17 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4988 Adımız, andımızdır Gündelik YUNAN SEÇİMİ W.R. Atay Bu borkomicaki kehmoler : Aınaç — İmtihan — Durluk — İe- Wicrar — Tesım * Tahmin — Daya- mapna — Tesaniii — Karalcılık »- A- wempesentiik — DDeğerjemek Vük. âle etmek. Yunan söçiminde kükümet ka- zanmışlır. Çaldaris ve arkadaş- ları, bir kaç ay içinde, iki bü- yük sınaçtan geçtiler: Azı ve se- çim. İkisinde de halk bugünkü ön- derlerin — şahıs ve siyasalarına bağli kalmıştır. Rejimi sağa sola kaydırmak is- tiyen bütün politika ve politika- clar halk tarafından reddedil - miştir. Eğer bir kaç haftadanbe- ri işittiğimiz haber ve tasınları tekrar hatırlayacak olursak, se - çim sonuçlarının ne kadar dik - katdeğer olduğunu daha iyi an- larız. Balkanlarda sükün ve barışın esaslı dayançlarından biri, her Balkan devletinin kendi içindeki durluk ve düzeni olduğuna şüp « he yoktur. Yunanistan, Balkan paktının baş- hca unsurlarındandır. Arsıulusal karğaşı içinden lüzum - ve değeri her gün daha iyi beliren bu paktı zayıflatmak istiyenler, gerek son azı hareketinde, gerek bu seçimde, dost ve komşu memleketin iç po- kitika buhranları ile sarsılmasına bel bağlamışlardır. Sağduyusu - nu kaybetmiyerek, Çaldaris ve arkadaşlarına güven ve sevgisi - ni gösteren Elen ulusu, ayni za- manda, Balkanlarda barış daya- nışma davasına ne kadar bağlı ol- duğunu da anlatmıştır. Çaldaris, kendi ülküsünü ve memleketinin asığlarını gündelik sıyasa oyunları üstünde tutan, ka- ralcılıktan hoşlanmıyan, sözüne inandıran ve kendini saydıran az bulunur devlet adamlarından bi- ridir. Gerek yakın arkadaşlarının, gerek memleketi halkının ve dışa- rıdaki dostlarmın bu yüksek in- san- ve şef vasıflarını değerleme- si kadar tabiiğ ne olabilir? Son seçimde hükümetin elde et- tiği kesin çoğunluk, ve, seçimin, içinde geçmiş olduğu şartlar dü- şünülecek olursa, Yunanistanın uzun bir durluk devrine girmiş olduğuna kanağat getirmek lâ - zım gelir. Kendi ekonomik ve ulusal işleri ile uğraşmış, dostla- rı ile birlikte çalışmalarına de - vam etmek için, Yunanistanın böyle bir sükün devresine ihtiya- cı vardı. Komşularımızın iyiliğine olan her şey, Türkiyede sevinçle kar- şılanır. Yunan seçiminin sonuç- larmı bildiren telgraflar, burada, Balkanlardaki sükün, barış ve da- yanışma sıyasasının yeniden hız ve kuvvet aldığını gösteren bir müjde gibi okunmuştur. B. Abidin Özmene telgraf Birinci genel — ispekter B. Abidin Özmen dün Ankaradan ayrılırken İç Ba- kanı B. Şükrü Kaya trenin hareketi sı- rasında Atatürk'ün emrinde bulundu « u için İstasyona gelememiş, sonradan bir telgraf çekerek hem Atatürk'ün te. veccühlerini, hem de kendisinin sevgi we basarı dileklerini bildirmiştir. z Memleketin endüstrileşmesinde yeni adımlar atıldı Kamutayıtn son kâbul ettiği üç kanunla elektrik ve maden endüstrilerimizi işletmek ve değerlendirmek için çok önemli bir ör güt kurulmuştur. Elekirik etüd idaresi — Maden tetkik ve avama enstitüsü — Eti Bank. Kamutay; geçen