1 Ekim 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

y A w Bir dostluk “Daha fesh edildi yet Rusya, Yugoslavya- S ' bir nota” vererek 1945 yılında yirmi sene müddetle ak- tedilmiş olan dostluk andlaşma- sını, tek taraflı kararile feshet: #iğini bildirmiştir. Bir buçuk yıl dır devam eden kominform hü- cumlarının tabii bir neticesi sa-| yılabilecek bu karar her taraf-| ta alâka uyandırmıştır. | Esasen Sovyet - Yuyoslav mü- k bozuktu. Bu fesih bir yenilik getire- Acaba nasebetleri çı nin ne gil ceği soruşturulmaktadır. fiili bir tecavüz ve askerf hare" ket mi başlıyacaktır. Yoksa Ti- toyu korkutma ve Yugoslav hal- kını Mareşale karşı ayaklanma- 'ya teşvik için yapılan propagan danın taze bir safhasında mıyız? lAskerf hareket ihtimali l_(ıhul olunmamaktadır. Daha ziyade politik bir baskı üzerinde durul maktadır. Bu suretle diğer peyk lere de, serkeşlik ve itaatsizlik- te bulunurlarsa Rus himayesin- den mahrum olacakları anlatıl- mak istenilmektedir. Polonya ve Macar elçileri şimdiden Pelgradı terketmişlerdir. Sovyetlerin böyle dostluk mu- ahedelerini tek taraflı feshetme- leri bir gelenek haline geldi. Türkiye ile mevcut dostluk pak: tını da bir daha yenilemek tinde olmadığını günün birinde Moskova, ilân edivermişti. Bu- nun neticesi de fiili bir tecavüz ve harekete Miç müncer olmamış, sadece mânevi bir baskı gibi kal- mıştı. Avusturya sulh Konuşmaları : Bir türlü halledilemiyen Avus- turya sulhu konuşmalarına Va- şingtonda —devam olunmuştur. Dört devlet Dışişleri Bakanı top- lanarak, fasılasız, dört saat ko- nuşmuşlar ve müzakerelerde hiç bir ilerleme kaydedememişlerdi Yalnız, önümüzdeki hafta içinde tekrar buluşmak kararında mu- tabık kalmışlardız. Viyana ile sulhun yapılmaması sebebi, Sov- yetlerin geniş isteklerde bulun- malarıdır. — Bilhassa Tunadaki seyrüsefer ve gemilerle tâmirat ve Alman malı sayılacak fabri- kalar meseleleri pürüzlü olarak kalmıştır. Tazminat miktârı üze rinde aşağı yukarı bir uzlaşma vâki olmuş sayılabilir. Hakikat- te Sovyetler, Avusturya ile sul- hun akdine, pek taraftar değil- lerdir. .Çünkü sulh olursa Rus askerlerini oradan geri almak t cap edecektir. Halbuki, hele Yu- goslav ihtilâfından sonra o ha- valide kuvvetli olmak ihtiyacını Ruslar her zamandan ziyade duy maktadırlar. Maamafih Balkan- larda, Yunanistan ve komşulari- le bir uzlaşma imkânı bulunursa bu halin şimale kadar sirayet et- mesi ihtimali yok değildir. Vişinski ve Çin Mill leşmiş Çin delegesinin Bir- Milletlerde Sovyetlerin Çin işlerine müdahalesinden bah setmesi üzerine, Rus delegesi Vi- çinski — sert bir. cevap r. Çin murahhasına hitap 'n Sovyet Dışişleri Bakanı de- miştir ki: Siz Çin temsilcisi de- Bilsiniz. Milletiniz sizi tardetmiş tir ve Amerikanın Çin işlerine karışarak gönderdiği silâhların pek çok kısmı Çin komünistleri nin eline geçmiştir. Çin dahili işlerine karışanın kimler — oldu ğunu Amerika hariciyesinin ne Tettiği Beyaz Kitap açıkça gi termektedir ve Çin komünistleri- ver- mişt Kurşuna dizilen 33 