11 Haziran 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

v Amerikan yardıraı kesilirse istifa Hoitman, edeceğini söyledi Vaşington: 10 ÇAP) — İktisa- di İşbirliği İdarecisi Paul Hoff- man bugün basına demeçte bu- lunarak Ayan Meclisi yardım tahsisatından aşırı derecede ke - sintiler yapmağa devam ettiği takdirde istifa edeceğini söyle- miştir, Hoffman, komisyonda Avru- pa iktisadi kalkınma programı- sın tatbiki için asgari 3,568,470, )00 dolara ihtiyaç olduğunu be- yan ettikten ve bu miktar tem- Bilciler meclisi tarafından icabın da on buçuk ayda - sarfedilmek imkânı ile beraber kabül olun- duktan sonra gazetecilerle ko- nuşmuştur. Tü ocağı Türkyurdunu çıkaracak 'Türk Ocağı, 22 sene müddetle İntişar etmiş olan ve Ocakla be- raber kapanan <«Türk Yurdu> nu tekrar neşretmek Üzere lâzım gelen hazırlıklarını pek yakın bir zamanda ikmal etmiş olacak- tır. Ayrıca Temmuz ayı zarfında da, memleket ve dünya meselele- Tıni aydınlatmak* üzere tertib e- dilen sıra konferanslar - başlıya- caktır. 18 haziran cumartesi günü es- ki Hars Heyeti âzası, bu vazifeye düvet edilen yeni âza ile beraber içtimalarına başlıyacaktır. Rusyanın Almanya hakkındaki teklifi — Baş tarafı 1 incide — laşması hakkında Sovyet murah has heyeti tarafından bugün öğ- leden soara dişişleri bakanları- na sunulan yeni teklifler hakkın da mutalâada bulunan batılı dış işleri bakanları, konferans) gün- demini daha fazla ağırlaştırma- mak üzere bu tekliflerin derhal toplanacak olan dışişleri bakan yardımcılarına — tevdi. edilmesi teklifinde bulunmuşlağdır. Su kuvvetini ölçemiyen mühendis (Baştarafı 1 inside) zam toplantılar yapılıyor, ve bu toplantılara mühim bir kalaba- lık iştirâk ediyor. Düzcede #spor hareketlerine de çok ehemmiyet veriliyor. Her sene İstanbulun belli başlı ta- kımlarını maça davet ediyorlar. Bolu Gençler Birliği ile bir maç çok kalabalık bir seyirci önün- de yapılmıştır. Bu maçta Düzce- liler sert ve hâkim bir oyun ç- kardılar. Ve sıfıra karşı bir sa- yi ile Böluluları mağlüp ettiler. Düzce tütünlerinin bu seneki patışı geçen seneye nazaran da- ha verimli olmuş ve bu yüzden köylü oldukça ferahlamış bir durumdadır. Düzce; kuvvetli tesislerile bi- lerek çalışan bir belediyeye sa- hip olduğunu isbat ediyor. disiyle görüştüğüm belediye baş kanı Mekmet bana şu izahatı verdi Şehrin elektriği 10 kilometre mesafede (Şakoç) suyundan te- min ediliyormuş. Ancak bu tesi- satı yapan yüksek — mühendia, | suyun kudretini ölçemediği için | fiç gün sonra su kâfi gelmeyince cereyan eskteye uğrayor. Bele- gimdi bu mühendisi mahke- ye vermiştir. Sonra 90 bey- girlik bir Dizel motörü ile tesi- Fatı takviye ediyor. Şimdi şe- hirde elektrik normal vaziyet- tedir. İçme suyu ancak: 14 ki- lometreden gehre kadar getirile- bilmiştir. İkinci kısmın ihalesi de yakında yapılacaktır. Belediyenin evvelce sağlık yu- vaşı olarak yaptırdığı bina Sa; lik Bakanlığının 100 bin lira yar | dımı ve halkın geniş mikyastaki | muavenetiyle bir memleket ha tahanesi haline gelmiştir. Bele- diyenin yapmak Üzere bulundu- Ku tesisler meyanında — itfaiye, | mezbaha ön plândadır.» MUHTAR TARLAN « ül mezunla; lira ayhi: ücretli ndan ve İngilizce Ka tir eskerlik 1 ifa etmiş bulun lerile birlikte en geç 20/6/949 gi Genel Müdürlük merkezine mürı izne tâbi bulunduğunu, ve taşımayı kökünden kaldırmak ması yasağının konulmasını tek- reddedilerek maddeler aynen ka- bul edildi. zakeresinin bitirilmesinden sonra Başbakan kürsüye gelerek şu ko- nuşmada bulunmuştur: Malzeme Kontrol Şetfi alı Devlet Hava Yolları Genel Müdürlüğünden ayılı kanunun 19 cü maddesi dahilindeki n 5. ci maddesindeki evsafı hâaiz olan v (Baştarafı 1 incide) Partisi grup başkanı tarafından yapılan tenkidlerin tavzihi vazi- fesiyle kürsüye geldiğini işaret ederek — Biz de bu memlekette irti- cam önlenmesinde hükümetle be- raberiz. Dini hislerin siyasete â- let edilmesinde bu memlekete ne karar zarar geleceğini biz de ka- bul ediyoruz, dedi ve madde hak kında bazı tenkidlerde bulundu. Adalet