6 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

6 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEMA Filmcilik Yılın en iyileri... Gçen hafta içinde Newyork'un 133. caddesindeki New York gazeteleri kulübü binasında bir telâş seziliyordu. Kulübün toplantı salonlarından birin- de The Daily News, The Herald Tri- bune, The Post, The World Telegra- mand The Sun, The Journal Ameri- can, The Mirror, The Morning Te- legraph, ve New York Times gazete- lerinin onbeş film kritiği toplanmıştı. 1935 yılında New York gazetelerinin film kritiklerinin kurmuş oldukları bu dernek her yıl bir defa klüp bina- sında toplanarak yılın, En iyi filmi, En iyi rejisörü, En iyi kadın oyuncu- su, En iyi erkek oyuncusu, En iyi ya- bancı filmi, mükâfatlarının kimlere verileceğini tâyin ederdi. Nitekim geçen hafta da oldukça çekişmeli ge- çen gizli oylamadan sonra 1959 sene- sinin En iyileri tâyin edildi. En iyi film. ew York'lu kritikler yılın en iyi filmini seçmek için pek yorulma- dılar. Yarışmaya konu olacak "Ben Hur", "On The Beach", "Anatomy of a Murder", "Şuddenly Last Summer", "Career", "Room at the Top", "The Last Angry Man", "The Diary of Anne Frank" ve "The Nun's Story" gibi birkaç film vardı. Bunların ara- sından Metro Goldwyn Mayer'in 15 milyon dolara mal olan "Ben Hur" fimi birinciliği kazandı. "Ben Hur" ile birlikte, onun hemen peşi sıra oy alan ise "Room at the Top" idi. "Ben Hur" 10 rey, "Room at the Top" ise ancak 5 rey alabildi. "Ben Hur" konusu İncilden alın- mış bir efsanedir. Filmin temel sah- neleri İtalyada çevrildi. Renkli ve sinamaskoptur. Senaryosu Lew Wal- lace'ın İncilden adapte ettiği roma- nından alınmıştır. 3 saat 35 dakika süren uzun metrajlı bir filmdir. Char- leon Heston bu filmde baş rolü oyna- maktadır. William Wyler'in rejisör- lüğünü yaptığı bu "Yılın Filmi" ilk defa gene Metro Goldwyn Mayer şir- keti tarafından 1926 senesinde sessiz olarak filme alınmıştı. En iyi aktrist Yılın en iyi aktristi mücâdelesi çok şiddetli olmuştur. İlk turda "The Nun's Story" deki rolü ile Awudrey Hepburn 6 oyla ilk sırayı işgal edi- yordu. Onu "Room at the Top"daki orta yaşlı bedbaht kahraman rolü ile Simone Signoret ve "Suddenly last Summer" deki huzursuz kahraman rolü ile Elizabeth Taylor takibediyor- AKİS, 6 OCAK 1960 Audrey Hepburn İşveli rahibe du. New York gazetelerinin film kritiklerinin mükâfatını - kazanmak için ilk beş oylama turunda oyların üçte iki ekseriyetini kazanmak veya bu gerçekleşmediği takdirde altıncı turda basit ekseriyeti temin etmek gerekiyordu. Yılın en iyi aktristi se- çiminde hiçbir namzet ilk beş turda üçte iki ekseriyeti kazanamadı. Al- tıncı turda Audrey Hepburn sekiz, Simone Signoret ise yedi oy kazandı. Böylece yılın en iyi aktristi Awudrey Hepburn oldu. Hatırlarda olduğu üzere Awudrey Hepburn ilk defa New York film kri- tiklerinin armağanını 1958 yılında "Roman Holiday" - Roma Tatili fil- mindeki rolü ile kazanmıştı. En iyi rejisör ıliın en iyi rejisörü iyi aktristi gibi çekişmeli geçti. Seçime konu olacak dokuz namzet vardı. Fred Zinnemman -"The Nun's Story-" William Wyler -"Ben Hur"-, Jack Clayton "Room at the Top"”, Basil Dearden -İngiliz filmi "Sapphi- re"- - Alfred Hitchock "North by Nortwest", Otto Preminger "Ana- tomy of a Murder", George Stevens -"The Dairy of Anne Frank", Joseph L. Mankiewicz -"Suddeniy, Last Sum- mer"- ve Joseph Anthony -"Carcer"- arasındaki yarışmayı — Audrey Hep- burn'un baş Trolünü oynadığı "The Nun's Stroy filminin rejisörü Fred Zinnemman kazandı. Zinnemman ge- rekli oy ekseriyetini ancak altıncı turda temin edebildi. Onun arkasın- seçimi de, en dan ise sekiz oya karsı beş oyla "Room at the Top" filminin rejisörü Jack Clayton geliyordu. Fred — Zinnemman 1959 yılı en iyi rejisörü ünvanı ile üçüncü defa New York gazeteleri film kritikleri mü- kâfatını kazanmış olmaktadır. Bun- dan önce hatırlarda olduğu gibi 1952 yılında "High Noon" -Kahraman Şe- rif- ve 1953 de de "From Here To nını kazanmıştı. Bu konuda kendisin- den başka sâdece dört defa mükâfat kazanmış olan John Ford vardır. En iyi aktör Yılın en iyi aktörü seçiminin ilk tur oylamasında James Stewart "Ana- tomy Of a Murder" filmindeki mü- dafaa avukatı rolü ile 3 oy, Ben Hur filmindeki baş rolü ile Charlton Hes- ton 4 oy, "The Last Angry Man" de- ki rolü ile Paul Muni 5 oy ve "Room at the Top" daki rolü ile Laurence Harvey, Anatomy Of a Müurder'deki rolü ile Joseph N. Welch, "Some Li- ke it Hot" rolü ile Jack Lemmon bi- rer oy almışlardı. İkinci turdâ James Stewart ile Paul Muni dörder oyla başbaşa geldi- ler. Bu arada "Compulsion" filmin- deki rolü ile Orson Welles, "Look Back in Anger"deki rolü ile de Ric- hard Burton birer oyla ortaya çık- mışlardı. Üçüncü turda Paul Muni sekize karşı altı oy ile James Ste- wart'ın — önüne geçmişti. Dördüncü turda ise James Stewart Muni'nin altı oyuna kargı dokuz oy topladı. Be- şinci turda ise James Stewart on, Paul Muni ise ancak beş oy alabil- mişti. En iyi yabancı film 1959 senesinin en iyi yabancı film seçimi için sadece dört namzet var- dı. Bunlar "The 400 Blows" Fransız filmi, "Black Orpheus" fransız filmi, "Aparajito" Hind filmi, ve "Vahşi Kirazlar" İsveç filmi, idi. "The 400 Blows" Fransız filmci- liğinin yeni kuşak rejisörlerinden ha- len 27 yaşında olan Francois Truffot tarafından hazırlanmıştı. Francois Truffot bu filmi ile Paris gençliğinin acıklı hayatını nakletmektedir. Bu film seçimindeki ilk oylama turla- rından itibaren rakiplerinden ileri riyeti temin edip "Yılın en iyi ecnebi filmi ünvanını kazanmıştır. Onun ar- dından 3 oyla gene bir Fransız filmi olan "Black Orpheus" gelmekte idi. New York gazetelerinin film kri- tikleri mükâfatını kazananlar bu mükâfatları caklar Merasim de bütün radyolar tarafından naklen yayınlanacak. 33