vatandaş L fi Duruşmaya devam olunuyor Ankara, 30 (Hususi) — 33 va- tandaşın öldürülmesi hâdisesinin Genelkurmay Başkanlığı mahke- mesindeki duruşmasına — bugün öğleden sonra da devam edilmiş- tir. Bugünkü duruşmada hâdise zamanında 7 nci kolordu komu- tan vekili bulunan Tümgeneral Cevat Yalım ve Tümen kurmay başkanı kurmay yarbay — Hulki dinlenilmiştir. Diğer tanıkların dinlenilmesi için duruşma yarı" na talik edilmiştir. Yarınki du- ruşmada muhtemel olarak Anka- ra valisi Avni Doğan da dinlene- cektir. “Tokyo Gülü,, mahküm oldu Sar Fransisko, 30 (A.A.) — (United Press): Kendisine Tok- yo gülü adı takılmış olan ve Ja- pon kuvvetlerinin mâneviyatım bozmak maksadile Tokyo rad- yosunda yaptığı yayınlarla mem leketine ihanet etmekle suçlan: dırılan bayan Iva, Daguino'nun Juri tarafından sucu sabit görül müştür. Juri dört gün süren mü zakerelerden sonra bu karara yarmıştır. Sanığın asgari 5 sene hapis cezası ile 10.000 dolar pa- ra cezasına veya ölüme mahküm edilmesi mümkündür. Rusya için çalışan - 5 gemiler Londra'ya uğramıyacak Londra, 30 (A.A.) — (United Press): Öğrenildiğine göre Rus- ya ve Polonya, Avustralyadan satın aldıkları yünleri — getiren gemilerin Londradan transit yo- lile geçirmelerini menetmişler- dir. Sebep, grevler dolayısile ge- cikmelerin vukubulmasıdır. İlâve edildiğine göre, İngilte- Te Rusyanın bu kararından son- ra daha şimdiden 3 milyon ster- lin zarar etmiştir. Bir Amerikan gazetecisine yapılan yardım Vaşington, 30 (A.A.) — (Unt- ted Press): Yeni Delhideki Ame rikan Büyük Elçiliğine mensup bir uçağın attan düşerek yara- lanmış olan Amerikan gazeteci- si Lowell Thomas'a yardım İçin Tibete hareket edeceği Dışişleri Bakanlığından bildirilmektedir. Marâüf bir Fransız edibi öldü Paris, 30 (A.A.) — (afp): E- dib Leon Fraple, dün akşam öl- müştür. Kendisi 30 kadar roman yazmış ve 1904 te «La Mater- nelle» adlı eserile Goncourt mü- kâfatını kazanmıştır. Edip, 86 bizzat Çan Kay Şektir, Londra radyosu Londra radyosu ekim başın. dan itibaren Yahudi lisanile mun larda bulunmak ka ir. Bu suretle (B. B.C.) vasıtasile yapılan neşri yat, (46) ncı yabancı dil Treko- runa ulaşmıştır. ni nen iyi levazım sağlayıcısı TTTT KEEEETEEE TTTT EEEETEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER Tahsin Sipahloğlu Amerikada tr üktör imalâtı son haddini bul muştur. . hayet Küfeliler sarhoşluk rinden biri sordu Ey müslümanlarır ettiği ve bütün 1 olan garabı değnek vurmak lâzım değil midir? Lâzımdır. Bu suçu bir halife işlemiş olsa istisna edilir mi? lmez. — Velid senelerdenberi şarap içiyor; halkın işlerine bakarken bile sarhoş olduğu - görülmü, tür. Bu yetmiyormuş gibi bir gün sabah namazına sarhoş di, imamlık etti. Hazreti Osman derin bir dü- ünceye daldı; elindeki tesbihi gekiyordu ve dudakları kımı du. Sordu Mescitte bulunan yüzler İki tanesi yeter ama - siz dört getirin Biz orada idik ve şahidiz! Hazreti - Osman bir müddet daha düşündü; pek zor durum da kaldığı belliydi, Şikâyetçileri Yazan: KADIRCAN KAFLI DİPLOMAT