18 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Bugün Sahife Sene 17 — No, 589885 — ÂFiatı her yerde 5 kuruş SALI — 18 Haziran 1935 Hava hücumlarına karadan müdafaanın İngilterede / tayyara manevralarında avcı ; © tayyareleri o duman bırakarak bombardı- man tayyarelerini saklıyorlar Havada harp nasıl olacak?, l Son istratejiye göre, on kadar bombardıman tayyaresi, ve bun- ları korumak için, etraflarında kırk avci tayyaresi, hava hücum filosunu kuruyor, Havadan gelen devletin kuvvetine göre, arka ar- kaya beş, on filo bir memlekete saldırabilir. Hücüm gece mi olur, gündüz mü? Bu mesele daha kesip atılmış değildir. Tayyareler, bomba atacaklari yeri iyi görmelidirler. Onun için gündüzü isteyenler var. Fakat tayyarelerin gizlenmesi, karadan görünmemesi lâzım... Bundan de- layı geceyi beğenenler daha çok... Toprağı gözlerile görmeden, üstünde bulundükları noktayı eli ile koymuş gibi pilota p“stereW kartografi bilgisi o kadı- “erle- di ki, gelecek harp!-de *' “a hü- cumlarının gece olmasina daha çok ihtimal veriliyor. Böyle, çok karanlık olmayan bir gecede, ansızın tayyare hücu- muna uğrayan memleket, kendini nasıl koruyacak?, | Yapılacak iki şey var: | İlk önce, düşman tayyareleri- nin bulundukları noktayı. belirt- mek, ondan sonra da onları zarar vermiyecek hale getirmek, ya dü- şürmek, ya geri kaçırmak... Tayyarelerin yönetini -s her an bulundukları noktayı (o belirten «dinleyici makineler var. Tay- yare motörlerinin ta uzaktan ge- len sesini yakalıyarak kendi ken- dine işleyen bu dinleyici makine. ler, kendi kendine işleyerek, çok kuvvetli: projektörleri de “gene kendiliğinden. * tayyarelerin bu- lundukları yere dikiyor, ve hem dinleme makinesi, hem projektör. ler, havada tayyareleri kovalıyor. Makins başında bulunanlar, elle- rind& yükseklik ölçen «altimet- faydası var mı? reur» makinelerile ve çok ustalık- lı hesaplarla tayyarenin hem hızi- ni, hem bulunduğu yüksekliği ölçüyorlar, ve tayyare toplari ©- na göre üteş ediliyor. Son asir tekniğinin akılları şaş- tıracak derecede inceleştirdiği, tükelleştirdiği bu duyguv ve çok pahali makinelerin, işe yaramak bakımindan eksikleri, gün geç tikçe artiyor. (Den 4 e üiede) 8 ahsul vaziyeti normaldir Ziraat müsteşarı bay Atıfın Akşama beyanatı Ankara 17 (Telefon) — Bu seneki ürün durumu hakkın- da ziraat müsteşarı bay Atıf la görüştüm, Bay Atıf diyor ki: — Buğday fiatlerinin yük- seleceği ve kıtlık o olaca- ğı hakkındaki haberler tama- mile yersizdir. Artık yağmur yağmasa bile ürün (mahsul) durumu (vaziyet) normaldir. Adana ve Trakyada bolluk vardır. Sahiller ile yalniz or- ta Anadolunun mahdud bir kismına yağmur yağmamıştır. Öyle görülüyor ki buralarda ürünün yüzde ellisi alına- caktır. ' Bolluk olmiyacaği gibi kıt- lık ta olmıyacaktır. Fiatlerin yükselmesine gelince bu da arz ve talep hareketinden iba- rettir. Buğday fiatleri normal haddi geçince elimizdeki sio- ku çıkrarak müdahale ede- ceğiz. Bir taraftan yeni ürün de © yetişeceğinden © fiatle- rin fazla yükselmesine mey. dan Kalmıyacaktır Fiatler esas itibarile düşük- tü, Bugünkü yükseliş köylü. yü memnun etmektedir. AKŞAM Bütün Türkiyede satışı en çok olan gazetedir. İlânlarınızı AKŞAM'a vermekle kazancınıza en uygun İşi