16 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16, HAZİRAN 1935 PAZAR Burbank, (Kaliforniya), 15 A. A. — Ame rikan uçmanı Viley Post, Stratosfer yoliyle Nevyorka uçmuştur. Aradaki uza 2450 mil. dir. Post önce aynı yolla d batıye doğru üç defa uçmak istemiş, fakal başara: mamıştı. dan ON ALTINCI YIL. No; 4987 Her yerde 5 kuruş Gündelik l Bursalı konuklar dün Tarım Enstitüsünü ŞEKER ÖBÜR GÜN UCUZLUYOR M ONİZ ŞEĞTER gezdiler ve Bay Pekerle tanıştılar : F.R. ATAY Ki aa Ekonomi Bakanımız ilbaylara gönderdiği bir bildi - Bu yazımızdaki yemni kelimeler: a a rikte şekeri nomal fiattar fazlasına satmanın vur - gunculuk sayrla cağını bildirdi Genlik * Refah — Denge — Muva- zene — Sömürülmek — İstismar edil- mek — Üretmen © Müstahsil — Ge- çim — Maişet — Düzey — Seviye — Bckin — Müstakil — Sava — İddia. — BSizler tarım ve ilk-smadde memleketlerisiniz. Bize toprak Grünlerinizi satacaksınız. Endüs- tiyi bizler yaparız. Arsrulusal lük dengesi ancak böyle bir iş- ümü üstüne kurulabilir. Elden pazar kaçıranların 1918 denberi söyledikleri budur. Fakat busözü hiç bir avrupa- İs öteki avrupalıya söylemez. Çünkü her avru- palı bilir ki toprak ürünlerinin sa- tacılığı ve endüstri alıcılığı ile ge- gçöinmeğe katlanmak demek, 3 ö. mürülmeği kabul etmek de- mektir. Bir avrupalı kendi yağını ve yemişini de, makinesi gibi satar: yani onun üretmenine, fabrikalar- da çalışan işçinin gündeliğini ve - mir. Fabrikada veya tarlada çalı- şan avrupalılar için yüksek bir ge- gitn düzeyi şarttır. Dava Avrupa dışında değişir: oraya endüstri malı, Avrupa işçi- sine iyi bir gündelik ve kapitalist- lere iyi bir kazanç sağlayan bir Üat ü: den gider ve oranın top- vak ürünleri, çiftçilerin boğaz tokkuğu üzerinden satın almır. Avrupa dışında bir. - tarım memleketinin genel bir genlik düzeyi elde etmesine imkân yok - tar, Bu ki bir kaç yerli zengin türer;: , bir iki şehir konak ve kulüblerle, bir iki deniz kıyısı ve dağ tepesi köşk- lerle donanır. Fakat halk ayağına nasır giymekten ve sirtina ko yun postu takınmaktan kurtula - maz. Böyle bir memleket erkin olamaz. Böyle bir memlekete Al- manya top, Fransa uçak, İngil - tere torpido vermerzse, o, namus borcunu da ödeyemez. Bir memleketin bütün ihtiyaç- larım kendi fabrikalarında kendi işlemesi gibi bir savamız yoktur. Tabiiğ imkânsızlıklarla veya he - sabsız girişimlerle devlet hazne - sini ve halk kesesini tüketmeğe de lüzum yoktur. Ancak bir mem- leket kendi toprak ürünlerini de- gerlendirecek, kendi çiftçisini zen- cileşmekten kurtaracak ve başlı - ca ihtiyaçlarını karşılıyacak ka - dar endüstri, ve bir harb za- manında ordu €ihazı- nı durmaksızın işle- tecek kadar harb endüstrisi yapmak yükümü altındadır. Böy- le bir memleket, ondan sonra ar - erulusal sıyasa ve ekonomi denge- »i düşünülürken, birlikte konuşul- mak, birlikte karar verilmek, bir- likte hareket edilmek için, bütün konferanslara eşit haklarla gider. Artık kendisine kürsü artığı ders ler verilmez: hakikat konuşulur. Üstündeki halkı yedirecek top vak üretimi, üstündeki halkı giy- direcek ve barındıracak endüstri Gretimi ve üstündeki halka, za - manı geldiğinde, bütün savga kuvvetini kullandıracak harb en - düstrisi olmryan memleketlerin ta- Mi ile, sık sık, kumar masalarında eynanılır. Bay Abidin Özmen gitti Birinci Genel İspekter Abidin Özmen dün akşamki trenle İstan bul'a gitmiştir. Durakta Başba - kan İsmet İnönü, Parti Genel Sek- reteri Receb Peker, Bakanlar ve dostları tarafından uğurlanmıştır. Bursalı konuklarımız dan Bir grup Ankara'yı görmek ve devlet merkezini tanımak gayesiyle Bur- sadan gelen konuklarımız dün sa- bah Yüksek Tarım Enstitülerini gezmişlerdir. Bursalı yurddaşlar Parti Ge nel Sekreteri Receb Pekerin çağrı- sile öğleden sonra saat 17ye doğ- ru Parti kurağına gelmişlerdir. Konuklarını karşılıyan Receb Pe- ker gelenlerin ayrı ayrı ellerini --& mış ve hatırlarını sorarak, böyle grup halindeki gezilerin faydalz rından bahsederek görülen yeni liklerin, çalışmaların dönüşte yurd- daşlara anlatılarak aydınlanmala- rına yardımı olacağını söylemiştir. Devlet merkezindeki özlü ve iç - tem çalışmanın ilk bakışta göze çarpacak kuvvette ve dolgun ol - duğuna işaret eden Bay Peker, ( Sonu 4 öncü sayıfada) ÇİFÇİ BORCUNU