23 Mayıs 1936 Tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 3

23 Mayıs 1936 tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

VATAN FİKRİ ÜSTÜNDE Yalan kelimesine her dilde ber zaman ve İver yerde tesadül edilir. Bu kelimenin medlülü beşeriyet kadar eskidir. İnsanın esas ve güzel insiyaklarından biri de bir foprağn bağlanarak onu benimsemek, icap ederse onun için ölmek- ir. Bu insiyak nesillere inlikai edince bir anane balini alır ve nihayet bugün görmekte olduğu- muz mejlum meydana gelir. Fakat bu melhu- mün müânasım yazılı olarak anlayabilmemiz için bu hususla ileri sürülen nazariyeleri gözden geçirmemiz icap eder, a — Şesniyeti İsnkikal sddedenler yalanda şeeniyei bakımından tahlil etmek islemişlerdir. Bunlara göre valan dnbinlin bir nelicesidir. Önun İçin zaruri bir şeydir. Bu İikrin taraftar. lari milliyeti teşkil eden maddi unsurlar üze rinde israrla dururlar ve birçok orijinal misal er verirler. I — Maddi unsurların birincisi topraktır. Şu haide millet herşeyden evvel yurddur. Yani gir vatanın göğdesini teşkil eder. Hudullar İsi göğdenin şahsiyetini çerçeveler. Mohtesepieu, Taine ve bilhassa Michelet beşer cemiyeilerinde iklim ve liziki coğralyanın tesirlerini ilk dela ileri sürenlerdir. bu mazariye «tabii hu dutlars tabirine kadar ileri götürülür. Bu tabire güre milletlerin buduiları topragın İizik bünye- sine göre Layin edilmek islenir. Meselâ ya, İtalya, Fransa ve Anadolu gibi büyük metropol vazilesini gören ülkelerin tabii hudulları gayet vanlı olarak görülür. Fakat içlimaiyalçı ve hukukçular bu zihni yeli tenkit ederler. Bunlara güre toprağın fizik bünyesi mühim bir unsur olmakla beraber bu unsurda milleli teşkil eden sebepleri aramak meseleyi izam ölmek demeklir. Gene bunlara göre bidayelie cemiyel birliği lamamen mane- vidir ve insan cemiyetleri pek geç toprağa yer beşmişlerdir. Esasen Larihin biç bir devrinde ta biat İnsanlara zannedildiği kadar tahakküm et memiştir. Hesse ve Öleyze'nin yazmış oldu içlimaiyat kitabında ( sayla 177.178) «denizin yakınlığı muhakkak denizci milletler vücuda getirmez. Eskiden Romalılar ve buğün İngilir- ler pek geç denizci ve müstemlekeci olmuşlar- dır. Bunun gibi çölün yakınlığı da muhakkak göçebe kavimler ortaya çıkarmaz, » yanlıdır. Binaenaleyh dünyanın çehresini bilâkis insan değişlirir ve onu kendi isteklerine pm i den yapar, hükmünü vermek mantıksız o Tabii hudutlar tabirine gelince bu da tenkide tahammül elmez. Deniz, nehir ve dağ gibi ta- bii hudul addedilen şeyler milletleri birbirinden ayırdıkları kadar birleştirirler. Garp medeniyeti ber şeyden evel Akdeniz çevresi içinde dağ- müuşlar. İaş devrinden beri bütün büyük nehir: lerin vadileri birer ticaret yollari idi, Dağlarda du bülün siyasi teşekküller mera ve yaylalar wtrahında vücüt bulmuştur. 11 — Maddi unsurların ikincisi ırktır. Madem ki millet sude loprakla izah edilemiyormuş öyle we bu hususla irk birliğini ileri sürebiliriz, diyen ler vardır. Bu fikri müdalas edenlerin başında Güiget, Gobinsau ve bilhassa Pangermaniste'le- ri görmekleyiz. Bülün bu mütelekkirlere güre arkın saf oluşu dalma yaşamak için tercih edi İen seciyyeler ilede eder. Bilhassa Panygermanis. me Ârilerden Cermenlerin irk sallığın muh (aza ettikleri için dünyaya bikim olmalarını müdalaa eder, Bu suretle bir çok toprakların en ilhakı ister. Aya zihniyet yayık ma halinde olan bülün milletlerde güze çarpar, Ancak erk unsuru da töprak unsuru gibi iç- timaiyalçı ve hukukcuların tenkidine maruz kal- mıştır. Bunlara göre irk melhumu da toprak mefhumu gibi vazıh değildir. İrk biyolojik bir eve İsa dur, Bu mefhum fizik vasıflarla tayin edilebilir. Bey, kalatası ile saç ve gözlerin rengi gibi şeyler işle bu lizik vasılları teşkil ederler. Fakat bu mesele ile uğraşan mütehns- saslar artık dünyada sal bir ırkın bulunmadığı mi bep birden kabul ederler. Binaenaleyh millet we erk, gerimlen İamamen ayri olan iki şeydir. ones gibi içtimaiyat âlimleride Les Hommes Fossiles isimli eserinde (s. 377): « İrk kelimesi hiç şüphesiz kanın mi rm iladı eden fizik bir tipin Miraç KATIRCIOĞLU 10

Bu sayıdan diğer sayfalar: