12 Ağustos 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

Yazan: ULUNAY W M B Tefrika No. 49 KARLARANDANNA AARAARELAPRRPRRATDE — O halde birbirimize izahat ,Vermeğe ne lüzum var? Uşak - larınız dışarıda duruyorlar Ça- Şırtınız. Beni kırbaçlatınız. Deli İgömleği giydirtiniz. Sanra Av- rupanın bilmem neresindeki ti- Marhaneye kapattırmız. — Siz zenginsiniz, milyonlarmız, pa- ranız, altınlarınız size bu hak- kı veriyor. Her şey yapabilirsi- niz. Fakat benden bir yakınlık beklemeyiniz. Dilfikârın çehresinden fik- Tinden geçenleri anlamaklığıma imkân yok. Bütün hissiyatının üzerine sanki balmumudan bir örtü çekmiş. Ufak bir zâf alâ- meti göstermiyor. sizin daha ilk günden bana ha- yat Aarkadaşı olamıyacağınızı anlamıştım. Fakat mesele be - nim şerefime taallük ediyordu. Şimdi beni dinleyiniz; sizi ser- best bırakıyorum! g Bir şey söylemek - için ayağa kalktım ve biraz evvelki heye- canın sinirlerimde yaptığı (ak-| sülâmel) o kadar kuvvetli oldu ki birdenbire etrafımda her şey söndü. Nihayetsiz bir kuyuya başaşağı gidiyormuşum gibi bir sukut başladı. 19 Eylül Hâlâ yataktayım. Bir hafta- danberi gazeteleri okumaklığı- ma müsaade edildi. Doktorlar hastalığımı “dimağımın — fazla yorgunluğu,, şeklinde teşhis et- Düşler, bana yazı yazmağı, ki- tap okumağı — menediyorlar. | Doktor bir hafta evvel: — Fazıl bey, diyordu. Siz mesleğiniz icabı olarak dima- Şınızı fazla yormuşsunuz. Müm ikün mertebe az okuyup, az ya- zacaksınız. Halbuki aylardanberi elime kalem “almamıştım. Döktorun özü mesleğime göre bir teş -| histi. Gülerek -sordum: — Mümkün'olsa onu da men- edeceğiz, dedi. Her 'halde yazı- da, okumada biraz perhizkâr davranın.. Bu beni tekrar hatırat def- terimle derdleşmeme müsaade ettiğim için kilitli serviyeti ge- tirttim. Eski yazdıklarımı göz- Gden geçirdikten sonra a- Bir vukuatı kaydetmeğe — bas- ladım. — Ufak bir baş dönmesi hisettiğlim zaman fasıla veri - yorum. Hastalığımdan en fazla - telâş eden annem olmuş. Şefkat per - desi altında sakladığı telâşın- Bebebini benim gibi herkesin bil diğine kanim.. Fakat bunu kim Be açikça söylemiyor. Kendime geldiğim zaman an- nem: | — Kllaha çök şükür! Atlat - tın.. Bilmezsin Fazılcığım, — ne' Kadar korktum. — Bazan sana öfkelendiğim zaman ileri geri söylenirdim.. Rir daha tövbeler tövbesi.. Ne yapsan artık sana beddua etmem.. Dedi.. Bunun mifasınır ne demek olduğumu — pek güzel anlıyo - rum. Annemin vözlerinin altın- da gizlenen mâna şu idi — Allaha çok gükür! din. Zirx ölmüş olsaydın, Ölme- beni iradurdan —mahrum edecektin Bundan dolayı öleceksin diye korktum.. Anneme — cevap vermedim... Bu lüzumsuz iltifattan — sıkıldı- amı anlatmak için gözlerimi ka padım.. 'O da 1srar etmedi. Vukuatı birer birer yeniden gözümün önüne getiriyorum Dilfikârla aramızda münakaşa- ya Vasıf Coşkumun - bir 'mektu- bu sebep olmuştu. Karım bana ait olan bu mektubu açmıştı. Ve'bu çıbanın başını koparmış- ta.. Ona en ağır sözleri söylediği- mi hatırlıyordum. Fakat mede- diğimi sırasiyle bulanıyyordum.. 'Yalnız karım son söz olarak — Sizi serbest bırakıyorum! demişti.. | 'Ne ondan sonrasını, ne de ne kadar müddet hasta yattığı mı biliyorum. Kendime — gel- dikten sonra Dilfikârı görme- dim. Yalnız anrem: — Karın o kadar üzüldü ki o da belki Bsexin kadar hasta oldu!. Gerişti. Sarı defterimin yaprakları -| ni karaştırırken oda kapısı vü-| ruldu.. Defteri başyastığımın aklına soktum. — Odaya giren | Mebrük ağa - bir kart uzattı: | — Rahatsızlıfınızda bir kaç defa telefon ettiler. Bugün gel -| mişler, salonda bekliyorlar, kar- ti hanevefendinize gösterdim; kabul edip etmiyeceğinizi sor - maklığıan * wrettiler, —dedi. Karta baktını: Vasıf Coş - kun.... | tenkide aittir. | neffüs zamanı gibi addediyor - — Buyursunlar! Beş dakika sonra şair, oda- ma girdi. Bir mabede girer gibi hürmetle ilerliyor ve her adım atışını bile düşünerek yaptığı belli oluyordu. Sanki bir ölü- yü ziyaret ediyormuş gibi a cundaki mendili ağmna gi Tüyor, başını omuzlarının ara- sına gömerek acayip tavırlar alıyordu. — Üstadı muhterem!.. — Buyurunuz efendim... Elimi sıktı.. Pek acıklı — bir| manzara görüyormuş gibi boy-| nunu bükerek hazin bir tavar aldı. — Buyurunuz, oturunuz.. Yatağın yanındaki koltuğa oturdu. Rahatsızlığınızı — işittim, pek müteessir oldum.. Tahat - tür buyurursunuz. Bir "mek - tupla randevu istemiştim. Mek tubu alacağınızı tahmin ettiğim günden bir gün sonra kitapçı Nesime telefon edilmiş ve bir- denbire hastalandığınız haber verilmiş... Ondan sonra birkaç defa daha telefon ettim. An - cak bugün — görüşebileceğimi söylediler... - Bizzat — rahatsız ettim . Şairin bu alâkası dikkatimi celbediyordu. Aramızda bu de- rece sıkı bir samimiyet yoktu; mektuplara, telefonlara, #sonra ziyaretlere neden lüzum Nezaket olsun | kütu bozmak için: — Zannederim, mektubunuz- da bir mecmua çıkaracağınızı yazıyordunuz.. . Cıktı mı?. — Dâha çıkmadı.. Esasen zi- yaretimin de mühim bir kısmı buna aittir. — Sizi dinliyorum.. Şair Vasıf Coşkun, avucunda buruşturduğu mendilin ucunu parmağına dolayarak: — Mektubumda biraz bah - setmiştim, dedi.. Yakında neşr- edilecek olan mecmua, edebiyat ve san'at noktasından pek bü- yük bir noksamı telâfi edecektir. Söylediğim gibi bunu diğerleri ile mukayese etmemeli. 'Geni lik bütün eskiliği kendisivle deta müsâraaya davet ediyor. İste (Fikir ve Biz) başlığı al- tında çıkacak olan bu hafta- hk san'at mecmuası - fikirler için bir çarpışma meydanı ola- caktır. Size bir fikir vermek için plâmı göstereyim. Cebinden bir tomar kâğıt çı- kardı... Bakınız birinci sayfada bir ufak hafta müsahabesi var- dır. Bunu tipki vaktiyle Fran- sızca (Les Annales) gazetesin- de olduğu gibi müstear isimle bir arkadaşımız yazacak. Kı- sa, vazih