BÖLÜ İLE VERECEK Kamutayca onaylanan kanuna göre çiftçiler Tarırr Bankasına olan borçlarını Kamutay öteygün-yazazatı ka- rarını almadan önce, devamlı bir surette yaptığı toplantıda tarım, ekonomi, bayındırlık, kültür ve fi- nans bakımından çok değerli bir seri kanun projelerini kabul et - mişti. Tarim Bankasının 1931 — yılı sonuna kadar olan — ipotekli ve zencirleme kefillikli bütün tarım alacaklarının yüzde üç üremle 15 yılda ödeyecekler WBilindiği gibi; 1929 yıından | önce ve on! sonraki yıllarda ürün değerlerinin dünya ekono mik buhranı karşısında gittikçe düşmesi, çiftçilerimizi üretim say- palarını koruyamıyacak ve ban- kaya karşı olan borçlarını ödeye - miyecek bir hale düşürmüştü. Ödenmesinde - çiftçilerimizin zorluklarla karşılaştığı ve 20 mil- yon liraya vardığı oranlanan bu borcun çiftçiyi sıkmadan ödene on beş yıla bölülendirilmesi için | cek bir şekilde bölülendirilmesi olan kanun bunların başında gel- mektedir. işi ise son yıllar içinde hükümetin (Sonu 4 üncü sayıfada) LAVRENS DiRiLDİ Mİ ? İtalyanlara göre bu ingiliz çaşıtı şimdi Adisababa yolundadır Roma, 15 (A.A.) — Ottobre gazetesinin Portsaid'ten aldığı bir habere göre Albay Lavrens ölme- miş ve şimdi Adisababa'ya git - mektedir. Londra'da Entellijens servisin isteğiyle Lavrens'in aylesi bir ka- za yüzünden Albayı ölmüş gibi göstermiştir. Tâ ki, Lavrens iste diği gibi yeni işler arkasından ko şabilsin. (Sonu $ inci sayıfada) Ekonomi Bakanı B. Celâl Ba - yar İstanbul, İzmir ilbayları ile öteki bütün ilbaylıklara şu telgra- fi göndermiştir: * Halkımıza ucuz ve çok şeker yedirebilmek gayesile Kamutaya sunulan kanun lâyihası onaylan - mıştır. 18. 6. 1935 salı günü res - miğ gazetede neşri mümkün olabi lecektir. O tarihten itibaren âtide- ki hususlara riayet olunacaktır: 1. — İstanbul'da ve şeker fab- rikalarında teslim edilmek üzere toptan ve toz şeker timdiki fiat olan 36,75 ve 37 kuruş yerine 25 ve kesme şeker 40 kuruş yerine 28 kuruş fiat ile satılacaktır. Bu fiata bütün vergi ve resimler dahil olup fabrikalardı vagon İstanbulda ambar dahili teslim Fiatlarıdır. 2. — Sair mahallerde toptan satış fiatı yukarıki Fiatlara yalnız nakliye ve buna ait diğer masraf - ların ilâvesile bulunacak - fiattan ibaret olacaktır. 3. — Perakende fiatlar ile yu- kardaki maddelerdeki toptan sa - tış fiatları arasındaki fark bugün müteamil bulunmakta olan ve pe- rakende satışçıların cari ve no - mal kârmı teşkil eyliyen miktar - dan ibaret kalacaktır. 4. — Bu suretle tespit edilecek olan toptan ve perakende satış fi- atlarının fevkinde fiatlarla satış yapmak ihtikâr telakki edilecek- tir. 5. — Havayici zaruriyeden o- lan bu gıda maddesinden bilâistis- na herkesin istifade edebilmesi için valilerle belediye reislerinin vazife noktasından hassasiyetleri- ne müracat ederim.,, —. . . Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot, Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen $ er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. OTUZ ÜÇÜNCÜ LİSTE 1. — Şimal — Kuzey Cenup — Güner Şark — Doğu Garp — Batı K Şimali şarki — Doğu kuzeyi Şimali Garbi — Batı kuzeyi (Sonu 2. ci sayıtada) g Dünkü oyunda Beşiktaş Ank ara Gücünü 8.-(0yendi Beoşiktaş ve Ankara Güclü takımları bir arada Istanbul'un ileri spor kulüple- rinden geçen yılın ayaktopu şam- piyonu Beşiktaş iki maç yapm>' üzere dün sabahki trenle Anl!. - ra'ya geldi ve öğleden sonra ilk maçını Ankara Gücü ile yaptı. Gerçi iki takım arasınc.'* sı- nıf ayrımı beklediğimiz çok güzel ve çetin oyunlardan birini görae- mize engeldi. Ancak biz gene bi - rinci derecede bir İstanbul kulü - bünün Ankara'ya getirilmesi s--->- tiyle yapılan bu girişimi çok ye - rinde buluyor ve alkışlıyoruz. An- kara futbolunun ilerlemesi ve tek: nik bakımdan faydalanması için İstanbul'un en gözde kulüblerini sık sık Ankara'ya getirtmek çok faydalı ve lüzumlu bir iş olacak - tır. Bu hakikati gören Parti genel sekreterimiz de dün, İdman birliği başkanlarına İstanbul kulübleri - nin imkân nisbetinde sıkça Anka- ra'ya getirtilmesini tavsiye etmiş- tir. Alan cok kalabalıktı. Epiden- beri iyi bir oyun görmiyen Anka- rasporcuları alanı çepçevre sar mışlardı. Tüze Bakanı Bay Şük- M Tüğ | Saraçoğlu, Gümrük ve Tekitler (Sonu 3 üncü sayıfada)