2 Ocak 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

2 Ocak 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

Künunusani 2 SÜTUNLAR — ARASINDA Biz çabuk mu ihtiyarlıyoruz? Geçenlerde bir arkadaşım şu gözleri söyledi : — Biz çok çabuk- ihtiyari yorüz. —Alkınışı — boşladık mi, verimsiz bir hale çeliyor, ken- imizden kısırlaşıyoruz, Hal- buki insanın en. feyizli hays devresi, 70 inden soara başla- mak gerektir ! Arkadaşım haklı idi. İnsan altnışında, yetmişiade bayatın olgun devrini yaşar ve en ol- gun hayat semerelerini © za- Mman vermek icabeder. Halbuki bizim. içimizde yetmişi / selâ- metle boylıyanlar nekadar azdır. Ben böyle düşünürken elime bir mecmua geçti, şu. satırları hayretle okudum ÇAmerikalı milyoner. Vander- Hit yaşı yetmize yardıktan son- va 65 yaşına ti ve Birtetile 100 mlyon İave eli Filozof Kant 74 yaşında Antropoloji, ahlâk metafiziği, kuvva; ve “melekâtın faaliyeti adl eserlerini tekmilledil.. Ressam Tintoretto 74 yaşın- da Cennet adlı resmini / yaptı. Resim 74 kadem uzunluğunda 30 kadem genişliğinde idi. Müsikişinas Verdi şaheseri olan “ Ölello , yu 74 yaşında ibda etti, B0 yaşına vardığı za: RarlE y RelE yeyada man * Folstaf , 1, iken “Ave Maria, yazdı. Lâmark 79 yaşında yanata dair yazdığı en eseri tamamladı. Mubarrir Oliver Vendel Hol- mes 79 yaşında iken “Çay canları Üzerinde,, aldı eseriz 'ten sonra Yunanca öğrenmeğe başladı, Göte 80 yaşında u tekmilledi. Tenoyson (83 yaşında “Ba- rodan geçiş,, adlı şürini yazdı. Titian 98 yaşında iken “Le- panto harbi, adınr taşıyan farihi 1üvbayi yaptı., Bütün — bunları “Fanst,, “okuduktan gonra bizim çabuk ihtiyarladı. Zımıza hükmettim. Çabak ihti- yarlamak yüzünden ömrün ke- mal devrine ald. verimlerden mahrum kalıyoruz. Ne büyük bir ziyan ! R. “Üniversitede yer meselesi Üniversite Rektörlüğüncebü- ülteler dekanlığına bir önderilmiştir. Bu tar mimde, yer tutmak meselesin- den gikâyette bulunan her hangi tiye edilmesi bildirilmiştir. Ayai zamanda bu tamim de 'yalnız kendisinin sıralarda yer 've arkadaşları işin biç bir zaman yer ayıra- asıyacağı da bildirilmiştir Maarif Cemiyeti piyan- gösunun talilileri Maarif Cemiyeti Piyangosu- 'mun 14 Birinci Kânunda An- karada çekildiğini yazmıştık. Şehrimizden de bin muallim bu biletlerden almıştı. Bu piyangonun en büyük ik- Tamiyesi Mardin hocalarına çık- mıştır. Kullamldığını gördü- || ğümüz yeni kelimeler H Öy — Vakit zamar Bengisa — Abıha Güner — Fecir. K Marifet, Bağann — Âbid Mengü'ük — Ehedllik Sana — Maksad Aşula — Melodi. Esenlemek — Selâm vermel Yelmen — Sürat. Oray — A; Terlan — Böyük bir av Şehir Tiyatrosu | için yeni bina Belediyenin yeni bütçesi ha- bütçeye 934 de ikmal edilemiyecek iş- leri bitirmek, içti nette bulunmak ve yeni yol yapmak için tahsisat kanula- caktır. Bundan başka İstenbul şehir tiyatrosu için yeniden yapıla- cak asri ve büyük şehir tiyat- rosu binasının 935 bütçesile münakasaya vazı için bülçeye icabedan tahsisatım konulması da tetkik edilmektedir Maaş veriliyor Dün Kânunusani peşin maa- şınin tevziine ba ulmıştır. General Fahrettin Birinci Ordu Müfettişi umu- misi olub bâlen - İran - Efgan bududundaki ihtilaf - hakkında hakemlik yapmakta olan Ge- l Fahrettine, Atatürk tara- fından ( Altay ) söy adı veril- miştir. General Fahrettin bu ay ni- hayetine doğru şehrimize ge- Tecektir. Sular