Bakanı Kürsüde Maddenin lehinde ve aleyhinde bulunan diğer hatipleri müteakip kürsüye gelen Adalet Bakanı Fu At Sirmen, Millet Partisi namına yapılan açıklamadan memnun ol- duğunu, fakat madde hakkında varılan netice ile beraber olma- dığını kaydederek söze başladı ve devamla : — Hükümet bu kanunu vatan daşlar arasında dini propaganda ve telkinlerde bulunarak, bun- dan şahsi menfaatler temin et- mek gayesini güdenlerin bu hare ketlerine müni olmak için getir- miştir. Bugünkü — mevzuatımız, meselâ Saidülkürdi veya başka namla faaliyette bulunan, Anka- rada da başka türlüsünü gördü ğümüz kimselere ve neşriyata kâfi değildir. Fakat arkadaşların tasavvur ve tevehhüm ettikleri endişeleri a5- la doğru değildir. Bir hâkim hü- küm verir ve kanunu mânalandı- Tirken, Meclis — müzakerelerine bakacak, kanunun ruhunu anlıya caktır. Bu itibarla öne sürülen endişeler vârit olamaz, dedi. Bundan sonra yeterlik önerge si okunup kabul edildi. Önerge- lerin okunmasına geçildi. Madde nin 4 Üncü fıkrasına edevletin içtimat, idari, hukuki esaslarımı değiştirmek gayesiyle» kaydı- nin ilâvesi ve <şahsi nüfuz» ile «telkin> kelimelerinin tayyı su- retiyle kabulünü derpiş eden Feyzioğlu — Ergun — Coşkun- oğlu önerğesi okundu. 'Neticede şahsf nüfuz ve tel- kin kelimelerinin “ipkası suretiy le önerge kabul edildi. Madde bu süretle ve bu suçların basın yolüyle işlenmesi halinde ceza- sının üçte bir arttırılması ve iki kişinin anlaşmasından bir cemi et doğacağı yolundaki fıkranın tayyiyle kabul edildi. Silâh taşımak suçu Silâh tabiri, silğh taşımanın memnu silâhların vasıfları ve nihayet buna aykırılık halinde verilecek cezayı gösteren 189, 264, 265 v 589 uncu — maddeler Üzerinde muhtelif hatipler, Türk halkı- nın ata ve silâha olan manevi bağlılığını, köylerde gerek ken dini ve gerek malını korumak üzere silâha muhtaç — olduğunu belirttiler. Hatıraların ve antika silâhların bulunduğunu hatırlat tılar. Bakan Sirmen: <— Bu kanunla varmak iste- diğimiz netice silâh bulundurmu değil, fakat hükümet olarak ki- min elinde ve ne çeşit silâh var- dır, bunu anlamak istiyoruz de- di.> Söz alan Rasih Kaplan, mad- denin tamamen — kaldırılmasını | ve yalnız şehirlerde silâh taşın-| lif etti. Fakat bu ve teki diğer Başbakan Kürsüde Eldeki mevcut tasarıların mü- Vergiler meselesi Arkadaşlar, Şimdiye kadar bizde takip e- dilen vasıtasız vergi esasları İ- | tiraf etmek lâzım gelir ki, mu- ayyen zümreleri daha çok ezi- yordu. Memlekette çok kazanan, Ççok servet kazanmış olan insan lar bu kanunların havzasından hariç kalıyordu. Az maaş alan Mmemtrlar, az para alan ücret- liler hattâ cüz'i maaşlı emekli- ler ve kazancı az küçük esnaf çok vergi veriyorlardı. Fakat buna mukabil türlü vasıtalarla memleketi sömürmüş olan insan lar veyahut bu yoldan değil de başka gekillerle meşru — olarak servet sahibi olan vatandaşlar nisbeten az vergi veriyorlardı. Bu yeni tesis ettiğimiz kanunla memlekette içtimaf adalete doğ- ru çok esaslı bir adım atılmı: olduğu için en gok serveti olan Adam en çok vergi verecektir. Memurlarımız bugün verdikleri isbetten daha az vergi verecek- T ve binaenaleyh ellerine bu- nacak| D malzeme kontrol şefliğin; lisan bilen bir mem'ir alınac n ellerin nan isteklil Ki belge- Ünü akgamına kadar Ankaradaki (8371) matları, İBildiğiniz gibi bu güne kadar Meclis yaz tâtiline girı—iîr rİşefhisler gün aldıklarına nisbetle daha çok para geçecektir. Ayni hal, ücretlilerde de olacaktır. Buna mukabil çok zengin olanlar - ve gimdiye kadar pek az vergi ver- miş bulunanlar servetleri nisbe- tinde vergilerini verecekler — ve bu suretle de İçtimaf adalet ye- rine gelmiş olacaktır. Bu ka- nunların teferrüatı hakkında V- zahat vermeğe lüzum görmüyo- Tüm. Milli Savunma Teşkilâtı Çıkardığınız önemli ve inkı- lâp yaratıcı mahiyette olan ka- nunlardan biri de milli savunma bakanlığına ait kanunlardır. Arkadaşlar, Bu kanunlarla bizim mazideki gerefli hatıralariyle — tarihimizi dolduran ordumuza, yeni teknilt esaslar sayesinde eski tarihini | gölgede