18 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18, HAZIRAN 1935 SALI Oran, 17 ÇAA.) — Yüzbaşı Perci- val saat F1 de burada yere inmiştir. Uç- man 1400 mil üzayi T7 saat 10 dakikada almıştır. ON ALTINCI YIL. No: 4989 Adımız, andımızdır Her yerde 5 k UCUZ ŞE Gündelik AVRUPA İŞLERİ Zamanımızın en büyük dava- larından biri budur: Uluslar Sos- yetesinin, paktların, arsrulusal yü- kenlerin bir değeri var mıdır, yok mudur? Bunlar birer inanca mı- dır, değil midir? İngiliz ve italyan gazeteleri arasında son aytışmalar bu bakım- dan oldukça önemli idi. İngiliz gazetelerine göre, Büyük Britan- ya imparatorluğu kurulurken ve genişlerken, şartlar büsbütün baş- ka idi. Uluslar Sosyetesi yoktu. Devletler, karşılıklı, barış yüken- leri altında değildiler. Bir devlet, kendi asığlarını, ancak harb ile sağlayabilirdi. Bu dava Mançurya meselesin- de de böyle açılmıştır. O zaman japon gazeteleri, bugünkü italyan gazetelerinin fikirlerini ve hüküm- lerini öne attılar. Fazla - sıkıştırı- lımca Japonya Uluslar Sosyetesin- den çıktı. Netekim ingiliz gazete- deri yukardaki satırları yazarken, japon uçakları Pekin üstünde do- laşmaktadırlar. Uluslar Sosyetesinin ve ondan doğan bütün paktların ve yüken- lerin berkitesi nedir? İş burada dayanıp kalıyor. Gerçi Uluslar Sosyetesinin yasasında, sosyete kararlarını dinlemiyenlere karşı bir takım tedbirler düşünülme- miş değildir. Fakat bu tedbirler hiç hir zaman taptanmamıştır. Uluslar Sosyetesi herhangi bir devletin, herhangi bir devletten toprak almasına karar veremez. Sosyete, ulusları, bir takımı sömü- rür, bir takımı sömürülür diye iki- ye ayıramaz. Şu halde hakikatte bir devletin yeniden toprak edine- bilmesine hiç bir imkân olmamak Jâzımgelir. Uluslar Sosyetesi, kurulduğu zamandaki coğrafya şartlarını ve andlaşmaları kabul etti. Sosyete, sömürgeleri kaldırıp bütün dünya uluslarına eşit erkinlik bakları vermek gibi bir ideali gerçekleş - tirmek ödevini üstüne almadı ise de, hiç olmazsa, dünya istatüko- sunun ulusların tabiiğ hakları za- rarına bozulmamasına çalışmak adancında bulundu. Eğer sosyetec bu adancını da tutamazsa, 934 Ce Nnevresi ile 914 Lahisi arasında ne ayrım kalır? Bugünkü aytışmaların iç ko- nusu budur. Acaba Uluslar Sos- yetesinin kendisi de kuvvetliler arasındaki dengeyi zayıflar zara- rına tutmağa yarayan basit bi araçtan başka bir şey değil midi Ve bu şüphe devam edecek olur- sa, her devlet kendi asığlarını he- sab ederek, gizli harb bağlaşma larına tekrar başvurmaz mı? İşte bir yandan silah yarışı ala- bildiğine devam ederken, son Av- rupa gazetelerinde konuşulan me- seleler bünlardir. F.R. ATAY Ereğli demiryolu Çerkeşe vardı Çankırı, 17 (A.A.) — Çankırı — Ereğli arasında yapılmakta o - lan demiryolu bugün ot binlerce halkın coşkunluğu arasında Çer - İkceş ilçebaylığmına girmiştir. Bunun için Çerkeş ilçebaylığı ve şarbaylı- ği tarafından bu gece yüz kişilik bir şölen verildiği gibi Çankırı'da ga üstencilere ve enjenyörlere ve tren işyarlarma şölenler ve bir de balo verilmiştir. Öz kelimelerimiz Her gün beşer kelime - lik listelerle verdiği - miz kelimelerin çoğu - nu toplu olarak basıyoruz Gazetemizde otuz dört günden beridir, her gün beşer kelimelik listeler basıyoruz. Bu listeler, bütün gazetelerde kullanılmak ve böylece basın ve yayım dilimizi arıtmak için dir. Bir takım yazarlarımızın betkelerinde bunların kullanıl- madığını gördüğümüz için bir kolaylık olmak üzere bu liste - lerde çıkan kelimeleri alfabe sırasına koyduk; Bir kıs - minı bugün beşinci sayıfa - mızda yeniden basıyoruz ; öle tarafını da yarın tamamlıya cağız. Basın ve yayım dilini daha öz ve daha güzel bir hale ge tirebilmek davasında birge olan bütün yazar ve yazman- larımızın bu toplu kelimeler - den, gereği gibi, asığlanacak - larını umarız. Bağlaşık ajansların 7 inci konferansı Prağ, 17 (A. ( A.) — Bağla - 9 şık — ajansların — yedinci konfe - ransı dün Strb. skepleso'da top- lanmıştır. Çekoslovak a- jansı direktörü B. Tvarüsek, u- husal bayra".'a- Konferanstaki de- v1 — konferan - Jegemiz Bay M. sın — toplandığı ötelin — önünde dikilmiş bulunan yirmi beş ulu- sun delgelerini selâmladıktan son- ra Havas Ajansı genel direktörü B. Meyno'nun başkanlığa N mesini önergemiştir. Öy bi i yapılan bu seçimden sonra Çekos lovakya Cumur Başkanı B. Masa- rik'e bir saygı telgrafı çekilmiş - tir. Çekoslovakya Başbakanı B Malypetr delgelere bir öğle yeme- ği vermiş ve yemek sonundaki söy- levinde demistir ki: “ — Ahlâksal ide ve akışlarla haber almaya her zaman sahne ol- muş olan bu memlekette sizleri Cekoslovakya hükümeti adına se- lâmlamakla kıvanç duyuyorum. Bağlaşık ajanslar delgeleri olan sizler, gururlanabilirsiniz ki, sıya- sal durum nasıl olursa olsun, hiç bir vakit biribirlerinizle ilgilerinis zi kesmediniz ve hakikatı propâ - gandaların üstünde tutarak haber alıp vermeden geri kalmadınız. Bu hal, bağlaşık aiansların barış eserine yaptıkları hizmetlerin en ufaklarından sayılmaz. Ben, sora. vını bilen haber alma servisi için büyük bir özgürlük isteyenlerde - nim. Sizlerin örnek olacak olan işbirliğiniz, türlü ve biribirinden goök ayrı memleket delgelerinin tam bir güvenle birleşebilecekle rini isbat etmektedir. Sizler, türlü yerler arasımda köprüler kurmak- tasınız ki, bu a ve haber al- en yüksek ve en asillerinden biridir. En birinci (Sonu 6 ımcı sayıfada ) Menemencioğlu KER SATIŞI Ucuz şeker satışı 3 başladı Şeker hakkındaki kanun res- miğ gazetede dün sadah çıkmış - tır. Şehrimizde toz şeker 28; kes- me şeker 32 kuruşa - satılmakta - dır. C. H.P. Genel yönetim kurulunda C. H. Partisi Genel Yönetim kurulu dün bütün gün çalışarak büyük kurultayca kabul edilen sü- resiz maddeye göre — Tüzüğün türkçeye çevrilmesi işini bitir- miştir. DÜN BAŞLADI BAYINDIRLIK BAKANIMIZIN DİYEVİ Telefon ve tramvay sosyetelerile yapılan görüşmeler Bayındırlık Bakanımız B. Ali Çetinkaya, İslanbul Telefon ve Tramvay sosyeteleriyle yapılmak. ta olan görüşmeler hakkında ga zetemize şu izahları vermiştir: 4 . letanbül Tramvay şirke ile, feshedilen 1926 mukaveleleri mucibince - şirketin halktan aldığı fazla paraların müf- vedatı üzerinde konuşuyoruz. Gö - rüşme müsaid safhadadır. Bir iki güne kadar görüşmelerin iyi bir sonuca bağlanacağı