cuma kabul ettiği üç kanunla, yurdda geniş bir endüstri alanı daha açtı. Şim- diye kadar devlet, harb endüstri- sinden başka taşıt ve dokuma en- düstrisini başarmağa girişmiş, şe- ker endüstrisine de dolayısile ka- tılmıştı. Son çıkan kanunlar ise yurdun bir çok tabiiğ servet kay- naklarını doğrudan doğruya dev- letir işletmesine vermektedir, Her ekonamik girişimde, önce gelir aracını bulmak ve bunun de. ğerini ölçmek, sonra da verimli bir düzende işletmek gerektir. Ka- mutaydan çıkan üç kanunun iki- si bu arama işlerini yapacak ku- rumlar içindir. Üçüncü kanun ise, iki kaldan yapılan araştır - maların iyi ve ölçülü sonuçlarınt işletecek kurumun kuruluş ve ö- devini belirtmektedir. Bu üç ku- rum tecimsel mahiyette hükmiğ şahsiyeti olan birer devlet orga- :ulır. ve merkezleri Ankarada- aır, Bunlarım — çalışma - şekillerile, kuruluşlarındaki özellikleri ayrı ayrı gözden geçirmeliyiz: Maden tetkik ve arama enstitüsü Bu idare şunları yapacaktır: A — Elektrik istihsaline yarar kuvvetleri araştırmak (su ve baş- ka kuvvetler). B — Şehirlere, fabrikalara, ma- denlere, demiryollarına, çiftlik- lere ucuz elektrik enerjisi ver - mek. zi © — 'Büyük sndüsiri pooğra < mındaki elektriklendirme işlerini yapmak. D — Elektrik endüstrisini yü - rütecek mühendis ve ustaları ye- tiştirmek. E — Elektrik üretim ve dağıt- Habeşistan işinde İn- gilterenin durumu Londra, 16 (A.A.) — İngiliz - lerin Habeş meselesindeki duru- munu iki bakımdan göz önünde bulundurmak lâzımdır. Bunun bi- ri, uluslar sosyetesi ve öteki de Habeşistan ve İngilterenin kendi asığlarıdır. Uluslar sosyetesi bakımından, İngiltere Habeşistana ötedenberi bu sosyetenin üyesi gözü ;s.ıık- mış ve Habeşistanın başka üyele- rin sosyete üyesi olarak yardım görmek hakkından da asığlanm.. sı lâzım geleceği fikrinde bulun. - muştur. İşte bunun içindir ki, İngiltere, Habeş imparatoru Haile Selase 20 mayısta uluslar kurumuna baş vurarak ulusal Lualual hadisesi - nin barış yolu ile yatıştırılmasını ve sınırların çizilmesini — istediği zaman anlaşmazlığın bir harbe gidilmeden kotarılması için bütün etgerini kullanmıştır. (Sonu 5 inei sayıfada) ma kurumlarının istatistiklerini yapmak, F — Bugünkü santralların ras- yönelleştirilmesi için — tedbirler aramak. G — Elektirk enerjisi üzerin - deki vergileri incelemek, H — Elektirk makineleri, ya - raçları ve araçları üzerindeki gümrük tarifeleri ile uğraşmak. N Kızılay kongresinin üsnomal toplantısı | — Elektrik ücret tarifeleri ile ilgilenmek. J — Elektrik işleri üzerinde devletçe istenilen — incelemeleri yapmak. K — Elektirk endüstrisinin fen- niğ ve endüstiel ilerleyişini göz ö- nünde tutmak. (Sonü 6 ıncı sayıfada ) Toplantıda Bulunanlar Kızılay yönetim kurulu ve ge » nel merkezi, “ana tüzüğün 48 inci maddesi gereğince Kızılay kon - gresini üsnomal bir toplantıya ça- ğırmıştır. Kamultayca kabul edilen bir kanun gereğince 1 Eylülden baş- lıyarak kininle firengi ilâçlarının Kızılaya verilen satış monopolu - Fenerbahçe 