bırakacak başarı imkân İları sağlamış oluyoruz. Her şeyden evvel genç 'Türk bayları, bu yeni teşkilâtın İ- cabı olarak dimağlarını — işlete- cekler, zekâlarının icabını ya> pacaklar ve memleketin savun- Mma enerjisini, zekâları ve yeni teknik vasıtalardaki bilgi ve ma haretleriyle yükseltecekler — ve memleketi her hangi bir harici tecavüze karşı ataları gibi şan- la ve gerefle müdafan edecek- lerdir. Ordu subaylarının yetiş- mesi bakımından bu yaptığımız kanunlar bilyük önemi haizdir ve inşallah göreceğiz, bu mem- lekette çok büyük ve çok kıy-. metli komutanlar, çok kabiliyet- Ni adamlar yetişecektir. Çünitü genç yaşlarından itibaren mesuliyetle karşı karşıya Kalacak, olan — subaylarımızda — yaratıcılık kudreti ve zekâ o nisbette inkişaf edecektir. Aynı zamanda arkadaşlar, — bu kanunlarla topyekün sorunma esa. sı da kabul edilmiştir. Bunun — se-| ferberlikte ne büyük fayda - temin edeceğini birinci cihan harbini ge- çirmiş olanlar pok iyi takdir e- derler, O harpte, salh zamanında topyekün korunma, esasları nizam- Janmamış olduğu için, çok — acil maceralar oldu, büyük iargaşalık- lar vukua geldi, Ümit ediyoruz ki, kabul buyurduğunuz bu kanunla topyekün korunda teşkilâtımı: kuvvetli temeller üzerine — kur caktır. da Emeklilik kanunu Çıkardığınız Üçüncü önemli — k: emeklilik sigorta kanunudur dev let dairelerinde hususi — idarelerde, belediyelerde, —devlet sermayesile| kurulmuş müesseselerde biriğrle - rinden çok farklı emeklilik sistemi tatbik ediliyordu, Emeklilik işlerini bu karışık du- rumdan kırtararak sigorta esasına göte işleyecek tek bir sisteme ve tek bir sandığa bağınmak hem ma- H hem Ve içtimal bir zaruret (di Mali zaruret idi, çünkü 1683 sayı. h kanun neşredildiği tarihde genel bütçeden verilen emeidi aylıkları yekünu 14,400.000 lina —iken 1940 yıli bütçesindeki ödenek eniktarı 55 milyon liraya baliğ olmuştu. Bu yükselişe göre muayyen bir hak olan cmeklilik maaşlarını teh likeye düşürmemek için, bütçe im. kânları çerçevesinden çicarmak; salim bir yol olacaktı 'Yeni kanun prim ve prim karşı- lıklarından teşekktil edecek bir fo. na istinat edeceğinden temeli Uaha sağlam olmuştur. Bu kanıma görel memlekette ne kadar emeklilik hak ını haiz olacak insanlar varsa hep nukadderatı bu sandığa bağ- lanmıştır, İller kanunu ve partiler Başbakan, bundan sonra iller kanunundan bahsetmiş, bunun bir «Baskı kanunu> — olmadığını belirtmiş ve şöyle demiştir: Hükümetinizin hedefi, hükü- met makinesini tam mânasile iş- ler bir duruma sokmaktır. Bu sa yede teşekkül eden türlü türlü partilerin devlet makinesi Üzerin de müessir olmaları kaldırılmış, devlet makinesinin — başlıbaşına ve yalnız devletin makinesi ola- rak işlemesi temin edilmiş ola - caktır. Çünkü partililer devlet makinesi karşısında ancak vatan daş olarak kalacaklardır. Hiç bir yerde partilerin devlet işlerine müdahalesine meydan yermiyeceğim, hangi partiden o- lursa olsun, kendi istinad ettiğim parti başta olmak üzere, partili- lerin gikâyetleri olursa buradaki parti reislerine bildirirler, bu par ti relsleri de mesul ve siyasi adam olan vekillerle ve Başvekille gö- rüşür ve haklı olan şikâyetleri ön lerler. " Mahallindeki gikâyetler ancak vatandaş gşikâyeti olmalı dır. Valiler müracaat edenleri an cak vatandaş diye kabul edecek- lerdir. (Bravo sesleri) ve bu su: retledir ki biz partililerin nüfi ve tazyiklerinden masun bir dev let kurmuş oluruz. Partililer faa- liyetlerini kendilerini halka sev- dirmekle göstersinler. Kendileri- ni orta yere koyacakları program larile belirtsinler ve halka beğen et mukaddera sandık nler ve meml Üzerindeki nüfu: larda taayyün etsin İhtiyarlık sigortası Çıkardığınız önemli kanunlar- dan biri de ihtiyarlık tası kanunudur. Şimdiye kadar bi yorsunuz bu memlekette ücretli olarak çalışan vatandaşlar kud. Ist. Jandarma Satınalma | Kos.nu Başkanlığından retten düştükleri zaman tamamiy ukadderatın insafına talihin terkedilmiş olarak kalıyorlardı, | bu yaptığınız kanunla, 60 yaşına gelmiş olan vatandaşları