10 Ağustos 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

10 Ağustos 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

tikten sonra seyirciler perdeyi sekiz defa açtırdılar, Böylece zin temsili İspanyollar furt Üniversitesi Tiyatrosuyla Festı- valin en çok beğenilen, en çok alkış- lanan temsili olmuştu. İspanyolların rejisörü Antonlo Chic oyun sonunda genç refjisörümüziü tebrik ederken: “Dilini bilmediğimiz btitün öteki pi- yesler bizi uyutmuştu. Türklerin o- yununu zevkle seyrettiğimiz gibi pi- yesi de anladık” diyordu. Tiyatrosunun bir azası ise ge sonunda Güner Sümeri hbulup heye- canla “Çok, cok güzel bir reji..” diye tekrarlnmaktan kendmi alamamıştı. Erlangen, Zag Tübingen Üniver- site Tiyatrolan memupları da genç- lerimizin temsilinden sonra kulize koşup hepsi ıde ayrı ayrı tebrik etmişlerdi. Festivali takibe gelen bir Fransız ga.ıt cisi ise “Neveux'nün bu kadar değişik ve glüzel oynanabi- leceği aklıma gelmezdi” dedi. Bu ba- şarıyla geçen ginün ertesi sabahı. bütün öteki temaillerin sonunda ol- duğu gibi “İkili Sistem”in de disküs- eserin Pariste, Tiyatrosundaki ilk temailinden söz açarak “Neveux'- Galt6-Montparnasse'takin- den daha değişik ve sürreel bir mâ- a içinde oynadılar. Fakat başarıla- zulardan birini teşkil — etmişti. bancı talebeler bu iki milli sanatımız hakkında. gençlerimize — çeşitli sual- ler soruyorlar, verilen cevapları il- sivle dinliyorlardı. Sorulan sua]ler- den biri de aslında bir perdeden ret olan eseri rejisörün neden iki perde halinde temsil ettiği idi. Güner Sümer oyunun birinci kısmının ko- mik, ikinci kısmının ise eserin özünü havi olduğunu, bu ayrımı belirtmek icin iki perde halinde vabı alkışlarla karşılandı. yonda sorulan suallerden biri de fes- tival için neden “İkili Sistem”in se- çildiği idi. Güner Sümer buna “Önce beğendiğim için, sonra da uzun za- mandır. düşündüğüm bir mizansen sistemini Uuygulamak icin biçilmış kaftan olduğu icin” cevahını verdi Oyunun tartışması sona ererken Fexs- tival Komtitesi Başkanı gençlerimize teşekkürlerini bildiriyor ve Ankara Üniversiteliler Tiyatrosunun jl.—.ör ve oyuncuları aldıkları par- lak ne le saıonu terkederlerken alkışlar devam ediyi Yabancıların Festivaldeki başarı- mıza ilgileri bukadarla “İkili Sistem” den bir sahne ile yi- AKİS,10 AĞURTOS 1957 ne Festivalin en çok beğenilen ti- yatroları Frankfurt ve Barcelona Ü niversitelerinin temsillerinden — hirer sahne televizyona alınarak halka ya- yınlanmıştır. “Etsu” nun bu yıl Sarrbrücken'- de tertiplediği Sekizinci Dünya Tale- be Tiyatroları Festivali 3 Ağustos günü Porto Üniversitesi Klasik Tı- yatro — Bölümünün ver: nihayete ermiş oluyor, fakat Anka- ra Üniversiteliler Tiyatrosunun bancı bir memlekette — kazandıkları başarı, tiyatromuz adına gerçekten öğünülmeğe değer bir hâdise olarak hafızalarda yer — ediyordu Onların bu başarısına, ilgili büyüklerimizin de sağır kalmıyacakları ve gençleri- mizi önümüzdeki mevsim provalarını muntazam yapabilecekleri, muntazaın temsiller verebilecekleri bir sahneye kavuşacakları artık Ümitle beklene- bilir. Sanatkârlar Talât Artemel öldü ehir Tiyatrosunun tanınmış sanat- kârlarından Talât Artemel geçen haftanın sonunda, Cumartesi günü sa- at 19.30 da Bolu — Hastahanesinde hayata gözlerini yumdu. —Sanatkâr Boluda film çevirmek Üzere bulunu- yordu. Burada geçirdiği bir kalp kri- zi sonunda derhal hastahaneye kai- dırılmış ve ikinci bir krize daha mu- kavemet edemiyerek genc denecek bir yaşta aramızdan ayrılmıştı. Türx Sanat âlemi böylece, uztn yıllar sahneye emek vermiş kıymetli bir evlâdını daha kaybetmiş oluyordu. Talât temel İstanbul Şehir Ti- 1927 yatrosunda sahneye ilk defa TİYATRO yılında “Hamlet” de figüran ola- rak çıkmıştı. Fakat kısa zamanda Üstüste gösterdiği başarılar güzden kaçmamış ve Talât Artemel dahıa mlet” gibi eserlerde büyük bir başarıyla oynamış, nihayet Şehir Tiyatrosunun kıdemli sanatkârları arasında — yer almağa h. kazanmıştı. Uz Za- mandır tansiyon yüksekllğınden muz. taripti. Ama rahatsızlığına pek kulak asmıyor, ilk fırsatta sah- neye çıkmak, yahut da bir filmde rol almak için can atıyordu. Dok- torlar fazla yorulmasını yasak etmiş- lerdi. Ne yazık ki geçen haftanın s0- nunda Boluda film çevirirken geçir- diği kalp krizi onu çok sevdiği salı- neden de, sanat çalışmalarından da ebediyyen ayırmış oluyordu. alât Artemelin nâşı Pazar günü Boludan İstanbulda, Bostancıdaki e- vine nakledilmiş, oradan mensup ol- duğu Şehir Tiyatrosu Dram kısmına getirilerek sanat arkadaşları, yakın- ları, kendini sevenler tarafından ha- tırasına bir saygı duruşunda bulu- nulmuştu. Cenazesi müteakiben bu- radan Şişli Camiine nakledilmiş ve öğle namazını müteakiben Merkexz- efendideki aile mezarlığına defne- dilmiştir. Cenazesını kalabalık — bir sanatçı topluluğu takibediyordu. Ta- lât Artemelin ölümüyle Türk Tiyat- To âlemi sevilen bir san'atçısını kay- betmişti, kaybı yakınları için oldu- ğu kadar tiyatroyu seven, onu sah- nede seyretmiş olan herkes için ger- çekten derin bir Üzüntü yaratmıştı. Kederli ailesinin ve Türk Tiyatro â- leminin başı sağolsun. Erol Aksoy ve Mete Polat “İkili Sistem”de Bol bol alkış