idaresi Müdürlüğe kim' tayin edilecek resi müdürlüğünü:yapmakta olan mülga Terkos şirketi müdürü Müsyü Kastelino ile Belediye daki mükavelen'n müd- sitmektedir. Kastelinonun başkasının - tayini ir muavini Bay İh- sanın bu vazife) etmesi işleri umum müdürü suf Ziyanın bu işe gel haberi asılsızdır. Bay Ziya Fen müdürlüğünde kalacaktır. Talı liler Yılbaşı ” piyangosunda ler kazandı? Yılbaşı tayyare piyangosu- ea l gi İ numaraya çıkmıştır. Bu Ünatti. bepübasedie : Mustafa ile mahkümlardan İsrahim, Ka: ra Mehmed ve Mustafa sahip: tirler. Beş liralık letin — yarısı Ka ra Mehmede aittir. Diğerleri kalan kısımda ortaktırlar. 500,000 firalık biletin diğer bir. parçası Kumbaracı yi gunda, Camcı çıkmazında / se- yar satıcılardan Peşkiri ismin- de birine çıkmıştır. 200,000 / liralık — ikramiyeyi kazanan 3641 numaralı biletm «bir parçası Standard Ovil gaz kumpanyası muhasebecilerinden işmini söylemek istemeyen ve İngiliz tebaasından bir. şabis- tadır. 50,000 lira kazanan 10,999 numaralı” biletin bir parçası Burdurda İorahimgil ozuunda diğer bir parçası da Şehzade- başında 91 numarada Öztürk tertihanesi eahibi Bayan Bedi. Beşyüz bin lira kazanan bi- letin birer parçasıda Samsun: da Buldanda ve Kırkağaçta Salılmıştır. 200 Bin lira kazanan biletin l MAt BaĞi öy kirez parçası da Ankara, İzmir, Kırk- İareli ve Bayburtta satılmıştı Yüzbin lira kazanan biletin üç parçası İstanbulda, birer parçasıda Samsun, Kayseri ve Kütahya da satılmıştır. Karışık yağlar İyi yağlar toplanıb hususi ima- lâthanelerde tağşiş ediliyormuş! belediyeye bir ibbar yapılmış- tar. Bu ihbarda, perakende sa. 'tış yapan yağcılar ne kadar azyik'edile mağşuş vağ sat şınn önüne bu yözden geçile- miyeceği bildirilmektedir. Belediye bu. ihbar üze dikkat etmektedir. yen yağcılardan yağ alınarak tahlil edilmekte ve yağcılar sı bir kontrol altında bulundurul- maktadır. Ancak İstanbulda bir tetkikata/ başlamıştır. Bu gibi kaç tacirin piyasadan yağ top- | imalâthaneler kontrol edilecek, hyarak — zusüst imalâthanele- | burada hakikatenyağların tağ: rinde bunları. tağşiş ve tahlit ettikten sonra yağcılara ve bakkallara sattıkları bakkında Kabotaj Taksimi Dün yeni anlaşmanın tatbikına başlandı Şiş eilb edümediği anlaşildık. ftan sonra icab eden tedbirlere tevessül olunacaktır. Oda meclisi Bugün idare heyetini intihab edecek Yeni seçilen İstanbul Ticaret Deniz işletme idaresile va> purculuk şirketi arasında ka- | Odatı meelisi bugün odu mer- botaj hakkı yüzünden çıkan | Ki ihtilâf bir ay müddetle muvak. katen balledilmişti. Bu muvakkat anlaşmaya gö- re, girket yüzde 32, deniz letmesi de yüzde 68 kabolaj hakkile bir ay çalışacaklı bu ihtilâf iyi netice verdiği Bu içtimaa — Vali Muhiddin Üstündağ riyaset edecek ve bir de söylev verecektir. Müte- akben Azadan en yaşlısı reis seçilerek taksimi | vezaif yapı- lacak ve yeni idare heyeeti ayrılacaktır. takdirde anlaşma aysi şersit AAA FO nieEA Bir çocuk lecektir. İki aydanberi arandığı halde bulunamadı Zabita iki aydanberi gehri- “mizde kayboları bir çocuğu ara- maktadır. Fındıklı da Dere içinde taş merdiven yokuşu 10 numarada Dünden itibaren bu suretle taksim edilen iskelelere şirket ve işletme idaresi vapur işlet- meğe başlanmı Seyahatten vazgeçildi Hakuk fakültesi taleberinden bir. gurub ile Tıb tatebesinden ee hir gülin