18 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Yarı - sıyasal Eti Bank Sümer Bank ile, devlet, ulusal ekanominin çevresinde kendi pa- yına düşen büyük endüstrinin yı- ğınlar için çalışacak olan endüs- trinin iyi başarılması işini yoluna koymuştu. Liberal rejimin onadığı devlet, jendarma ve gece bekçisi olan devletti. Bir memleket ve bit ulus yapmak kararını vermiş olan Kâ- malizm, liberal rejimden devraldı- ğı bu devleti kullanamazdı. Bunu herhalde değiştirecek ve ulusun e- konomik kurumlarını hem kontrol eder hem de yürütür bir devlet ha- line koyacaktı. Birkaç yıldanberi bunun nasıl yapılabileceğine tanık oluyoruz. Devlet demiryolları, devlet tekit kurumları, devlet bankaları gibi başarılardan sonra Sümer Bank gibi, endüstri alanında işletmeci bir kurumun hem üretim hem de satış işlerini büyük - cirolarla ba- şarması, Kamâlist devletin ekono- minin bütün bölümlerinde gittik- çe daha olgun bir bilgi edindiğini gösteriyordu,. Bugün “Eti Bank,, , “Elektrik etüd idaresi,, ve “maden tetkik ve arama enstitüsü,, ile üç önemli ku- rumun daha meydana geldiğine se- vinebiliyoruz. Artık Türkiyede “süs için elek- trik,, yerine “ev için ve iş İçin e- parolası geçecektir. Yıl- lardanberi, her şehrmizin başsız - buyrukluğu yüzünden malzeme- in çeşitliliği yüzünden normsuz âdeta ısırgan otu gibi ş olan bir elektrik endüstrisi sonra artık dizgine alın- ktır. enstitüsü,, ile Türki- den demirbaşı nedir an- tır. Hangi maden ve taş işletmeye elverişlidir? e bulunanların daha el- verişli yapılması için ne yapılabi- Hir? Enstitü bütün bunlarla uğra- şacağı gibi işletme projeleri ha- zırlayacak, devletin istiyeceği je- olojik etüdleri yapacak ve maden teknisyenlerinin yetiştirilmesiyle uğraşacaktır. Bu son nokta çok ö- nemlidir. Çünkü böylece, bir iş a- Tânının ne kadar genişliyebileceği araştırılırken bu araştırmayı ya- pan kurum, ayni alanda çalışacak insanların bilgileri ve sayıları ile de uğraşacaktır. Eti Bank'a gelin- ce, hasıl Sümert Bank devlet adına bir çok fabrikaları idare ediyorsa, © da, devlet adına, birçok maden- leri işletecektir. Kanunu da Sümer Bank kanununun benzeridir. Bü- rokrasi batağında kalınmaması i- çin bütün tedbirler alınmıştır. Bu iki bankamiızın gördükleri işler genişleyip bunlara ilgili olan kanunlar kendi evrimci değişme- lerini yaptıkça devletin ekonomi işlerini yalnız kontrol değil işlet- me bakımından da pürüzsüz ba- şarması kendiliğinden tabiileşe- cektir. Biz bu üç güzel kuruma “kut- Tu olsun,, deriz, Burhan BELGE Şeker endüstrisi genel direktörlüğü Memleketimizdeki dört şeker fabri- kasının birleşmesiyle ve 22 milyon lira sermaye ile kurulan türk şeker endüs- trisi genel direktörlüğüne Eskişehir ve Turhal şeker fabrikalarınım kuruluş ve yönetgesinde büyük başarımları görü- len ve bu fabrikaların direktörü kimya mühendisi Kâzım Taşkent atanmıştır. Hava tehlikesini bilen üyeler Gazez Arakil Kayseri 40, Kemal Çi vici oğlu Kayseri 20, Mehmed Kantar- ctoğlu 30, Mustafa Ahmed oğlu Kayseri bakırcı