5 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 4

5 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 4

5 MAYIS 1949 Avrupa Meclisi atı Avrupayı — içine ala- cak bir. meclisin kurul- ması için bir müddetten beri yapılmakta olan faaliyet ye- ni bir safhaya girmiştir. Bilindi- ği gibi Mister Çörçil bir nevi Av- Tupa federal hükümetleri kurul- ması düşüncesile harekete geç- mişti. Amerika Birleşik devletle- rini taklit ve tanzir edecek bu teşkil iki meclisten terekküp e- cektir. Bir Mebusan Meclisi bir de komite yâni kabine. Mebusan Meclisine her Avrupalı memleket Beçim ile âza gönderecektir. Ka- bine mevkünde olan heyet de temsili mahiyet taşıyacaktır. Ka- rarlar üçte iki çoğunlukla alına- taktır amma bazı mühim karar- lar bilhassa Milli Müdafaayı, ik- tisadiyatı ilgilendiren hususlarda İttifak şarttır. İttifak şart de- mek (veto) hakkı tanımak de- mektir. Bir devletin muhalefeti bütün kararları altüst etmeğe kâ fidir. Bu veto hakkının garip bir te- cellisi var. Bütün demokratik ve Anglosakson memleketler, başta Amerika ve İngiltere olduğu hal- de, hepsi Birleşmiş Milletlerde Mmevcut veto hakkından şikâyet ediyorlar. Fakat bu veto hakkı- mı milletler birliğine Sanfransis ko içtimaında teklif ve kabul et- tiren de Amerika olmuştu. Sov- yetlerin bunu sulistimal etmeleri Üzerine şimdi bu salâhiyet aley- hinde çok neşriyat var, demeç- ler var. Fakat hayret, edilecek nokta batılıların kurmağa başla- dıkları Avrupa (konseyi) nde de bu veto işini ön safa alıyorlar ve kabul ediyorlar. (Konsey)in ku- Tulması için müzakereler, dün, Londrada başlamıştır. Benelux devletleri, İskandinavya - birliği mensupları, İngiltere, Fransa İ- talya Hariciye Bakanlarile işti- Tük etmişlerdir. Yalnız Belçika Dışişleri Bakanı Mösyö Spak Brükselde meclis huzurunda At- lJantik paktı konuşmalarına iş- tirâk edeceği için gecikmiştir. Ma amafih bugün onun da iltihakı bekleniyor, Türkiyenin de bu Avrupa mec- lisine alınması için Fransa tara- fından teklifler yapılacaktır. Yunanistanda Yunanistanda yeni kabine, elli muhalife rağmen, itimad reyi al- dı. Bilindiği gibi Sofolis, eski ka- binesini bir' Bakanın kaçakçılık ve dolar ticareti - işlerine karış- ması yüzünden dağıtmıştı. Şimdi adı karışık işlere karışan Nâzır ve onun partisi mensupları diğer Bakanlar müstesna, eski heyeti aynen kurmuştur. Fakat bu ka- binenin de uzun ömürlü olacağı hiç sanılmıyor çünkü mecliste mühim bir le iç harbin yıllar- dır sürüp gitmesinden çok müte- essirdir ve hükümetlerin dürüst ve iyi bir politika gütmediklerine kanidir. Şimdiye kadar komünist kuvvetlerle yapılan çalışmaların mücadeleye son verecek kat'i bir manzara göstermemesi bezginlik uyandırmıştır. Bu yaz, iç harb dâvası, halledilmezse —İngiliz ga zetelerine göre— Atinada çok şid detli bir buhran baş gösterebilir. İşte bu hale meydan vermemek için Yunan talihi Atinada değil Rus murahhası Gromiyko ile Mis ter Evett arasında Amerikada yapılmakta olan görüşmelerde bahis mevzuu edilmektedir. Filha| İsrailin birinci yıl dönümü Dün kutlandı