görmüş olursunuz. Verdun muhribi Amiral Rivet dün resmi ziyaretlerde bulundu, gemi cumaya kadar kalacak FE Verdun Fransiz torpido muhri- binin dün limanımıza geldiğini yazmıştık, Verdun torpido muhribinde bu- lunan Fransız şark filosu kuman- danı amiral Rivet yanında Fran- sız konsolosu bulunduğu: halde sırasile İstanbulda bulunan Fran- sız sefirini, vali vekili bay Rük- neddin ve İstanbul kumandanı general Halisi ziyaret etmiştir. | i hı Semen Verdun muhribi Fransiz amiralına bu Ziyaretleri iade edilmiştir. Bugün amiral Rivet ile erkâni harbiyesi,: Ünyon Fransezde şe- reflerine verilecek öğle ziyafetin- de hazır bulunacaktır, Verdun muhribi, cuma günü öğleye kadar limanımızda kala» cak, sonra Karadenize çıkarak Köstence ve Varna limanlarını zi- yaret edecektir. Telefon: 24240 (İdare), » 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Ekmek fiatine İ kuruş, francalaya da 20 para zammedildi Buğday fiatleri yükseldiği gün- denberi belediye, ekmek fiatleri- ni yeniden tayin etmekte tered- düd ediyordu. Fakat daha fazla beklemeğe imkân görülmediğim- den dün sabah Zahire borsasın- dan gelen cetvellere göre ekmek ve İrancala fiatleri kararlaştırıl- mıştır. Ekmeğin kilosu, bir kuruş zammedilerek dokuz kuruştan on kuruşa, francalanın kilosu da, yir- mi para zam edilerek on üç buçuk kuruştan on dört kuruşa çıkarıl mıştır. Bu fiat çarşamba günün- den itibaren müteber olacaktır. Belediye, ekmek ve francala fi- İ atini koyarken ekmekçiler cemi- yeti mümessillerile temas etmiş- tir. Cemiyet mümessilleri, ekmek- lik unun çuval başında 160 kuruş kadar yükseldiğini iddia ederek ekmeğe kırk para zam yapıldığı takdirde zarar edeceklerini ileri- ye sürmüşler Ve kilo başına iki ku- ruş zam istemişlerdir, Fakat bele- diye, bunu kabul etmemiştir, Ger- çi yapılan hesap neticesinde kırk para zamda bir kaç santim de fırıncılar aleyhinde görülmüşse de beldiye ileride piyasanın ge- nişlemesinde bunu göz önünde tutmak üzere ekmek fiatine kırk paradan fazla ilâve etmeği doğru bulmamıştır. Buğday 5 para düştü Değirmenciler un fiatlerini artırdıklarından Anadolu- dan un geliyor Anadolunun bazı bölgelerinde yağmur yağdığına dair gelen ha- berler borsada tesirini gösterme- ğe başlamıştır. Geçen cumartesi günü 6 kuruş 15 paradan muamele gören ekmek. lik yumuşak Sivas buğdayları dün beş para noksanile 6 kuruş 10 pa- raya satılmıştır. Ancak değirmen- ciler ihtiyatlı davranarak 99 ton- dan fazla mal almamışlardır. Bun- lar günlük ihtiyacı karşılayarak durumun aydınlanmüsıni bekli- yorlar, Dün Anadolunun muhte- lif yerlerinden limanımıza 411 ton (Devamı 4 cü sahifede) Belediye, şimdiye kadar ekmek fiatlerini her on beş günde bir ta- yin ediyordu, Fakat fiatlerin yeni- den ne zaman değişeceği belli değildir. Şayed, un fiatleri düşer- se ekmek fiatleride indireleceki tir. Belediye, buğday fiatlerinin yükselmesi karşısında Ziraat ban- kasınini elindeki buğdayi piyasa ya çıkararak ekmek fiatlerinin artmasına imkân verilmemesi için Ekonomi bakanlığile Ziraat ban- kasına müracaat etmiştir. Bakanlık ve banka, bu husus- taki düşüncelerini henüz belediye- ye bildirmemiştir. Fenerbahçe stadında Geçen pazar günü yapılan tekaüdier maçından bir kaç cns- tantanclsrs. v5