baştan savamazdı. Hazreti Ali, karşısında islâm dininin bekçi- Sİ gibi duruyordu ve cevap bek- iyordu. Neden sonra başını kal dırdı « — Velid'i getirtelim, yüzleş - tirelim ve ne gerekirse yapa - Dedi. Gerek Hazreti Ali — v getek Küfeliler memanun bir Ha de halifenin yanından çıktılar. O gün Medineden giden Hi hicin süvarisi Hazreti Osmanın emrini bir an önce K tırmak için adetâ ucuyordu. — Velid bin Ukbe halifenin em. rini alır almaz yola çıktı, onun gidişi Küfe halkının çoğunu se vindirdi; pek azı sıkıldılar, on- lar da valinin iyiliğini gö ren kimselerdi ve menfaatleri acağını anladıkları i- gin üzülüyorlardı. Velid, Medin ldi; doğru: ca saraya Mervan'la gö- rüştü; mes'el, kapatmağa uğ raşıyor valinin geldi Bini öğren Küfeliler hemen Hazreti Aliye gittiler, haber v diler. Hazreti Ali saraya gitti; hiç Berline müzakereleri Berlin, 80 A.A, (afp) — 15 ay- danbori üçer dakika fasıla ile Berline havadan gece gündüz iaşe maddeleri Amerikan faaliyeti bu akşam sona erecektir 1/7/1948 denberi Amerikan ve İn- taşıyan tayyarecilerinin giliz uçakları Berline 2.343.301 ton- 'dan fazla kömür, gıda maddeleri ” ve diğer emtea taşımışlardır. Hava ko- ridoru Ekimin sonunda ilga edilecek- tir. 81 Amorikan ve 89 İngiliz hava- cısiyle 7 Alman sivil, hava seyrüsefe- ri kazalarında ölmüşlerdir. Bu ame- liyede Amerikalıların masrafları haf- tada 3 milyon dolara yükselmiştir. İngilizler ise geçen Temmuz baş kadar 8 milyon 600 sterlin sarfetmiş- lerdir. - Frankfurt, 30 A.A, (afp) — Batı Almanya hükümetiyle Sovyet bölgesi arasında ticaret anlaşması akdetmek üzere yapılan müzı erı inkıtaa Mısır kralının Amerikada levlenen yeğeni Si e Yaktazlan) B0 (a5y — eg ea z Si EREle TELM N TbEZ vü Amerikan mühendisler birliği mü vir azalarından Frank Rediker'in ev- Misirin biri dün, lenmeleri merasiminden sonra Ame rika ile birleşmiştir. Medeni nikâh Mayflower otelinin merasim salonunda iki taraf akraba- larının hazır bulundukları bir mera- sim ile, Sulh Hâkimi Marvin Hones Gelin, tanınmış terzi Adrinn ta- rafından çizilmiş bir Gris Perle ren- gindo elbise, aynı renkte”eldiven ve ayakkabı giymekteydi. Simsiyah saç- larının üzerine konmuş olan pırlan- ta bir taç, küpelerin ışıltılarını bir kat daha arttırmaktaydı. Gelinin elinde bir orkide buketi vardı. Bu basit merasimden sonra muh- teşem bir ziyafet verilmiştir. Prensos, Prons Abbas Hâlim ile vaki ilk izdivacından üç çocuk sahi- bidir. Prensesin babası, — Midhat Ye- Çen Paşa, Mısırin eski Dişişleri Ba- kanlarından ve Kahirede mühim bir bankanın sahibidir. Rediker'in de bu, ikinci — evlen- mesidir; İlk karısı sosyalist Audrey tarafından kıyılmıştır. Kilo ile Cumartesi pazar ve bayram suvareler 21 de. Numaralı yerlerini: Tefrika No. 39 bir engele rastlamadan halife nin odasına girdi. Hazreti Os- man onu bu sefer daha büyük saygı ile kargıladı; çünkü çeki- niyordu. — Velid buradaymış, dâvası görülürken bulunayım diye gel- dim, İyi ettin, ey Ebu Tâliboğ. lu! Hazreti Osman g rek Köfelileri çağırtt