7 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

7 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

MUSİKİ. Orhan Günek Yuvaya dönüş Birkaç sene sonra, tenor, memle- ketine - Mussolini'nin İtalya'sına - döndü. Metropolıtan ın zavallı bir du- rumda nduğunu, Amerika'da ya kında bir dahili harp çıkacağını söy- ledı Bunlar da unutulmadı. a, New k mu- sıkıseverlerı 16 yıllık bir aradan son- ra, Beniamino Gigli'yi gene alkışlar- la karşıladılar. Gigli, New York'dak üç konserım verdi ve sanat hayatına veda ett Günek'in avdeti Erkek sesinden yana nasibi kıt Devlet Operamız, dört sene önce en parlak elemanlarından Orhan Gü- nek'ten de olunca, bariton kadrosu 1yıce zayıflamıştı. Günek, operaya istifasını vermiş, elif opera Rigoletto'da ihtisas edilmiş, alkış toplamıştı. sıralarda dolaşmaya başla yan "Orhan Günek döndü, dönüyor. şayiaları, bu sağlam sesli, parlak şah- siyetli baritonu anca rasının ilk yıllarında, birka de görmüş ve dinliyebilmiş olanları meraklandırmağa başlamıştı. Şayialar tahakkuk etti. ünek memlekete avdet etti. Tek— rardan Devlet Operası kadrosuna girdi. Tasavvurlara göre, kendisini mevsim temsil edilecek olan, zart'ın Don Giovamni'sinde.. 30 Orketsralar Denizaşırı seyahatler Önümüzdeki — günlerde, yazın ve son baharda, üç büyük erikan or- kestrası denızaşırı seyahatlere çıka- caklardır. Filâdelfiya — Orkestrası, — Ameri- kan halkının Fransız mılletıne bir kültür hedıyesı olmak üzere, yalan- da Avr hareket edecek ilk konserını 19 Mayıs günü Paris' te o- pera salonunda ilk konserini verecek- tir. Bu konserleri, Palais de Chaillot'- daki iki konser takibedecektir. Ame- rıkan Dışişleri Bakanlığının kültür mübadelesi programı mucibince ter- tiplenen u seyahatte — Filâdelfiya Orkestrası, Belçika, İspanya, Porte- kiz, İtalya, Avusturya, İsviçre, Batı Almanya ve Finlandiya'yı ziyaret e- decektir. Eugene Ormandy idaresin- deki orkestra - baştanbaşa Sibelius'- ün eserlerinin çalınacağı Fınlandıya konserleri hariç - Avrupa'daki er merikan eseri çala- . Böylece Filâdelfiya Orkestra- sı, ilk defa olarak Avrupa kıtasında konser vermiş olacaktır. Orkestra bundan Önceki turnesinde (1949 yı- lında) yalnız İngiliz adalarında kon- ser vermişti. Toscanini'nin sanat hayatından çekilmesi üzerine dağılma tehlike- siyle karşılaşan, nihayet Symphony of the Air (yani Radyo Senfonisi) is- mi altında yeni bir gurup halinde şe- kil bulan NBC Senfoni Orkestrası da, bir Uzak-Doğu turnesine çıkmış- tır. Orkestra, Thor Jonhnson ve Wal- ter Hendl idaresinde, Japonya'nin muhtelif şehırlerınde K ede, Ho ong'da, Manila'da ve Honolulu da konserler Vereceklir New siki münekkidleri çevresi, geçenler- de akdettiği bir toplantıda, 'dağılma- yı reddeden ve yeni bir isim altında faaliyetine devam orkestrayı selâmlama kararını almıştır. York Filârmonik - Senfoni Orkestrası ise Avrupa turnesine 3 Eylül'de başlıyacak ve dört hafta sü- recek olan seyahat esnasında Holan- da, Belçika, Fransa, İsviçre, İtalya ve Yunanıstan da, son olarak da Lond- a'da konserler verecektir. Orkestra ilk olarak. Edinbung Festivaline iş- tirak edecektir. Şefler, Mimitri Mit- ropulos ile Guido Cantelli'dir Birkaç ay önce Ankara ve İstan- bul gazetelerinde, New Yor ilar- monik - Senfoni Orkestrasının Tür- kiye'de de konserler vereceği haberi kmış, asavvurdan vazge- çildiği bildirilmişti. Nitekim, orkest- ranın açıklanan programında Türki- ye yoktur. New York Orkestrası, bur- numuzun dibine, yani Yunanistan'a, kadar gelecek, Turkıye ye uğramıya- caktır Bu orkestranın da Avrupa turne- si, Amerikan Dışişleri Bakanlığı ta- rafından desteklendiğine göre» Anka- ra'daki Amerikan Haberler Merkezi, New York Filarmonik * Senfoni Or- kestrasının Türkiye'ye gelmesini te— min hususunda teşebbuse geçmiş v imkânlar — araştırmağa başlamıştır Neticenin musbt olmasını candan temenni eder ZAMAN Günlük Siyasi Akşam Gazetesi PEK YAKINDA TEKRAR HİZMETE GİRİYOR Kuvvetli bir yazı ve haber kadrosu AKİS, 7 MAYIS 1955