vönde. linden isüfade ederek Atin 'ya gideceklerini yazmıştık. Ta- İebe bu seyahatten vazgeçmiş. türe Yalara ecnebi profesödler. oturan ve Fikri ismini taşıyan bu çocuk - gerek ailesinin ve gerek zabıtanın bütün araştır. malarına rağmen bulunamamış. den bir. gürüb bu. sömesir | tır. Fikrinin nerede - olduğu tatilinde Undağa gidecektir. | merak edilmekte ve araştırma- dara devam olunmaktadır. Yoklama imtihanları 12 İkincikânundan itibaren bütün memleketlerde yoklama imtihanına başlanacaktır. Lise 've Ortamekteblerde yoklama iratihanı onbeş gün kadar dee 'vam edecektir. Bu yoklama imtihanları ne- ticesi talebenin sınıf geçmesine ir olacaktı Gayrimübadillerin dilekleri Şehrimizde bulunan Maliye mmüsteşarı Bay Faik bugün gay- rimübadiller heyetini kabul ede- cek ve gayrimübadilere ait işler ve dilekler görüşülecektir. Mantık ve hak kaidelerine uyarak harbin | doğmasına mani olmak, silâha sarılıb adam | öldürmekten daha şereflidir. | Saint Augustin olduğa için sulhperver bir adamdır. Bu itibarla kıy- met ve şerefi kuvvetten ziyade hakka ve adalete vermektedir. O bu güzel vecizesile aynı zamanda insanlığın gitmesi lâzım gelen yolu da göstermiştir. Hak kaidelerine uyarak dava halletmeği, baza kuv- vetine dayanarak iş gör- meği tercih etmiştir. Harp- te muzaffer olarak şeref kazanmak elbette bügük şeydir, fakat aynı gayeye G a mak belki daha alâpişsiz, Jakat her halde insanlık için çok daha ulvi bir iş- tir. Saint Augustin bu sözile mahvigetli ve gösterişsiz bir şerefin açık manasını tekrarlamaktan başka bi şey yapmamıştır. ZAMAN Şerh ve izah: Harplerde muzaffer ol- muş adamların kazandık- ları şeref, hayatın başka safhalarında muvaffak ol- muş kimselerinkinden dai- ma daha fazla olmuştar. “Napolyon, u tanımıyan yoktur, fakat “Pasteur, ü belki çok kimse bilmez. İnsanlar tabiaten haris- tirler, —harslarını — tatmin eden işleri yapanları dai- ma tevkir ederler ve yük- seltirler. Hatbuki hagatın mühreki hirs değildir, ze- kâ ve mantıktır. Bir çok selerin ölmesine, evle- ocakların ” sönmesine zak- b tarzda aradaki ih- mııın sözle ve akıl ile halletmek sırası geltmiştir. Augustin Saint rahib Rıhtım idaresi düni: işe başladı Hükümetçe satın ahınan Rih- tım Şirketi dünden itibaren ta- ile hükümet idaresine geç- Rihtim ve Liman idaresi Genel Müdürlüğüne ta) len Bay Ali Rıza dünden baren yeni vazifesine başlamış. 'tır. Bay Ali Rıza günün bir kısmını İimanıda ve bir kısmını rıhtım da. geçirmişi Vali ve Belediye Reisi Mu- hittin Üstündağ dün rıhtım şir- ketine giderek yeni Vazifeye başlayan Bay Ali Rizayı tebrik fakiyetler ve vazifesinde muy temeoni etmiştir. Yeni idareye ait kadronun alâkadar memurlara tebliğ edil diğini dün yazmıştık. Bu kad- roya göre açıkta kalan me- maurlar şirketçe kendilerine ve- rilmesi “Tâzimgelen / tazminatı sabırsızlıkla beklemektedirler. Haber aldığımıza göre bu tazminat işi etrafında şirkette dünde — görüşmeler ” olmuştur. Bu iş pek yakında bir neticeye bağlanacak ve memurlara tedi- yatta bulunulacaktır. Ahret pâsı! Bir sabıkalı elinde bıça- ğt ile yakalandı Galata da oturan Macide is- minde bir kadın 'odasında bir eğlenti tertib etmiş ve eşi dos- Töyle “birlikter gb li kutlulamıya/ koyulmuşlardır. Busırada sabıkalılardan Ga- Jatalı Arab Abdülkadır yanında Sat kek olan meydana çıksınl. Diye bir nara attıktan sonra