Londra: 4 (B.B.C.) — Bugün, İsrail devletinin kuruluşunun bi- rinci yıldönümüdür. Bu münase- betle Kudüste gündüz ve gece bü yük şenlikler ve Havralarda dini törenler yapılmıştır. Bugün Ku- düste İsrail Genelkurmay başka- nının önünde eşi görülmemiş kilde büyük bir geçid resmi ya- pilmıştır. Geçit resmi 55 dakika sürmüştür. C.H.P,. tüzüğün- de yapılacak değişiklikler Ankara: 4 (Hususi) — C. H. P. kongresine sunulmak üzere parti program ve tüzüğünde ya pılacak değişiklikleri inceleyen komisyon çalışmalarına devam et mektedir. Komisyon günü şartla rına göre yapılacak değişiklikle- Ti araştırmakta ve bu meyanda bazı yabancı memleketler parti- lerinin program ve tüzüklerini ö geçirmektedir. Komisyon, n yaz tatilini mütecakip hızlı bir surette çalışacaktır. Yeniden verilen sorular Ankara: & (Hususi) — Ahmet Ali Çınarın Cağlayık - barajı ile Çatalağzı santralı ve Zonguldak liman hakkındaki, Kâmil Coş- kunoğlunun bağ mahsullerimizin ihracat durumu hakkındaki, E- min Soysalın öğretmen yetiştir- me durumu ve Milli Eğitim Ba- kanlığı merkez kurulu hakkında ki, Mehmet Kâmil Boranın gezi- ci mahkemeleri durumu hakkın- daki, Ali Riza Kırseverin Üskü- dar ile Beykoz arasındaki yola dair, Emin Soysalın Avrupadaki talebelerimizin kontrolü ve teftiş işi de Sunakan ve İdil Biretin ye tiştirilmesi hakkındaki, gene E- min Soysalın okullarımızda eko- nomik eğitime ne derecede yer verildiğine dair olan yazılı ve söz ü soruları ait oldukları Bakan- lıklara gönderilmiştir. Bayar Kayseriye gidiyor Ankara: & (Hususi) — D. P. başkanı Celâl Bayar önümüzdeki hafta içinde Kayseriye gidecek- tir. Mensucat fiatları Ankara: 4 (Hususi) — Sümer Bank piyasaya bol pamuklu ç- kardığından mensucat fiyatların da bir düşüklük beklenmekte - dir. boğuşmaktan ise Sovyetlerle ye- gil masa etrafında görüşmek da- ha pratiktir. Fakat bu müzakere lerin yapılması bile Moskovanın Yunan işini karıştırdığını itiraf değil midir? General (Clay) çekiliyor Amerikanın Alman işgal kuv- vetleri komutanı general (Clay) on beş mayıs tarihinden itibaren vazifesinden çekilecektir. Bunu Mister Truman, dün, açıklamış- tır. Bu keyfiyeti bu sütunlarda, yirmi gün evvel haber vermiş- tk.“Esasen bu tebeddül Ruslar-: la Almanya hakkında yapılmak- kika Yunan harekâtının ip ucu Moskovada olduğuna göre (Gra- m0s) dağlarında ve Selânikte ta olan konuşmalara bağlıdır. Çın k Hangçov elinde kalan Çin'le irtibatı ke: miş olmaktadır. Bilindiği gibi hükümet ordusunun genel karar gâhı da Hangçov'da bulunmakta idi. Şanghay: 4 (A.A.) — (1ps) münist kıt'aları, 100 mil güney- de bulunan Hangkow'a girmişler- dir. Milliyetçi kuvvetler bu lima- nı daha evvelce tahliye etmişler- di. Şanghay, 4 (AP.) — Komü- nist radyosu Hangehow'u zikret- memekle beraber 29 nisan tari- hinde tamamlanan hareket ne- Hicesinde Nankin - Şhangal Hang chow üçgeninde 80,000 kişilik bir hükümet kuvvetinin esir edildi- Bini bildirmektedir. Şanghay, 4 (A.A.) <«United ress) — Bir çok kimseler, geh- Fin içinde bulunan beşinci kol'un da yardımı ile Şanghay'ın komü- nistlerin eline geçeceğine inan- maktadırlar. Bun'nla beraber, şimdiye ka- 12 yaşında bir kız kirletildi Balıkesir 4Telefonla) — Birkaç gün evvel Manyas ilçesi Şevketi- ye bucağında 12 yaşlarında bir kızın kirletilmesi ile neticelenen bir hâdise olmuştur. Öğrenildiği ne göre bucak halkından İbrahim Dumanın 12 yaşındaki kızı Emi-i 'ne bir gece evden kaybolmuş, a- randığı halde — bulunamamıştır. Ertesi sabah perişan bir vaziyet- te eve dönen kız ağlayarak ken- disini eniştesi Ahmet Kenarın kandırdığını ve kıra götürerek zorla ırzına tecavüz ettiğini söy- lemiştir. Hâdiseden üç gün sonra yaka- lanan Ahmet Kenar, baldızının kendisi tarafından değil, Çoban Mehmet Bekâr tarafından kirle- tildiğini lddia etmiştir. Bilâhare mütecaviz çoban yakalanmış ve alınan ifadesinde, kıza evlenmek maksadile tecavüzde bulunduğu- nu iddia etmiştir. Şimdi adalete intikal eden bu çirkin vak'anın failinin hangisi olduğu tahkikat sonunda meyda na çıkacaktır. ÇOK MÜHİM Bugün çıkan haftalık bir gaze- tede öyle bir ifga hâdisesi vardır ki, gazetecilik âleminde ve bütün dünya çapında şimdiye kadar bir eşinin - görülmediği iddia edilse yanlış olmaz. Size 96 puntoluk harfler yerine bir fısıltı uslübile bildirdiğimiz bu hâdisenin doğru olup olmadı- ğını lütfen merak eder misiniz? Bu haftalık gazetenin ismi BÜYÜK DOĞU DİPLOMAT Yazan: KADİRCAN KAFLI — Niçin? — Bunları gören düşmanın iştihası artacaktır. — O süsler ordumuzun şere- fidir. Gökboğa başını esefle sağa Bola sallayarak cevap verdi: — Biz şimdi iki elinde iki yağ h butla aç arslanı avlamaya çı- kan avcıya benziyoruz. Rüstem zorla gülümsedi: — Avı tuzağa çekmek için but göstermek âdettir. Sen baş korgutan olduğun zaman dedi- ğin gibi yaparsın. Fakat ma - demki gimdi emir bendedir, işi- me karışma! En çok sana gü- venmesem alıkoymazdım. Baş komutan ordunun kalbidir, sen © kalbe bekçilik edeceksin! Gü- yeneyim mi? — Hiç çekinmeden... Gökboğa İranlıların en çok, gururlarından ve gösterişe düş- künlüklerinden endişe ediyordu; bir devletin başında olanlar bu iki hatâya düşerlerse diğer ha- âlar bunları kovalar. Gurur in- sanı yanıltır, gösteriş merakı zeki insanları aldatamaz, İki ordunun arasında Fıratm kollarından küçük Atik nehri vardı. Rüstem ordugâhunı kur- du; merkez kolordusunu, sağ ve sol cenah kolordularile yedek kuvvetleri yerleştirdi; en öne filleri dizdi ve bu iş bütün bir gün sürdü. Beş yüz adım uzakta olan Müslümanlar göz alabildi- ğine kadar bütün araziyi doldu- ran ve zırhları, kılıçları, kalkan- ları, tolgaları güneşte parılda- yan İranlıları dikkatle gözden Beçiriyorlardı. Rüstem o gece geç vakit uyu yabildi; ertesi sabah erkenden atına bindi; tekrar orduyu tef- tiş için çıktı; yanında başlıca komutanlar bulunduğu halde nehir kenarındaki tek köprü- nün bulunduğu noktaya geldi, Müslümanların keşif kolları köp Tünün öteki ucunda dolaşıyorlar dı. Rüstem oraya baktı. Henüz Bulh ümidini kaybetmediğinden Müslümanların komutanların - dan biri ile konuşmak istiyor- du; keşif kollarının komutanı Tefrika No. 73 Zühreye birisini göndererek bu arzusunu bildirdi. Zühre hiç te- reddüt etmeden köprüyü geçti ve İranlılar tarafına geldi; atı- 'nı sürerek Rüstemin karşısında durdu. Rüstem ona tatlılıkla de- di ki: — Harb etmekte 1srarınızın mânâsını anlıyorum. Siz öteden beri bizim komşumuzdunu: tiyacınız olunca bizden İster 'niz ve hasis davranmaz, verir- dik. Şimdi de eskisi gibi cömert ve iyi olduğumuzdan şüpheniz mi var? Yine verelim de barış yapalım! Zühre cevap verdi: — Evvelce biz dediğin gibiy- dik. Şimdi dünyalık istemek 1- çin gelmedik. Zira artık bir ge- ye ihtiyacımız yoktur; Allahın ve resulünün buyurduğunu yap mağa memur edildik. Allah bize Peygamber gönderdi, hak dine düvet etti; bu dine girmeyenler Üzerine kılıç çalıyoruz; — Allah bizim yardımcımızdır. Rüstem sordu: — O hak din nedir? £ENIİ SABAR u zaptetti Şanghayın âkıbeti ne olacak ? Londra, 4 (B.B.C.) — Çin ko- münistleri, üç gün evvel tahliye edilen Hangçov gehrini bugün iş- gal etmişlerdir. Hangçov'un düş- mesile Şanghay'ın milli hükümet dar görülmemiş bir giddetle tat- bik edilen sıkı yönetim sayesin- de Şanghay da beşinci kol gimdi- lik kudretsiz bir duruma sokul- muştur. İNGİLTERENİN ÇİN SİYASETİ Londra, 4 (A.A.) — (Reuter): Dışişleri Bakanlığı sözcüsünün dün bildirdiğine göre, İngiltere nin Çindeki siyaseti İngiliz im- paratorluk camlasına dahil mem leketler, Fransa ve Birleşik A- merika ile sıkı bir temas temin edilerek incelenmektedir. Sözcü, hükümetin Çindeki ko- münist idareyi tanıması imkânı- nı kesin olarak reddetmiştir. Londra, 4 (A.A.) <byum> Avam kamarasında güney Çin deki İngiliz müstemlekesi Hong- kong adasını dışardan tecavüze ve beşinci kolun sabotaj hareket- lerine karşı korumak Için hükü metin ne gibi tedbirler aldığı so- rulmuştur. Hükümet sözcüsü perşembeye Avam kamarası Çin'deki durumu münakaşa ederken Hong - kong hakkında da hükümetin izahat ve receğini söylemiştir. Ödenekler dâvası devam ediyor Ankara: & (Hususi) — Ahmet Oğuzun ödeneklerden dolayı Ce- Hâl Bayar aleyhine açtığı alacak dâvasına dün de devam edildi. Bayarın avukatı adı geçen para nın Celâl Bayarın şahsına değil Demokrat Partiye verildiğini söy leyerek «bu münasebetle Celâl Bayardan alacak dâvası açılamaz. Ahmet Oğuzun vekili tarafından ileri sürülen ve bundan önce din lenen tanıklar Demokrat Parti - den atılmış kimselerdir. Partiye karşı husumetleri vardır. Bu ge- beple şahitliklerini kabul etmem> dedi. Bayarın avukatı bundan sonra muhakemeye bazı vesika - lar sunmuş ve bazı tanıkların din lenmesini talep etmiştir. Bu ta- nıkların dinlenmesi için duruş- ma başka güne bırakılmıştır. Hizmetçisini öldüren Vecihinin karısı bir çocuk doğurdu Ankara: 4 (Hususi) — Göy- nük ormanlarında hizmetçisi Kad riyeyi feci surette öldüren Vecihi Barazın karısı Rüksan evvelsi gün bir oğlan çocuğu dünyaya getirmiştir. Bilindiği gibi bayan Rüksan boşanmak için mahkeme ye müracaat etmişti Yakında bu düvaya başlanacaktır. Çocuğu na kocasının soyadını vermek is tememekte ve bu suretle ona olan nefretini göstermektedir. Yargıç Sabriye Bolkal ile Dr. Gündoğdu Fikret Artan Nişanlandılar İstanbul 2.5.949 Bizim dinimiz <Allahın bir liğine, başka Allah olmadığına, Hazreti Muhammedin Allahın resulü olduğuna inandım» de- mekle başlar. Biz bir veya bir kaç insana değil bütün insanla- Yı ve diğer varlıkları var eden Allaha inanırız. Yoksa siz de bizim kardeşimizsiniz, çünkü he pimiz Âdem ve Havvanın evlât- larıyız, — Biz bu dini kabul edersek dönüp gider misiniz? Zühre bir an bile tereddüt et- medi: — Elbet... — Bunu düşünelim, birbirim! ze danışalım, — Sen bilirsin. Zühre atını sürdü, köprüden geçti ve askerlerinin yanına git ti; konuşmayı bildirmek üzere Saad bin Ebi Vakkasa bir adam gönderdi. Rüstem çadırına döndüğü za- man başlıca komutanları çağırt tı; büyük bir divan kurdu. On- lara Arapların tekliflerini bildir. di ve ilâve etti: — Onların diledikleri mühim bir gey değildir, harb edip bin- lerce can ve hesapsız mal kay- betmektense dediklerini kabul doğru değil midir? Firuzan derhal itiraz etti: — Asırlardan beri kapımıza gelip bizden sadaka istiyenlere boyun eğmek şerefsizliktir; kuv M. Baha Pars Vasfi Raşid dâvası Müdafaaya kaldı Ankara: 4 (Hususi) — Bursa milletvekili Muhiddin Baha Pars ile avukat Vasfi Raşit Sevig ara- sında bugün yeni bir hakaret dâ vasına başlanılmıştır. Dâvanın mevzuu beşinci asliyo cezada de- vam eden duruşmaları sırasında Vasfi Raşidin Baha Pars hakkın da söylediği sözlerden dolayı, Ba ha Parsın Baroya müracaat etme Bi ve disiplin cezası verilmesini istediği Vaafi Raşidin müdafaa- sında Baha Pars hakkında <ha- mamci>»#demesi ve manevi şahsi- yeti bakımından avukat sayılamı yacağını söylemiş olmasıdır. Baha Parsın vekili bugünkü duruşmada Vasfi Raşidin bu söz lerden dolayı cezalandırılmasını ve mülekkiline on bin lira manevi tazminat vermesini iatedi. Heyecanlı bir şekilde konuşan Vasfi Raşit, Baha Parsın avukat olamayacağını, zira ticaretle uğ- raştığını, hamam İşlettiğinin ise Meclis zabıtlarına geçtiğini, mü- dafaasında hakaret kasit bulun- madığını söyledi. Duruşma Vasfi Raşidin müda- faasını yapması için başka güne bırakıldı. İzmitte meydana çıkarılan 20 bin Tirahk - ihtilâs İzmit: 4 (Telefonla) — İzmit belediye başkanı Kemal Özün yaptığı ani bir teftiş neticesinde, belediye elektrik şubesinde tah- sildar Vecihi Anıl ile Fuat Kırlı- 'nın makbuzlar üzerinde tahribat yapmak suretile 20 bin lirayı a- şan zimmetleri meydana çıkarıl- mıştır. Belediye başkanlığı; mürakabe teşkilâtını derhal faaliyete geçi- rerek Üç gündenberi yaptığı tah kikat dosyasını suçlularla birlik- te bugün savcılığa vermiştir. Bu arada belediye tahsil memuru Ci- hat Durakın durumu da şüpheli görülerek işinden el çektirilmiş- tir. Mülkiye müfettişlerinden Nu- rettin Özçöbek'in üç aya yaklaşan bir zamandanberi teftiş ettiği İz- mit belediyesinden ayrılalı hentiz kısa bir zaman olduğu halde, se- neleri aşan yolsuzluğun meydana çıkarılmamış olması çok haklı o- larak hayretle karşılanmakta - dır. Koyun yüzünden bir çobamı tabanca ile yaraladılar Balıkesir: 4 — (Telefonla) Dün Susurluğa bağlı Kurucuoğ lu köyünden Mehmet ile Çoban Hasan İnce arasında ekilmiş tar laya koyun sokmak meselesin - den kavga çıkmış, Mehmet taban casını çekerek çobanı kafasından ağır surette yâralamıştır. Hasta heneye kaldırılan Çobanın sıhhi durumu çok ağırdır. Kaza kurşunu ile öldü | Balıkesir: 4 (Telefonla) — Ev velki gün Kavaklı köyünde 17 yaş larında bir delikanlının ölümü 1- le neticelenen bir hâdise olmuş- tur. Haber verildiğine göre bu köyden Şazi Kaynak kendi ta- bancasile oynarken, silâh ateş almış, namludan çıkan kurşun kasığına — saplanmıştır. — Yaralı hastahaneye kaldırılmış ise de kurgşun bağırsakları deldiğinden biraz sonra vefat etmiştir. vetimiz onların üç mislidir. Za- yıfın kuvvetliye hükmettiği gö- Tülmüş müdür? Biz buraya ba- rışmak için değil hükümdarımı- za saygısızlık gösterenleri ceza- landırmak için geldik. Kubad ve diğer komutanlar da ayni gekilde konuştular; bu bir avuç aç ve çıplak çapulcu- nun imhası için ele geçirilen fır sattan mutlaka faydalanmak lâ zım olduğunu söylediler. Rüs - 'tem onları kendi görüş ve anla- yışına yaklaştırmak için çok uğ raştı; bir netice alamadı; fakat harb kararı da verilemedi. Çün kü Rüstem barış kapısını büs- bütün kapamaktan çekiniyordu. Geç vakite kadar düşündü; erte Bi gün doğrudan doğruya Saad- dan bir elçi istiyerek daha etraf h konuşmak üzere yattı. —0 — Suriyedeki İslâm ordusundan gelmesi beklenen on bin askerin yola çıktıkları bir ay kadar ev- vel öğrenilmişti, fakat harb mey danına yaklaştıkları hakkında henüz bir haber yoktu; Saad bu nun için hemen hücuma geçme- meyi tercih ediyordu. Zaten Hazreti Muhammed düşman ta- rafından yapılan müzakere tek- liflerini hiç bir zaman reddetme mühlet istenildiği zaman üç günü geçmemek üÜzere mut- laka vermişti, Bundan başka S ad hasta idi; ateşler içinde yanıs miş, Birleşik Amerikada Milletler arası kadın elbiseleri işçileri bir liği, üyelerinin sıhhatini mak gayesile hazırladığı progra mda koruyucu tıbba ve tedaviye yer liğin 3. to: U.Sİ.S.) Amerikan tarım âletlerinin Türki yeye teslimi münasebetile dün Do lmabahçede yapılan merasimde Marşal plâm Türkive idarecisi Mr. Dorr tarafından Tarım Baka m Cavid Oral'a izahat veriliyor. 500,000 dolara mal olan sağlık merkezindeki X şuaı ma kinesi gö: (Foto: Burhan — Yeni Sabah) koru- vermiştir. Resimde, bu bir- çarpmaktadır. (Fo- Ü Hindli Bale sanat kârları Gir arada (Foto: Burhan — Yeni Sabah) Edirnede bir köy okulun- da müsamere verıldı Edirne: 4 (Hususi) — Büyük Dolluk Köy okulunda son sınıf talebeleri dün veda' müsameresi vermişlerdir. Talebe velilerinin de dâvetli olarak bulunduğu mi samere çok canlı olmuş, milli o- yunlar oynanmıştır. Halkımız, mektep dâvasını ve tahsilin öne- mini tamamen kavramışlardır. yordu; dizleri, dirsekleri, bilek- leri ağrıyordu; vücudünde takat sızlık hissediyor; üç güne kadar iyileşeceğini umuyordu. İslâm tarihinin, her attığını vurmakla meşhur olan 'bu usta okçusu İ- ranın belki de Müslümanlığın kaderini belirtecek bir savaşta seyirci kalmak ihtimalini düşü- nerek üzülüyordu. Rüstemin