ihtiyar- lıkları zamanında sefalete dü; mekten kurtarmış oldunuz. Bu da gimdiye kadar bizim memleketi- — İmizde görülmemiş büyük bir yar dımdır. Önemi çok büyüktür Başbakan bundan gonra kimse iz çocuklar, verem savaşı kanun ları ve zararlı cereyanlara kargı eza kanununda- yapılan tadilât- tan bahsetmiştir. Başbakan, bu re karşı hazırlanmış sonuncu kanunun, parti; kullanılmak — Üzere karışıyor. — Başmakateden devam — Diğer taraftan Demökrat Par- U adına konuşan sayın Köprülü Puat da çoğunluk partisinin tek- llflerini, bazı ihtirazi kayıtlarla, da olsa, desteklemiştir. Aşırı sağ cereyanlara karşı şiddetli hüküm lerin konulmasını - profesör, ko- münizm ile mücadelenin bir saf- hası gibl görmek ve göstermek İstemiştir. Düşmanlarımızın her türlü nikap ve kisve altına gire- bilecekleri muhakkaktır. - Komü- nistlerin bir aralık Fransada Ka- toliklerle İşbirliği yaptıkları bir bedahattir. Bazı memleketlerde faraza İtalyada şimdi en müfrit ve heyecanlı milliyetçi gibl dav- randıkları ve Anglosaksonları İ- talya gelişmesine engel gösterme ğe çalıştıkları bilinmektedir. Am- ma ne Fransa ve ne de İtalya fi- kir ve söz hürriyetini engelliye- cek böyle bir projeyi meclisleri- ne getirmemişler ve hattâ böyle bir hareketi akıllarından geçir- memişlerdir. Matbuat hürriyetl olduktan sonra gizli, kapaklı ga- yelerle yapılan propagandalar a- çıkca karşılanarak onların sakla dıkları örtüler pekalâ sıyrılabilir. Esasen komünizm propagandası bizde kanunla yasaktır ve bu gi- bi hareketlere karşı elimizde mü eyyideler vardır. ilık için de mevcut hüküm ler zayıf / değildir. Tarikatçılık, tekkecilik sarih maddelerle mem nudur hattâ üfürükcülük de ka- nunun hükümleri çerçevesine gir mekte ve cezai müeyyidelerle kuvvetlendirilmektedir. Öyle görünüyor ki demokrat- lar, bu kanunun müzakeresinde, hükümet tarafını - tutmuşlardır. Çünkü Millet Partisi bu mevzu- larda Halk Partisine karşı diren miştir. Köniye rağmen Günaltay desteklenmiştir. Anlaşılıyor ki tasarı her halde kanunluk kesbe- decektir. Maamafih bazı pek ay- kırı hükümler —faraza iki nin bir araya gelmesinin cemiyet yılması gibi— metinden çıkarıl mıştır. Amma ne de olsa politi- ka havasının ağırlaştığı görül - mektedir. Bir çok hatipler bu ka nunu, seçimler için çoğunluk par tisi elinde bir baskı vasıtası say makta ısrar etmişlerdir. Bir ta- raftan valilerin salâhiyeti geniş; letilmiş, diğer taraftan kanun müeyyideleri — ağırlaştırılmıştır. Bütün bunların umumi seçimler arifesinde yapılması ve bu dere- ce istical edilmesi her halde bir çok şüphelere yer ve yol verse haksız denemez. Matbuat kanunu ile seçim em- niyetini sağlıyacak kanun nere- de?... Halbuki Günaltay asıl on- ları vâdetmiş idi... YENİ SABAH İller kanunu kabul edildi Ankara: 10 (Hususi) — *İller kanunu tasarısının geri kalan maddeleri bugünkü meclisin üçün cü oturumunda kabul edilmiş ve bu suretle tasarı kanunlaşmıştır. Avrupada iki ders verecek profesör (Baştarafı 1 incide) — Hamburga gidiyorum. Ha- len orada faaliyette bulunan Sıcak memleketler hastalıkları tekâmül kursu» ndan şahsıma mahsus olmak üzere bir daveti- ye aldım. Vaki teklif üzerine bu kursta iki ders vereceğim. Ba derslerin mevzuu Türkiyede tro- pik ve sup tropik hastalıklar o- lacaktır. Oradan Londraya geçei Londrada Türk tababeti h da bir konferans vereceğim, Bu arada Mevlânâ hakkında da bir konferans vermenin mümkün o- labileceğini zannediyorum. Ma- lüm olduğu üzere İngilizler Mev lânâ ile çok sıkı alâkadar ol- maktadırlar. Mesnevinin hem metnini, hem de tercüme ve şer- hini def'atla basmışlar, ve bir- çok cilt eser vücuda — getirmiş- lerdir. Bu münasebetle İngilte- rede kaldığım günler — içinde Yilhassa Mr, Brawn ve Mr. Nel- sonun — mezarlarını ziyaret &- derek buketler koyacağım — ve Mleleriyle konuşacağım. Dönüş- te Holandaya uğrayıp Lelden kütüphanesini ziyaret edeceğim. Orada Seyfi Seral tarafından 793 tarihinde türkçeye çevrilmiş olan Sadi'nin Gülistan tercüme- sinden örnekler alacağım. Seya- hatim bir buçuk ay kadar Si