19 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

19 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

FEN Astronomi Aya gidiyoruz N ihayet bizde de bir "Aya Seya- hat Derneği" kuruluyor. Önü- müzdeki yirmi sene esnasında mem- leket içinde ve dışında gezip görüle- cek yer kalmıyacağından korkan tu- ristlerimiz sevinebilirler. Yirmi sene sonraki Ay seferleri için müracaat- ları kabul edecek bir seyahat acen- tası yakında İstanbulda açılıyor. "Resmı formaliteleri ikmal eder et- mez" yolcuların müracaatlarını kay- da başlıyacaktır. Bu derneğin kuru- cuları üç üniversiteli gençtir. Gazete- lere açıkladıklarına gören, bir kaç gün önce Londra mahreçli bir ajans haberinden Aya yirmi sene son- ra gidilebileceğini ve bu husustaki hazırlıklara şimdiden başlanıldığını öğrenmişler; bunun üzerine müthiş heyecanlanmışlar, meseleyi bir defa tahkik etmek için Teknik Universite- deki "ilgili" profesörlere — sormuşlar, onlar da aya gitmenin mümkün ol- duğu kanaatini izhar edince artık daha fazla tereddüt etmeden "Aya gitmek istiyenler cemiyeti" ni kur- maya geçmişlerdir. — Maksatlarının tam manasıyle bir "Aya seyahat bü- rosu" açmak olduğu anlaşılıyor. Çün- ARİS, 19 MART 1955 kü programları, "Aya gitmek isti- yenler! kaydetmek, diğer memleket- lerde bulunan bu nevi cemiyetlerle temasa geçerek seyahat için şartla- rın neler olduğunu ve yapılması ge- reken işleri öğrenmek, Aya gitmek katileştiği takdirde yolcuları çıkış istasyonuna göndermek" ten ibaret- tir. Resmen kurulduğu zaman aya se- yahat derneğine bir çok müracaatlar yapılacağına şüphe etmiyoruz. AKİS de ilk seferlerin birine bir muhabiri- ni iştirak ettirmek için bu dernekten faydalanmak istiyecektir. Bu bakma- dan teşebbüsün başarı kazanmasını dilemek içimizden — geliyor. Yalnız, macera arzumuzu şiddetle kamçıla- yan bu seyahat hazırlığında bir nok- ta zihnimizi karıştırıyor ve hayalleri- mizi biraz kırıyor. Dernek kurucula- rı maksatlarım açıklarken, bir kaç gün önce okudukları bir gazete ha- beri üzerine bu Aya gitmek fikrine . kapıldıklarını itiraf ediyorlar ve bir taraftan derneği kurmaya teşebbüs ederken, öte taraftan da bu mesele etrafında daha fazla bilgi toplamaya çalışacaklarım — söylüyorlar. Şimd korkumuz şudur: Ya bu mesele etra— fında daha fazla bilgi topladıkları zaman Aya gitmenin yırmı değil meselâ kırk sene sonra müm kun ga— lacağına kanaat getirirlerse o zaman seyahat bürosunu kapatmak hatırla- rına gelmez mi? Gerçekten, bizim bildiğimiz kadar, bu kanaatte olan bir çok mütehassıs vardır. Aya git- mek prensip olarak bu gün de müm- ündür. Ama şimdilik bu, lüzumun- dan fazla pahalı ve tehlıkelı olan bir seyahattir. Yani bugün bile dünya ile ay arasındaki mesafeyı bir kaç merhalede aşabilecek uzay gemileri- ni yapmak muazzam masraflar pa- hasına mümkündür ve bu gemilerin, içindeki yolculara büyük bir şey ol- madan hedeflerine varmaları ihtima- li Vardır Fakat bu ihtimal o kadar küçük ve göze alınacak masraf o kadar büyüktür ki hiç bir devlet şim- diden böyle bir seyahate teşebbüs et- mez. Bugün için yapılacak şey, Ay seyahatini ucuzlatmaya ve tehlikele- rini azaltmaya çalışmaktır. Nitekim bir çok memleketlerde kurulmuş o- lan "Uzayda seyahat dernekleri" bu maksatla büyük bir faaliyet göster- mektedirler. Bu teknik çalışmaların ne kadar süreceği, Aya nisbeten teh- likesizce ve kolayca ne zaman gidile- bileceği hakkında kesin bir şey söyle- mez. 20 sene diğen aşırı iyimser- ler olduğu gibi 100 seneden bahseden aşırı kötümserler de vardır. Ortala- ma olarak 50 sene içinde Aya ilk yolculuğun gerçekleşeceği kabul edi- lebilir. * Görülüyor ki Aya seyahat büro- ları açmak için vakit henüz erken- ir. Buna mukabil Aya seyahat me- selesinin .ortaya çıkardığı sayısız il- mi ve teknik teferruat problemleri- nin-üzerinde çalışmanın tam zama- nıdır. Başka memleketlerde seneler- den beri faaliyette bulunan uzay yol- culuğu —derneklerinin esas çalışma programı da işte budur. Vakıa, me- sele Amerikada da zaman zaman Da- zı teşekküller uzay yolculuğu için müracaat kabul ettiklerini ilân eder- ler. Ama bu, halkın ilgisini öteki ça- lışmaları üzerine çekmek için başvu- rulan bir propaganda usulünden baş- ka şey değildir. Sadece Aya seyahat acentalığı yapmak üzere — kurulmuş hiç bir ciddi dernek yoktur. Temennimiz, üniversiteli — gençle- rimizin bu gerçeği bir an önce gör- meleri ve Aya seyahat bürosu açmak- tan vazgeçip ciddi bir uzay yolculu- ğu derneğinin kurulmasına ön ayak olmalarıdır. Bundan yirmi beş sene kadar önce iki üç arkadaşıyla bir- likte bu çeşit derneklerin belki birin- cisini kurmuş olan bir üniversiteli, Wernher von Braun, ilk önce sagdan soldan topladığı parçalarla küçük fü- zeler imal edip uçurmakla işe, baş- lamıştı. Bugün Von Braun dünyanın en tanınmış füze uzmanlarından biri ve uzay yolculuğu heveslilerinin de birincisidir. Aya gitmek için uğraş- mak isteyen herkesten bir von Braun olması şüphesiz beklenemez. Ama her halde von Braun'un ve öteki ilim adamlarının bu yoldaki çalışmalarım iyice öğrenmesi ve bu çalışmaların i- Terlemesine gücü yettiği kadar yar- dıma gayret etmesi beklenebilir.