1 Haziran 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran Vergilerd — * 1941 > v Yapılan zamlar hakkında | (Baş tarafı 1 inci sayfada Şözkeresi harçları da 50 liraya | :u edilmiştir. | b — Serbest meslek erbabının .zanç vergilerine geçen sene ya- aş olan yüzde 50 zam - bir isli arttırılmıştır. € — Müteahhitlerin, — eenebi | İzakliyat kumpanya ve acetele- İyinin ve gayri menkul yaptırp satmayı meslek ittihaz edenlerin | tııdev'ııe geçen sene yarplmış o- | m yüzde 50 zam bir misli art- İamılmış ve bunların dört lira o-| İan ruhsat tezkeresi harçları zı liraya çıkarılmıştır. d — Dükkân ve mağazalarının gayri safi iradı üzerinden vergi | veren mükelleflerin vergilerine geçen sene yapılan yüzde 25 zam bir misline yâni yüzde 50 ye çı- | karılmıştır. — Ru zamlar 1941 mali ver- | gilerine de şamildir. —| haziran | 194 | tarihine kadar vergileri teb- | liğ edilmiş olan mükelleflere yeni zamlar ayrıca tebiiğ edilmiyece-| ğinden mükelleflerin taksitlerini ödedikleri sırada bu zamları da ödemeleir icap eder. 3 — Hayvanlar vergisine ya- pılan zamlarla birlikte koyun ve keçilerin vergisi 60, tiftik keçile- 35, Merinos koyununun 30, | mğrrların 35, mandanın |00, deve ve domuzlarım 125, at, eşek ve| katırların vergisi de onar kuruş olmustur. 4 — Veraset vergisine, tiyatro | ve sinema resimlerine, gümrükler, | de kullanıdan evrakın — müdafaa | vergisine asıl vergilerin bir misli | tam yapılmıştır. 5 — uMayyen meblâğı havi | mukavelenamelerle teminat ve kefalet mektupları, rehin senetle- ri akreditiflerle kredi mektupla- rının damga resmi binde ikiye çe | karılmış, resmi dairelerden veri- | len makbuzlarla porsta ve telgraf | makbuzlarının resmi 2 kuruştan | 3 kuruşa iblâğ edilmiş. ihale ka- rarlarının damga resmi bir misli arttırılmıştır. 20 liraya kadar o- lan posta ve telgraf havalename- leri 2 kuruş, diğer bütün havale- nameler 5 kuruş. bankalar ve ti- carethaneler arasında teat iolunan irsal, tahsil ve teslim emirleri 5 kuruş resme tâbi tutulmuş. resmi dairelerden verilen kayıt ve ka-| rarların hulâsa ve 'suretleri, me- murin sicil cüzdanlarının ve inhi- sar idare ve şirketlerine verilen | beyannamelerle bu şirketler tara- fından efrada veirlen ruhsatna- | melerin resmi yüzde 50 arttırıl- mıştır. © — Memleket içinde imal e- dilmiş okan lâstik ökçe, — soşon, kaloş ve çizmeler kilo başına 15 | kuruş istihâlk vergisine tâbi tu- talmuştur. Gerek memleket için- de yapılan, gerek hariçten ithal olunan çimentolara ton başına iki Hira istihlâk vergisi vazedil- miş, sun'i ipek ipliğinin isthlâk vergsi kilo başına 150 kuruştan 250 kuruşa çıkarılmıştır. Kahve- nin istihlâk vergisine kilo başma 25 ve çayın istihlâk vergisine 40 | kuruş zam yapılmıştır. 