10 Ağustos 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

10 Ağustos 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

çölnmeer nni DÜNYADA OLUP BİTENLER rar diğer meselelerin önüne alıyor- Filhakika. geçen haftanın başın- da dört Batılı devlet, Birleşik Ame- rika, İngiltere, Fransa ve Federal Almanya Dışişleri Bakanlarının im- zasıyla Moskova'ya verilen — müşte- rek noktada Adenauver'in Birleşik Dev- letlere yaptığı ziyaret vesilesiyle söylenenlerin tam tersine Almanya- nın birleştirilmesi — meselesinin her- şeyden önce geldiğine bilhassa —"aıe—t edilmisşti. Alman mesalr—qıne yeni lendirmekten h DU notada kaydedildiğine göre iki Al- manyada hür bir seçim yapılmasına müsaade edilir ve bu seçimler sonun- da kurulacak Meclis eğer Bonn hü- kümetinin NATO karşısında yüklen- diği vecibeleri devam ettirmek — is- terse Batılılar Sovyet Rusya ve peyklerine güvenlikleri bahsinde 18- teyecekleri teminatı vermeye — hazır bulunuyorlardı. Başka bir deyişle, Sovyet Rusyanın güvenliği, bu ara- da genel silâhsızlanma bahsınde va- rılmasını istediği anlaşmanın imzası ancak Almanyanın birleştirilmesin- den sonra gerçekleşebilirdi. Londra'daki Silâhgsızlanma Tâli Ko- mitesinde geçen hafta içinde olup bı- tenlere gelinee, Komite, çalışmaları- nın yirminci haftasında, Üzerinde bir nı Foster Dülles idi. Dülles, silâhsız- lanma görüşmelerine katılmak ilzere geldiği Londra'da, Komitedeki Rus temsilcisinden Batılı müttefıklony- le uzun bir pazarlıktan sonra karar- laştırılan havadan kontrol sisteminin kabul edilmesini istiyordu. Bu sistein geregince Sovyet Rusya Birleşik A- merika, Kanada ve NATO üyesi bü- tün devletlerm bu devletler ise Sov- yet Rusyanın bütün askeri tesıslenm havadan kontrol edebileceklerdi. tem, bu teklif edildiği şekliyle Rus- lara elverişsiz geliyor, ileri sürülen bölgeler geniş görünüyorsa Batılılar kontrol edilecek bölgenin kutuplara inhısar etmesine de razı olmaya ha- zırdılar. Birleşik Amerika Dişişleri Bakanına göre bilyük devletleri gi- lahları azaltmaktan alakoyan şey ani bir baskına uğramak korkusuydu ve bu ani baskın, ancak, gerek Birleşik Amerikanın, gerekse Sovyetlerin gü- dümlü silâhlarına üs olarak seçtikle- ri kutup bölgelerinden gelebilirdi. Rusların kutup bölgesindeki tesisle- rin havadan kontrole tabi tutulması- nı kabul ettikleri giin âni ve şaşırtıoı bir atom taarruz! l çüncü bir diınya harbl ıhtımallerı son derece azalacaktı. Sılâhsızlanma Tâli Komitesindeki Rus temsilcisi Zorin'in bu yeni A- merikan teklifini ne şekilde cevap- landıracağı, AKİS'in bu sayısı bas- kıya verildiği sırada, bütün dünyada merakla takip ediliyordu. Demir Perde Krutçef ile Tito başbaşa sonlarına doğru, G eçen haftanın Rus Komllnist Partisi birinci sekreteri Nikita Krutçef'in Doğu Al- manya Halk Cumhuriyetini Ziyaret etmiye hazırlandığı günlerde, Moz- kova radyosu bütün dünyayı hayret- Tito ve Krutçef bir arada Biri hancı, diğeri yolcu iken... 20 Mareşal Bulganin Sıla yollarında ler içinde bırakan bir haber yayın- kendisini — seyaha! mesgul zannettiği sırada, geçen Per- şembe ve €uma günü, peyk devletler- den Romanyanın bir köşesinde Yu- goslav Devlet Başkanı Mareşal Tito ile buluşarak gizli bir görüşme yap- mıştı Bu haberin bütün dünyada hay- ret uyandırmasının birinci sebebi, Rusyanın yeni hâkiminin Çekoslovakyada Tito hakx- kında sdyledıklerınin Üzerinden dJaha nı şey Tito için de söylenebilirdi. Na- sıl olur da Yugoslav Devlet Başkanı bundan kısa bir müddet önce kendi- sine şiddetle hücum eden Krutçef'le bu hücumların arası soğumadan gü- rüşmelere girişebilir, görüşmeler s0- nlanan resmi tebliğde na- sıl iki devlet arasında samimi bir iş- birliğinden bahsedebilirdi? Bu — gö- rüşme, Demir Perde gerisi İdarecile- rinin menfaatlerini hislerinin çok Ü- zerinde tuttuklarını bir kere daha ve bütün açıklığiyle gösteriyordu. Fil- akika, son günlerde gerisi devletlerinde cereyan eden laylar, resmi tebliğin ifadesiyle, "bu- tün sosyalist memnleketler halkı, ko- mMmüÜnist Ve işçi partileriyle dünyanın her tarafındaki barış Ssever ve ileri kuvvetler arasındaki kardeşçe ışbir- hgini takviye'yi gerekli kılıyor ve Kremlin'deki son temizlikten sonra duruma hâkim olmaya başlayan AKİS, 10 AĞUSTOS 1957