ve gayet kuvvetli.. Ondan sonra mecmuanın asıl edebi makalesi geliyor; cü sayfada — şürler başlıyor; dördüncü ve beşinci sayfalar Bu gazetenin normal şeklidir. Asıl değişiklik, yenilik bundan sonra - başlıyor. “Onlar,, Şu başlığa dikkat edin bu yani eskiler maha Serveti Fünun ve Fecı edebiyatçı- larına, hattâ divan edebiyatçı- larına açılacak.. Kendi gazete - leri gibi yazsınlar.. Beş büyük sayfadan Bonra yaprağı gevi - riniz. .Ne görüyorsunuz? Biz- ler! Mecmuayı tamamlayan 'bu beş sayfa mücadele sahasıdır. | Orada istediğimiz gibi Şi cağız.. Nasıl buldunuz, tad? | — Güzel fikir.. Tebrik ede- Tim... — Demek tamamen taraf- tarsımız. — Tamamen... Vasıf Coşkun; elinde buruş- turduğu mendili cebine yerleş- | tirdi... | — O halde... dedi. Sizi rahat- sız etmekliğime sebep olan â- mili söyleyebilirim.... — Buyurunuz... Mecmuamızın — müeesisi olmak gerefinden bizi mahrum | etmiyeceksiniz.. Meseleyi çoktan anlamıştım. Fakat bu mülâkatı sınıfta sıkı- lan bir mektep gocuğunun dum dum — Nasil müessis? — Böylemühim bir mecmua- nın müessisi olmak hakkı ve şerefi kolay kolay herkese na - sip-olamaz.. Onun için mühim- cebir şahsiyet 'düşündük. Siz, bugün matbuat âleminde tanın- mışsınız; mecmuanın — başında siz bulunmalısınız. .Zira tekrar ediyorum.... hiç anlamamış gibi sor- ÇArkası var,) Kief ileOde sa düşmek | foplandılar zere (Bap tarafı 1 Inel sahifede) (Baş tarafı 1 inci samjfada ) dır, Kiyef ile Ödesa düşmek üzeredir. Rusya yedi hafta için de temelinden sarsılmıştır. Mihver gazetelerinin fikir leri böylece hülâsa. edilebilir. —| Ruslar ise Almanlar tara - fından bildirilen zayiatı mü - balâğalı görmekte ve Rus mat- buatı harekâtm olduğu yerde sayıp durduğunu yazmakta dır. | Sovyetlere göre Rus - Al- man harekâtı bir siper harbi halini almaktadır. — İngilizlere göre ise Hitler 'Napölyomun a- kibetine uğrayacaktır. | Bu iki zıt iddiadan hangisi - nin Gdaha doğru olduğu, yakın istikbalde, askeri harekâtın in- kişafından anlaşılacaktır. | (Radyo gazetesi) | Ruslar Tic'at halinde Berlin, 11 (n.a.) Alman başkumandanlığının — tebliği : Ukraynanın cenubunda Ticat halinde olan düşmanın takibi her yerde sür'atle İlerlemek- tedir. Şark cephesinin diğer mmitakalarında harekât evvel- ce tesbit edilen plân mucibin - ce devam etmektedir. Tayya - re teşkilâtımız geçen gece Mos- kovanın ve bilhassa Şehrin Şi- mali garbisinde ve şarkındaki silâh — fabrikalarım — bombala - mışlar ve tonlarca yangın ve infilâk — bombaları atmışlardır. Büyük Britanyaya karşı müca- delede Alman hava kuvvetleri Manş mmtakasında İngiliz sa- hillerine ve şarki İskocva sa- hillerinde İktman tesisatına —hü- cum etmişlerdir. Av tayyarele - Timiz ve hava dafi bataryaları- mız dün 10 Britanya tayyaresi düşürmüşlerdir. Bir gambot bir düşman tayyaresi düşürmüş, - bir devriye gemisi 2 ve bir ma- yın tarayıcı da bir tayyare