7 — Zeytin, susam, ayçiçeği, | keten tohumu, pamuk vesair ne- | bati maddelerden çıkarılan yağ- Jar, fondan, şekerleme, bonbon, karemelâ, mermelât, — reçel, İo-| kum, akide şekeri ve emsali şe- kerlerdenden imal edilen mad- deler ile kepegir muamele vergisi imuafiyeti kaldırılmış ve bu mad- deleri imal eden sınat müesese- ler ile muamele vergisi kanunu- nun ikinci maddesinde yazılı top- | tancı ticarethane ve mütcahhit- ler, filyal, şube ve satış mağaza- karı muamele vergisine tâbi tu- tulmuştur. Tahin helvasının mua- mele vergisi muafiyeti bakidir. | 8 — Kibritlerden alınan on | para müdazfaa vergisi otuz para- | ya çıkarılmış, tütüm, sigara ve içkilerden alınan müdafaa vergi- heri arttırılmış. tuza kilo başına | bir kuruş müdafaa vergisi vazo- | kunmaştur. 9 — Mektup ve kartpostalla- ra ,kıymetsiz ticarct eşyası örnek- lerine, adli tebliğata, telgraflara | ve telefon abone bedellerine, şe- hirler ve milletler arası konuşma- | larına müdafaa vergisi konulmuş- tur. 10 — Sahibinin bizzat oturdu- ğu meskenlerin bina vergilerine | bina vergisinin altıda biri ve di-| ier bölüür bönülmmn — vergilerine | de bina vergisinin üçte biri m..& | | | | | betinde müdafaa — vergisi vaze- dilmiştir. 11 — Türkiyeden ecnebi mem leketlere ihraç olunan eşya ve hayvanlar, kıymetleri üzerinden yüzde 3 nisbetinde ihracat ver- Bisine tâbi tutulmuştur. 12 — Ecnebi memleketelrden Türkiyeye — getirilen ithalâr — eş- gasının muamele vergileri matra- hına, bu eşya için ödenen takas | *ve tarih, coğrafya fakültesi coğ | Bora, Galatasaray lisesi müdü-| | men okulu coğrafya öğretmeni t'r "o]rawa m-” ransı Tap anıyor (Baş tarafı 1 Inci kereleri sonunda hazırlanacak rapora göre Maarif — Vekilliği coğrafya programı ve kitapları, terimleri ve tedrisatı hakkmda | icap eden kararları alacaktır. W Maarif Vekili Hasan Âli Yü-| | celin reisliğinde toplanacak o- lan bu kongreye talim ve ter - biye heyeti reis ve azaları ile | Genelkurmay / Başkanlığı, Zi -| raat, Ticaret ve İktısad Vekil- | likleri mümessillerinden başka | şu zatlar da davet olunmuşlar-| dir: | umum müdürü Tevfik Göy - ; | | / Başvekillik meteoroloji işleri men, Başvekillik istatistik u- mum müdürü Celâl Aybar, İs - tanbul üniversitesi fiziki coğ rafya ord. profesörü İbrahim Hakkı, beşeri ve iktısadi coğ - rafya ord. profesörü Rüsöw, Türkiye coğrafyası profesörü Besim Darkot, umumi coğraf - ya doçenti Ahmet Hulüsi Ar - del, iktısadi coğrafya docenti A- K Tevfik Tanoğlu, Ankara dil rafya öğretmeni Hamit Sadi Selen, Ankara dil ve tarih - coğrafya fakültesi doçentleri Cemal Alagöz ve Niyazi Çıtak oğlu, Maarif Vekilliği müfet - tişlerinden Fethi İsfandiyaroğ- lu ve Necmettin Boran ve Cemil. rü Behçet Gücer, Galatasaray lisesi coğrafya öğretmeni Faik Sabri Duran, İstabul kız öğret- İstanbul Kabataş lisesi coğraf -| ya öğretmeni Saffet — Geylâni, Galatasaray lisesi coğrafya öğ- retmeni Macit Arda, Kabataş lisesi coğrafya öğretmeni Sıt - kı Son, Adama Erkek Hisesi coğ rafya öğretmeni Sabri Düş - mez, Şehremini orta okul müdü, rü ve tarih - coğrafya öğret - meni Hamdi Nâzım Ertek, Ga-| ziosmanpaşa orta okulu tarih -| coğrafya öğretmeni Hayrettim Külin, İzmir Karşıyaka orta okulu tarih - coğrafya öğret - meni Kemal Batu. y primleri de ithal olunmuştur. 