cektir.» bir silâh olmadığını bir kere da- ha belirtmiştir. Muammer Alakant söz isteyince | Başbak. konuşmasından sonra Muammer Alakant söz is- teyince Halk Partisi sıralarında gürültüler oldu. Başkan, Ala- İ kanta söz vermedi. Tatil Bundan sonra Meclisin tatil edilmesi hakkındaki — başkanlık önergesi okundu. Muammer A İlakant, önerge aleyhinde konu acağını söyliyerek tekrar & İstedi. Fakat İsteği gürültüler kesildi. Halk Partili — vekille Önerge reye> diye bağırıyorlar |ve sıra kapaklarını vuruyorla Bu esnada söz istiyen Nihat Erime de söz verilmedi ve öner ge reye konularak kabul edildi. Bundan sonra kürsüye gelen Meclis Başkanı Şüklü Saracoğ lu, milletvekillerine tegekkür c tikten sonra Meclisi, önümüzd: ki Kasım ayının birinde saat 15 de toplanmak Üzere tatil etti; ni bildirmiştir. İsrail' C On dakika sonra hareket ede- cek olan Eggeol girketinin sözde ekspres — otobüsü tam iki saat sonra kalktı. Halbuki bilet ke- silirken derhal gideceğimizi söy lemişlerdi. Hayfadan Telâviv'e gelinceye kadar, bütün arap — köylerinin yakılmış olduğunu gördüm. Ar- tak muharebelerden evvel — hlc- vet etmiş olan Filistin arapları- nın yurtlarına dönmeleri mesele- S1 diye bir gey olamazdı. Çünkü bir taraftan İsrail devleti, diğer taraftan Stern ve Irgun tedhiş teşekkülleri hattâ belediyeler bi le yol açılacak diye araplara git binaları yakıp yıkmışlardı. —Bu muhacirlerin yerine — dönmeleri kabul edilse bile nerede barına- caklar? Bir zamanlar bütün zin akaryakıt ihtiyacını Akdeni- kargı- Acayip bir Yeni Sabah'ın İsrail diyarına gönderdiği Mel ——— HM SÜGN hyan Hayfadaki petrol tasfiye- haneleri hentiz tamamile faaliye te geçmemiştir. Ancak küçük bir kısım hariçten gemilerle — gelen ham mazottan memleketin ihti- yacına yeter miktarda akaryakıt stihsal ediyor. Iraktan — gelen Pipe Line petrol borusu da hâ- 1â kapalı.. Otobüsün içi bir Babil ku- lesi gibi idi... İbraniceden — tutu- nuz, Almanca, İngilizce, Rusça, her lisandan konuşuluyor. Hem de nasıl? Bağıra bağıra konuğu yorlar.. Başım ağrıdı.. Tâbiri ca- izse burası bir havra ik Düyanın her tarafında gehirler arasında işleyen — otobüslerdeki konfor, sessizlik ve - rahatlıktan eser yok.. Bir kısmı asker - olan yolcuların içinde, ıslık çalanlar, türkü söyliyenler de var.. Bu ka- dar patırdılı bir seyahatı ha- BAYFA: B memleket yatımda yapmamıştım. Telâvive gelinceye kadar, yer) yer yeni yapılmış koloniler, dâha doğrusu hakiki — komünistlerin kendilerini — vakfettikleri -Keb- butslar yolun. iki tarafında gö- ze çarpıyor. Fakat nüfus kesafetinden eser yok. Arazinin çoğu — ekilmemiş bile... İngilizler devrinden kalma bi- rer istihkâm kadar sağlam ya- pılmış kışlaların içinde bekçi ka- bilinden bir kaç askerden başka insan görünmüyor. Telâvive yaklaştıkça nüfus ke safetinin arttığı, köylerin ve kü- çük şehirlerin çoğaldığı görülü- yor. Nihayet İsrail başkentinin #ehirler arası otobüs istasyonun dayım., — Bir taksi çağırıyorum — ve şoföre beni bir otele götürmesi- Çin iç harbi durakladı Londra 10 (B. B, C) — Çin milliyetçileri henüz yeni bir hükü. met kuramamıştır, Çin milliyetçile rinin muvakkat Kükümet merkezi olan Kantonu da terketmeğe — ha- zırlandıkları söylenmektedir. Dahili savaşta bir duraklama gö rülmektedir. Tahmin — olunduğuna göre komünistler, Cenubi Çinde yeni harekâta girişmek için şimdi. | lik hazırlanmaktadırlar. Şanghay düştüğünden berl bu gün ilk defa olarak Şanghay üze. | rinde hüviyeti meçhul uçaklar uç. muştur. işletmeler Bakanı beyanat verdi — Baş tarafı I incide — hayatının icaplarına göre hükü. mete terkini terettüp eden işlerin bir elden yürütülmesi teşkil etmek tedir, Birine) merhalede; — Sümerbank Ve Etibdak teşekküllerile, bunların kurdukları müessese Ve bazı en- düstri ortaklıklarının çalışma — sa- halarile, bu sahaların hazırlanma- sında geniş çapta hissesi olan ku. rumların faaliyetlerinin düzenlen. mesl Bakanlığın- iştigal — sahasina girmektedir, Bunların — haricinde kalan ve sinat mahiyette bulunan diğer işletmeler ve âskeri fabrike