21 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

21 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Düşkünlük Günleri Fritz Sauckel birbirine yalan, dar ve çekik gözleriyle tıpkı bir domuz gibiydi. Sinirli görünüyor, öne -arkaya sallanıyordu. Tanında, evvelâ Hitler Gençlik Teşkilâtı lideri, sonra Viyana Gavleiter'i-Umumi Vali-olan ve kan itibariyle Almandan çok Amerikalı sayılması ge- reken Baldur von Schirach oturuyor ve yaptığı bir de- lilikten dolayı okuldan atılmış pişman bir kolej öğrenci- sine benziyordu. Schacht'a halef olan, hilekâr gözlü, boş Walther Funk da oradaydı. Bizzat Schacht ise, ki üçün- cü Helen'in son günlerini, bir zamanlar taptığı Führe- rinin bir tecrit kampında mevkuf olarak ve her gün infaz hükmünün gelmesini bekleyerek geçirmişti, şim- di Müttefiklerin kendisi gibi bir adamı harp . suçlusu olarak muhakeme etmeleri karşısında ateş püskürü- yordu. Almanyada Bitlerin iktidara gelmesinden tırılmış ve sanık sandalyasına oturtulmuştu. mış görünüyordu. Ama bunca badireden sıyrılmış ihti- yar tilki, görüşü itibariyle, yüzünde hâlâ o çok bil- miş edasını taşıyordu. Bitlerin ilk Dışişleri Bakanı, dâvaya inancı az ve dürüstlüğü meşlük, eski mektepten bir Alman, Neurath tamamen çökmüş haldeydi. Buna mukabil bütün sanık- lar arasında en müsbet tesir bırakan ve uzun muhake- me esnasında dürüstce, sorumluluğunu ve suçunu giz- lemeye kalkışmaksızın konuşan Speer hiç öyle değildi. Avusturya kislingi -kukla hükümet başkanı- Seyss İn- guart da sanık mevkiindeydi. Tıpkı Jodl ve iki Büyük Amiral, Raeder ile Doenitz gibi.. Hitlere varis olan bu sonuncusu, hazır elbisesiyle, tıpkı bir tezgâhtara benzi- yordu. Bütün cinayetlerini hakini önünde inkâr edecek olan cellât Heydrich'in kanlı halefi Kaltenbrunner; bun- lardan bir kısmını kabul edecek ve en sonda, kendi ifa- desiyle, Allahı yeniden keşfettiğini söyleyerek ondan taksiratının affını isteyecek Folonyadaki Nazi Yüksek Komiseri Hans Frank; hayatında olduğu gibi ölümün eşiğinde de renksiz Frick hep oradaydılar. Nihayet, sesi, kendisine Propaganda Nezaretinin ileri kademe- lerinde yer veren Goebbels'in sesine benzediği için rad- yo tefsircisi olarak mevki yapan Hans Fritzsche... Sa- londa, bizzat Fritzsche dahil hiç kimse, bu küçük çap- taki suçlunun, eğer Goebbels'in hayaleti yerine sayıl- mıyorsa neden büyük mesuller arasına sokulduğunu anlayamadı ve zaten adam en sonda beraat etti. Tıpkı Schacht ve Papen gibi... Mamafih üçü de sonradan Alman Nazilikten Temizleme mahkemelerin- den hapis cezası aldılar, fakat pek kısa zaman yattı- lar. Nuremberg sanıklarından yedi tanesi hapis cezala- rı aldılar. Hess, Reader ve Funk müebbet hapse, Speer ve Schirach 20 seneye, Neurath 15, Doenitz 10 seneye mahkum edildiler. Ötekilerin hepsi idam aldı. 1946 yılı Ekiminin 16 sında, gece yansından sonra 1'i 11 dakika geçe Nuremberg hapishanesindeki idam odasında Rib- bentrop sehpaya çıktı. Kendisini, kısa fasılalarla Kei- tel, Kaltenbrunner, Rosenberg, Frank, Frick, Streic- her, Seyss-İnguart, Sauckel ve Jodl tâkip ettiler. Ama, Hermann Goering değil. O, cellâdı atlattı. Sırasının gelmesinden iki saat önce, hücresine gizlice sokulmuş bir zehir kapsülünü yuttu. Böylece, Führeri Adolf Hitler ve ona verasette rakibi Heincrich Himm- ler gibi, gene tıpkı o ikisi derecesinde caniyâne bir ha- yat sürdüğü dünyayı, kendi seçtiği yoldan terketmeye muvaffak oldu. Nuremberg suçludan adalet önünde Bütün alçaklar birbirine benzer AKİS. 21 AĞUSTOS 1961