17 Haziran 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 5

17 Haziran 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 5

17 Haziran —ZAMAN— Elmas nelere yara Elmastan istifade etmiyen hiçbir endüstri | kolu yok gibidir Elmaslar yarıyacağı — Elmâs, endüstri alanında hangi işlere yarar? Diye kime bitmez, meselâ, şu yazıyı yaz. mak- için kullandığım dolma kalemin, yazı yazarken odama aşık serpen elektrikin, ko'umdı işleyen saatin süratinden isti- fade ettiğimiz otomobilin ya- pilişina yardım etmiştir. Fakat elmas deyince bun- darın biride akla gelmez. Ak- la gelen bir şey . kadınların onu süs olarak kullandıkları- dir. Elmasların — faydalar ilmaz, ve hatıra getirilmez, halbuki her yıl istihsal edilen elmasların, biç olmazsa yarıs endüstriei, makine, ve Fenai işlerde kullamılıyor. Süs için kullanları elmas ile endüstri işlerinde — kullanıdan elmasları ayırdetmek çok güç- tür. Çünkü ikisi de aynı taştır. hatta bunlar elmas döküntü. leridahi değildir. Çünkü bunlar arasında yirmi kratlık olanlar pek çoktur. Yalnız bunların renkleri donuktur ve süsolarak kullanılan elmaslar gibi parıl parıl parlarmaz. sonra bunları tâli/ derecelere de ayırmak mümkündür. ElL- maslar bu şekilde ayrıldık- tan sonra türlü fürlü sana- yin imaline yardım için sevk edilirler. Kimi tekerlek, kimi tel yapmak için ayrılır. başka mücevherleri parlatmak için ezilir, kimi minimini par- çalara ayrılarak saatl zikleri süslemek dır. 800 kratlık türlüye ayrıldığı işte kullanıldığı Zaten “elmas çeşide ayrılıyor. Her çeşidin kendine göre yapacağı bir iş vardır. Bugüa gerçi medeniyet ilim bakımından, kemale varımış ol- görülmüştür. an kendisi de 23 maktan çok uzaktır. Yalnız ilmin artık elmas işleyebile- ceği kadar işlediğini söylemek yalnış olmaz. Elmas, dünyadaki eşyanın €n serti olduğu ve aşınmadığı için endüstri alanında çok bü- yük bir değeri haizdir. Elmas. in e kadar sert olduğunu an- Tamak için İagiliz alimlerinden Sir William Crookesin şu tari- finini nazarı dikkate almak yeter. “İstuvani bir. çelik yığını Üzerine bir parça elmas koyu- nuzsonra bu çelik yığının üze. rine ona benzer bir çelik yığını daha indiriniz. Bu iki çelik istu- vanesi birbirinin üzerine tazyik ettinizmi aradaki elmas, zerre kadar müteesir olmadan çe- in içinde bir yuva yaparak Bu mühcadisler. min ederler, işe göre serilere ayrılır yerde bir çokur kazdıktan sora elmasla yerin altındaki tabakaları eşerler, - kayaların mabiyetini anlarlar. Elmasın kayalardan sökeç ği bir parça o kayamın tetki ki için kifayet eder. Bu. işte elmas. kullanılmamış - olsaydı, bugün elde edilen - neticelere varılmazdı. Çünkü yeryüzünde elmasın nüfuz edemedigi hiçbir kaya yoktur. Elmasla kayaların parçalanmamış- olsaydı — bün- lardan örnek alıak son de- rece zorlaşır ve © yüzden ka. yalar üzerinde yapılan tetkik- ler çok geride kalırdı. Elmaslar çok eskidenberi daşleri. işlemek için kullanılır. Taşları yontmak- için, elmaslı destreler yapılmıştır. Bunlar. fa mermerlerle diğer . taşlar son derece kolaylıkla — kesil- mektedir. Bundan başka âzami dikkat ve itina ile kesilmesi lâzım olan her şey, elmsla kesilir. Elmasın