9 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

9 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

başka birşey değildir. Bundan başka, 1961 yılına kadar itfası gereken 400 milyon dolar bor- cun öÖödenmesini secım senesi — olan 1961 den sonraya -anlaşılan Osman- h Imparatorluğunun borçlarını — te- mizleyen P. İktida- rının borçları da mıras kalacaktır' bırakılması için çalışmalar devam etmektedir.' Halen, Zorlunun beya- natına göre, altı aylık bir ödememe müsaadesi elde edilmiştir. Yardımın miktarı bahsinde — çıp- lak hakıkat hoşa gitse de gitmese de budur. una bil, — milletçe sırtladıgımız bu yenı 225 milyon do- larlık borcun nasıl ve ne kadar manda bize verileceği; odeme şartla- rının ve faizinin ne olacağı hususun- timal, milletin bu — "teknik" tafsılatı bılmesıne lüzum görülmedi- ğinden- en ufak bilgi verilmemiştir. EFee, devlet sırları da açıklanmaz ya! Meşhur şartlar u haftanın başında, milletin bil- mesıne lüzum görülmeyen "tefer- ruat" bundan ibaret kalmadı. Hasan Polatkan, borç almak için şart ka- bul etmediğimizi ince bir üslüp için- de ifade etti. Söylediğine göre, her şey karşılıklı mutabakat içinde cere- yan etmişti. Fakat bu da, arzulanan ıslahatı yapmak hususunda borcu ve- renlerle mutabakata — vardığımızın itirafı değil midir? Haftanın ortasında Paristen ve Amerikadan gelen haberler göster- di ki, en kısa ifadesiyle "Kristof Ko- lomb siyaseti" ni terketmeyi Cum- huriyet Hükümeti taahhüt etmiştir. AKİS, 9 AĞUSTOS 1958 Yetiş ey imkân ! Bakanının — dediğine alı M göre son borçları alırken hiç bır şart kabul - etmemişiz. Mükemmell "Pekı' ya bu yeni kararlar diye — sorulunca sevimli Polatkan cevap veri- yor: "“— Ha, onlar mı? — Onlar, hukumetımızın 4 Aralık 1957 tarihinde B. M. M. ce tasvip o- lunan programının henüz — tat- konulabılmelerı için — bir imkanlı arın — teminine in- tizar — ediliyordu. İnsanın aklına, yatan programların tan kısımları halen - rafta rafta — ya- geliyor. Hani Se- düzeltileceğini, memurları — emekliye sevkeden kanunun — huzursuzluk — doğurdu- ğunu filân — söyleyen — program- ldar.. İhtimal onların da tatbike konulabilmeleri için — "bir - takım imkanların teminine intizar e- diyor". Ah, şu ımkanları milletçe üstadlara — bir — "tem, etse hem onlar, hem bız bir. rahat- layacağız, — bir rahatlayacağız ki... Yani bundan böyle, transfer kıymet- lerden Server Somuncuoğlu ve Se- batı Ataman "Kredi ekspansıyonu a "Kuyrukların fazileti" mevzu- lu konferanslarım Meclis kürsüsünde Bu hafta Zaferde çıkan bir ilân Görülmemiş Kalkınma diyarında en kuvvetli reklâm: İstimlâki yoktur! YURTTA OLUP BİTENLER veremeyeceklerdir. — Enflâsyonist si- yaset terkedilmektedir. Artık bütçe masrafları azaltılacak, yatırımlar kı- sılacak, zirai kazançlar vergilendiri- lecektir. İktisadi Devlet Teşekkülle- ri kendi yağları ile kavrulacaklar- dır. Banka kredileri dondurulacaktır. Dış ticaret anarşisine son verilecek, açıkça bir devalüasyona gidilmemekle beraber ithalâttan alınan vergilerle krediler de bir ithalât prioritesine göre kullanılacaktır. İşte, esas iti- bariyle bu şartlar kabul edıldıgı i- çindir ki milletlerarası bir — kredi Türkiyeye verilmiştir. Açıklanan şartlar Polatkan pazar günü beyanatında bu şartlardan bazılarını açıkla- Buna göre banka kredileri 30 Haziran 1958 seviyesinde dondurul- maktadır. Kredi hacmi bu seviyeyi aşılayacaktır Merkez Bankasının âmme sektörüne yapacağ krediler de tahdit edilmektedir. Iktısad Dev- let Teşekküllerinin Merkez Banka- sından yıl sonuna kadar alacakları kredi, 400 milyon lirayı aşmıyacak- tır. Bunun 250 milyonu Toprak Ofi- se aittir. Bakalım bu dar elbise için- de Toprak Ofis nasıl rahat edecek- tir. Zira Merkez Bankasının gedik- lilerinden olan Ofis, mahsulün 1958'- aha az iyi olduğu geçen yıl bi- le, 29.12.1956 - 28.12.1957 tarihleri arasında Bankadan 345.5 milyon lira çekm Yatırımlar için de, "tatbik, ettiği ve edeceği — prensip bunların "tediye — muvazenesine en süratte müessir olacak sahalara ya- pılması" keyfiyeti olacaktır. Mazide hükümetin