Küfeliler ithamlarını yaptılar, Velld'i Velid işi te'vile çalıştı; fakat gahitler yeminle hâdiseyi isbat dince söyleyecek söz bulama - dı. Hazreti Osman Hazreti Aliye sordu Ebu Tâliboğlu, ne yap Allahın 1 tereddütsüz cevap verdi Şeriatin — emrett dar dayak vurmak lâzımdır Bağıslamak münasin maz mı? Eminim ki, tövbe et miştir! Ey müslümanların — beyi, merhametin fazladır ve merha metin fazlası zarar verir. Bu, 1 Ekim Cumartesi saat 21 den itibaren uçakl yardım sona erdi Batı Almanya ile Sovyet bölgesi arasındaki ticaret anlaşması inkıtaa uğradı uğramıştır. Doğu bölgesi iktisat komisyonun- na monsup delegeler tafimat almak üzere Berline dönmüşlerdir. İyi haber alan çevrelerde sanıldı- iına göre bu anlaşmaya Berlinin de dallil edilmesi hususu, son dakikada güçlük yaratmıştır. Berlin, 80 A.A. (afp) — Üç Batı bölgesi komutanları bu sabah top- lanmışlardır. Toplantıdan sonra hiç- bir tebliğ yayınlanmamakla boraber iyi haber alan çevreler, bu oturum- da Berlin demiryolları meselesinin ortaya çıkarıldığı güçlüklerin gözden geçirildiğini. sanmaktadırlar. Bonn, 80 A.A. (afp) — Komünist- ler müstesna, fedoral parlâmentonun bütün grupları, Berlinin batı Alman- yaya tamamiyle ilhakını iâtiyen s08- yal demokratların takririni kabul et- mişlerdir. |Gandi'nin genç müridi açlık | grevi yapacak SA Ş K Yeni Delhi, 80 A.A. (afp) — Gandhi'nin en genç müritlerinden olan Serdar Mirmalsingh Pantal, dünya barışının kurulması için ölün- ciye kadar oruç tutmağa karar ver- Şih tarikatına mensup olan Ser- merkezinde bir ağacın altına yerleşmeğe ve oru- cunu ancak birleşik Amerika millet- lorarası barışı idame ettirmek — için bütün gayretini — sarfedeceğine dair teminat verdiği zaman bozmıya ah- detmiştir. Daha önce — 11 defa açlık grevi yapmış olan Serdar, bu fikrini tatbik için evvelden Birleşik Ameri- kaya gitmeği tasarlamakta idi. Manevra değil, hakiki harb! Boston, 30 (A.A.) — (afp) Modern askerf manevraların ha kikt bir harbe benzemesi için hergey yapılmaktadır. Bostona yapılan çıkarma denemelerinde de bu şart ihmal edilmemiştir. Asker, Bostona mayınlerin ve paraşlitle atılan bombaların in- filâkı arasında çıkarma yapmış- tır. Bu arada sivil bir fotoğrafçı ölmüş, bir diğeri yaralanmıştır. dar, yeni Delhinin tam ve çeşitleri İ satılır. KONYA LEZZET LOKANTASI Sirkeci İstasyon kargısı No, 233 — Tel: 21985 Opereti günleri matineler 15 de ayırtınız Tel. 49369 kul hakkı değildir ki diyet calz olsun da onu sen veresin. Hazretl Alinin hakkı vardı., Halife geriatin hükmünü uygu- lamaktan başka çâre göremedi: — Şerlatin emri yerine geti- rilsin! Dedi. Bu işe memur olan a- dam getirildi ve Küfenin kud - retli valisi yere yatırıldı, taban larına sopa vuruldu. Velid son derece pişmandı fa- kat işişten geçmişti. Hazreti Os- manın bu emri İstemiyerek ver diğini bildiği için Hazreti Aliye ve şikâyetçilere çok kızmıştı. Hazreti Osman ona Şimdi git, bir daha yap - ma! Dedi. Velld sesini çıkarmadı ve yerden kalktı; gikâyetçiler dişlerini sıkarak hiddetli bir ba