15 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

« ON ALTINCI YIL, No: 4% Adımız, andımızdır. 15, HAZİRAN 1935 CUMARTESİ Kuzey Çin'de dördüncü Çin-mevsziini Japonların Jahor'u almalarından maktadır. Japon uçakları Pekin ilerleyen japon kuvvetleri işgal etmişlerdir. korkul- üzerinde uçmaktadırlar. llı er yerde 5 kuruş Kamutay yaz az adına dün başladı Gündelik SÖMÜREN EKONOMİ Teknik, makina, insanlığın ya- şayış düzeyini yükselten başlıca araçlardır. Yüzlerce insan kuv- vetinin yapamadığı şeyleri bir makina ile yapmak, insan kuvve- tinin aylarca yetiştiremediği şey- leri makina ile bir günde ortaya atmak şüphesiz insanlığın en bü- yük başarıklarından biridir.. İn- sanlığın böylece yaratma ve üret- me kapasitesinin artması da baş- langıçta daha çok insan yığımının geçim ve konfor düzeyinin yük- selmesine yarayacak bir hadise sayılmıştı. Yaratan insanlığın pay- laşmakta güçlük çekeceğini kim- se düşünemezdi. Fakat hakikat tasarlandığı gibi çıkmadı. Araçlarında çok ilerlemiş olan modern ekonomi amaçlarında geriledi. Küçüklük gösterdi. Ve bütün insanlığa hiz- met ve yardım edeceği yer - de bir. kısım insanlara, bir kı - sına Üülkelere başka — insanların ve ülkelerin zararına olarak ka. zanç getirmek yolunu tuttu. O şe- kilde ki yeni makina ekonomisi başkalarının kaniyle beslenen sö- mürücü bir ekonomi haline girdi. Avrupa ve Amerika'nın üretim kapasitesinin artması başka böl- gelerin enerji kaynaklarının sö mürülmesi ile — gerçekleşmiştir. Bunun nomal ve her zaman için eyi işliyecek bir sistem — olmadığı bellidir.” Nitekim — sömürülecek madde bulunmayınca ve yahut da bu madde kendini koruyacak bir güç elde edince sistem sarsılmağa başlamış ve ne vakit biteceği he- nüz kestirilemiyen büyük buhran yüz göstermistir. Daha geçen gün ııntelerde okuduk: Almanlar — ki sömü- ren ekonomi sisteminden şimdiki halde en çok sızlanacak duruma düşmüşlerdir — şu hadiseye dik- kat etmişler ve bunu şaşılacak bir şey olarak dünyaya bildirmiş- lerdir: 1934 yılı içinde iki buçuk milyon insan açlıktan ölmüş, aynı yıl içerisinde de milyonlerca kilo arpa, buğday, kahve, şeker, pi- rinç, et gibi yıye::kk şeyler mb eliyle yakılmış, edilmiş. kcamlar ne dereceye kadar doğru- dur, bilmeyiz. Fakat hadisenin doğruluğunu ve bunun yalnız ge- çen yıl içinde değil, bundan ön- cekiler içinde de olup bittiğini ta. sınlarız. Çünkü sömüren ekonomi sömürecek madde bulamazsa fi- atları yükseltmek için kendi ço- suğunu kendi eliyle öldürmekten çekinmez. Bu ekonamik yarat- mâak ve yoöketmek gücü sonsuz- dur. Fakat paylaşmak kapasitesi sıfırdır. Paylaşmak işi her şeyden önce sosyal, ve biraz da hak kav- ramına ilişiği olan bir sorumdur. Eğer bütün uluslar tabiatın in- sanlığa verdiği şeyleri paylaş- mak yolunda az çok uzlaşabilse- lerdi bugün onların hepsini bir- den kıvrandıran sıyasal ve ekono- mik buhran bu kerteye çıkmazdı. Artık bundan sonra buhran bir tarafın teslim olmasiyle bitmez. Bir malı almak veya almamak öz. genliğini elde etmekle birçok uluslar sömüren ekonomiye karşı silâhlanmışlardır. Eğer bolluk yanında kıtlık ve açlık olursa, bundan aç ölenleri değil, yeysileri yok edenleri kınamak ve onların bencil sistemlerini çirkin görmek gerektir. — Zeki Mesud ALSAN Hükümetin acele çıkmasını istediği ka - nunlar onaylandı - Kamutay Başkanı say - lavların seçim dayrelerine gidince halka hawa tehlıkmım .mlatmalarmı istedi Yaz azatından önceki son toplantısını yapan Kamutayın dünkü toplantısından bir etistantane Kamutay dün Nuri Conker ve Fikret Sılay ve Kamutay Başkanı Abdülhalik Renda'nın başkanlık- larında birbiri arkasına üç toplan- tı yapmıştır. Toplantılarda kabul edilen ka- nunlar arasında, amortisman san- dığı kurulması, Ankarada dil tarih ve coğrafya fakültelerinin kurul- ması, din işleri başkanlığı örgüt ve ödevleri, Posta telgraf ve tele - fon yönetgesinin zincirleme kefil- lik borçları, süel ve sivil emeklik kanununun 67 inci maddesine bir bölek eklenmesi, dam vergisi ka - nununun 24 üncü maddesinin de- ğiştirilmesi, Üsküdar — Kadıköy ve yöresi halk tramvayları türk sosyetesinin hisse senedlerinden 200 küsur bin liralık hi kıflar genel direktörlü alınması, Çubuk Barajının ağaç - Romanyadan gele - cek göçmenlerin malları Bükreş, 14 (A.A.) — Başba - kan ile İç Bakanı, Tüze yönetgeri ve türk elçisinden katınç olan ko- misyon, işlerini bitirmiş ve Dobri- ce türklerinin Türkiye'ye göç et - meleri için tedbirler almıştır. Ko- misyon, alınan tedbirlerin yeriti - mini sağlama işleriyle uğraşacak bir delgeyi Dobrice'ye gönderme - ğe karar vermiştir. Türkiye elçisi ile ulusal ban - ka direktörü ve tecim bakanı yap mış oldukları bir toplantıda çıkat tecimerlerine verilecek — dövizler meşelesi hakkında gereğen tedbir- leri almışlardır. Yeni dünya boks şampiyonu Nevyork, 14 (A.A.) — Acun şampiyonluğuna aday olan Jimmi Braddok, 15 ravundda sayı hesa- bile acun şampiyonu Maks Ber'i dövmüştür. Çok güzel yapılan bu maçta yeni şampiyon, Ber'in pek tanınmış olan sağ vuruşundan yıl- madan bütün bilgisini ve bütün enerjisini kullanmıştir. Yargıçlar toplulukla, — Ber'in yenildiğini onaylamışlardır. Ka - rar, seyircilerin alkışları arasında ilân edilmiştir. landırılma ve düzenlenmesi, An - kara - İstanbul - Avrupa - telefon devresinin uzatımı, Ankara Şar - baylığının dışardan getireceği ma- kinalar ve yedek parçalarının memlekete resimsiz sokulması, konumu koruma konununun seki- zinci maddesinin değiştirilmesi, sıcak ve soğuk mağden sularının ( Sonu 4üncü sayıfada) Macaristanda kırallık kurulmas B. BENES MÜSBET DUYGULARLA DONDÜ Çek bakanı Moskova, 14 (A.A.) — B. Be- nes Moskova'dan ayrılmadan ön- ce Sovyet ve yabancı gazetecile- re şunları söylemiştir: — Sovyet Rusyaya yaptığım ge- zi, uzun sıyasal kınavının büyük bir utkusudur. Daha 1919 yılında Sovyet Rusya ile elbirliğinden ya- na idim, Ekonomik ve finansal buhran dolayısiyle Rusya ile el - birliği yapmayı zorlayan sebebler 