18 Kasım 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

18 Kasım 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO dirilecektir”” deniyordu. Bu notun 1- kadar festivale kimin katılıp kimin katılmayacağını bilmiyordu. Gelecek- lerini sandığı Yugoslavların ise proğ- hangi temsilleri a ne gay- ri ciddi tertiplenmiş bir festivale ka- tılmaktan kacınmış. bu da feativalı Festival 13 Kasım Cuma günü Ye- 1 Tiyatroda saat 15 te bir açıhs ve tanışma toplantısıyla başlamıştı. A- ma yabancı tiyatro gruplanndnn hiç- biri artık festivale katılmadığına gö- re buna bir tanışma toplantısından çok bir açılış toplantısı demek daha Lola Ri önüşü” adlı oyunuyla, d:ın 150 yıl önce yazı!an ilk türk pi- sil etmişlerdi. vale katılan topluluklar ve oynıyacak- ları eserler şöyle sıralanıyordu. Ta- bil festivalin devamınca proğramda yenl eğişik 'k!er zuhur etmezse...- rR iyatrosu feg- tivalde O'Nem'm “Ysğ" adlı oyunu- nu temsil ediyordu. İÜTB Genclik Ti- ayn ca festivalde Ver almakta idi. Ro- rt Kolej oyuncuları IV. cü Talebe 'Tiyatroları festivaline “Yaşadığımız Odalar” ve Cocteau'nun “İnsan Sesi adlı Bir perdelik oyunuyla katılıyor- du. Festivale İstanbul dışında -Anka- radan- katılan tek topluluk Sahne Z idi. Sahne Z tiyatro topluluğu fes- tivale yepyeni bir oyunla katılmak is- temiş, fakat gene, buna vakit bula- mamaktan dolayı, hem de ancak İs- tanbuldan temin edebildiği bir kad- royla festivalde Turgut zakmanın “Hastahane” ve Çekhof”un “Teklif” adlı eserlerini oynam: arar ver- mişti. Sahne Z ye mukabil yine Anka- rad kal Umversıtesı Sinema- Tiyatro Derneği yatro Kolu hazır- hklarını festivale — yetiştirememişti. Böylece Ankara, Talebe Tıyatroları Festivaline ancak bir temsilci gön- derebilmişti. Bu topluluklar ve oym— yacakları eserler dışında — festi Güzel Sanatlar Akademisi Tiyatrosu bir nandomim oyunu, ç Birlik Tiyatrosu da Refik Frrhıranm “İp O- yunu” adlı piyesiyle katılmıslardı. İ- Şin en akıl almaz tarafı Galatasaray Twatro Kulübünün festivalde “Kral Übü”yü Fransızca olarak oynayacağı idi. Festivalde dışardan tek bir tiyat- To topluluğu katılmadığma göre Ga- Jatasaraylılar Fransızca oyunlarını kime karşı oynayacaklardı? Türkiye Millt Talebe Federas nun tertipledıg'l ve ts tanbulda, Yenı VA: eden. 20 kasımda dı sona erecek olan Dünya Talcbe Tiyatroları Festivadi 80 R i “Thke Miracle Worker'”'den bir sahne Dertli yasarın, dertli öseri... daha cok iki ayağı bir pabuca sokma manzarası arzediyor, bir şaşırtmaca oyunu hüviyetini taşıyordu. rağmen memleketimizdeki talebe ti- yatrolarını ve amatör toplulukları h. rekete geçirmesi 'bakımından yine de müsbet bir rol oynadığı inkâr e- dilemez. Festivalde hangi topluluğuun daha başarılı olduğu da elbette ki fes- tival sona erdikten sonra &nlaşılacak- tır. Fakat he sevgileri olm gençlerin bizzat kendileri daha iyi ha- Zırlanamadan sahneye çıkmanın Ü- züntüsünü elbette ki duymaktadırlar. Dertli ya stanbula, mevsim başmda Yıldız ve Müşfik Kenter kardeşlerin um- sile başladıkları Salıncakta İki K şinin yazarı Willilam Gibson, bu ese- ri ilk defa 1957-58 tiyatro mevsim.n- de Broadway'de oynandığı zaman el- de ettiği büyük başarıya rağmen ha- yatından hiç te memnun görünnlüyor- du. “Twe for the Seesaw” yazıldığı 1953 baharından sahneye konulduğu 1958 sonbaharına kadar okadar cok değişikliğe — uğratı!mıştı ki Willilam Gibson bir sonbahar akşamı eserin temsili Üstüne perde alkışlarla kapa- nıirken herhangi bir seyirci gibi et- maktan takma bir suratla güzellik müsabakası kazanan bir genc kıza benzetiyordu. Kazandığı başarı yüz- kendine altt değildi. Başarının bir sahte tarafı vardı ve işte bu o, ta- rihe kadar 5 sahne eseri daha yazmış, fakat hüçbirini oynatınağa muvaffak olamamış Gibson'a derin bir hüzün veriyordu. Bu hüznü yenmek icin ya- ye William sim başında “The Miracle Worker”' isimli yeni bir B temsile başlandı prodüktöre, ne de rejisöre eseri Üze- rinde fazla oynamalarına göz yumma- dı. 2 etlce gene de başarılı oldu. Böy- m Gibgon iki yıldır sura- tında amrlığım duyduğu den kurtularak seyircilerine haklki çehresini göstermek imkânını buldu. Yazar “The Miracla Worker” da Helen Kellerin çocukluğunu, fakat Helen Kellerden çok ona hocalık e den, kör kızın ılk hırçınlıkları karşı- sında bi azimle dayanarak onun karanlık dünyasma ışık tutma- B1 başaran Amnie Sullivan'ı konu 0- larak almıştı. Piyeste Annie Sulli- van'ın Helene karşı kullandığı metod adetâ hissiz, askeri bir disiplin meto- u idi. Ama bu Helen icin olduğu ka- dar vbives icin de'başarıyla neticelenen bir tutum olmuştu. Yazar bu suretli konusu gözü sulu bir melodrama mü- sait olan esere yer yer hissi, fakat da- hâ çok beseri bir hava vermesini bil- mıŞ. kahremanlıkla komedl birbiri t ar bir hale gelmi William — Gibson'ın Broadww'de oynanan ilk piyesi “The for the See- saw” içinde bulunduğumuz ayın ba- sında son temsillerini vermiştir. Bu- na göre eser as:ığı yukarı ikibuçuk -“Üç mevsim sahnede kalmıştır. Gib- son'ın bu plyesmı Arth ur Pemı sah- İ HİT Zi

Bu sayıdan diğer sayfalar: