8 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

? MAYIS 1949 Konferansa doğru Psiste dört Dişişleri kanının (23) Mayısta y gacakları toplantı, gimdiden, her tarafta derin bir alâka toplamış bulunuyor. Yalnız Berlin ablu- kasının değil Almanya — sulhu- nun bir bütün halinde konuşu- lacağı tahmin olunuyor. Maa- mafih görüşmelerin tekerlekler tizerinde kayacağı pek umulmu- yor. Rusların, ablukayı kaldır- Ması ve konferansa yanaşması- nin bir oyalama ve batılıları Ahtilâfa düşürme tuzağı ihtima- li olması daima göz önünde tu- tuluyor. Eski Amerika Dışişleri Bakamı (Byrnes) verdiği bir de- meçte Ruslar konferansta yine eski metodlarma baş vururlar ve savsaklama yolunu tutarlar- sa bu toplantının, sulh yolunda, gon merhale olduğunu kendile- rine anlatmak lâzımdır. mütale- asını ileri sürmüştür. Mister Truman da — Paris - konferansı başarı sağlamadığı takdirde Sta lin, Atlee ve Oneille ile bu Tuşmak niyetinde — olmadığını çünkü böyle bir konuşmadan fayda memül etmediğini gaze- tecilerle yantığı haftalık — top- lantıda açıklamıstır. Demek kı önümüzdeki —müzakerelere de- mokrasiler, cok uyanık ve dik- katli olarak, istirak edecekler- dir. Radyo Ablukayı katdırmak, — Almat sulhunu konuşmak gibi tatlı Jâ- kırdılar olurken Ruslar Amet ka ve İngiliz radyolarının Rus halkına hitaben Rusça yaptıkla T neşriyatı bozmak icin şiddetli bir savaşa girişmiş bulunuyor. Amerikanın Sesi ve B.B.C. y yınları sistemli surette ve eski Nazi usullerince ve belki daha mütekâmi! bir şekilde karıştırıl- maktadır. Buna karşı Ameri! hlar her türlü dalga uzunluğun da ve çok ceşitli merkezlerden hemen daimf denilecek nesriya- ta karar vermişlerdir. Böylece Rus halkı günün herhangi bir saatinde hiç olmazsa bir veya iki merkezin yayımlarını merakla dinlemek imkân'nı bulabilecekler dir. Anglo - Sakson neşriyatım dinliyen Rusların sayısı, bir A- merikalı uzmanın tahminine gi re, sekiz milyondan aşağı değil- dir. Birleşmis Milletlerin kabul ettiği esaslardan biri de haber- leşme hürriyeti idi. Sovyetlerin Amerika yayınlarını bozma ve kariştırma politikası bu esasla- ra hiç te uygun değildir amma bu hâdise bir noktayı - anlatı- yor. Moskovanın Rusların Ame- rikanın Sesini dinlemesinden en dişe ve kuşkusu çoktur. Halbu- ki, evvelce, Bolşevik şefter Ame rikanın Sesine ve tesirine hiç €hemmiyet vermiyorlardı. Avrupa Mecli: ——0 himayesi Kurulmasına on devletin, Lox dra toplantısında karar verdik- leri ve Türkiye ile Yunanistanın da dâvet olundukları Avrupa (Konsey) i dünya efkârını ilgi- lendirmekte devam ediyor. Lon- dra ve Amerika radyoları, dün akşam, uzun yorumlarda bulun- dular. Bir kısım tefsirciler bu teşkili Fransız Kralı Dördüncü Henriden beri beklenen Avrupa birliğinin, federal hükümetinin bir müjdecisi gi ki — edi- yorlar ve bu yüzden sevinçleri- ni izhar ediyorlar. Bir kısmı da bu tasavvuru bir hayal ve ve- him sayarak istihfafla dudak büken bir edâ kullanıyorlar. Fil hakika bu konsey kendisine faz Ba- Sofyadan idare ediliyor! Harekâtı, Mareşal Koniev idare ediyormuş Selânik, T .(ALA.) — «United Press> — Henüz teyit edilmiyen haberlere göre, Yunan âsilerinin harekâtını Sofyadaki genel ka- rargâhından Sovyet Mareşali Ko- niev idare etmiştir. Bu haber, içinde bulunduğu uçağın pilotunu Yunanistana inmeye mecbur eden Rumanyalı talebe tarafından ve- rilmiştir. Bununla beraber Ameri kan ve Yunan şahsiyetleri bu ha- berin aslı olduğunu sanmamakta- âırlar, ARNAVUTLUKTAKİ YUNAN- LILAR SEFERBER EDİLİYOR Atina, T7 (A.P.) — Yunan ge- nel kurmayı umumi münasebet- ler bürosu tarafından dün gece yayınlanan özel bir bültene göre, Arnavutlukta bulunan Yunan ka- dın ve erkek tebeaları komlnist çeteci kuvvetleri hesabına sefer- ber edilmektedir. İçişleri Bakanlığında yemi tâyin ve tahviller Ankara, 7 (Hususi) — İçişleri Bakanlığında. yeni nakil ve tah- viller yapılmıştır. Bu arada Çan- kaya kaymakamının istifası üze- rine yerine Çekerek kaymakamı Asım Sağıroğlu tâyin edilmiştir. Bakanlıkta açık bulunan tedkik kurulu müşavirliğine İskilip kay- makamı Muharrem — Balasaygun âyin edilmiştir. Çanakkalede crman yangını Çanakkale, 7 (Telefonla) — E- dindiğim malümata göre ve ma- hallinde yaptığım tahkikata göre Çanakkalenin Kirazlı bucağına bağlı Bodurla ve Oba köy civarı ormanlarında senenin ilk yangını çıkmıştır. Vaka mahalline derhal yetişen orman teşkilâtı ve ma- halli jandarmaların gayretile yan gın söndürülmüştür. Yangının fa- ili aranmaktadır. la ümit bağlanacak mahiyette olmıyabilir, çünkü mühim ka- rarlar, evvelce de işaret ettiği miz gibi, ittifakla verilecektir. âni (Veto) hakkı burada da vardır. Fakat şimdiye kadar ya pılan toplantılardan farkı — şu- dur. Bugüne kadar ya devletle, Turahhasları veyahut halk ve amele teşkilleri murahhasları ayrı ayrı toplantılar yapmışlar dır. Şimdi çeşitli Avrupalı mil- letler ” parlâmento temsilcileri birleşecektir, tam temsili ve de- mokratik bir hüviyet taşıyacak- tır. Fakat Avrupa konseyi de- nilmesine rağmen Avrupanın ya rısı yâni bütün komünist veya kornünist nüfuzuna tâbi memle- ketler burada hazır bulunmıya- cağına göre bu teşkilin daha başlangıçta çok zayıf bir duru- ma düştüğü de bir bedahettir. Alman sulhu önümüzdeki ay- larda tahakkuk edebilirse belki Almanya da bu konseye girer ve böylece diğer peyklerin de bu topluluğa iştirâkleri imkânı sağlanabilir. ' DİPLOMAT İtaiyanın sabık YENİ müstemlekeleri halliçin il Lake Success, 7 (A.A.) «usia: — Birleşmiş milletler siyasi ko- mitesi pazartesi günü eski İtal- yan sömürgelerinin akibetini oya koymak tasavvurundadır. 58 mil- letten teşekkül eden bu komite şimdi gu teklifler karşısında bu- Tunmaktadır: 1 — Eritrenin Mısırla Südan arasında taksim edilmesini, İngi liz vesayetine girecek olan Bin- gazi müstesna bütün Libyanın on seneye kadar istiklâle kavuşma- sını, 5 milletten müteşekkil — bir| komisyonun, evlül ayında Trab- lusgarp ve Fizan hakkında bir- leşmiş milletlere bir vesayet plânı sunmasını ve nihayet İtalyan So- malisi vesayetinin İtalyaya veril- Mesini-İstiyen İngiliz karar sure- Ü 2 — Üç İtalyan sömürgesi sa- kinlerinin isteklerini öğrenmek ve herhangi bir karar alınmasını eylül ayına bırakmak Üzere bu sö mürgelerin birleşmiş — milletlerce bir komisyon gönderilmesini talep eden Avustralya karar sureti... İzmirde kin yüzünden bir cinayet işlendi İzmir, 7 Hususi) — Dün 17,30 raddelerinde şehrimiz Başdurak semtinde Anafartalar caddesinde tüyler ürpertici bir cinayet işlen- miştir. Elâzığlı Kâmil, bundan bir sene evvele kadar, Anafarta- lar caddesi üzerindeki bir handa Hamalbaşılık yapmıştır. Patro- nu tarafından işine son verilen Kâmil, halefi aynı yerden lüde kin bağlamıştır. Bugün, han kapısına gelen Kâmil, Mevlü- dü çağırtarak cadde — ortasında kavgaya başlamış ve bıçakla mevlüdü kalbinden vurarak ka mıştır. Yaralı Mevlüd, iki dakika sonunda cadde üzerindeki ir dük n önünde yıkılarak ölmüştür. Erzincanda kurulacak evler Ankara, 7 (Hususi) — Ekim a- yı başına kadar, hariçten getii len 600 takma ev Erzincanda ku- nda Rus delege: 5 teklif mühlet istedi sürülen iye 3 — Libya ve Somalinin birleş- miş milletler vesayeti altına ko- nulmasını, bu bölgelerin 10 - ilâ 20 sene içinde bağımsızlıklarına kavuşmasını ve Eritrenin Habe- şistana ilhakını Eritre ahalisinin isteyip istemediğini tahkik — et- mek üzere bu bölgeye bir komis- yon gönderilmesini — teklif eden Hindistan karar sureti. 4 — Habeşistanın Eritre hak- kında «haklı> isteklerini kabul et- tikten başka, bütün sömürgele- rin, acele bağımsızlıklarını — ga- ranti ederek, milletler arası vesayete tâbi tutulmasını istiyen. Lâtin Amerika memleketlerinin karar sureti. 5 — Bütün sömürgelerin bir- leşmiş milletler vesayetine” veril- mesini teklif eden Rus karar su- reti... Komite bu karar suretlerini o- ya koymaya hazırlanırken Sov- yet delegesi Gromyko, muhtelif plânları incelemek için — mühlet istemişti: Mısır Kralı taht'a çıkışını kutladı Londra, 7 (A.A.) , «byum> — Mısır Kralhı Faruk dün taht'a çı- kışının 14 üncü yıldönümünü kut- lamıştır. Şam, 7 (Nafen) — Mısır Kralı Faruk'un taht'a çıkışının 13 üncü senei devriyesi münasebetiyle bu- rada yapılan resmi bir törende söz alan Albay Hüsnü Zaim, Mı- sır Kralı için hararetli kelimeler sarfetmiş ve Kral Faruk'un met- hiyesini yapmıştır. Albay Hüsnü Zaim'in bu konuş masında Mısırı «Arap âleminin kalbi» olarak tarif etmiş olduğu da ilâve edilmektedir. Bir uçak kazası Portlan «İngiltere», T (A.P.) — Dün bir İngiliz tecrübe uçağı-| 'nın Manş denizinde düşmesi üze- ine içinde bulunan Bristol uçak kumpanyası araştırma heyetine SABAH c SABAH SABAH! Atı alan... Gelir vergisi — dolayısile mükelleflerin bankalarduaki tasarraf hesapları - hakkın- da malümat alınmasile ilgi- li madde, Mecliste kıyamet- ler kopardı. İtiraslar gerçekten yerin- Bu madde kabul vdildi takdirde, yıllarca — pro- paganda — mücadelesinden sonra, büyük şehirlerimiz- de olsun, meydana getire- bildiğimiz modern tasarruf zihniyeti, yerini tekrar top- rak altı çömlek - bankaları- na bırakacak. Fakat, tasarruf hesapla- Tının mahremiyetini müda- faa bahsinde nutuklar söy- lenirken, ortaya — çıkan şu hakikate bir göz atınız: Ka zanç vergisi dolayısile — bu- gün de bankalardan bu şe- kilde malümat isteniyor. Desenize. bizim sap sağlam durduğunu sandığı- mız mahremiyetler bile çok tan gürültüye gitmiş te ha- berimiz yok. 4 . J k .. - Çanakkalede bB.P. mitingi Çanakkale, 7 (Telefonla) — Ye ni seçim kanununun mecliste bir an evvel kabul edilip 1951 seçim- lerine halkımızın emniyet içinde girebilmelerini sağlamak maksa- diyle ilimiz. Çanpazarı ilçesinde pazartesi günü bir miting yapıla- caktır. Bu mitinge Balıkesir, Ça- nakkale il ve ilçeleri Demokrat- ları da iştirâk edecektir. de “Hürriyeti seçtim,, kitabı filme alınacak Southampton, 7 (A.P.) — Vik- tor Kravçenko, «Hürriyeti -seç- tim> filminde kendi rolünü oyı mak üzere İngiliz artisti James Mason'u seçmiştir. Kravçenko dün gece «Ouen E- lizabeth> ile Nevytorka hareket etmiştir. Romanyada tasdik edilen kürek cezaları Bükreş, 7 (A.P.) — Rumanya âli askeri mahkemesi, köylü par- tisi liderlerinden İliu Maniu ile İcn Mihalake hakkında verilen müsbbet hapis kararlarını bugün tasdik etmiştir. Rumanya köylü partisinin bu iki lideri devlete i- hanet ve sabotajçılıkla suçlandı. rulmuş olacaktir. mensup yedi kişi ölmüştür. rılmışlardı. Spor Ceketlik, Serj, lanila Pantalonluk Fresko ve Moline üzerine Yazlık Kostümlük Kula Mensucat ve Avrupa KUMAŞLARI Görülmemiş bol çeşit ve müsait fiatlarla Perakende olarak satışa arzolunmuştur ISTANBUL ve ANADOLU Kumaş Tüccarları da ihtiyaçlarını kolaylıkla Toptan temin edebilirler. KUMAŞ - iTHALÂT TÜRK ANONİM ŞiRKETi -HAZRETİ ÖMER Yazan: KADIRCAN KAFLI Fillerin arkasında — süvariler vardı; çelikten zırhları, mızrak- ları, kılıçları ve tolgaları güneş te ışıldıyordu. Komutanların ve subayların zırhlarının mühim kı sımları altından yapılmış; yakut lar, elmaslar, zümrütler ve inci lerle süslenmişti; atların gemle ri, eğerleri ve özengileri daha az süslü değildi. Bu muhteşem ordu - çöllerin İran ülkesine açılan kapısı de- mek olan bu yerde, çelikten bir duvar halinde uzay Bir kale duvarı ki parçaları sağ lam fakat harçları çürüktü. , Arapların filleri yoktu. Fakat atları çok güzel ve çevikti; hep sinin kılıkları hemen hemen bir di; beyaz kefye ğıya kadar inen gömlek ve siyah bornus ve, En önde olan ni sıyırmışlar, ufak kalkanları- ni sol kollarında dimdik tutuyor lardı. Arkada yayalar bulunu - yorlardı; kat kat saf kurmuş- lardı ve kılıçla kalkandan baş- ika yay ve topuz da taşıyorlar- dizlerden aşı tllar kılıçları- dı. Bu saflarda yer yer sancak- lar dalgal ın renkleri siyahtı ve gerçekten av larının üstüne atılmak, onların gözlerini oymak için sabırsızla nan birer atmacayı andıriyor- lardı, bunla 1niyordu Enfâl suresinin okunması bit tikten sonra saad bişlica komu tanları ve başkanlarını çağırdı; yattığı yerden güçlükle doğrularak Aaskerlere göründü ve unları söyle; —Ey Müslümanlar, yerleri- nizde sebat ediniz; safları boz- Mmayınız. Bugün mübarek bir gündür; Allah gehit olanlara Cenneti, Bağ kalanlara zaferi müjdelemiştir. Öğle namazın - dan sonra ben dört tekbir alaca Bim, ilkinde siz de tekbir alınız ve harbe hazır olunuz. İkincisin- de yine tekbir alınız ve silâhla- nınız, Üçüncü tekbiri de tekrar hyarak askerleri harbe kızıştı- rınız. Dördüncü