şirketi namrna 40, Mehmed Billür oğlu Kayseri 40, Meh- med Biraderler Uzunlulu oğlu — Kay- seri 30, Şükrü Pamukçu Kayseri 20, Mehmed Hacı Yusuf oğlu Kayseri 20. Hatem ve mahdumları Kayseri 20, Meh med Talaslı oğlu Kayseri S0, Rifat Kantarcı oğlu Kayseri 20, Bütüngüz- lü oğlu Ahmed ve mahdumları Kayse- ri 60, Hakkı Efe Kayseri İş Bankası Müdürü 20, Nurettin Erman Kayseri İs Bankası muhasibi 20, M. Mahir Kay- seri Eczacı 20, Saim Tümay Kayseri İş Bankası Muamelât şefi 20, Lütfü Kayseri İş Bankası muhasebe memuru 20, Nuri Çoksayar Kayseri İş Banka- sı veznedarı 20, Hüseyin Kayseri Zi- raat Bankası Müdürü 20, Zeki Saatçi Kayseri 20, Ab'ülgaffar Veysi oğlu Kayseri 20, Seyidi oğlu Osman ve bi- raderi Kayseri 20, Ahmed Muhassil oğlu Kayseri 20, Ahmed ve şeriki B. Asım Kayseri santçi 20, Ali Zihni Kay- seri diş tabibi 20, Ali Rıza Kayseri diş tabibi 20, Mehmed Mehmed oğlu Kay- seri 20, Derviş diş tabibi Kayseri 25, Hacı kuyumcu Kayseri 20, Faik Ese- menli Behiç müessesesi namına Kayse- Ti 60, Rıza Madazit oğlu Kayseri 20, Nuh Mehmed Efendi oğlu Kayseri S0, Sabit Elif oğlu Kayseri 20, Mehmed makinist Kayseri 20, İbrahim Hacı İs- mail oğlu Kayseri 20, Mehmed Dalkı ran oğlu Kayseri 20, Osman Alemdar oğlu Kayseri 20, Sarraf Hacı Bekir ve biradari Kayseri 60, Ali Nuri Ankara Adliye sarayı karşısında 150, Ömer Lütfü Ankara Adliye sarayı karşısında 150, Nauman Makineleri Türk Limited şirketi Ankara 200, Veli Ulusu Ankara ikinci noteri S0, Emin Daşlı Ankara Kaldırım müteahhidi ve tüccar $0 (bir defalık 150 lira vermiş her sene 50 li- ra vermeği yükenmiştir.) İbrahim Hak- kı Ankara Anafartalar caddesi No. 113 tüccar 1900, M. Reşit Ankara - birinci moteri 50, Süreyye Tokat TI. K. şuğ- besi muhasibi 30, Bayan Hadiye Sarhan Ankara Ekonomi Bakanlığı Hususi ka. lem Direktörü Bay Haldun Sarhan'ın annesi 25, BB. Ziya Arkant Ankara C. H. Partisi Başkâtibi 20, İsmet Koyun- cu ve Kibar zade Apturrahman Anka- ra Anafartalar caddesi Kamelya mağa- zası S0, Tayfur Sökmen Antalya sayla ve SO, Halil Naci Ankara Anafartalar caddesi No, Hi kâğıtçı (bir — defalık 100 Hira vermiş, her yıl S0 lira vermeği yükenmiştir.) Yusuf Kavasoğlu komis- yoncu Ankara Öksüzce mahatlesi Eğri: bacak sokak No. 6 20, İttihadı Milli Si- gorta Şirketi İstanbul 250, Şark Kon- tuvarı Türk Limited Şirketi İstanbul 100 Abdülbedi Renda Ergani Bakır Maden Şirketi Meclisi İdare üyesi İs- tanbul Moda Lütfü B. Sokak No. 5, 20, ——— ——— — Mülazim İzmirde maçlar İzmir, 17 (A.A.) — Hava kurumu asığına yapılan maçlara dün de devam edildi. Karışık ve zevksiz geçen altın- ordu - buca takımlarının doksan daki- kalık oyunu 5-5 berabere bitmişti. On- beşer dakika daha iki devre uzatılan bu oyunda Altntordu iki sayı daha yapa- tak Bucayı beşe karşı yedi sayı ile yen- miştir. Vaktin geç olmasından Altay « Göztepe maçı oynanmamıştır. P.T.T. atamaları P.T.T. genel direktörlüğü pos- ta işleri direktörlüğüne Bursa P. T.T. baş direktörü B. Naci, genel dikertörlük telgraf işleri direktör- lüğüne, vekil