lar, hava yolları gibi teşekküillerin durumları şimdilik tedkik edilmek tedir, Tedcikler neticesinde bu Ku- rumlardan uygun durumlardan 0- lanlardan bazıları da Bakanlığımı. za bağlanacaktır. Birinel merhalede saydığım te- şekküllerin bir Bakanlıkta toplan. Masını gerektiren sebepler şunlar - dir: Devletin sanayi ve maadin saha darında giriştiği ve memleketin e. Konomi hayatında çok önemli te. sirleri olan büyük teşebbüslerinin bir elde toplanıp, bir elden yürü. tülmesi ve murakabe — edilmesinin bu. teşekküllerin tatbik - ettikleri aistemlerin verimli olabilmesi için aralarında bir iş birliği kurulması 'hin Jâzım geldine dnir ötedenberi Kuryemizin cenâzesi (Baştarafı 1 incide) muhafaza altında adli tıp mües- sesesine nakledilecektir. 2 — 13 haziran 1949 günü öğ- le vakti Teşvikiye camiinde nama © kılındıktan sonra törenle Edir nekapı Şehitliğine defnedilecek- tir. Cenaze merasimi için Mecliste yapılan bir teklif Ankara: 10 (Hususi) — Mec- lisin bugünkü oturumunda Be- kir Kaleli Rusyada ölen kurye- İmiz Fuat Güzaltana dair söz a- laral «— Kahıgman şehit kuryemi- zin nâşı bugün İstanbula götü- rülecektir. Bu kahraman Türk evlâdının İstanbulda törenle kar şılanmasını kendisine cenaze tö- reni yapılmasını ve şehitliğe def nedilmesini Büyük Meclisten ni- yaz ederim, dedi. Bu temenni kar şısında İçişleri Bakanı Emin E- gil söz aldı, hükümetin yük- sek Mecliste ittihaz buyurulacak karara mutavaat edecektir, dedi. Bunun tüzerine başkan Düşünsel, Bakanlık gereğini ifa edecektir, demiştir. — Austria G. Sarayla oynıyor Viyana şampiyonu —Austria ta. Kımi ilk maçını Galatasaraya kar. şı yapacak. Hatırlardadır. hi Aus. trla takımı beş ay evvel gehrimize geldiği zaman güzel oyunlar çıkar mış Ve yaptığı altı maçta Galata. sarayı 2—1, 4—3, Beşiktaşı 6—2, 4—2 yenmiş, yalnız Fenerbahçe lle yaptığı maçların birinde 1—1 be. Fabere kalmış, ikinci maçında da 3—1 yenilmiştir. Bu takım, memlexetimize gelen talamların en iyilerinden biri ola. rak görülmüş ve şehrimizden — iyi bir intiba bırakarak ayrılmıştı. Şimdi tekrar 4 maç yapmak için den bu takımın son zamanlarda yaptığı maçlara ve aldığı neticele. re bir göz atacak olursak, Admi. rağı 5—1, Rapldi 5—3, Holiştedi 9—2, Wackeri 10—8 yendiğini, Brüxselde yaptığı ilk maçı 10—1 ve ikinci maçta Brüksel muhteliti. ni 7—3 kazandığını görürüz, Korkunç denecek kadar açık Mecliste, Matbuatta ve muhtelif teydi. Bunların bir kıymet ifade et. tiği şüphesizdir. Diğer taraftan bu forumluluğunun da bir. makamda gikürdır, Bu süretle / memleketin ümumt ekonomi ve ticaret politi . ve husust teşebbüslerle, devlet gebbüslerini eşit gartlar içinde lışmasını sağlamağa mataf devlet tedbirlerini alacak makamların ay- ni zamanda mesuliyet deruhte et. melerine dalr her zaman ileri Bi rülen filirlere de kıymet verilmiş olmakctadır, Bakanlığımız kuruluşunun bu e. sas gayelerinin ışığı altında hede fine en kısa zamanda varmağa ça- hşacaktır,» KADRO VE MASRAF Bundan sonra gazeteciler t fından sorülan mühtelif — 80 ları vermişti. ni Bakanlık devlet büti gu sevaj G”i İsine yeni bir ticaret ve ekonomi — bütçe ndeki tahsisat, Bakanlık masraf larına KAf gelecektir. Hattâ — Ba: kanlık teşkilâtı ve işlatmeler teşki Jâtından da mühim tasarruflar da yapabileceğiz. — Müsteşar, özel ka. müdürü gibi de *t Bakanlığı zaten nasraf lem Zevat için Tica: Kkadrosu 7 |katldı HUSUSİ TEŞEBBÜSLER, MÜSA. Vİ MUAMELE GÖRECEH Yeni teşidlâtın devletçilik siste n daha şiddetli bir gekilde tan hdaki soruya Parti parti pi hedef tutup tutmadığı hak: Bakan, kümeti olmak d gramına bağlıyız Bu kuruluş, kanaatimce hususl te bbüsleri, devlet teşebbüsleri Tunda müsavi muaznelı belli — hudutlar daha fazla, sağlayacaktır,» mazha: kılacak ve içindi ndilerine fay dalar mahfillerde fikirler ileri sürülmek. |lursak tam icurumların | toplanmasında fayda olduğu da a-| beş forvetinde Austrlanın Volduğunu ve santrhaflarile sol haf kasını umumt sürette idare edecek |T 'e Nu * te.