kış attı; onun bu hâli Hazretl Alinin gözünden kaçmadı. Haz. reti Osmana sordu Ey müslümanların — beyi, bu adam tekrar Küfedeki v fesi başına mı gidiyor? Hazreti Osman hayretle ona Banl , aşka apalım Azletmeniz gerekir! Ama, şahsına alt suçunun cezasını çekti, kul hakkını y miş veya zulmetmiş değildir Bundan sonra zulmden ge ri kalmayacağına şüphem yok tur Devlet yabancı dil imtihanları at Ankara, 30 (ALA.) — Millt Eğitim Bakanlığından — tebliğ e- dilmiştir: Devlet memurları ile bankalar Ve iktısadf devlet teşekkülleri memurlarının 3658 ve 3659 sayılı kanunlar gereğince yapılacak 0- lan 1949 kasım dönemi devlet ya bancı dil imtihanları, Ankâra Ü- niversitesi Dil ve Tarih — Toğ- rafya fakültesinde, — Fransızca, İngilizce ve Almancadan, İstan-. bul Üniversitesi edebiyat fakll- tesinde, yukarıda yazılı - dillerle birlikte İtalyancadan yapılacak- tır. Devlet Bakanı ve Dışişleri Bakanı geliyor Ankara, 30 (Hususi) — Dış- işleri Bakanı Necmettin Sadak ile Devlet Bakanı Cemil Salt Barlas bu akşamki ekspresle tanbula hareket etmişlerdir. Ba- kanlar İstanbul sergisinin' açıl- masında bulunacaklar ve bay- ram ertesine kadar İstanbulda kalacaklardır. General Eanko Portekizi ziyaret edecek Lizbon, 30 (A.A.) — (afp): Dün akşam Lizbonda yayınlanan bir tebliğe göre, general Franco Portekizi resmen ziyaret etmek üzere pek yakında seyahate çıka caktır. TÜ Bayar bu akşam gidiyor Demokrat Parti Genel Başka- nı Celâl Bayar bu akşamki eks- presle Ankaraya hareket edecek tir. Diğer taraftan D.P, malf va iktısadi komitesi dün akşam da toplanarak çalışmalarına devam etmiştir. Toplantıların sonunda bir tebliğ neşredilecektir. A AD (< TAKVİM Ve Rumi Ekim Hicrt 1865 1368 Eylül 1 Zlihicco 18 Cumartesi 8 Hazırı 140 - Ayı 10 - Güni 27a Vasatl Ezani Güneş 6 54 12 00 Öğle 18 06 6 10 İkindi 16 2 9 28 Akşam 18 58 12 00 Yatsı 20 28 1 30 İmsâk 5 18 10 24 Ça Nöbetçi eczander $ V— 1101949 —? Aksaray — * Ethem Pertev Beyamt — 1 Gedikpaşa Beyoğlu — K Cemal Atasoy Eminönü —1 İstanbul Kadıköy —1 Yeldeğirmeni Kasımpaşa : Yeni Turan Samatya — y Erofilos Ec. Topkapı — * Nüzhet Onat Üsküdar — « Selimiye Ec. TEŞEKKÜR Büyük bir hazakat ve meslek aş. kile müptelâ olduğum iki — taraflı akciğer vereminin pençesinden kur tararak beni yeniden hayata - ka- vuşturan Haydarpaşa İntaniye has tahanesi baş tabibi sayın ” Zühtü Tevfik Erman'a minnet ve şükran hislerimin tebliğihe gazetenizin ta. vassutunu rica ederim, — Buna nasıl hüklüm veriyor sun? — Onun — kalbindekileri yü - zünde ve hareketlerinde okuyo- Tüm, Söylerim de bir şey yap- Hazreti Alinin sesi sertleşti Ey mü: bir kişinin evii bir lümanların — beyi, Boymağa veya nsanı öldürmeğe giden n- damı tutmak, — saptığı yoldan doğru yola çekmek senin vazl- fen değil midir? — Vazifemdir. — Öyle ise tekrar tekrar şa- rap içerek şeriatin hükümleri - ni ayaklar altına alan ve suçu sâbit görülerek kendisine dayak atılan bir kişiye bunca mlüslü - manlar emanet edilemezler. Hazreti Osman yenlden düşln ceye daldı. Velid kapının