tekbiri işittiği- 'niz zaman hep birden «Lâ hav- le ve lâ kuvvete illâ billâh» di- yerek düşman Üzerine saldırı- kabile Tefrika No. niz... Komutanlar ve kabile başkan ları yerlerine gittiler, Askerler safları bozmadan kılıçlarını kın larına, kalkanlarını mızraklarını ve yaylarını yere koydular; Ha lid bin Arfete imamlık ederek öğle namazını kıldilar. İmam kı sa bir dua okudu, bütün asker- ler: 76 Amin!,.. Dediler ve ay kalktılar. Bir kaç dakika geçince Saad tekbir getirdi Allah büyüktür!... Allah büyüktür Biraz titrek fakat gür v rekten gelen bu ses safların bo- 'yunca uzayıp yükseldi; sonra dört bin göğüsten aynı inanış, ayni kuvvet ve coşkunlukla tek rarlandı; dümdüz ovanın ufuk- larına doğru dalga dalga yayıl dı; İran ordusunun filleri, zırh- h ve zırhsız safları Üstünden bir gök gürlemesi, bir sel ça; ve bir fırtına uğultusu yü- alinde, kocaman bir silindir geçti. Saad ikinci tekbiri aldı, Müs- lümanlar silâhlandılar, kılıçları ni sıyırdılar; parlak güneş al- tında otuz dört bin şimşek çak- ti Baş komu ri üzerine anın üçüncü tekbi- Müslüman safların- dan bazı kahramanlar atlarını sürerek ileri fırladılar. İri yarı dinç bir İran atlısı Arap saflarına doğru - ilerledi; kırk elli adım yaklaşınca durdu, kılıcını kaldırdı ve meydan oku- dü: — İçinizde er yok mu? Hazreti Ömerin oğullarından Asım atını gahlandırarak orta ya çıktı; İran süvarisine doğru ilerledi. Çetin bir düello başla- dı. Kılıçlar güneşte — parlıyor, birbirine çarptıkça — kıvılcımlar Baçıyor; demir kaftanlara ve tolgalara vurdukça soğuk ses- ler çıkarıyordu. Şimdi - göğüs ürken biraz sonr; birbirler açar gibi yaparak bir- Bgöğüse döv ayrılıyorlar, kovalı- yorlar, denbire dönüyorlar, daha çetin bir dövüşe başlıyorlardı. Asım'- an kılcı bir aralık havada bütün bir halka çizdi; İran kanlar içinde yere düştüğ belenerek can çekiştiği görüldü. İran ordusundan homurtular, İslâm ordusundan takdir sesleri Yükse yerine çekildi, İran atlılarından bir başkası, arkadaşının öcünü almak İçii €r meydanına çıktı. Amr bin de- Asım Bahçekapı No. 28/32/34 Ma'di Kerb ismindeki İslâm kah ramanı onun Üstüne yürüdü; i- kinci hamlede yere serdi; atın- dan inip boğazladı. Bu sefer hepsinden gösterişli, pehlivan yapılı bir İran atlısı ileri fırladı; bunun elbisesi pek süslü, zırhı nakışlı, geniş keme ri altındı; Hürmüz diye anılıyor du. Müslümanlardan Galip Ese- di onu karşıladı; kısa bir dövüş oldu, İran atlısı şakağından kan lar akarak attan yuvarlandı; Galip onun kemerine — yapıştı, silâhinı elinden aldı, sürükleye- rek Saad'ın bulunduğu damın önüne kadar getirdi; bu, İranlı- lardan alınan ilk esirdi. İran or dusu hayretle bakıp durüyordi Arap ordusunda vakur bir se- vinç vardı; zafere olan inançları çok artmıştı Artık İranlılardan er meyda- nına çıkan yoktu. Rüstem filler le hücum emrini verdi. Saad dördüncl defa tekbir getirdi: — Allah büyüktür!... Allah büyüktür! Bütün İslâm ordusu bu sözü tekrarladılar; uçsuz bucaksız ovayı yeniden uğultular doldur du; gök kubbeye kadar yüksel- di. Henüz bu uğultunun sonu gel memişti ki Arap