13 — Kepeğin, şekerden ma- mul maddelerin ve nebati yağla- rım memleket içinde imal edilmiş olan löstik ökçe, soşon, kaloş ve | çizmelerin, çimentonun, sun'i -| pek ve sun'i ipek ipliğinin, çay ve kahvenin ticaretile iştigal e- | denler ve bu maddeleri imalâtın- | da iptidai veya tâli madde ola- zak kullanan sınai mücsseseler, maliye dairelerince yapılacak i- lâm takip eden günden itibaren | 3 gün içinde, kanunun neşredil- düğ 31 mayıs 1941 cumartesi gü- nü sabahı ticarethane, mağaza, | ambar ve depolarında, fabrika ve imalöthanelerinde, şube ve a- cente ve komisyoncuları nezdin- de bulunan kepek, şekerden ma- mul madde ve nebati yağ, lâstik ökçe, soşon, kaloş. to, sun'i ipek ve sur çay ve kahve mevcutlarının mik- tar ve sikletini ve bulunduklari yerleri gösteren bir beyannameyi bağlı olduklarr varidat dairesineği vermeğe mecburdurlar. 31 mayıs | 1941 cumartesi sabahında mev- | cut olup beyanname verildiği ta- rihe kadar satılmış olan mevad | da beyannameye ithal edilecek-| tir. a — 31 mayıs 1941 cumartesi | sabahında kepeklerden mamul | madde ve nebati yağ mevcutları | yüzer kilodan, çimento mevcudu | 500 kilodan ve diğer mevaddan | olan mevcutları da onar kilodan | az olanlar, | b — Muamele vergisi kanunu- nun VI ve 12 inci maddeleri mu- cibince muamele vergisinden mu af bulunanlar beyanname vermek mecburiyetine tâbi değildirler. 14 — Tütün ve müskirat bayi- leri, hususi âmiller, kibrit inhisar | şirketi acenteleri ve tuz ahım "'İ tımı ile iştigal edenler de, maliye dairelerince yapılacak ilânı takip eden günden itibaren 3 gün için- de 31 mayıs V94| cumartesi günü sabahı ellerinde | sigara ve içkilerle kibrit ve xık, mak taşl tiket fiyatlarına göre nevilerini, mik- mevcut tül ve tuzların | cak mevad ile beyanname harici T V_,ıî bırıt için Lon- dra hayale kapılmıyor VBaş tarafı 1 inci sayfada) Harbiye nezareti, Girid başku: mandanı General Freyberg hak- kındaki Alman haberleri ile alâ- kadar olarak neşrettiği tebliğde | şöyle demektedir. General Fereyberg'in sağ ve| salim olduğu ve kıt'aları ile bir- likte bulunduğunu bildirmekle memnunuz. Yunan Altunları Amerikada Londra, 31 (a.a.) — Kahire- den Times gazetesine bildirildi-| ğine göre, kabinesinin bütün â-| zalarını salimen toplamış bulu- nan Yunan Kralı Georges şimdi | İngiltereye ait topraklarda bek- lemektedir. Kral Yunanistana ve orta | şarkta mücadeleye devam eden | Yunan kuvvetlerine daha yakm bir yerde bulunmağı tercih et- mektedir. Yumnanistana ait altunların Al | manlar tarafından zaptedilmedi- ği öğrenilmiştir. Yunanistanın altun ihtiyatları olduğu gibi | şimdi Nevyorkta — bulunmakta- | dir. Londra, 31 (aa.) — Reuter: Bugün Londrada tebarüz et- tirildiği veçhile, Giriddeki — va-| ziyet, hiç bir yeni haber gelme miş olmasına rağmen, her halde güçlüklüdür. Landranın