6 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

6 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

N e Buldu dolayısıyla bütün bu gelişme, daha doğrusu değişme es- nasında şahsen nasıl bir yol tuttuğum sorulabilir. Ben bir bakıma elimle kurduğum D. P. den 7 Eylül 1957 gü- nü istifa ederek ayrıldım. Bu vaziyetimi hem Parti ida- resine verdiğim İstifanamede yazdım, hem de matbuata bu mevzudaki fikirlerimi açıkladım. Aradan geçen yıl- lar haklı olduğumu ortaya koymuştur. "4. Menderes Kabinesi programının hiçe sayılarak buna tamamiyle aykırı bir yol tutulması karşısında bir müddet intizarda kaldıktan ve ikaz vazifemi azami de- recede yaptıktan sonra Hükümetten ayrılmış ve Genel idare Kurulu toplantılarına da iştirak etmemiştim. D. P. yi yaratan, 1946 - 50 arasında devam eden çetin bir hürriyet mücadelesinden sonra onu iktidara getiren ana fikirleri külliyen inkâr demek olan bu yanlış ha- reket hattının memleket ve Parti için doğurduğu büyük m | si prensiplerini bundan sonra da müstakil bir vatan- daş olarak daima müdafaa edeceğimi söyledim. Geri cemiyetlere yakışan karanlık fikirlerin Türk vatanın- da asla hakim olamıyacağına kat'i imanım vardı. Çün- kü Türk milletinin siyasi olgunluğuna ve sağ duyusuna inanıyordum. "1950 den bugüne kadar memleketin geçirdiği siya- si hayat tahminlerimin yalnız doğruluğunu değil, De- mokrat Partinin antidemokratik yolda nerelere kadar ilerlemek istidadında olduğunu da göstermiştir. Fakat türlü bakımlardan, bilhassa D. P. namına çok ümit kı- rıcı bu hâdiseler milletin siyasi olgunluğu hakkındaki kanaatimi sarsmamış, bilâkis kuvvetlendirmiştir. Her şeye rağmen önümüzdeki umumi seçimlerin Türkiyede Hürriyet ve Demokrasiyi yeniden ve şüphesiz, eskisin- den daha köklü olarak kuracağına kaniim. Fuad Köprülü Kurtul Altuğa D.P. nin hikayesini anlatıyor eçmiş zaman olur ki, hayali cihan değer zararlar her gün biraz daha açık ve kat'i olarak kendini muvacahesinde Parti vel- Parti, programına uygun bir takım esaslı değişik- likler yapılması ümidiyle sabırla bekledim. Bu ümit çok zayıf olmakla beraber yine bir ümitti. Fakat seçimle- rin Öne alınması n evvel alınan kaldığım programından ayrılmış ve eski hüviyetini ta- mamen kaybetmiş olan D.P. zihniyetiyle uyuşmak benim için imkânsız olduğu cihetle istifanamemi D. P. Genel İdare Kurala başkanlığına gönderdim. Teşekkülü ve başarıları uğruna hayatımın on yılından fazlasını sarf ettiğim D. P. nin ana fikirlerini Hürriyet ve Demokra- AKİS, 6 OCAK 1960 "Sizden inanmanızı isterim ki D. P. nin kuruluşu- nun ondördüncü yılında söylediğim bu sözler bir te- menninin ifadesi değil, bir teşhisin açıklanmasıdır. Çok partili sistem içinde geçirdiğim ondört yıl bana mille- in nabzını yoklamakta, hâdiseleri oldukları gibi gör- mekte, basit fakat mantıki neticeler çıkarmakta tec- rübe kazandırmıştır. Memlekette esen havanın 1950 arifesinde esen havanın eşi olduğunu görmemek için kör olmak lâzımdır. Millet, belki o zamandan da şuur- lu bir şekilde Hürriyet ve Demokrasinin aleyhtarı olduk- larını ilân etmiş kimseleri başından uzaklaştırmanın kat'i kararı içindedir. Bu karar bir kere verildikten son- ra onu önlemenin imkânsızlığı meydana çıkmıştır. Güç- lükleri küçümsemek elbette ki doğru değildir. Ama 1950 de de güçlükler vardı ve bu millet onların hepsini yenmesini bildi.