7 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

7 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Ödemiş bezinden elbise Kılınç kuşananın... kâfi idi.. “Su” lu Kandilli yemenıle- zel bir tuvalet elde edı]mıştı Abani- i Oyalı şal Yükte hafıf.... AKİS, 7 EYLÜL 1957 ' zmir Fuarında onüç tane ya- # bancı vyon var. Bunların ki- misi hı.hük bir itina ile hazırlan- mış. İçinde sanayi malzemesinden makinadan oyuncağa, kumaşa, tu- valet eşyasına, yiyeceğe kadar her- şey mevcut. Sanki hu pavyonlarda o memleketlerin piyasası sembolik mahiyette yaşıyor. Ama, insan 0- rada yalnız plyasayı değil, adeta » memleketin ruhunu bulityor. Ame- rikan pavyonunda herşey fert |- clıı. ferdin daha mesut bir hayat yaşamasını ıailamak üzere dtısü- mıımnş Kumaşlar, hem de en rifleri. en xlııelleri bir defa su)a batırılmakla temizlenir — cinaten.. Tiril tiril erkek elbiseleri asmış- lar. Bir genç kız bir yandan bun- ları yıkıyor, kürütüyor ve çabucak kuruyan but elbiselerin hiç ütit is- temediğini gösteriyor. İştah açıcı meyve koönservelerini, salçaları da evde kalayca hazırlayıp temiz ka- vanazlara istif etmek mitmkiin.. Allminyumdan yapılmış hafif bir deniz. motörüntü sırtlayıp denize indirmek bir hayâl olmaktan çık- mış. Hasta arabasında, kazarede- nin her tütiriti ihtiyacı düştinülmüş, hırpalanmadan, böylece. omet reler aşabilir. Serhest teşehbita çe- şitli buz dolapları, çamaşır maki- naları., temizlik Aletleri yaratmış. Her yeni çıkanın eskiye nazaran bir Üstünlüğü var. Pembe renkli buz dolabı ev kadınının mutfağını neş'elendirmektedir.. Ayak hare- ketiyle, zarif bir pedala basarak açılan buz dolahı da onun tahak taşıyan ellrrini wrhe%t bırakmak- ta. ona it Ferdin Eseri mayı, İstirahat etmeyi, yıkanmayı, Jale CANDAN nın sahip olduğu ev. her insanın hayâlinin aynası gibidir.. Kahat, pratik, şık ve hafif eşyalar çalış- yemek yapmayı ve yemek yeme yi kısara yaşamayı bir zevk hali- ne sokmaktadır. Çocuk odası, yar- dimci eşyaları, oyuncakları İle ha- kiki bir ceniettir. Şimdi ben hâ- yal kuruyorum. Pavyon, koskoca- man bir memleket — oluyor, temiz gİyinniş kadınlar o hayâl yuvası gibi evlerinden cıkıp çarşıya paza- ra gidiyorlar; istedikleri şeyleri a- hyor. istediklerini takside bağlı- Yyor Ve yarın için istedikleri gihi projeler. hayâller kıtruyorlar. Daha iyi bir hayat şartına özenirken da- ha çok çalışıyorlar. fertler yükse- lirken cemiyet yükseliyor. Futarda bir de Rus pavyonu var: Orası da itinalı, orada da her tür- H âlet edevat mevecut ama, herşey aynı ruhsuz makineden çıkmış gt- bi. bisikletler. makineler. otomo- biller birer istatistik grafiği gibi, oyuncaklar mahzun. Bu pavyo- nıt da büyüttüyorum. İçinde her tatediğine elini uzatamıyan. her ix tediğini düştinemiyen İnsanlar var yok.. ese görünüyor. rekabet olmadığı i- çin çeşsit yok. tekâmül yok. fer- din düşüntüldüğüne dair en ufak bir işaret yok. tnsan nerede haklarına. hürri- yetine sahipse orada hakiki bir kalkınma, orada terakki ve saadet var. Orada yarın var. Çünkü dik- kat edecek olursak ditmyadaki he güzel şeyvin kmenln değil ferdin. hur düşi Hele ev, orhı halli bir Aıııerlkalı- eseri olduğunu gö- rürüz. ler, flosla karışık peştemal kumaşla- rı. Anadoluda kullanılan gömlek bez- leri, dokuma ketenler, el tezgâhların- dan cikan her çeşit kumaş, yerli bas- ma ve yünlüler hakikaten Derneğin bıtip tükenmez hazinesi ve yegâne sermayesi idi- Yalnız bu kumaşları önce iyice tetkik etmek. husısiyet- lerini iyice kavramak sarttı. Bazıla- rı hususi bir itinaya ihtiyac göstere- bilirdi. Yıkarken, litü lerken bıcim geç bi bir rol) oynuyordu. MeselA çizgili, de- senli basmalar twyun yollar şeklinde kesilerek düz kumaşlar üzerine gar- m'türmk galon olarak kullanılabilir- yalarla işlenmişti. Elbise çıplak be- denli, krem rengi organzadan yapı!- miş bir tuvaletti. Eteğin muhtetif yerleri rengârenk oyalarla işlenmiş- ti ve Üzerine alınacak olan üç köşeli “organza eşarp” da yine silme bu »- yalarla işli idi. Bu dans elbisesi Türk -Amerikan Derneğinde yapılan bir defilede 150 liraya satılmıştı. Der- neğin bir gayesi de ucuzluktan ayrıl- mamaktı ve yemeni tualetler ellişer liraya satışa çıkarılmıştı. Aynı def lede “pestemal"”' dan vapılmıs şort v bluzlar Üzerlerine giyilen eteklerle bülyük alâka toplamıştı. Derneğin atölyesinde —otuz tane Maddi imkânları olmayan kızlar a- rasından seçilen bu talebeler iki sene- de, mükemmelen dikiş öğreniyor ve dışarda hayatlarını ka.zan biliyor- B B Nİe.'»adet Bayrağın şimdi en büyük 5