noktai nazar şu - dur ki, Giriddeki vaziyet ne tarz da tecelli ederse etsin, Girid - deki hareketimiz iki bakımdan tamamiyle yerinde olmuştur. Evvelâ, Almanlara yüksek an- trenman görmüş asker ve hu - susi surette hazırlanmış mal - zeme zayiatı verdirilmiştir. Sa- niyen, bu başka taraflarda va- ziyet bir netice vermemizi müm kün kılmıştır. Büyük Deniz harbi tafsilatı Londra, 31 (aa.) — Bismar- kın batırılmasiyle neticelenen harekâta l"ık eden subay ve| dar zırhlıya 8 veya 9 torpil isa- bet etmiştir. Bu esnada müret- tebatın güvertede siyah nokta- lar halinde toplandıkları görül- müştür. Deniz harbine iştirak eden - lerden biri demiştir ki: Düşman büyük bir şecaatle harbetmiştir. Göründüğüne göre Bismarkın subay ve tayfaları| gemilerinin batmıyacağını, ka- | radan imdat göreceklerini son dakikaya kadar zanntmişlerdir. | hlhakık:ı kendileirne 200 tay- yreden mürekkep Bir yardım kuvveti gönderilmekte —olduğu bildirilmiştir. Gemi battıktan sonra sağ kalanların kurtarıl - masına devam edilmiştir. Fakat bu sırada civarda denizaltıları örüldüğü haber verildiğinden giliz gemileri yerlerini değiş- trmeğe mecbur kalmışlardır. letini ve bulundukları yerleri gösteren bir beyannameyi ruhsat tezkeresi aldıklar tinbisar- lar idaresine vermeğe ve yeni ka- munla yapılan zamları ödemeğe mecburdurlar. 31 mayıs 1941 sa- bahında mevcut olup da beyan- name verildiği tarihe kadar sa- tılmış olan mevad da beyanname- ye dercolunacaktır. 31 mayıs 1941 cumartesi sa- bahı tuz mevcudu 250 kilodan az olanlar beyanname vermek mecburiyetine tâbi değildirler. 15 — Stok mevcutlarını kanu- ni müddeti içinde beyanname ile | bildirmiyenler nezdinde buluna- zuhur edecek mevaddın vergileri beş kat fazlasile ahnacaktır. — | 16 — Yeniden muamele vergi- | sine tâbi tutulan şekerden mamul | maddeler ile yağları ve her türlü itriyat ve tuvalet maddelerini sı- nai müesseselerden mübayana e- denler veya bunlara imalât yaptı- | ranlar | ikincikânun 1941 tari- hinden 31 mayıs 1941 tarihine | kadar mübayaaları veya imalât- | ları 90 bin lirayı geçmiş İse top- tancı sayılacaklarından | haziran 1941 tarihinden itibaren 39 zarfında, bağlı oldukları varidat | dairelerine işe başlama beyanna- meis vermek, defterlerini tasdik | ettirmek, 31 mayıs 1941 sabahı mevcut stoklarının tanzim ederek defterlerine geçir- mek mecburiyetinder'irler. envanterini IRAKTA (Baş tarafı 1 inci sayfada) | İran gazeteleri, Irak - Başvekili | Raşit Ali Geylâni ile kabinesi zasından bazısının ve birkaç Irak subayının İrana gelmiş ol- | dukları hakkında resmi bir teb- liğ neşretmektedir. 