yanın da duruyor, Hazreti Aliye ba- kıyordu, sararmıştı, İntik; maktan da mahrum kaln mahvediyordu Küfeliler memnundular, Haz- reti Aliye kargı derin bir şük ran duyuyorlardı; o olmasaydı muhakkak ki yurtlarına hiç bir netice elde etmeksizin dönecek- ler, korku ve Izdırap içinde ka- lacaklardı. Hazretl Osman neden sonra başını kaldırdı ve kararını bil: dirdi Azlettim! —26 — Silâhlı ihtar Velid bin Ukbe'nin Küfe vali liğinden böyle rezaletle azledil- miş olması islâm devletini be nimseyen Ümeyy lları için derin bir yara sayılıyordu; bu hâdise Hazreti Osmanın muha liflerinin cesaretlerini arttırdı; halifenin artık akrabalarını ne pahasına olursa olsun zetmek ve kudret sahibi c lışların düzeltileceğini, liyakat N ve iyi müslümanların iş başı: na getirilecekl umuyorlar dı. Bütün islâm âleminin, hele Küfe halkının Hazreti Aliye o- lan sevgisl son dereceyi bul muştu; cünkü o işe karışmasay dı ve halifeyi adetâ zorlamasay dı Velid azlolunmazdı. Şimdi sı: ra Mısır valisi Abdullah bin Sa ad'le Suriye vâlisi - Muaviyeye gelmişti; onlardan da şikâyet € diliyordu; fakat aleyhlerindeki ithamlar Velid'in aleyhinde olan lar kadar kuvvetli değildi; he le Mua Suriyede tam mâna Bile saltanat kurmuştu ve Su riye halkını kendisine bağlamıı tr. Küfe'ye itibarlı ve liyakatli müslümanlardan birinin tâyini bekleniyordu; halbukl bunu &: mit edenler yanıldıklarını gör düler. £Dovamı var) Amerikada balık üretmek için hususi havuzlar yapılmaktadır. Hava Meydanı Müştemilât Bina ve Tes Bayındırlık Bakanlığından : Elâzığ hava me istihsal ve kontrol eri 1 — Tekrar ekalitmeye konulan iş: danı radya verlci, kuvvet santralı, hidrojen Külesi — binalarile meydan kanalizasyon ve su tesisleri işi olup keşif bedeli (102,350,70) Yüz iki bin Üç yüz elli lira yetmiş kuruştur 2 — Ekslitme günü: 14/10/949 tarihine rastlayan Cı Nü saat on altıda Ankarada Bayındırlık Bakanlığı binası içinde Şose ve Köp . rüler Relaliği odasında g me komisyonunca kapalı zarf usu. lü İle yapılacaktır 3 — Eksiltme evrakı: Vezneye yatırılacak (5.15) beş lira on beş kuruşluk bedele alt makbuz . karşılığında Şose ve Köprüler — Reisliği Malt İşler Şubesinden alınabili 4 — Eksiltmeye girebilmek için: İsteklilerin 1949 yılına ait Tica. ret Odası belgesile usulü dairesinde (6,367.54) Altı bin Üç yüz altmış yedi lira elli dört kuruşluk geçlei temr tat vermeleri ve bu İş gibi teke önemi halz bir işi iyi sürette başardığını veya ve denetledi. ni isbata yarar belgelerile birlikte eksiltme gününden en az Üç gün önce (tatil günleri hariç) yazı ile Bayındırlık Bakanlığına müracaat öderek bu İş için yeterlik b almaları 5 — İsteklilerin eksiltme şart n 34 Üncü maddesind rilen izahat çerçevesinde (Eksiltme evrakının her parçasına ll ü ruşlük pul yapıştırarak bunları imzalayıp zarflarına koymaları) hazıre layacakları yükleme mektuplarını eksiltme günü saat on beşe kadar makbuz karşılığında Komlayon Rolsliğine vermeleri lâzımdır Postada olacak gecikmeler kabtil edilmez Keytiyet ilân olunur, (13618)