dü- Şürmüşlerdir. Şimali Afrikada Alman ve İtalyan pike bombardıman tay- yareleri Tobruk liman tesisatı- na tam isabetler kaydetmişler ve bazı İngiliz dafi tearyala- rinı gusturmuşlardır. Büyük bir Alman tayyaresi teşkili 10 - 11 ağustos gecesi Süveyş kanalında askeri tesisatı bom- balamıştır. Şimali şarkiden gelen mün - ferit bazı düşman tayyareleri geçen gece Almanya arazisi ü- zerinde uçmuşlar ve - Berline varmağa teşebbüs etmişlerdir. Hava dafi bataryalarımızın a- teşi ile bunlar püskürtülmüş - derdir. Mütearrız düşman tay- yarelerinden ikisi düşürülmüş - tür. | Almran askeri mahafili nikbin | Berlin 11 (a.a.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bil- diriyor: Askeri harekât hakkındaki haberler merkez Smolensk mım takasında kısmi bir tevakkuf ve fakat buna mukabil Ukray- nada büyük kıtaat tahşidatı ile fevkalâde bir faaliyet oldu- ğunu göstermektedir. Ukraynada muharebeler Dni ester, Dnieper ve Karadeniz a- rasındaki geniş bir sahada ce- reyan etmektedir. Bu muhare- belere mühim miktarda piya- de ve motörlü kuvvetler iştirâk etmektedir. Harekâtın müsbet bir şekilde inkişaf ettiği an labilir. Çünkü Alman askeri mahfilleri çok nikbin — gözükl- yorlar. Leningrad mıntakasında mu- ebeler - devam Fakat vaziyette tam rarsızlık vardır. Almanlar — Karadehlize | yaklaşıyor. | Berlin, 11 (a.a.) — D.N.B. 8- ğansı — bildiriyor Şark cephesinde cenubi Uk- raynada büyük takip muharebe- si o kadar sür'atle inkişaf et - ki, müttefik ordular ara ahillerine büyük bir hızla yaklaşmaktadır. Bu muharebeye Alman hava kuvvetleri de mücssir bir. su- müdahale — etmişler — ve na ağır zayiat verdirmiş- bir. ka - rette Diğer — taraftan Moskovaya yeniden bir gece akını yapılmış tır. Bu sefer — Alman tayya - Treleri Moskovada bilhassa si- lâh fabrikalarını bombardıman etmişlerdir. Bu fabrikalar şeh- rin şimali garbisiyle şarktaki mahallelerde kâindir. Bu bom- bardımanlar çok tesirli olmuş- tur, Alman harp gemileri faali - yetlerini buz denizine kadar teşmil ederek bir Sovyet muh-| | messilleri bir toplantı yapmış-j etmektedir. — BütünSlavlar Tolstoy, Hitlerizmi imha için mücadeleyi teklifetti ? Londra, 11 (aa.) — B. B. C. Bütün Slav memleketleri mü | lardır. Bu toplantıda bir nutuk söyliyen Rus muharriri Aleksey Tolestoy, bütün Slav milletleri- ni Hitlerizmi ve Alman askeri teşkilâtım imha etmek üzere müttehiden mücadelede bülun - mağa davet etmiştir. Müteaddit Rus güzideleri, bilhassa muharrir Alex Tostoi ve bu meyanda Slovak, Hırvat, Bulgar ve Sırplı “münevverler bugün Slav miletlerine hitaben bir beyanname neşrederek on - ları bütün Slav millerin can düş manı evvelâ Almanya ve Hitle- rizm ile mücadelede birleşmeğe davet etmişlerdir. 