'TTeslim merasimi | Kahire, 31 (a.a.) — Mütare- | ke için müzakerelere, dün Bağ- | dad civarmdaki Irak âsi kuvvet- lerinin kumandanı subayın be- | | yaz bayrakla İngiliz umumi ka- | rargâhına gelmesindenberi baş- | lanmıştır. Bu Bağdad belediye reisinin İngiliz büyükelçisi nez- | dinde yaptığı teşebbüsü takip et- | miştir. Bağdad belediye reisi, â- | silere, nİgiliz askeri kumandan- Öeci Ve ni şie Başnları | tavsiye etmiştir. Beyrut, 31 (a.a.) — Ofi: Son 48 saat içinde Iraktaki vaziyet süratle Irak-ordusunun aleyhine inkişaf etmiştir. Filistin mo- törlü lat'aları şimdi Bağdada yaklaşmışlardır. Bu mmtakalar Pirat ve Ramadiye nehirlerini geçtikten sonra Irak hükümet merkezinin varoşlarına varmış- lardır. Bu tehdit karşısında — iktisat nazırı B. Sesbaui Bağdadı mü- dafaaya memur edilmiştir. Bağ- dadın içinde muharebe olmama- sı için dün teşebbüslerde bulu- | mulmuştur. Bu vaziyet karşısın- da Raşit Ali taraftarı olan na- zır yeni 'vazifesinden çekilmek mecburiyetinde kalmıştır. Dün, teşekkül eden yeni komite ha- | kikatte hükümet merkezinin kan | dökülmeden teslimini temin et- | mek üzere şehrin idaresini eline | almış ve yarı askeri arap genç- | lik teşkilâtına silâhlarını terke- | derek dağılmak için tebliğat yap | mıştır. Anlaşıldığına göre Bağ-| dadın sukutü bir saat meıelesı- sidir. Dün Fallujah'da olan eski | Naib Abdülilâh'ın Cemil Ma-| fatai'nin reisliği altında yeni ka- bineyi teşkil etmeğe çalıştığı sa- | gılmaktadır. Hükümet merkezi- | ni terkederek şimale doğru gi- | den Raşit Alinin Musul mınta - kasında yeni bir ınukm*e.mc“ merkezi tesis etmeğe uğraşaca- ' ğ zannedilmektedir. Fakat dün | Tleuk Madub' büyle bi Büke vemet plânı tanzim edildiğine delâlet edecek bir hâdise cere- yan etmemiştir. Filhakika bü - tün Irak kıt'aları Bağdad ve Basra mıntakalarında bulun - maktadır ve Musulun müdafaa- | sının imkânsız değilse bile çok müşkül olacağı anlaşılmaktadır. Raşid Alinin nereye gittiği hakkında henüz sarih malümat yoktur. Raşid Alinin yabancı bir memlekete gittiği hakkında- | ki haber ne Bağdadda ne d'î Beyrutta teyid edilmemiştir. | Şayet Raşid Ali Bağdadı ter -| ketmeğe mecbur kaldı ise kra- im mevkkini tehdit etmek hiç! bir zaman bahis mevzuu olamı- yacağından her halde kral Fay- salı İrakta bıraktığı tahmin edilmektedir. Bununla — beraber vuxyemıa bu şekli alması bütün ııkeriw harekâtın nihayet bulduğu de- | mek değildir. Memlekette bil - hassa çölde silâhl kıtaların çe- te faaliyetine devam edecekleri Son iki ay içinde Trak siya - setinde vuku bulan silkinmeler- den sonra, Abdülilâhın yeni hü- kümeti nasıl kuracağını ve bu| hususta İngiliz noktai nazarının | ne olduğunu ve halkın vaziyeti nasıl telâkki edeceğini tahmin etmek müşküldür. Halkın tica - | retle meşgul kısmını teşkil eden lerin muhasamata nihayet veri lerek işlere tekrar başlanılma- sından mesud olacakları şimdi- den tahmin edilebilir. Fakat bu na mukabil müfrit temayüllü gençliğin ve İngiliz aleyhtarı Münevverler partisinin muha- lefetini de hesaba katmak lâ zamdır. İtalyan elçisi de İrana akçtı Kahire, 31 (a.a.) İrak asi. SIT EETEANANTR TT GA efon ve Te | lediye | şartları taayyün Meçîıııl tayyareler İrlandanın Merkezi Dublin'i bombaladılar Dublin 31 (a.a.) — Yabancı tayyareler saat 22 de Dublin ü- zerinde