atlıları kılıçları ni çektiler; havaya kaldırdılar atlarını fillere doğru dört nala sürdüler. GÜNÜN RESİMLE Türk Deniz Ticaret filosuna yen iden katılan Adana yolcu gemi si, Nevyork Timanından ayrılırken. (Gemi 1932 de inşa edilmiştir ve 488 yolcu ulabilecek hacıme dedir.) (Foto: A.P.) Rİ| . Amerikada yeni inşa edilen ve 85 kişi taşıyabilen dev uçak, £ Mayısta, Alabamadan hareketle 4 Mayısta İngiltereye varmıştı r. Bu Atlantik hava gemisi, İngilteredeki vazifelerini bitiren 15 havac ıyı alarak tekrar Amerikaya dönmüştür. İstanbula müfeveci ihem Nikâh töreni Bayan A. Destinar ÇETINKAYA Ve hâkim M. Emin — YILO'RIM'ın nikâh törenleri Beyoğlu davstli evlenme dairesinde seçkin bir hu - zurunda icra edilmiştir. 'Taraflara saadetler dil)>1 Saad düşmanı evinden vurmak istiyordu. Baş kesildik ten sonra gövde ne yapabilir- di Bir toz bulutu havalandı. Fillerin üstünde ve arkaların- da bulunan İran askerleri ok yağdırıyorlardı; fakat Müslü - manlar aldırmıyorlardı; o ka- dar hızlı geliyorlardı ki yayları bir defa daha germek ve ok at| mak mümkün olmadı. Üstündekilerin mızraklarile dürtülen filler hızlandılar; at- lar onların yanında ufacık kalı- yorlardı. Araplar kılıçlarını sa- vurdukça fillerin - vücutlarında| yaralar açılıyor, kan sızıyordu; | fakat bunlar bir mandanın de- risindeki çakı yaraları kadar e hemmiyetsizdi. Şurada bir kaç at, sahiplerile | beraber fillerin ayakları altında | eziliyordu; ötekilerden - bazıları hortumlarile yakaladıkları Arap ları havaya kaldırıyorlar ;eski birer bohça imiş gibi on beş yirmi adım uzağa fırlatıyorlar- di, (Devamı var) can DÜZELTME : 5 Mayıs tarihli 73 üncü tefri kamızdaki 40 numaralı — kısmın | başlığı «Son konuşmaları, 6 vo 7 Mayıs tarihli tefrikaların nu-| maraları 74 ve 75; T Mayıs ta- rihli tefrikamızdaki 41 numara- H kusmın başlığı «Harp> olac tır. AA 50 kuruşluk posla pulu yollayana mecmua gönderilir İ 3 Ciddiyeti ve olgünlüğü 1e ilim adamları: kimselerin bile taktdirlerini kazanan ve ilk sayısının biri ikinci baskıları bir kaç gün içinde tükenen Mayıs Sayısı Çıktı İçindeki Aşk nedir? Nişanlılık devresini uzatmalı mi? Anketimiz Cinsi ahenksizliğin giderilmesi Cinsi fetişizm Evlenmeden önce nelere dikkat et- Endişe ve itorku cinsi öldürür, Cinsiyette kararsızlık Gece ihtilâmları Kadın vücüdündeki fazla tüyler Akrabalar arasında cisi münasebet Kadının tenasüli faaliyeti Cinsiyet ve koku Tenasüllt hasta Sezariyen Yaş ve cinsiyet Kadınlarda ruhi ve bedeni hastalıklar Cinsiyet hayatı ne kadar sürer? arzuya Anketimiz - leketimizde cinsi terbiye nasıf verilmelidir? Fak.reddin Kerim Gökay Posta Kutusu 1657 Galata adresine Me Cevab veren 68 sayfa S0 kuruş. Ora, Prof, Dr. OLOJ; CİNSİ BilGdil ER % €n Mmuharazakâr ve Seksoloji'nin ler Readers Digest Sex, Sat And Happy Marlage Ord. Prof, Fahreddin Kerim Sexology Bexe Vie Moderne-Spritualite Popular Payeholog Gulde Roger - Blake Constellation BSexology Dr. Corbett Greenleat Halid Kemal Elbir? Dr, W, Scot Pugh Bexology Nev - York Sıh, Dairesi Dr. Salb Özer Votre Sante Moderne Medecine Fop'alar Payehology Gülde