27 inci yıldönümünü nu çevirmek için yönetim kurulu kongreden 250,000 lira dönerge istemiş, kongre bu isteği kabul ot- miştir. Ayrıca talebelerinin sayısı 100 e çıkarılan hasta bakıcılar okulu « nun bütçedeki bölümlerden 4,100 lira daha ayrrlması istenilmiş ve bu dilek de kongrece kabul edil- miştir. LT, HAZIRAN 1935 PAZARTESİ Türk ulusu, karadaki milyarkırını sigorta elmek için havacılığına milyonlar ten kaçınmıyaçaktır. Şeker ucuzladı Şekerin ucuzlatılması hakkın - daki 2785 numaralı kanun bugün- kü resmiğ gazetede çıktığı için bugünden başlayarak memleketin her tarafında kesme şeker toptazı 40 kuruş yerine 28 ve toz şeker 37 kuruş yerine 25 kuruşa, pera- kende olarak da kesme 32 ve toz 28 kuruşa satılacaktır. Bu fiatlar. dan fazla istiyen dükkâncıları hü- kümete haber veriniz. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavus kelimeleri ile çıkıyot. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. OTUZ ÜÇÜNCÜ LİSTE . —Havayici zaruriye tek Örnek: Hükümet, yaşatık Fiatlarırı indirmek için elin- den geleni yapıyar. 2, — Gıda — Besin laşe — Beslev Örnekler. 1 — Çocuklar & çin Üt en iyi besindir. 2 — Bir ordunun beslev me: — Yaşa- selesi en başta gelen işler - — dendir. 3. — Gıpta — İmran Örnek: İmren güzel bir şey- dir. * 4. — Haset — Günü Örnek: Günü en çirkin huyı tardandir. 5. — Lütfü ihsan —« Kayra Örnek: Türk Hava Kuru- muna yardımınız, bir kayra değil, bir ödevdir. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı- caları kullanılmamasını rica ede « riz. güzel bir utkuyla kutladı İstanbulda Servet takımı Fenere 5 - 2 ve Ankarada Çankaya Beşiktaşa 3 - 1 yenildiler. Şehrimizdeki at ve bisiklet koşuları çok güzel geçti. Dün Fenerbahçe klübü, İstan- bulda, kuruluşunun 27 inci yılını kutladı. Spor hayatı pek yeni olan mem- leketimizde, bir klüp için 27 yıl- lık bir tarihe sahip olmak, büyük ve öğünmeğe değer bir hadisedir. Hele bu tarih, memleket hesabı- na şerefli ve büyük anılarla baş- tan başa dolu olursa, Fenerbahçe, memlekete spor aşkını yaymakta, sporda dürüst- lük, karakter ve ahlâkı prensip ta- nımak ve tanıtmağa çalışmakta büyük hizmetler görmüştür. Bu şerefli memleket kiübünün değe- rini yalnız futbol sahasında mem- leket içinde ve dışında kazandığı sayısız utkularla ölçmek, onun yaptığı hizmetlerin ancak bir kıs- mını görmek olurdu. Fenerbah - çe, asıl, 27 senclik hayatında, örnek bir kulüp olmak ve her za- man bu vasfını muhafaza etmek- le türk sporunun başında yer al- mış ve yalnız türk sporculuğunun değil, bütün türk ulusunun say- gı ve sevgisine hak kazanmıştır. Geçen 27 yıl içinde Fenerbah- çenin ünlü birinci takrmında yal- nız şahıslar değil, hattâ nesiller değişti. Eski üyelerin de çoğu yer- lerini yeni spor heveslilerine bı- raktılar. Bununla beraber Fener sevgisi bir defa kalplerine girmiş olanlar, bir daha hiç bir zaman klüplerine karşı kayıtsız kalma - dılar. Defterlerinde isimleri ya- (Sonu 3 ünçü sayıfadı) vermek- Her yerde 5 kuruş . PNT LA AA T Ş AĞ P