| yetleri haklı görmek icabeder. ça| Fiçin tahmil etmi. | | Melhlor farklı bu galibiyetlere bakacak 0- formda oldusları ve önüne geleni ailip süpürdükleri eydana çıkar, Ayrıca — geçenlerde İtalyanlara karşı oynayan milli “takımlarının forveti darının da milit takımda oynadığı. düşünürsek aldıkları bu galibi. Bu vaziyete göre bugünkü maç daha doğrüsu Austrla ild yapılacak bütün maçlar için ne- Üceyi tahımin etmekten — korkuyo. ruz. Zira beş ay evvelki maçlarda takımlarımız tam formnlarında ol. dukları halde — yenilmişlerdi. — Bu gün ise onların Üstün formda - ol. malarına, mukabil bizim . takımlar haddinden fazla düşük formdadır lar ve Üstelik sakat olanlarımız da Çoztr. Perşembe - günü, ray - Rangera maçını seyreden Austria- lilar neticeden emin görünüyorl. açik farklı olacağını söy lüyorlar, Yegâne Korktukları, sert oyun olduğu — için böyle bir oyun karşısında muvaffak olamayacak- larını ilâve ediyorlar Jatasarayın nasıl — bir kadro ile çıkacağını — bilmiyoruz. Buna abil Austrlanin aşağıda. takımla çıkacağı büyük bir ihti dir. Kkolal — Pepelka — Kleibl — sch — Ocwirkk — Yoksch - Kominek — Huber asbal — dnik, Galatasarayın bu maçta çok dik. katli olarak adam adama oynama. S1 ve gol fırsati vermemesi Jâzım. Jir, Aksi halde netice tasavvurla n çok de ol Cihat ARMAN İKTAŞ, ANKARAYA GİTTİ talamı, — antrenö u halde tam kadro le dün a: Ankaraya hareket etmiştir. 4Siyah - Beyazlılar — bu Bugün G Mik Bi Meclis bir Albayı af etti Ankara: 10 (Hususi) — Doğu Bayazıtta bulunduğu sırada bir hâkimin .verdiği hüküm aleyhin- de, hâkimin şerefini ihlâl edecek surette beyanda bulunduğu İçin 4 ay hapse ve 66 lira para ceza- sına hüküm giyen ve hüküm de kesinleştiği için affı için Meclise baş vuran Albay İsmail Hakkı Şeskirin müracaatı üzerine dilek çe komisyonlarınca ittihaz edilen karar ve adalet komisyonunca tanzim edilen af kanunu tasarısı öncelik ve ivedilikle müzakere ve kabul edildi. Amerikalılar iki destroyer daha veri (Baştarafı 1 incide) ra Türkiyeye gitmek üzere denize açılacaklardır. «Tansdowme> Ga- ziantep «Lardner» de Gemlik a- dını alacaklardır . Seattle (Vaşington) : 10 (A.A.) «United Press> — Türk donan- ması başkomutanı Oramiral Meh met Ali Ülgen ve refakatindeki Türk subayları, Amerikan bahri yesinin misafiri olarak dün Se- âllle ve Vaşingtonu gezmişler - lir, Londrada açılacak Türk san'at sergisi (Baştarafı 1 incide) ler #ünüyoruz, Londrada bir buçuk ay kalacağımızı - zannediyorum. Seyahatimiz esnasında Parise de uğrıyarak şartları uygun buldu- ğumuz takdirde orada da ayni sergiyi açmağı düşünüyoruz. Bu güzel serginin Türk kültü rünü anlıyan ve takdir eden di- ğer memleketlerde de açılmasını temenni ederim.» Heyet beraberinde yeni doğan İngiliz prensine hediye edilecek vian yeniden yapılmış çok kıy- metli bir bebek takımı götürmüş tür. İngiltere Arab âlemine silâh verecek (Baştarafı 1 incide) tadoğu'ya silâh vermek kararı, silâh almak arzusunu gösteren bütün Arap memleketlerine şâ- mildir. Ayni kaynağa göre bu karar, İsrail ile mütareke anlaşması yapmış milletlerle İngiltere ile İttifak andlaşması yapmış mil- letlere münhasır değildir. İngilterenin müttefiki olan üç Arap memleketi Mısır, Haşimi Krallığı ile Trak'tır, Amerikanın, İsraile verdiği nota Telâviv, 10 A.A. (afp) — Bu- | gün yetkili bir kaynaktan — bil- dirildiğine göre Amerikanın İs- rail hükümetine verdiği notayı ve Amerikanın Telâviv elçisinin müdahalelerine rağmen Arap mültecilerinin dönüşü ve — talep edilen toprakların iadesi husu- |sunda İsrail devletinin durumu di emiştir. Yunanlılar (Baştarafı 1 incide) |yapılacak Akdeniz Atletizm mü- abakalarına iştirük etmiyeceğini ve gelecek yıl Atinada tertiplen- İmesi kararlaştırılmış olan Loğu Akdeniz basketbol turnuvasını organize etmiyeceğini bildirmiş - tir. Buna benzer bir tebliğ yayınla yan futbol federasyonu da, Yu- 'nan futbol takımlarının Türk ta- kımlarını dâvet etmelerini veya Türk takımları tarafından vuku- bulabilecek dâvetleri kabul etme yasak etmiştir. n teşkilâtı genel sekreter Yunanistanın ağustosta lerir gün Geyklerbirliği