cam ve adese iş Elmastan yapılan muhtelif âletler inde yaptığı / vazifelerse pek ktür. Bütün camlar ve adeseler elmasla kesilir. Göz- lük, dürbin adeseler, fotograf adeseleri, hep elmasla kesilir. Bugün hiçbir fabrikanın el mas kullanmaktan kurtulama- diği söylenirse — yanlış Bununla beraber sanayi leminde kullanılan elmas piya. Hası, mücevher olarak kulla. dan elmas piyasasına baş In işlediği ci da çoğalır. Ve bu yüzden elmas alışı verişi artar. Sanayi elmasları iş hayatı içinde erir ve bir daha piyasaya çıkmaz.Mücev- her elmas ise — piyasadan kilir, piyasaya döner ve böye lece ikide birde kâh gaybo- lur, kâh göri © Mari Bel'in (Kalbin Se- si) adlı bir film çevireceği söye lenmektedir. Filmin senaryosu kendisi tarafından yazılmıştır. © (Kalbin Sesi) filmini çe- virdikten sonra Mari Bel, Tur nus, Cezair, Fas ve Mısırda bir seyahat yapacaktır. da düşünceler Bir Fransız sinema mecma- Ş, Eiarz mldaleri arasında | “Saadet, hakkinda bir anket yapmış Ve şayanı dikkat ce. vaplar alımıştır: Mari Beli; — “Saadet mi?... — Böyle birşey meveut değildir l de- miştir. Andre Berley: — “Mesut ölmam için bir gok sebepler vardır: Aile oca> Kam, sevdiğim bir meşgale.F: kat ölünceye kadar müthiş kâbus Üzerimden hiç çekilmi yecektir. Bu da * Harp a dır. Bu kübusu ancak çalışma unuta biliye harp olmıyacağına kani olur» Sam ozaman saadetim tamam olacaktır.,, Biska : —a En büyük sandetim ka- rımın, kızımın, ailemin ve dost- larımın arasında bulunmaktı Saadet benim için, evvelâ ai le ocağım sonra da işimdir. Madlen Röna —“ Huzur ve ite tam bir saadete yaklaşabi Tn iki mesaer Y Fakat beşeriyetin ea büyük su'tefehhümü — saadet denilen şeyin mevcut olduğuna inan- maktırinı vi Marsel Şantal: — "Saadet nedir - bilmem. Acaba bunu bana tarif eder ve öğretebilir misiniz ?...,, De- mistir. Annabella : *— Saadetl. Bunu ancak (Jan Müra) ile alle ocağı kur- duktan sonra öğrendim.., Jan Müra: — “Sabdetl... Onu Anna- bellaya borçluyam. Fakat şu- 'nu unutmamalı ki saadet tarif edilemez. Onun hakkında her kesin kendine göre bir telâk- Valt Disney, Miki filmleri hakkında ne diyor? filmlerini “yapan kuv» tkür Valt Disney, meşhur Normandi e gelmi- Vapurda kendisiyle konuşan bir Amerikon gazetecisine şun- ları söylemiştir: —“ Mikiden sizlere selâm- lar ve iyi haberler getiriyorum. Şimdiye kadar tam 150 film Şevirmiş oluyor. Halen 15 filmi hazırlanmak- tadır. Bunların hepsi renklidir. Holiyvud'daki stüdyolarımız almış 300 memurumuz vardır. mektedir. Mikinin — konuşmasını — ben yapıyorum. — Mimininkini — ise Şitdyomuzda çalışan bir genç Son buluşumuz Donald mini verdiğimiz bir / örde Bu da muvaffakıyet kazı Bundan - böyle filmlerini hep renki ğ film bana 10,000 fazlaya mal Albert Preja'nın gemici kıyater, gözel bir pozu r? ;S'aaı;'aî İıakkm-H “Saadet mi?. Böyle bir şey mevcut değildi » Saadet hakkındaki düşünceler —Miki'nin babası İngiltereye geldi — Yeni bir seyahat Foke'an meşhar yıldızlarından Kler Trevor'un son resmi «on zamanlarda büsbütün iler- lemiştir. Bundan dolayı, Ame- rika sinema sanayünin “meva- di iptidaiye» ihityacı kolay ko- lay temin edilemiyecek bir raddeye