15 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

.. Kılavuz için dersler — 35 — Son öz türkçe yazıların en güzellerinden bit dermeç ya- /— pilmasını doğru bulmaz mısınız? Biz gazete düzeltiç'lerinin fikir adamları olmaları lâ» seangeldiğini bilmem niçin bir türlü anlıyamıyoruz, Yeni evim, boğazda, eğik bir yüzey üstündedir. Uyuk ve uygun kelimeleri arasında ayrımı söylerme .; Wniz? Ç “Bu hareketiniz kanuna uygun değildir.., “Bu masanın tahtaları biribirine uyuk değildirler,, Bu mektubu yollamak için inal bir kimse bulmalısınız, Devrim, inanlı fikir adamları ister, Jşın sular, ağaç gölgeleriyle oynayarak... Layisizmin eniyi berkite"'si, memlekette vicdan özgen« y iğini saydırmaktır. Sanat için eniyi öden, anlayanlar taratından değerlen- mektir. Bu misallerde geçen kelimeler: — Dermeç — Müktetafat Düezltiç — Musahhih Eğik — Mail Yüzey — Satıh Uyuk — Muntabık Uygun — Mutabık İnal — Mutemed - İnanlı —« Mutekit Işın — Muüzi |— Berkite — Müeyyide Öden — Mükâfat hi v.. -— Düşün «« Mülahaza — Nasıl düşün'lerle böyle bir işe girişmiş olduğunuzu bir / türlü kestiremedim. Haa Etleç -- Mülahham Etleç adamların hastalığa dayanıkları az olur. Wes Sıralaşma — Münavebe Ahmed'le aynı gece işinde sıtalaşma yapıyoruz. &48 Alanç —« Musadere Alancetmek — Musadere etmek , Osmanlı imparatorluğunun son zanıanlarına kadar alan ç ü devam etti. Medeniğ memleketlerde kimsenin malı alancedilmez, a Dam -- Müsakkafat - Hükümet dam vergilerini indirmiştir. we Savurgan — Müsrif Savurganlığın sonu, el açmaktır. 43 Alman meselesi hakkındaki görüş'lerinizi öğrenmek istedim. Son alman gezinizdeki görü m'leriniz hakkında bir kon- 'ans verir misiniz? Görüş — Tarzı rüyet Görüm — Müşahede er gün beş kelime e Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. * Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. — OTÜZBİRİNCİ LİSTE 1. — Mevsuk — Dağru, belgin Örnek: Bu haberin belginli- ginde şüphe ediyormu. Kurunu üâlâ — İlkçağ Tüze Bakanlığı atamaları Tüze Bakanlığı yönetgerliğine ce. va işleri başkanı B. Hasanın atanması, Cumur Başkanlığınca onaylanmıştır. İstanbul üyeliğine İstanbul "sulh,, hükümenlerinden — B. Atıf, İstanbul “sulh,, hükümenliğine İstanbul yardım- c üyesi B. Tahsin, İstanbul yardımcı Üyeliğine Yabanabad Genel savamanı B. Necati, Niğde yardımcı üyeliğine Edirne “icra,, işyarı B. Kâmil, Alaşehir sorgu hükümenliğine Çiçekdağ — sorgu hükümeni B. Azmi, Adana yardımcı genel savamanlığına Adana “icra,, iş- yarı Bayan Nadide atanmışlardır. Emekliye ayrılacak işyarlar Gümrük Tekitler Bakanlığı, 13 tem- muz 1935 tarihinde 65 yaşını dolduran işyarlarla açıkta ve bakanlık emrinde bulunanların, nüfus kâğıdlarında yazılı yaş düzeltmelerine bakılmıyarak emek- Bye ayrılmak üzere işlerine son veril- mesini ve bu işyarların borç ve ilişik- leri olup olmadığının - bildirilmesini gümrüklere yazmıştır. İ ç Yargutay Ankaraya taşınıyor Hakyerinin 20 temmuzdan 5 eylüle kadar sürecek olan yaz azatı sırasında Yargutay Ankaraya taşınarak 5 eylülde burade çalışmaya başlayacaktır. B. Şevki geliyor İstanbul, 14 (A.A.) — Sofya Elçimiz B. Şevki, bugünkü eks - presle Sofya'dan şehrimize gel miştir. B. Şevki birkaç gün İstan- bul'da kalacak ve sonra Ankara' ya gidecektir. B. Burhan Ümid Arlar akademisi öğretmenlerinden B. Burhân Ümid Kültür Bakanlığı is- pekterliğine atanmıştır. Yugoslav okul gemisi İzmirde İzmir, 14 (A A.) — Yugoslavya ©- kul gemilerinden Villa Belavilda gemi- si limanımıza gelmiştir. Gemide yugos- davyalı profesörler ile okul direktörü ve deniz tecim okulası talebeleri var- dır. Profesörler ve talebeler şehrin gö- rülmeye değer yerlerini gezmektedir- ler. Trabzonda kuraklık Trabzon, 14 (A.A.) — Bir aydanbe- ri kuraklık devam etmektedir. Kurak. lık daha çok devam ederse fındık Ürü- nünün dökülmesinden korkulmakırdır. 