1929 yılı başından beri artmıştır. Almanya'da nasyonal sosyalistle rin iş başına gelmeleri Avrupa'nın dengesini - hötlemesi bakımından Sovyet Rusya'nın Avrupa sıyasa- sına katılması zorağını berkitmiş- tir. Harb tehlikesi, sıyasal ve eko- nomik sebeblerden dolayı, son za- manlarda her vakitkinden (fazla artmıştır. Bu sebebten dolayı bu tehlikeyi ortadan kaldırmak için en iyi çare olmak üzere kollektif güven sisteminin açıkça yantazı- yım. Kollektif güven için yapılan ve yapılzcak savaşlarda Çekos lovakya “ile - Sovyet - * Rusya'nın asığları ile sıyasaları biribirlerine uygundur. Tam olarak kanığım k! istleniyor B. Gömböş Arşidük Alberi ileri sürüyor Peşte, 14 (A.A.) — B. Göm böş, parlamentoda çok alkışlanan bir söylevinde demiştir ki: — Macaristan'da, ilk ödevi macar asığlarına hizmet etmek olan ulusal bir Kıral görmek is - tiyorum.,, Bundan sonra B. Gömböş, Ar- padlar aylesinden gelen bir adayı gözönünde tuttuğunu, fakat kıral lığın geri getirilmesi meselesinin ancak öteki uluslarla yapılacak bir anlaşma ile kotarılabileceğini ilâve etmiştir. Arpadlar — aylesinden gelen Prens Habsburg, aylesinin macar kolu üyesi bulunan arşidük Alber dö Habsburg'dur. B. Gömböş, kendisinin — özel dostu bulunan bu zatın birkaç yıl önce adaylığını arkalamıştı. Ulusal bir kıral adaylığının, küçük anlaşmada, Avusturya oma- ğını isteyen Otto'nun adaylığın Üç kardeş bütün malla - rını Kızılaya ve Çocuk Esirgeme kurumuna verdiler Balıkesir, 14 (A.A,) — Mem- leketimizin tanınmış tecimerlerin den Emiroğulları Mehmet, Ahmet ve Ali kardeşler Balya'daki bütün mallarını Kızılay ve Çocuk Esir - geme kurumlarına vermişlerdir 40 - 50 bin lira değerinde olan bu malların üçte ikisi Kızılayın, üçte biri de Çocuk Esirgeme Kurumu nun olacaktır. Emiroğullarının bu hayır severliği burada ve Balya'da kendilerine karşı derin bir sevgi uyandırmıştır. dan daha az bir ayrış göreceği sa- nılmaktadır. Çünkü Habsburg ay lesinden gelen Otto'nun Ayustur. ya ile Macaristan'ı birleştirmek ve eski Avuıluryı Macaristan top raklarını geri almak istemesi, — kânt vardır. Arşidük Alber, dün B. Gömböş ile uzun uzadıya gö - rüşmüştür. Sovvet Rusya gerçek barış istiyor diyor Sovyet Rusya gerçek bir barış isti- yor ve gerçek bir. barış gütmektedir.,, B. Benes, Sovyet Rusya hak- ındaki duyuşu icin demiştir ki: sıyasası Moskovadan dönen B, Benes'in B. Litvinot'la alınmış bir resmi &— Rusya'da yapılan - işlerin önem ve genişliğini, bu büyük memleketteki iş imkânlarını hay - ranlıkla gördüm. En ziyade dik - katimi çeken şey, Sovyet Rusya uluslarının enerjisi ve çalışmak dölenidir.,; B. Benes sözlerini şöyle bitir- miştir: Avrupa'nın şimdiki duru- mu güvenin tevilenmesi ve güven paktları bağıtlanması için görüşü lere devam etmemizi gerekli kıl maktadır. Önümüzdeki 1935 ve 1937 yıllarmı çok kesin yıllar ola- (Sonu 5$ incissayıfada) Düşman uçaklarını durduracak olan 1 | Türkün kendi gücü, güvenliğine bağlılığıdır. Ratih BAA sürülğem e