büyük hava faaliyeti gösterdikten sonra Greenwich saati ile 23 den biraz sonra şe- hir üzerine bombaalr atınışlar - dır. Büyük bir yangın cıkmış - tır' Bundan başka bir sıra ma- ğaza ve ev yıkılmıştır. Başka yerlerde de müteaddit mağaza- lar harap olmuştur. İnsanca zayiatın miktarı he- nüz malüm değilse de bir çok kimselerin enkaz altında kal - mış olmasından korkulmakta - dir. Hücum esnasında tayyare dafi bataryaları şiddetli bir a- teş açmışlardır. Ölenler Dublin, 31 (a.a.) — Cumar - tesi sabah saatlerinde Dublinin son bombardımanı — esnasında 30 ile 40 arasımda ölü vardır. Bir bomba, Phönix parkına düş- müş ve park türektörünün e - vinde pencereleri kırmıştır. Amerikanın Londra elçisi Vaşingtonda (Baş tarafı 1 inci sayfada) Winant ne götürüyor? Vaşington, 31 (a.a.) — A- merika Birleşik devletlerinin dün Nevyorka gelen Londra bü- | yükelçisi B. John Winant, sanıl | dığına göre, Hess hakkında sa- rih ve doğru malümat ile İngil- terenin âcil ihtiyaçları hakkında | B Churchill'in mahrem bir me- | sajmı getinmektedir. B. Winant | B. Roosevelt ve Cördell Hull ile görüşmelerde bulunduktan sonra birkaç günm içinde Land- raya dönecektir. Amerika ve Eden'in beyanart Vaşington, 31 (a.a.) — Va - şingtan Star gazetesi, İngiliz hariciye nazırı B. Edenin harp hedefleri hakkımndaki nutkunu tasvip ediyor ve diyor ki: B. Edenin derpiş ettiği ser - best iktisadi iş birtiği sistemi nutkun en alâkalı noktasıdır. Bu sulhün iktisadi veçhelerine geçer harp sonrasında olduğun - dan tamamile uygundur. Bu nazik anlarda İngiliz hariciye nazırının karmakarışık bir kıt'a da sulhün ne gibi esaslara da- yanması lâzım geldiğini açıkça söylemesi cesaret verici bir şey D dir. Eğer gelecek sulh konferansı böyle bir noktai nazara istinat edecek olursa, Versaillesin en | büyük hatalarından içtinap e- dilmiş olur. lerinin mütareke talep etmiş oldukları Kahirede teyid edil - mektedir. Asiler, Irakta her yerde çarpışmalarım — nihayet bulmasını ve mütarekenin res- men ilân edilmesini istemişler - dir. Raşid Alinin firarını mütea- kıp, dört kişilik bir komitenin yardımı ile Bağdadım idaresini | deruhte etmiş olan Bağdad be- milletin, mütareke | odex A naib Abdülilâhın Bağdada gir - “Iraka yeniden -sulh reisi, mesini ve sSİzZ Haberleri ve istiklâlini getirmek üzere, bir hükümet kurmasını istediği- ni bildirmiştir. Bağdaddaki İtalyan elçisi ve| elçilik memurları da, Raşid Ali | ile birlikte İrana kaçmışlardır Alman tayyarelerinin avdeti 31 (a.a.) Öğrenil Raşid Alinin İrana Kahire, diğine göre, firarını müteakıp, bir miktar Alman tayyaresi Irakın geri çe- kil EEYE Ü SAT N Amiral Darlan İngiltereyi itham ediyor Paris, 31 (a.a.) — Ofi: Amiral Darlan, bu sabah, ga- zetecilere aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: — 28 Mayısta, saat 1315 de| İngiliz — tayyareleri Tunusta Sfax Himanı üzerinde uçmuş ve mütcaddit bombalar — atmıştır. Bu bombalar “Rabelais,, vapuru na isabet