'Transit işlerinin başlıyacağı habeti bu rada sevinçle karşılanmıştır. Boluda devrilen kamyon Bolu, 14 (A.A.) — Bolu - postasını taşıyan kammyon Boluya dönerken hen- dek ile Düzce arasında devrilmiştir. İ- ginekilerden altı kişi yaralanmış ve bi- risinin kolu kırılmıştır. Elâziz şarbaylığı Elaziz şarbaylığına seçilen B. Ke- malin seçimi bakanlar kurulunca onay- lanmıştır. Tren gezintileri rağbet görüyor Pazar günü Bandırmaya yapılan tren gezintisi çok rağbet — görmüştür. Birçok kimseler sabahleyin Bandırma- ya gitmişler, orada temiz deniz havası aldıktan ve hoşça bir gün geçirdikten sonra gece yarısı Balıkesire dönmüşler- dir. Bandırmaya gidenlerin bir kıtmı Erdeğe geçerek kiraz bayramını erdek- lilerle birlikte yapmışlardır. Erdekte kiraz bayramı güzel ve eğlenceli oldu Erdeğin ünlü kiraz bayram: dün ya- pılmıştır. Halk daha sabahtan motör, kayık ve arabalarla beyram yerine çekil- meğe başlamıştı. Biraz sonra her taraf dolmuştu. Bayrama Balıkesir, Bandır- ma, Aydımcık ve Adalardan — da birçok ayleler geliyordu. Bayram çok güzel olmuş, halk geç vakitlere kadar deniz kenarındaki ki- raz bahçelerinde kalarak bol bol eğlen- mişlerdir. (Türkdili) ' cektir. » Bütün yurd Hava tehlikesine karşı hazırlanıyor Konya, 14 (A.A.) — Uçak kurumu- na üye yazılmak üzere - başlangıçtan- beri seçilen komite her gün aralıksız çalışmaktadır. Ayrıca propaganda ko- lu da biç durmadan çalışmaktadır. Her- kes gücü yettiği kadar yükenini ve pa- ra yardımını esirgememektedir. Üye yazan komite C, H. partisinde yazma işlerine devam etmektedir. Gazeteleri- miz üye yazılanların adlarını yazmak- ta ve tehlikeyi bildiren yazılar yaza- rak çalışmakatdır. vte Kars, 14 (A.A.) — Dün Cumuriyet Halk Partisi salonunda ilbayın başkan- lığı altında tecimerlerin ve halkın ka- tılmasiyle bir toplantı yapılmış ve bu toplantıda bulunanların hepsi “hava tehlikesini bilen üye, yazılmışlardır. 'Topfllantı Üç gün devam edecektir. ç ... Bursa, 14 (A.A.) — Türk uçakları- ma yardım devam ediyor. Bugün 2145 Tiralık yüken, 1680 liralık da verit kay- dedilmistir. v.r Bolu, 14 (A.A.) —İlbayen başkanlı- gında hava kürumu bit toplantı yap: mıştır. Bu toplantıda parti ve halkevi, şarbay ve hava kurumu şuğbesi başkan- Tarı bulunmuşlardır. “Hava tehlikesini bilen üye,, kaydı ve bir komite kurul ması hakkında yeni tedbirler düşünül müş ve kararlara bağlanmıştır. Üye ya zılmaya Gevsm edilmektedir. ... Balrkesir, 14 (A.A.) — Cumartesi günü burade büyük bir miting yapıla- taktır. İşyar, terimen, esnaf ve bütün Baltkesir halkının katılmasiyle yapıla- cik olan bu mitingde hava tehlikesini anlatan söylevler verilecektir. ... Uşak, 14 (A.A.) — “Hava tehlikesi ni bilen Üye,, yazılmak için halk ara- sında büyük bir yarış vardır. Yazılan üyelerin isimleriyle yükenleri miktarı genel merkeze bildirilmektedir. Dün saat 17 de parkta Atatürk anı- tırın önünde yapılan bir mitingde ha- va tehlikesi hakkında çok heyecanlı söylevler verilmiştir. Trabzon, 14 (A.A.) — “Hava tehli- kesini bilen üye,, yazılmâ yarışı şehri- mizde de başlamıştır. İlbayın