5 Alman tayya- resi düşürüldü Moskova, I1 (aa.) — (Rad- yo): Sovyetler, dün Sölki, Smo - densk, Bjaleçerkof, Umanj isti- ikametlerinde şiddetli muhare- belerde bulunmuşlardır. Sovyet hava kuvyetleri, ka- | ra ordusu ile teşriki mesai e- derek düşmanın mekanize ve| piyade kuvvetlerine ağır dar- beler indirmeğe devam etmiş - tir. ÜÖdesanm vaziyeti Lonâranın salâhiyetli mah - fillerinde bugün beyan — edildi- ğine göre, Almanlar Ukrayna da çok ilerlemiş gözüküyor - lar. Elde bülünan “malümata nazaran Odesa üzerindeki teh- dit çoğalmaktadır. Fakat Rus cephesinin kırıldığına dair bir işaret yoktur. Derinliğine doğ- ru muazzam Bir muharebe ol- maktadır. Moskovaya yapılan akın Moskova, 11 (a.a.) — Tass ajansı bildiriyor: Müteaddit Alman hava te şekkülleri dün gece Moskova üzerine kütle halinde taarruz-- | lar yapmışlardır. Alman hava filoları dafi bataryalarrımızla gece muharebe tayyarelerimiz tarafından tardedilmişlerdir. .En az beş Alman tayyare - si düşürülmüştür. Münferid o- larak Moskova üzerinde uçabi- len bir kaç Alman tayyaresi, şehre yüksek kudretli infilâk ve yangın bombaları atmıştır. Darlan konuşurken (Baş tarafı 1 inci sayfada) hükümeti Bu madenlerden imal &dilmiş olan Tüzumlu eşyayı vü- si mikyasda müsadere etmeğe hazırlanmaktadır. Almanlara göre Berlin, 11 (aa:) — D. N:. B. Yarı resmi bir menbadan bil- diriliyor: Alman hariciye nezareti, iga- zete muhabirlerini bu gibi ha- berlere karşı müteyakkız bulun- mağa davertt etmiştir. Hariciye nezareti mahfilleri bu haberle- rin hakikati öğrenmek için uy- durulmuş yalanlar olarak telâk ki etmektedirler. Ayni zamanda muhetlif —meseleler hakkında Vichy ile Alman hükümeti ara- sında devamlı bir temas muha- faza edilmekte olduğu da bil - dirilmiştir. — ——— —— maim ribini ve bir karakol gemisini batırmışlardır. Alman hava kuvvetleri, ev- velce de bildirildiği gibi şimd-i ye kadar 10.000 den fazla Sov- yet tayyaresi tahrip etmişler- dir. Geçen yaz garpte — yapılan taarruz esnasında elde edilen netice ile mukayese edilecek o- lursa bu rakamın ifade ettiği müna daha iyi anlaşılır. kika garp cephesinde o zaman yanlız 2633 düşman tayyares tahrip edilmişti. Bu miktar İn- giliz ve Pransız hava kuvvet - lerinin kıta üzerindeki muhare- berlerde kullandıkları - tay: lerin en büyük ediyordu. Sovyetlerle yapılan muhare - belerde bütün cephelerde düşü- rülen —düşman tayyarelerinin dört misli tayyare düşürül - müştür. Eğer Ruslar — buna rağmen hâ tayyareye ve harp malzemesine malik bulu- nuyorlarsa, bu Sovyetlerin mer kerzi Avrupaya saldırmak için ne kadar çok tayyare imal ettik kısmını teş Filha- | < lerini gösterir. TELGRAF VE AJANS HABERLERİ İranın vaziyeti mühim (Baş tarafı 1 inci sahifede) rek bitaraflığını muhafazaya karar vermiş bulunuyor. İranin siyaseti, hükümranlığının - ve kanuni haklarının muhafazas 1- dır. Bundan dolayıdır ki İran | memleketin emniyetini muha - faza etmek için herhangi bir tedbire tevessülden gekinmi- yecektir. Pehlevi İranın kendi istikba- lini ve hakkım