ulaşmaktadır. Sir sanayüinde “mevadı den maksat şudür Filmler. Senaryolar. Dekor- Filmler için ar. eselesi - cidden tistler pok fazla bir. müddet revaçta kalmamaktadırlar. Bu- 'na binaen, daimi sürette ar- tist tedariki lâzım gelmekte- dir. Amerikan sinemacıları, du. linlenmeden bu — mühim mesele ile - uğraşmaktadırlar. Bunların ne suretle “Yıldız,- ları elde ettiklerini aşağıda kısa- ce sene mutantan bir surette toplanır ve sine- ma artistliği yapabilecek 15 kadın intihap eder; 1933 Senesinde intihap — edilenler arasında şu / artistler bulun. makta idi, Glorin Stuart ( Görünmez Adam) filmi kahramanı, Gin- ger Roggers (42 inci Sokak) fil. mi kahramanı Mary Carlistle, Lilyan Bond. Evelya Kuapp. Bundan evvel yapılan inti- hapta seçilen yıldızlar şunlardı: Joan Cratwford, Lupe Ve- lez, Loretta Jung, Clara Botw, Norma Shearer, Naney Caroll. 2 — Şahsi araştırmalar ne- ticesinde bulunan artistler : Greta Garbo, İsveç'te Ma- urice Stiller tarafından bulun- muştur. Marlene Dictrich, Hambo- vrg şehrinin — müzikhollerinde bulunmuştur. Meşhür- sahne vazü Ernest sitscb, tam beş gün Jean. /Ate Mac Donald'i takip eyle- miş. Kendisile görüşebilmek için Li da sinema - sanayii | Şikagodan Nev-Yorka kadar #eyahat eylemiştir. Samüel Golduyn, Constance Bennett'i bir suarede görmü Ramon Novarroya, Rex İn- tesadüf eyler 3 — Müzikhollerden tedı Marion Davies, Ziegfried, mü- zikholinde artisti Miyraa Georges Wbite gru- puna dahildir. Joha Bols, meşhür. Paul Wbitemann orkestrasında şar- 4 — Radyo vasıtasile teda- rik edilen artistler: Russ Colombo, Bing Crosby Laury Ross, Phili Haris, Ruth Betting. 5 — Amerikan tiyatro sah- nelerinden tedarik edilen a: fistler : Amerikan sinama yıldızlar 'eder işinde en mümta )lmli Mec Evan: ilmi: Kâfiristan — Mari Bel yine film çeviriyor Bütün Barrymore ailesi: Jo- ba Barrymore, Lionel Barry- more, Ethel Barrymore, ge- çenlerde ölen, Mary Dressler, dahi sinmeya tiyatro sahnesi vasıtasiyle gelmişti. Allıson — Skiptworth. |Kay Francıs. Am Harding ve (Be- yaz Rahibe) filminin - unutul. maz kalıramanı ve — Amerika sinema akademisinin altın ma- dalyasını bihakkın - kazanan: Helen Hayes. Claudette Col- bert dahi tiyatro artisti idi (İki yüzlü adam) fiminin eme salsiz kahramanı — Frederich March. Şöhreti hergün biraz daha artan Otto Kruger. 6 — Doğrudan doğruya si- nemaya dahil olanlar Yüzücülük olimpiyatları şam- piyonlarından: 1 — Tarzan Filminin kab- yamanı: Jokuny Weissmuller. 2 — Kaspa filminin kah ramanı: Buster Crabbe, 3 — Dünya boks şampiyo- au: Maz Haer. 4 — Bu sene gösterilmeğe başlanan ve her gösterildiği yerde büyük bir rağbet kaza- 'nan (Viva Villa) filminia kah- ramanı Wallaco Becry. 5 — Edmund Lowe ve Vic- tor Mac Langien. 6 — Lee Fray Banka me- muru idi. 7 — Miriam Hopkins, Ro. bert Montgomery. 7 — Ecnebi memleketler. 'den Amerikan sinemacılığına olanlar : Fransadan! Maurice Chev- alier. Charies Boyer. İngiltereden: / Clive Brook, Diana Wynyard. İda Lupino. Chaler İaughton, — Maleleine Carroll, İsveçten: Greta Garbo, Almanya'dan : Marlene Di etrich. bs tenegro, Devami 7 nci sahifede a'dan : Conehita Mon- mevki işgal