etmiş ve ikisi ağır olmak üzere 12 kişiyi yarala- mıştır. vi Bu hususta, hükümet reisi ve filo şefi sıfatiyle hissiyatımı alenen bildirmeden evvel, bü - tün sarih malümatı elde etme - ği İngiltereye fikrini bildirmek için zaman bırakmağı tercih ettim. —modra hükümeti, B. Edenin ağma ile, bu bambardımanların Sfax da bir İtalyan ticaret ve| bir İtayan harp gemisinin bu- lunmasından ve Almanya - ile nerede bulunursa orada çarpış- mak azminden doğmuş olduğu- nu söyledi. Bu iddia, esassızdır. Enter - nasyonal hukuk kaidelerine gö- re, bu muharipler devletin gemi- leri 24 saat için bitaraf limana iltica hakkını daima haizdir. Ni tekim, halen İspanya limanların da, Portekiz limanlarında ve ce- nubi Amerika memleketleri li - manlarında Alman ve İtalyan gemileri bulunmaktadır. Fakat İngiliz kuvvetleri, ne Valansi - .yayı ne de Buenas - Airesi bom- bardıman etmemektedir. Rabe - laisye gelince, armatörler ve ticareti bahriye mensupları bu geminin Fransız ziraatinde kul- lanılacak fosfat hamulesi ile yüklü olduğumu bilmektedir. Acaba ne için, İngiliz filosu ve İngiliz hava kuvvetleri, yalnız Fransaya karşı, Fransız liman - larma ve gemilerine karşı bu tarzda hareket ediyor? Bu, , chemmiyetinin tebarüz ettirilmesi icap eden bir siyasi | hattı harekettir. Bunun içindir ki, beyanatıma — şeraitin icap ettirdiği genişiğii vermek üzere | sizleri buraya toplamağı lüzum ha gördüm. Bir Hezimetin Tarihçesi (Baş tarafı 1 inci sayfada taarruzlara kadar, harbi günü gününe takip imkân- | sızdır. Bu dört gün zarfında Fran- | sızlar daima ricat etmişler, düş- man da çok büyük bir ihtiyat ve tsenni ile Fransızların terkettik- leri mevzileri. müstahkem mev- killeri ve şehirlerle kasabaları istilâ etmişlerdir. Harbin bu safhasında o kadar karışık ilerlemeler ve gerilemeler olmuştur ki bunları takip ve tes- | bit, karilerimizi akar. Ve bu as- keri hareketler olsa olsa bir as- keri ihtısas mecmuasında yer a- habilir. Bu itibarladır ki General (Weygand) tabiri — veçhile «Fransanın son kozunu oynamış | (Semme - Aisne) mu- n olduğu> harebesinin başlangıcı olan 5 ha- ziran gününe kadar şu veya bu ilerleyişi, gerileyişini | fırkanın kaydetmekte | mekteyiz. | 5 hazirandan itibaren bu me- rak ve heyecan verici muharebe safhalarını günü gül karileri- | mize arzetmekte devam edeceğiz. | bir fayda görme- Tayinler : Ank 31 (Hususi) — Açık Külümati üçüncü sınıf adliye mü- fettişliklerine başmüddei mu hi Saphi' Öre İzmiz Tei asatad| Mehmet Kabakçı, Sofya kâtipli- ğine merkezden Ziya Tepedelen, Ticaret Vekâleti İçticaret Umum Müdürlüğüne yin edilmişlerdir. İ Celâl Yarman ta- a : Resmi Hâ;p Tebliğleri (Baş tarafı 1 inci sayfada) Dün Alman savaç tayyarele« ri, teşekkürleri, bir kere daha düşman kıtaatı tahaşşütlerini ve ricat yollarını bombardıman etmişlerdir. Cenup sahilinde İn- giliz kıtalarının geri kalan kı - sımlarının kaçmağa teşebbüs et- tikleri Emanlara karsı, bilhassa müessir hücumlar