Mmüdafaaya ka- dir olduğunda şüphe yoktur. (Radyo gazetesi) Sowyetlerin teşebi Londra, 11 (a.a.) — Londra- da alınan haberlere göre, Sov - yet hükümeti, Alman tebaası- mın İranda bulunmaları hak -| kında ve bunların orada bulun-| | | malarının teşkil etmekte oldu - Zu tehlike sebebile İran hükü- meti nezdinde bazı teşebbüsler- de bulunmuştur. Sovyetler, ay - | ni zamanda İranda sakin Al -| man tebaası miktarını azaltma- nın bizzat İranın menafii bakı- mından ehemmiyetli — olduğuna | da İran hükümetinin nazarı dik katini celbetmiştir. , Maamafih B. Staline, İran şahma 1921 tarihli muahedenin Sovyet ordusuna bazı ahvalde İran hududunu geçmek müna - sebetini bahşetmekte olduğunu hatırlatmış bulunduğu suretin- | deki şayia teeyyüd etmemiştir. Almanlar Finlandiya da krallık kurmak İst'yorlarmış Verilen bir haberde Alman - ların Finlândiyada bir krallık kurmak istedikleri ve Fin ordu- ları baş kumandanı Mareşal Muhtekirleri Birinci sayfada) (Baş ta ğ Japonyada umumt seferberlik (Baş tarafı 1 Mmel sahifede) bin kişilik bir kuvvetin Birman ya hududunda tahşid edildiği de İlâve olumuyor. Singapura yük Amerikan tay yaresi gelmiştir. Birmanya hu - dudtma Avustarlyalı kıtaat sev kedilmiştir. İmpanator Japon başvekilile gi Lonüra, 11 (aa.) —B. B. C. Revter muhabirine göre Ja- ponlar Hindiçinide elde ettikle-| Ti üslerde kıtaat ve harp gemi- leri tahşidine devam ediyorlar. Geniş müstahkem mevkiler inşa ve hava üslerinin ikmalini tesri | ediyorlar. Japon başvekili im- paratorla bir çok defalar görüş müstür. Bunlar, ehemmiyetli bir kararın ilk alâmetleridir. Japon iş muhitleri iflâs ediyor Nevyork, 11 (a.a.) — Ofi: 'Tokyodan Amerika ajansla-| rına gelen haberlere göre, pas ifkteki dehiz seyrisefer kum - Panyalarının en ehemmiyet'ile - rinden biri olan Canadian pas fic Steamshıp Company Japon- yada bulunan bütün şubelerini kapatmak emrini vermiştir. Diğer taraftan Nevyorktaki national City bünk blânçosunu | asgari hadde irca etmek ve Ja-| ponyada Kobe, Tyanya ve hat-. tâ Tokyodaki şubelerini de ka- pamak mecburiyetinde kalaca- | ğını bildirmiştir. Fransız Hindiçinisile Siyam hududu. Bangkok, 11 (a.a.) — Ofi: | Pransız Hindiçinisile Siyam arasındaki hududun tehdidine memur edilen Siyam komisyonu azasından beş kişi bir albayın riyaseti altında dün vazifelerine | hareket / etmişlerdir. Mannerhaymın buna muvafa - kat ettiği bildirilmektedir. Söy- lendiğine göre krallığa yan kral hanedaniyle alâkası o- İan bir Alman getirilecektir. (Radyo gazetesi) | haber veriniz | | | lefonlar da hizmete âmade — tutulmuştur. Vukubulacak şikâ- yetler buralarda bulunan memurlar tarafından derhal naza- vı itibara almarak tahkikata Müracaat sahiplerine de bildirilecektir. girişilecek ve meticeleri ayrıca Telefon No 22233 — Fiyat Mürakaba Bürosu. 20952 — Emniyet Kaçakçılık Bürosu. 