başkan- lığı altında halkevinde yapılan genel toplantıda işin önemi anlatılmıştır. Ay- Tılan çalışma ve yazma kolları başkanının başkanlığında yayma işine başlamışlardır. Bir günde çağrılan 200 kadar tecimerin hepsi üye yazılmış, ba zıları veritler de yapmışlardır. Yeni- yol gazetesi üyelerin adlarını yayma- ğa başlamıştır. ... Kayseri, 14 (A. A.) — Dün öğle - den sonra Cumuriyet alanında hava teh likesi için bir miting yapılmıştır. Ay- taçlar uçağın ne kadar korkunç bir sa- vaş aracı olduğunu anlatmışlar ve Baş- bakanm söylevini okuyarak halkı u « çak için yardıma çağırmışlardır. Alant dolduran halk, halkın yardımını yazan beş masanın başında toplanarak ardısı- ra yapacakları yardımları yazdırmış - Tardır. Halkın ilgisi çok canlıdır. Balıkesir halkevinde bit resim sergisi açılıyor Yarın Halkevi salonunda bir resim sergisi açılacakt: Şergide artistlerimiz ve öğretmen okulu resim öğretmeni Sır- rı, öteki artistlerimiz tarafından yap ' eserler gösterilecek ve bir hafta silre - (Türkdiin) parti * 'DUYUKLAR Bugün Bursadan iki yüz kişilik bir grup geliyor Bursa, 14 (AA.) — C. H Partisl Bursa il! kurumunun önc ğü ile il öy, ilçe, kan larında hizmet 3lane lardan 200 kişilik bir grup Ankaraya gidecektir. Bumun gayesi devlet merke. zini tanrmak ve ulusal çalışmayı ye« rinde göstermektir. Grup 14 haziranda Buresa, kalkacak ve 15 haziranda Am b varacaktır. Orada parartesi nlüe şamına kadar kalıp o gün akşam treni ile Bursaya dönecektir. Giresun - fındıkçılarina yardım Giresun, 14 (A.A.) — Tarım Bar> kası sayısı 34 ü bulan tarım kredi kas operatifleri ortaklarına ve ayrıca zeme cirleme kefillikle kooperatifler dıştar da kalan köylülere iki bölü jile ödüng 'para vermeye başlamış, birinci bölüyü vermiş, ikinci bötüyü vermeye- başlas mıştır. Verilen bu paranın mikdarı şins diden iki yüz bini geçmiştir. Geçen yıl fındık ürününün fiatların düşük olmas sından dolayı ucuz satarak $on ramame larda darlığa düşen köylülerimiizn Tae rım Bankasınm çok yerinde olan bu yardımından duydukları sevinc pek büyüktür. Buügünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Aday «« Namzed Arlar & Güzel sanatlar Ayrım — Fark Azat «« Tatil Bölge — Miıntaka Basın — Matbuât Başçehir «« Payitaht | Berkitmek sa Teyid etmek Dayanışma «« Tesanüd Denkleşme & Muvazene Dayanı « Mukavemet Diyev — Beyanat ' Emekliye ayırmak — Tekadd Erke — Mevkii iktidar Etke «« Âmil Genel savaman © Müddeiumumf Girişim — Teşebbüs (Entreprise) Gösteri — Tezahür Hakyeri — Mahkeme Hükümen «« Hâkim İşyar -« Memur Karşın — Rağmen Kasamak — Mahküm etmek Kesin — Kati Kuzey — Şimal Oy — Rey Öğretmen — Muallim Önergemek —« Teklif etmek Sömürmek — İstismar etmek Serüven -- Sergüzeşt Saldırışmama — Ademi tecavüz Saldırgan - Mütecaviz Ş$arbay * Belediye reisi Tecim # Ticaret Tekit - İnhizar Utku — Zafer Urgörü — Basiret Yargutay — Mahkemci Temyiz Yeritmek — Tatbik etmek Yönetger & Müsteşar Yönetmenler — Müdiranı umur Romanımızın — bugünkü parçısında geçen kelimelerin karşılıkları: Beldek — Alamet Başarı — Muvaffakiyet Ertikdeş — Meslekdaş Yönetim — İdare İlgen — Alakabahş Kovalamak — Vzirtü etmek Oydam — Telkin İncelmeee — Tetkik Etki — Tesir Belge * Delil - Keçiören Köy Gazinosu açıldı. Gazino O:man Çifliği tarafından işletilmektedir. Çiflik ürünleri bulu- — nmur.Fiatlar ucuz,servis düzgündür. Satah altıdan gece yarısrına kadar muntazam otobüs seferleri var- dır. Cidip gelme otuz kuruştur.