görüşmek üzere bir elçi istediğini haber alınca Sa- ad, meşhur silâh ve söz üstad- larından Reb'i bin Âmir'i çağır- di: — Git... Sen neler söylenece- ğini bilirsin! Dedi. Reb'i zırhını giydi, kılı- cını kuşandı, atına bindi ve köp rü başına doğru dört nal uzak- laştı. İki ordu arasındaki Atik nehrinin sol kıyısına geçti. Rüstem muhteşem çadırında geniş divan Üzerine oturmuş, sırma işlemeli ipek yastıklara dayanmıştı; diğer eşya da göz kamaştırıyordu ve yerlere hali- lar döşenmişti. Müslüman el: sinin geldiğini haber verdikleri zaman: Bırz.kın, girsin! Dedi. Elçi atını sürdü; öylece çadırın büyük kapısından gir- di. Bindiği güzel ve çevik Arap atı halıları çiğniyordu. Muhafız lar —İn! © Ticaret Bakanlığı hariçten kumaş idhaline müsaade verdi. metre yerli, döviz darlığında yazlık kümaş tedarikinde siık sık müşkülâtla içinden çıkın!, Cam fabrikaları Paşabahçe Şişe ve Cam fabri- kası inşa edilirken Türkiyede yirmi beş sene müddetle cam İmâl — edilmiyeceğine — dair im- tiyaz —alınmışt.. Fabrika harp yıllarında istihlâki karşılı- yamadığından cam imalâthanele- rine müsamaha ediliyordu. Hal- bukl harpten sonra züccaciye id- hali çoğalmış, imalâthanelerin mamulleri Paşabahçe imalâtın- dan daha ucuza satılmağa' baş- lamıştır. Bunun üzerine hareke- te geçilerek imtiyazın verdiği sa- lâhiyetten istifadeye kalkışılm'ş tır. Cam fabrika ve imalâthane- lerinin tasfiyeleri devam etmek- tedir. Tacirlerin bir müracaatı Takasla yapılan idhalât yüzün den fiatlarda yüzde on iki paha- hlık olduğu ve bu. pahalılığın tedricen her maddenin fiatlarına tesir ettiği ileri sürülmektedir (Devamı var) İlgililer Ticaret Bakanlığına mü- ğ Ekonomik vaziyet “İdhal yolsuzl B Uğu 20 bin sterlinlik yazlık yünlü Türkiyenin senelik yünlü kumaş imalât kapasitesi 18 milyon metredir, 1948 yılında 9,5 milyon 1,5 milyon metre ya bancı kumaş sarfiyatı olmuştu. Memleketin yünlü kumaş kapasitesi istihlâkin fevkinde iken bu idhaline lüzum var mı? Memlekette verem salgını almış yürümüştür. Rontgen filmi kargılaşılmaktadır. Bir senelik ihtiyacı karşılıyacak miktarda rontgen filmi idhali için müsaa« de istenmiştir. İdhal edilecek filmlerin tutarı 17 bin sterlinliktir. Ticaret Bakanlığı bir türlü döviz tedarik edip rontgen filmleri« nin getirilmesini sağlıyamamıştır. Kumaş idhaline döviz bul nürken Fontgen filmi idhaline döviz verilmiyor, gelin de bu işin racaat ederek takasla ticaretin yasak edileceğine dair verilen sözün yerine getirilmesini istiyor ceklerdir. Yapağıdan istifade Bölge Sanayi Birliği yerli yapa Aılarımızdan verimli netice alın« ması için tetkikler yapmaktadır. Ayrıca bu mevzun zümre heyetig de de konuşulacaktır. Linyitten istifade Etibank maden kömürü kullae 'nan bütün devlet müesseselerinin Denizyolları ve Demiryolları vas sıtalarının, elektrik - santralleri« nin linyitten faydalanmaları için ilgililerle sıkı temas halindedir. GMEEDNA! 4/5/1949 fiatları Londra 11.88,56 Nevyork 282,54 Paris 102904 C 65.72 10 Amsterdam 105,54.68 Brüksel 686 87. Prague 5.60 Stockholm 17.88. 60 Lizbon 11.