41458 — Galata Nahiyesi Başkomiserliği 21185 — Eminönü Em. Âmirliği 20567 — Beyazıt Em. Komiserli; Toprak mahsülleri Ofisi İstanbul şutesinden 100 - 120 Jira ücretli iki değirmen kontrol memuru — ile 85 lira ücretli iki muhasip alınacaktır. 3656 ve 3659 sayılı kanunlar şümülüne dahil mü- esseselerde çalışmış memurlardan imt rin bonservis ve sair Jlüzumlu vesikalarile Liman hanındaki şubemize müra- | caatları. (6891) tihansız olarak alınacağından — taliple-| | Emlâk ve Eytam Ba lora No, — Nev'i Gayri menku 'Dükkân Depo 934/924 ç desi eski 18 Bankamıza ipotekli olup dördünc rası yazılı do: vi menkülü alanlar arzu edetlerse ban! kul mukabilinde kendilerine para ikra Üniversite Rektörlüğün Hukuk, İktısat ve Edebiyat Pakül rede, Fen ve Tıp Fakülteleri talebesini pilacaktır. lebe atışları yapılmı (a göre zamanında ha Müdürlü Mimarlık şubesi kız talebesinin Ü: lüzümu ilân edilmişti. Bu kere yapılan tebligat üzerine madığı ilân olunur. (6023) Okulumuz namzed kayıt zamanı aşağıdaki şekilde değiştir 29/DX/041 pazartesi 2971X/941 pazartesi miştir aat B30 Ti 14.30 T 30/1X/941 salı saat 8.30 hayvan 30/1X/941 salı saat 14.30 Riyaziy, bilmesi lâzum gelen bahislerden.> 1/X/941 çarşamba saat 8.30 Türki: pa tarihi, 1/X/941 çarşamba saat 14.30 Felsi İkşgının bilmesi lâzım gelen bahislerden /X/941 perşembe saat 8.30 Namzed kaydı 20 Ağustos - 27 Eylül tarilleri arasında yapilacaktır. Tük İskelesi yeni K Kız Mimarlık talebelerine Güzel Sanatlar Akademisi Siyasal bilgiler okulu direktörlüğünden nkasından tün ha İkraz No, Alipaşa ah. Çöp- 522 İ 'amustafa paşa cad- | yeni 229, 229/1 ü icra memurluğunca yukarıda numa- rttırma ile satilacak olan gay- ka mevzuatı dahilinde bu gayri men- | edebilir. (6882) den: teleri talebesinin kampları birinci dev- | in kampları ikinci devrede yatısiz ya- (6948) günden: rsite talim taburuna müracaatları | kız talebenin müracaatına lüzum kal- ve seçme sınavının - başlayadağı tarih 'ürkçe komposizlsyon ve edebiyat. — || ürkiye komşu memleketler ve büyük ve nebat fizyolojisi e «lise edebiyat kolu — mezunlarının. iye tarihi ve Rönesanstan sonra Avru- lefe ve içtimalyat «lise fen kolu mezun ncı dil (8265 — 6883) | ederek menhus zincirleme Her Sabah Darısı bizim muh- tekirlerin başına, B erlinden gelen “bir ajans telgrafında — fevkalâde lAlman — mahkemelerinin, iaşe kanununa — muhalif harekette bulunanları, cezalnadırmak hu-< susunda &on zamanlarda fazla şiddet göstermeğe başladıkla- Tı haber veriliyor. Bu meyanda izinsiz 100 do- muz kesen bir muhtekirle, 500 tavuk çalan bir hırsız. ve as- kere gönderilen paketlerden &is gara aşıran bir kadın ölüm cex Zasına çarptırılmışlar ve idam olunmuşlarımı Mangal kömürünün kilosunu daha ağustos ayında sekiz bu- Ççuk kuruşa sattıklarından do- layı yakalanıp — mahkemeyo verilen bir kaç muhtekirin tev- kifinden bahhsettiğimiz sırada, gene bu sutunlarda: — Huy