17 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

HAZIRAN PAZARTESİ & incide 1 Büncüder A ” başlıklı yazısı — Feleğin geçinmek için adlı yazısı. Çüncüder —Ariz Hüdal Akdemir'in *Bizde casusluk” adlı tefri- — Kendi kendimize ça- tıyorar, S İncide » — Son haberler — fcmal. 6 mcıda * — Memlekette TAN — Sağlık l ? incide * . B incide * 'Tayyarecdi Her rera Ştratosfere uçacak. Guncuda 1 gaxetelerine — göre 10 ancuda : 3 yıl dönümlü. 1i İncide * 12 incide 1 Üzüm - Incir 'Ankara, 15 Haziran 'Yurd menlastlerine uygun bir kararı yere vürmak . için çalışanlar vart... İki ay kadar sonra üzüm, incir İhracatımız başlayacaktır. Alı- nan haberler, alivre satışların şimdiden başladığını gösteriyor. | Üzüm ve incir yetişti. kanın ezeli derdi olan besier'ler den şikâyetler de başladı. Han- gi taraf haklı, hangi taraf hak- sız? Bu sualin cevabını. derhal vermeden evvel, işin iç yüzü ü- zerinde biraz duralım: Bu sefer üzüm, incir ihracat- çıları, geç de olsa; yerinde bir karar verdiler. Üzüm, incir aliv- re asgari fiatlarını tesbit ettiler, Bu kararın tatbik şekli şöyle ola caletır : meselâ yedi numara üzü- nün yüz kilosu için 14 şilinden a şağı ofr yapılmıyıcakur._hîhar_x Na, teşkilâtına, sermayesine veneni tüccar 15, 16, 17 şilin ili şilinden aşağıya satamıyacak tır... Her memlekette tatbik edil - te olan bu basit piyasa tek- ği işinin, bizden çok, satıcısı olduğumuz memleketler tacirle- Tini memnun ettiğine şüphe yok tur. Çünkü bizde ihracat mese- lesi ve ihracatçı sınıfın birbiri a- rasındaki rekabet öyle bir şekil almıştı ki, düşman kadar dost karşısında da gülünç ve garip bir vaziyete düşmekte idik. Me- selâ geçen yıl normal bir fiatla İngiltere için yükletilen incir, vapurda yolda iken yipe İngil - tereye başka bir ihracatçı tara- ından ayni kaliteler bir kaç şi - Tin noksanına teklif ohinmuştu. Bu suretle yurdun değerli bir ih Taç mahsulünü ilk satan ile ilk alan arkadan vurulmuştu. Bu hazin manzara karşısında, ec - nebi ithalâtçı tacirler, Türkofi- se, şubelerine, elçilik ve konso - losluklarımıza, müracaat ederek şikâyetlerde buunlmuşlar, * ve 'Türk ihracatçılarının birbiri ara sında beynelmilel piyasaya da uymayan bu rekabet mücadele si devam ettiği takdirde; başka memleketlerden daha pahalıya Mal almayı tercih ve aslâ Türk malları üzerine alivre veya bü- yük mikyasta mübayaa taah - hütlerine giremiyeceklerini bil - dirmişlerdi... Ancak Celâl Bayarm şiddetli beyanatı ve yaptırdığı takibatla kapanan, ve ulusal menfaat aley hine bir hareketi serbest ticaret bayrağı altımda ateşleyen bu adamlar kimlerdi? Bu bahse te- Mas etmiyelim. Yalnız şunu söy liyelim ki, bunların arasına kü- Çük, avantüriye bazı tüccar da karışmıştı. Bu yıl alınan kara - Tın, yine bu sonuncular tarafım dan gizliden gizliye vurulmak istendiği anlaşılıyor. Ekonomi Bakanı, ticaret oda arı kongresini açış diskurunda ticaret tarihimizde yer alacak o- lan bir tarifle ihracatçı tüccarı Şöyle anlattı: (Arkası 3 üncüde) ISTANBUL SAYI: 56 — 3359 Onbirinci YIL SAHİB ve BAŞMUHARRİRİ Mahmud SOYDAN 24318 TELEFON ( Müdir Yazı işleri : 24819. 