ümidindeyiz. ti mümessil ne halde? Istanbul Telefon şirketine ge - lince, malümdüur ki geçen sene 18 temmuzda, mevcud — mukaveleye istinaden şirketi satın almaya ka- rar verdiğimizi, ete tebliğ et - miştik. Şirket bi giliz, diğeri fransız iki murahhasını şimdiden Ankara'ya göndermiş bulunuyor. İki gün evvel murahhaslarla ko - nuşmağa başladık. Yarın kendile- rinden istediğimiz, sirketin tahriri teklifini bize verecekler ve müza - kere bu teklifler etrafında devamı edecektir.., Bursalı konuklar gittiler Ötey gün Atatürkün kayrasına erdiler ve Çankayaya varıp görette bulundular. Dün öğleden sonra Çiftlikte kendilerine bir çay şöleni verildi Bursalr konuklar Çankaya köşkünde Birkaç gündür Aaokara, Bur- sa'dan gelmiş kalabalık bir ko - nuklar takımını ağırlıyordu. Cu - muriyet Halk Partisinin Bursa * yönetim kurulu üyelerinden dört kişi ile ilçe, kamun, köy ocak baş- kanları; yönetim kurulları, ve şar- baylık başkanları ile köy okulları öğretmenleri bu konuklar takı nın içinde İdiler. Hepsi gö rinde Partinin altıoklu bayrağını taşıyan bu arkadaşlara dün Gazi Çiftliğinde bir çay şöleni - veril - miş, ondan sonra kendileri Bur sa'ya dönmek üzere Aakara'dan ayrılmışlardır. Bu göret çok'asığlı oldu. Bur- sa ilinde çalışan Cumuriyet Halk Partisi üyeleri Cumuriyet ülküsü - nün kaynağı olan Ankara'ya ge - lerek burada nasıl çalışıldığını yü- rünüp ilerlendiğini gözleriyle gör- düler. Ötey gün, bu konuklar, Parti bahçesinin kapısımnda Atatürk'ün büyük bir kayrasma erdiler. Ata- türk, Bursa'dan Ankara'ya gelen bu memleket çocuklarını kendi çiftliğini ve kendi evini görmeğe çağırdı. Yeşil Bursa çocukları, yeşil Çankaya'ya en büyük bir gönü! bağı ile vardılar ve orada bir kay- naktan içlerine sine sine su içtiler. Dün akşam, Ankara'dan iyi ve güzel duygularla ayrılarak mem - leketlerine dönen arkadaşları u - gurlar ve öteki illerde bulunaa yurddaşların da buna benzer gö retler yapmalarını bekleriz. B. Benesin Moskovada bir diyevi Moskova, 17 (A.A.) — Çekos - lovakya Dış İşleri Bakanı B. Be - nes dün Moskova'dan ayrılmadan ; önce Tas Ajansına verdiği bir di- yevde, amacı barış eserinin berki- tilmesi olan ve Rusya ile Çekas - lovakya arasındaki dostça ilgilerin gelişimine çok hizmet etmiş bulu- nan gezisinden çok sevinç duydu: ğunu bildirmiş ve demiştir ki: “— Sıyasa adamlarınızla yap- tığım konuşmalar ve Sovyet Rus- ya'da gördüklerim, barışın kollek- tif surette sağlanması için yapıla - cak uğraşmaların gereği hakkın - daki kanağatimi perkitmiştir. Sov- yet Rusya'da bütün gördüklerim, düşündüklerimi aşmıştır. Sovyet yönetmenlerinin programları açık- tır. Programlarının yeritilmesi için bütün kuvvetleriyle aavaşarak her zaman önemli sonuçlar almakta - dırlar. Bu hal, memleketlerimiz arasındaki ilgiler üzerinde her za- man güttüğüm sıyasada bana kuv- vet vermektedir.,, B. Benes, bundan sonra, Sov - yet Rusya'da gördüğü iyi kabul - den dolayı teşekkürlerini - bildi miş ve son olarak demiştir ki: * — Bütün bunlar, aynı yönet- te yapacağım işler ile içten ilgile- rimizin gittikçe gelişimi için bana büyük bir imkân vermeoktadir. »