canın altındadır, can çıkmayınca huy çıkmaz! yo- lundaki atalar sözünü de işhad u- sulünü adamakıllı zincire mak için muhtekiri büsbütün sindirecek daha şiddetli cezelar tatbiki lüzumunu ileri sürmüş- tük. saparak yurddaş- 5 İhtikâra larını soymuya alışmış - Soysüz- ların gözlerini hirs o kadar bü- Tümüş olacak ki bunlardan ü- çünün, — beşinin — mahkemeye «evekdildiklerini her gün va - zetelerde — görmemize rağmen hâlâ bu gayri meşru ve insaf- sız kazanç yoluna sülük eden - ler bulunmaktadır. Bundan ne anlaşılır? Kanımi müeyyidelerin bu aç gözlü w- damları menhus ticaretlerinden alıkoyacak — derecede şiddetli olmadıklarını, o halde Alman- yada olduğu gibi çok şiddetli ve ağır cezalarla ihtikârın ba- şını büsbütün neden ezmeme- H? Meselâ günün birinde gaze- telerde: — Dükkânmda üç yüz top kumaş mevcut olduğu halde müracaat edenlere “satılık ma- h yok!,, cevabını veren filân yerde ticaret yapan manifatu- Tacı filân, hayatının sonuna ka- dar hidematı şakkaya mahküm | edilmiştir. Yahut da: — Deposu tiklım tiklim za- hire dolu olduğu halde dükkü- nına gelen fakir alıcılara, hem de yüzde beş yüz kârla, dirhem | Girhem mal satan zahireci falan idama mahküm edilmiş ve hük- mü idam dün sabah sast dörtte dükkânmın önünde infaz olun- muştür... Kabilinden havadisler okumu- ya başladık mı, memlekette ih- tikâr son nefesini vermiş ola - caktır. Anlaşılan — muhtekir denilen muzir mahlük başka türlü yo- la gelmiyecek!. A. C. SARAÇOĞL — B.MilletMeclisinde (Baş tarafı Birinci sayfaöa) bütün subaylara ve uskeri me- murlara elbise, kaput ve çızme verilmesine ait kanuna ek lâ - | yihası ruznameye alınarak tas- vib edilmiştir. Gene Büyük Millet Meclisi - nin bugünkü toplantısında as- ker ailelerine yapılacak yardım hakkındaki kanun lâyihası da müzakere ve kabul olunmustur. Bu kanun lâyihasının heyeti umumiyesi üzerinde söz alan hatipler tarafından ileri sürü - len mütalealara karşı dahiliye vekili Faik Öztrak, bu kanunun tanzimine saik olan sebepleri ah etmiş ve şimdiye kadar bu yardımın haler. seri bülten ka- nununun Müsaadesi nisbetinde ve en büyük hüsnü niyetle ya- pilmiş olduğunu fakat zamanla bu yardımın kâfi £ ğ rek Cümhuriye dıya yapılan tetkikler sonunmda hazırlanmmış olan rapor ve İ nun üzerine grup heyeti wenu - miyesinde geçen müzakerelerde ileri sürülmüş olan mütalcalar göz önünda tutularak mevzu müzakers #lan kanun Tyihası- nın tanzim edildiğini #bylemiş - tir. Meclis, harp dolayısile kara - | dan, denizden ve havadan mem- leketimize gelmekte olan mül- teciler hakkındaki kanun lüyi - hasile askerlik kananunun 4 ün- cü maddesinin, örfi idare ka - nununun bazı maddelerinin ve yedek sbey ve nekeri memur - lar hakkındaki kanuman Üçüncü fikrasının “b., fıkrasının - tadil- lerine ait kanun Tâyfhalarıcı tesvip eltikten sonra eyliilün 15 inde toplanmak üzere içti - mana nihayet vermiştir