olarak bulunan B. Necati, Bursa P. T. T. baş direk- törlüğüne, bakanlık emrinde bu- lunan eski posta işleri direktörü B. Yusuf atanmışlardır. ORMAN ÇiFLİĞİ ANKARA BİRASI ULUS SAYIFA 3 Memileket haberleri ISTANBUL TELEFONLARI Esnaf cemiyetlerinin hava kurumuna yardımı İstanbul, 17 — Yarın İsanbul- daki esnaf cemiyetlerinin yönetim kurulları toplanarak esnaf cemiyet lerinin hava kurumuna yapacak- ları yardımı konuşacaklardır. - İs- tanbul esnalı hava kurumuna iki veya üç uçak armağan etmek isti yorlar. Adada yapılacak çiçek bayramı İstanbul, 17 — Adada yapıla- cak çiçek bayramının programı hazırlandı. Bayram 21 haziran gü- nü öğleden sonra başlayacak ve 23 haziran pazar akşamına kadar sürecekir. Bayrama Akay da gire- cektir. Yeni çiçekler getirenlere öndüller Okul sergileri İstanbul, 17 — Bugün okullar- da açılan sergileri halk büyük bir istekle ve beğenerek gezmektedir. Hazırlanan bir istatistiğe göre sergileri ortalama olarak 3000 ki- şi görmektedir. Öğretmen okullarının sınaçları İstanbul, 17 — Kız-erkek - öğ- retmen okulu sınaçları bugün bit ti. Sonuçlar bildirilmiş olmamakla beraber, burada 70 talebenin geç- tikleri umulmaktadır. İstanbulda ekmek fiatı arttı İstanbul, 17 — Ekmek narh komisyonu bugün toplanarak ek- mek ve francala fiatlarını birer kuruş arttırdı. Öbürgün İstanbul- da ekmek 1I5S, francala 14 kuruşa satılacaktır. Kaynak suları İstanbul, 17 — Şarbaylık, İs- tanbuldaki kaynak sularının kay- maklarının hangi araçlarla işletil- diğini ve suların kaça - satıldığını gözden geçirmektedir. Ondan son- ra da fiat ve sıhat şartlarını sapta- yacaktır. Mühendis okulundaki yolsuzluk İstanbul, 17 — İl yönetim ku- rulu mühendis okulu yöhetim iş- lTerinde görülen yolsuzluktan do- Tayı yönetim ditektörü Hılzı, satın alma işyarı Celâl, anbar ve “ayni- yat,, işyarı Faik hakkında duruş- ma lüzumu kararı vermiştir. Eğlence yerlerinin fiat listeleri İstanbul, 17 — Şarbaylık, İs- tanbuldaki otel, gazino, bar ve lo- kantaların yarıdan çoğunun fiat listelerini gözden geçirdi ve fiat- ları yüzde elliye yakın bir nisbette indirdi. Lilyan ve Doroti Giş İstanbulda İstanbul, 17 — Tanınmış sine- ma yıldızlarından Lilyan ve Doro- ti Giş İstanbula gelerek Perapalas oteline indiler. Finlandiya ile yaptığı - mız tecim andlaşması 1 Temmuzdan başlayarak ye- ritilmek üzere Finlandiya ile hü- kümetimiz arasında yeni bir tecim anlaşması yapılmıştır. Bu anlasmaya göre pamuk ip« likleri, demir hırdavatçılık eşyası, tarım yaraçları ile daha birçok eş- ya memleketimize özgür olarak girebilecek, bir kısım eşya da yan- larında yazılı kontenjanlarla mem- leketimize girebilecektir. Konten- janlı maddeler arasında 250 ton basım kâğıdı, 150 ton pamuklu do- kuma, 600 ton mukavva da vardır. Finlandiyadan meinleketimize ge- lecek eşyanın dövizleri, bu anlaş- manın hükümlerine göre, özgür ©- larak ödenecektir. Buna karşı, türk malları Finlandiyaya hi buclandırma yapılmaksızın, özgür- ce girebilecektir. Anlaşma, onay- lanmak üzere bakanlar