ile, yarın da |Demirsğorla kargılaşacaklardır. milletlerarası fuarına İştirâk et- in meşhur ve parlak merkezinde hâzin bir otel Fakat, oda bulmak mühim bir mesele idi ve sokakta kalmak işten bile değildi hmed ATAKER'den : 3 l ni söylüyorum. Yüzüme hayretle bakan goför. — Otele mi dediniz? — Evet otele... ben gazeteci- yim, Türkiyeden geliyorum. — Güzel ama hangi otelde yer ayırttığını söyler misiniz? — Bir yer falan ayırtmadım.. Vapurdan hayfaya çıktım. Doğru buraya geldim. — Maalesef ben sizi götüre- merm, — Neden? —Çünkü otellerde yer bula- bileceğinizi " zannetmiyorum, Şe- hirdeki bütün otelleri dolaşmak saatler sürer. Bu kadar paranız var mı? . — Peki sokakta mı Bım? Şoför «Ben karışmam» mâna- sına gelen bit el hareketi yaptı e taksinin kapısını bile “açma- K Saat akşamın yedisiydi. Ce- bimde İsrail hariciyesi Türkiye isleri müdürü B. Dinar'ın adresi vardı., Fakat resmi daireler bu saatte kapalı olduğu için ken- disini bulamazdım. Güneş henüz batmıştı, ortalık kararıyordu... Bu satte evine git mek doğru olmazdı ama mecbu ri olarak goföre adresi verdim: — Şimdi oldu!.. diyerek beni lütfen taksisine kabul etti. Ol- dukça modern bir şehir olan Te lâviv caddelerinden geçerken şo- för anlatıyor: Berlinde siyasi bilgiler tahsil etmiş, —arkadaşlarıa — Hitlerin meşhur kısırlaştırma — ameliye- si tatbik edilmiş ise de kendisi güç belâ kurtulmuş. Şimdi işsizlik dolayisile diplo- masını bir tarafa atmış. Taksi goförlüğü yapıyormuş. h halime acımış olacak Dinar'ı evinden çıkarken kalaca- — Şansınız varmış! dedi. Çün kü geçen hafta buraya gelen Ticaret Ofisi müdürlerinden Eş- ref Antikacı taksi ile altı saat dolaştıktan sonra bir otelde yer bulabildi. Parlamento meydanının — kar- gısında denize nâzır Monopol 0- teline girdik. Arkadaş hüviyeti- ni gösterdi ve otelci ile on da- kika kadar Almanca konuştuk- tan sonra: — Sizi yalnız bu gece için mi- Bafir edecekler. Yarını garanti etmiyorlar... Ama yarın olmazsa başka bir yer bulmağa çalışaca- Bimdilik yalnız teşhir etmeği dü Biz İki kişilik daracık bir oda, kü- çük fakat somyesiz bir karyola.. yamalı çarşaflar.. ne bardak ne havlu var. Yerler silinmemiş kir içinde.. Ne yapalım sokakta kal- maktansa çaresiz kabul ettim. Fiatını soruyorum gecesi — bir filistin lirası yani 12 lira.. — Pa: kat yemek var sanmayınız, sade ce yatmak parasıdır ve kahval- ti Bile dahil değildir. Garson eşyalarımı yukarı Çıs kardı. Otelci: — Bir bahşiş vermeniz lâzım dedi. Bu şekilde mecburi bahşiş verilmesi için hit bir otelde İh- tara maruz kelmamıştım. Adam elini açmış bekliyordu. Âdet böy leymiş diye cebimden para — çı- kardım. Bizim paramızla 60 — kuruşluk Filistin parası vermek — niyetin- deydim. Ötelci avucumdaki paralardan 20 Filistin kuruşunu — kaparak garson mu, yoksa otelci mi ol- duğünü anlamadığım - çantaları çıkaran adama verdi.. Bu şekilde bir muameleye ma- ruz kalacağımı hiç beklemediğim için şaşırdım. Müşterinin avucun- dan parayı kaparak adamına ve- ren otel sahibinde dünyanın hiç bir tarafında tesadüf edemiyece- ğiniz harekete ancak İsrailde rastlayabilirsiniz. Otelin zemin katındaki — salon lardan birinde bilârdo oynanıyor dü.. İçeri girdim... bir İstirahat salonu arıyor ve bir kahve iç- mek, bir az oturmak istiyordum. Bakındım, yanıma gelen birisi ibranice bir şeyler söyledi. O« telciyi çağırdım. İbranice bilmiyormuş, başka birisini çağırdı. Burası — bilârde kulübünün isticarında imiş Üye olmayan giremezmiş. Diğer bir alona baktım.. Mmuazzam — bir koğuş haline getirilmiş sıra sıra yataklarla dolu idi. Otelciye «boş bir - salonunuz, lokantanız yok mu? — diye gor- dum, —Hayır, dedi.. — Salonlardan birisi bilârdo kulübüne — kiralı dır, öteki de yatakhane... çüniü bunlar bana — lokantadan — çok fazla para getiriyol Anladım ki ana Jisanını — bile bilmiyen bu Yahudi patron, vz- tanında bir an evval zergin ol maktan başka bir gey - düşünmnil yordu ve dört senedir. murmca olduğu *halde İbranice öğrenme miyeceğini bildirmiştir. ye bile lüzum — görmemişti.