24310. Hü takım kaptanı sahada birbirlerine bayrak veriyorlar. Fenerli genç kızlar geçid resmi esnasında ITALYA - HABEŞiİSTAN italya Uluslar Kuru- mundan Çekilecek Habeşistandan İtalyaya Bazı İmtiyazlar Vermesi İstenecek Bir Habeş tiryakisi Almanların DENİZ SiLÂHLARI Londra, 16.A,A, — İngilte- renin Habeş meselesindeki du- rumu iki cebheden golctilmg&— dedir. Evvela ulnılırrüw dan doğruya İngiliz menfaatleri cebhesinden. Uluslar kurumu | cebhesinden, İngiltere Habeşis- tana daima kurum üyelerinden biri nazarı ile bakmış ve bu iti- barla onun diğer bütün üyelere bahşolunan haklardan ve ez- cümle yardım hakkmdan istifa- de etmesini yerinde görmüşdür. Bunun içindir ki İmparator Hai- le - Selassiye 20 mayısda Ual- Ual hâdisesinin sulhan tesviye- sini ve Habeşistan — sınırlarının çizilmesini isteyen bir müracaat ta bulunduğu zaman - İngiltere bir harbin önüne geçmek ve a- radaki anlaşmamazlığı kurta- ÇArkası 5 incide) istediklerini Fransızlar Beyenmiyor İtalyanın Cevabı Bekleniyor Paris, 16. A.A. — Londra de- niz uzlaşmaları Fransiz kamoyu nun şiddetli muhalefeti ile kar- şılaşmakdadır. İngiliz denizci- liğinin tonilato hesabile yüzde 35 ine muadil olacak Alman de- nizciliği Fransa için kabul edile- mez görülüyor. Pöti Pariziyen gazetesi deniz uzlaşmaları hakkında İtalyanın | Londraya cevap vermezden ön- ce Parisle temas etmiş olduğu- nu kaydediyor. Siyasal —mahafil Fransanın 'Tuna konferansı hakkındaki ce- vabmı yakında vermesini bekle- mektedirler, Bu cevab konferan- sın tahakkukuna doğru atılmış bir adım olacakdır , Böylece gerek deniz uzlaşma ları ve gerek orta Avrupa hak- kında İtalya, Fransa ile muvazi ve hiç değilse uygun yollar ta- kib etmek isteğindedir. Sosya list organı Popüler gazetesi de- niz uzlaşmalarına karşı aynı mu halefeti gösteriyor. * Zira, di- Fon Ribbentrop sızlanma ihtimalini her şeyden önce kırmak tehlikesini göster- Mecdi S. Sayman | yor, bu uzlaşmalar genel silâh- | mekdedir. FENER STADINDA MERASiM Fenerliler Servet Takımını 2 ye Karşı 5 Golle Yendiler Fenerbahçe ve Güneş Takımlarının Maçı Genel Bir Neş'e Uyandırdı NT Fenerbahçeli ve Güneşli sporcular Atatürk heykeline çelenk koyarlarken Fenerbahçeliler, dün Kadıkö- yündeki stadlarında çoşkun bir kalabalığın önünde yirmi yedin- ci yıllarını büyük tören, güzel ve önemli maçlarla kutlulaya - rak halka ve taraftarlarına çok iyi bir spor günü geçirdiler. Her birinin tafsilâtını ayrı ay- rı olarak bu sayımızda bulaca - ğınız program şu sıra ile tat - bik edildi. Geçit resmi ve bayrak töreni Atatürk heykeline çelenk kon ması, Fenerbahçe ve Güneş kulüp - leri başkanlarının söylevleri, Küçük Fenerbahçelilerin ma- çı, Grup oyunları, Fenerbahçe ve Güneş tekaüt- erinin futbol maçr, Servet - Fenerbahçe naçı. Bütün bu program büyük bir intizamla takip ve tatbik edildi. Bütün eski futbolcüleri bir araya getiren tekaütler ma- çı genel bir neşe ve zevk uyan- dırdı. En sonra da bü güzel gü- futbol Dünkü maçtan heyecanlı bir enstantane nü güzel bir spor zaferile biti - ren' Servet - Fenerbahçe maçı, Fenerbahçenin 5 - 2 galibiyetile halkı sevinçten sevince düşür - dü, Fenerbahçelilerin yıldönüm « lerini kutlularız. (Dünkü törenin ve maçların tafsilâtı 10- 11 inci sayfamızda- dır.)