kuruluna verilmiştir. Halkevi müze komitesi Halkevi Müze komitesi başkanlığın dan: Müze komitesinde açık bulunan bir Üye seçileceğinden 25.6.1935 salı günü saat 18 de bu üyeyi seçmek üzere bütün azanın Halkevine gelmeleri rica olunur. Boluda çarşaf ve peçe kalktı Bolu, 17 (A.A.) — Çarşafların kal- dırılması hakkında şarbaylığın verdiği önel dün bitti. Bugün çarşaflar manto- ya çevrilmiştir. Artık Boluda çarşal tarihe karışmaktadır. Bir fransız torpidosu İstanbulda İstanbul, 17 — Verdön adlı transız torpidosu bugün İstanbula gelerek şehri topla selâmladı. Öğ- leden sonra Amiral Vilye ilbay vekili, komuanı ve fransız elçisini gördü. Torpido cumaya kadar İs- tanbulda kalacak ve buradan Var- naya gidecektir. Hava Kurumuna yardım Bolu, 17 (ALA.) — Halkevinde *i- Yük bir toplantı yapıldı. Parti başkanı. mın hava tehlikesi ve üye yazılması için verdiği söylevden sonra salonu doldu - ran kadın erkek büyük kalabalık * n kendileri yarılmaya hem de beş arkada- şını Üye yazdırmağa söz verdiler. Üye yazılışı Mudurnu, Göynük, Gerede'de devam ediyor. Ve - toplantılar — yapılıp konferanslar veriliyor. Üyelerin - Varzu Bolu gazetesi yazmaktadır. Bafra, 17 (ALA.) — Hava xurumu: nun bugünkü toplantısında verilen ka- rar üzerine önümüzdeki perşembe günü bütün köylerde bir miting yapılacak ve tehlikeye yardım ulusal bir borç oldu. gunu anlatan söylevler - verilecek, üye yazılması hızlandırılacaktır. Akşam si- nemada güzel ve türkçe sözlü bir film gösterilecek ve bunun - gelirinin yüzde 7S i kuruma verilecektir. Eskişehir, 27 (A.A.) — Bugün bu- rada hava tehlikesi için büyük bir gök teriş yapılmış ve bu gösterişe ot bin- den fazla yurttaş gelmiştir. Toplantıda şehir üzerinde ünlü uçmanlar uçuşlar yapmışlar, Atatürk'ün, İsmet İnönünün söylevlerinden bazı parçaları halkın üs- tüne serpmişlerdir. Toplantı çok heye- canlı olmuş, türk hava kalkınmasının büyüklüğünü uyanık bir kafa İle anlı- yan eskişehirliler üyelik için yarışa gi- rişmişlerdir. Eskişehir işyarları en bü- yüğünden en küçüğüne kadar hepsi de aylıklarının yüzde — ikisini ve bir çok mağaza ve kurumlar lokanta ve gazino- lar, sinemalar, barlar bir günlük gelir- lerini hava kurumuna bıraktıkları gibi tehlikeyi bilen ve yardımcı üyelerin sa- yısı da gittikçe artmaktadır. Bu gidiş ile Eskişehir halkının iki uçak alması beklenebilir. Gösterişte bir çok aytaç.” tar heyecanlı söylevler vermişlerdir. Bu gece de gösterişlere devam edilecektir. Bir vapur karaya oturdu İstanbul, 17 — Loyd Triyesti- na'nun Palestina vapuru bugün Yeşilköy önünde karaya oturdu. Ankara Biçki ve Dikiş yurdunu bitirenler Ankara kadınları Biçki - dikiş yurdu sınaçları bitmiş 23 bayan makastar terzi diploması almıştır. Sınaç için talebenin hazırladığı dikişler ayırtmanlar tarafım. dan çok beğenilmiştir. Resmimiz ayırtmanları, yurd direktörünü ve diploma alan talebeyi göster. mektedir. Keçiören Gazinosu, çevresine yaraşan güzelliği aldı. Orman Çifliği Fabrikasının Ankara birasını Keçiörende lezzetle içebilirsiniz.