir Gürstoylar ve A. Cemalettin Saraçoğlu matbaası) göstereceğini söylemişti. Herif hakikat halde — doğru söylemişse madmazelin evini, ya hut şatosunu bulmak pek kolay- dı. Şayet yalan uydurdu ise şim- di meydana çıkacak madmazeli bulmak mümkün olmuyacaktı. Bu suale lâyıkı veçhile cevap verebilecek bir adam bulmak i- çin etrafa göz gezdiriyordum. Yanımdan gelip geçenlerin ek- mişti. Lâkin münasip bir vakit bulamadım. Herifler hiç oradan ayrılmıyorlardı. Hasılı bir gün- de gelinecek yerde iki buçuk günde gelmiştik. Bu kabahat o- cakçılarda idi. Vapur Napoli denilen şehrin limanından içeri girince hayret- te kaldım. Çünkü bu şehir Ce - novadan pek çok büyük olduğu | gibi liman gayet geniş, ateşli, yelkenli gemiler beş yüzden faz: İa idi. Bizim vapur açıkta dufan gemilerin arasından geçmek için epey vakit geçirdi. En nihavet rıhtıma yanaş - tık. Bir saat sonra Napoli yok cuları çıkmağa başladı. Ben de merdiven başında du - ran kaptana? — Adiyo müösyö kaptan. Dedikten sonra rıhtıma çık - tım, ÜÇÜNCÜ KISIM Napolinin gayet büyük bir şe- hir olduğunu söylemiştim. Va - purdan çıkar çıkmaz ne tarafa gideceğimi kestiremedim. Rıh - fım pek ziyade kalabalıktı. Viyanada refikim Alfred Mül cak, vapuru hızlı yürütecek - tim, Ocakçı çıraklığına başladığım | zaman bu keyfiyet hatırıma gel | lerin bir kaç lirasını çarpan sar- hoş herif madmazel Mikaellânın gayet maruf bir kadın olduğunu Napolide her kime sorulsa evini serisi kılıksız kıyafetsiz herif - lerdi. Zannerdersem bunların kâfesi vapurcu, işçi takımından idiler. Aara sıra kılığı kıyafeti benden düzgün adamlar da ge - çiyordu. Kılıksızlara sorsam be- nimle eğlencekler, ötekilere sor- sam onlar da ya cevap verecek- ler, yahud vermiyeceklerdir. Aşağı yukarı gezinmeğe baş- ladım. Akşama kadar buralarda vakit geçirecek değildim ya? Ce bimde epeyce param da vardı. Madmazelin evine araba ile git- mek daha münasip olacağını dü- şündüm, Hem kıyafetim iyi larda mutlak katı gömlek, uzun pantalon ile gezmek usulden - miş. Ben de o şekilde idim. Çün- kü vapurda salon yolcularının verdikleri elbise de uzuzn pan - talon, katı gömlekti. (Arkası var)