yapılmıştır. Girid adasmm cenubunda, Alman savaş tayyareleri bir İu giliz deniz kuvvetleri teşekkülü- ne hücum etmişler ve bir dest- royeri o derece ciddi hasara uğ- ratmışlardır ki bu geminin kay- bolduğuna hükmolunabilir. Gavdes adasına iltica etmiş olan İngiliz teşekküllerine hü - cum edilmiş ve bir işaret istas- yomu tahrip edilmiştir. Şimali) Afrikada, -düşmanın 'Tobruk'tan bir huruç teşebbü- sü geri püskürtülmüştür. Büyük bir mühimmat deposu topcu isa betine uğramış ve inf'lâk etmiş- tir. Pike tayyareleri teşekkülle- ri, Tobruk civarında hava dafi bataryaları mevzilerine bücum etmiştir. Torpil tayyareleri, si- âhları ile düşman kıt'aları ta- hasşşütlerine hücum yapmıştır. Alman ve İtalyan tayyareleri te şekkülleri, düşmanın benzin de- polarına muvaffakiyetli hücum- larda bulunmuştur. Bir denizaltı, cem'an 44 bis tonilâto haeminde 3 düşman ti caret vapurunu batırmıştır. Gece, İngilterenin garp sahil- lerindeki limanlar, muvaffaki - yetle bombalanmıştır. Bilhassa Mersey mıntakasında ve Bristol kanalı limanları tesisatında bir çok yangın çıkmıştır. Düşman, Almanya üzerine ve ya işgal altındaki araziye hü cumlar yapmamıştır. İtalyan Resmi Tebliği Roma, 31 (a.a.) — İtalyan orduları umumi karargâlnnın 350 numaralı tebliği İHtalyan hava teşekkülleri 31” Mayıs gecesi Maltada Valetta limanının — tesisatını — yenidem bombardıman etmiştir. Girid adasında Alman kuv - vetleri ile sıkı bir iş birliği ya- pan İtalyan kat'aları tesbit he- | deflere varmak — için harekâta devam etmektedirler. İngiliz tayyareleri Ege de - nizinde İtalyanlara ait adaların bazı mahallerine bombalar at - mışlardır. Bir düşmn tayyaresi hava bataryaları tarafından dü şürülmüştür. Şimali Afrikada Alman ve -İ talyan tayyareleri İtalyan av tayyarelerinin himayesinde 28 Mayıs günü Tobruktakı düşman tayyare defi bataryalarını bom- bardıman - etmişlerdir. Alman tayyareleri mahsur — bulunan müstahkem mevki civarındaki düşmanın motörlü vesaitine ta- arruz etmişler ve bombalamiş- lardır. Bu tayyareler Marsa - Matruhun şimalinde büyük - bir vapura bombalarını isabet ettir mişler ve vapuru ağır hasara uğratmışlardır. Şarki Afrikada garnizonla - rımız adetçe üstün düşman kuv vetlerinin tazyikine mukavemet | etmektedirler. —T İthalât ve ihracat işle- rinde kolaylık Ankara, 31 (Hususi) — Yen bir kararname ile ithalât ve ihra- cat rejimine ait mevcut metinle- rin tevbidi ve ithal izakânlarının tevsii kabul edilmişitr. Bu karar- name ile, Türkiye ile ticaret ve tediye —anlaşmasında — bulunan memleketlerle hususi takas yolu weya serbest dövizle cereyan e- decektir. Kararnamenin beşinci maddesi bu serbest dövizler için Takas Limited Şirketi tarafından prim tatbik edileceği tasrib edil- mektedir. - Tiftik mübayaası Ankara, 31 (Hususi) — Tica- ret Vekâletini ği ahval ve mahallerde müstah silde ya bizzat veya milli bir mü- anlaşarak tiftik müba bında ihracı kararlastı lüzum gösterece- essese ile