eğlen tiye iştirak etmek istemiş, ora- da bulunanlar tarafından buna razı olunmaması üzerine. — Haydi bakalım ahret pos- tası kalkıyor! Demiş ve bıçağınıda çek- miştir. Zaten - Abdülkadiri — kolla- makta olan pojsler, bu aralık yetişmişler ve — Abdülkadirle arkadaşını yakalıyarak - kara- kola götürmüşlerdir. Haklarınduki tahkikat de- vam etmekte. Belediye varidatı Belediye varidatının tezyid için icabeden her çareye baş varulmaktadır. Bu / meyanda Belediye mürakiplerinin yanla- rına birer zabitai Belediye me- muru verilmesi usulü çok müs- bet neticeler vermiştir. Bu sa- yede varidat kolaylıkla tahak- kuk ve tahsil edilmiştir. Bu üsüle bü sene'de devam olu- nacaktır. Hukuk - talebesinin bir takriri Geçenlerde Üniversite Mec- Tisi taraf dan kendisine bir se- 'ne müvakket tard cezası veri- len Hâmid Tuğrulun affedil- mesi için Hukuk talebesi 400 imzalı bir takrir hazırlayarak fakülete talebe cemiyetine ver- miştir. Cemiyet bu gencin affedil- mesi hakkında teşebbüsatta bu- Tunacaktır. Esnaf Bankası Esnaf Bankasının vaziyetini tayin maksadiyle gelecek ayın 19'nda bir içtima aktedilecektir. ları ve motörleri Arkadaşımız * Va-Nü , ge- çenlerde çok büyük bir kaza atlattı. Geçmiş olsun. Kazanın yeri, kaza ve belâ yüvası olan İstanbul tramvayı, Arkadaşımız, kaza sırasında yatınanın yanında durdüğu, için — vak'ayı görmüş ve olduğu gibi anlatınıştır. Kazanın — sebebi, — tramvay motörünün kontak yapmasıdır. Motörün kontak yapmasının sebebi, —arabaların — müayene — demektir, bilir misiniz? £ Tramvay şirketi / arabalar binen insanların hayatını hiçe — sayıyor. Onların / diri diri, ca- — | yır cayır yanmalarına ehemmi- —| 'yet vermiyor! Tramvay şirketinin bu aldır — yüzünden tüy- larla / karşılaşı — mak işten bile değil Tramvay şirketinin hayatı. — mızı bu kadar hor görmesinin aebebi w0? > Şirket bizi allah / rızası için bedava taşısa bile ba onun hayatımızla eğlenmesine, haye fımızı bu kadar hor görmesine | bir sebeb teşkil etmez. Kaldı ki tramvay şirketi bizi, başka / memleketlerdeki trame — | vay Hatlarına göre bir kaç misli pahali taşıyor, — mütemadiyen kazanıyor. Ohalde hayatımızı bukadar hor görmeğe sebeb ne?... A avaları muayene, motörlerin — vaziyetii tetkik etmemek yü- zünden nediye müthiş facia- larla karşılaşalım! Fakat Tramvay Şirketi, al- dırış etmiyor; Tramvay Şirketi — şikâyetler karşısında / vurdum " geliyor, diye bi vaziye göz yummamıza imkân yoktur. Onun için himmet ve gayre. tini hiç bir hayırlı ve Faydalı — işlerden esirgemiyen Nafia Ba- — kanımızdan rica ediyoruz: — — Bütün tramvay arabalarının, tramvay molörl rinin hükümet marifetile ve tramvay şirketi hesabına tetk.k ve muayenesi dâzımdır. Nafia — bakanlığının — | bunu temin etmesini” istiyoruz. Bu iş ihmal edilirse bize çok — pahalıya mal olur, tüyler ür- pertici facialar karşısında kal. Onun için biran evvel bu müayene - yapılmalı ve hoxll( arabalar işletilmemelidir. dim cemiyeti,, teşkil edilmişti. Cemiyet ilkmektep talebesi den en ziyade muhtaç v de olan 170 çocuğun iaşesini temin” etmişti Cemiyet çocukların iaşesine den mâda — sihhatlerini de dü- şünmektedir. Geçen gün 60 çocuğun sihhi muayenesi yaze pilmiş ve bunlardan / vereme tutular beş yavru derhâl teda- vi altına alınmıştır, Şedincisi olmakla ve alnci Pazar günü de Bayramı olduğa ilâa olunr. Bagram Namazı