21 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

21 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER tuklardan birine oturdu. Onu tâki- ben M.B.K. üyeleri ve İsmail Rüştü Aksal da koltuk ve sandalyalara yer- leştiler. Kapılar kapandı. Bu sırada saat 12'ye yaklaşıyordu. Günlerden çarşambaydı. Kapılar tekrar 13.20 de açıldı. Böylece, bitirdiğimiz hafta ek çok mürekkebin sarfına yol açan "Yuvarlak Masa Konferansına ha- zırlık mahiyetindeki istişari topiantı- lar"ın ilki ve en mühimi yapılmış ol- du. Hâdiseden iki gün sonra görüşme- lerin ilk neticesi İstanbulda, Yeşil- köy Hava Meydanında açığa vurul- du. O gün yağmur hafif hafif çiseli- yordu. Hava Alanının geniş pisti pı- rl pırıl olmuştu. Günlerdir sıcaktan yanan İstanbul oşimdi âdeta serin bir tülle kaplanmıştı. T.H.Y, na ait SES uçağı yağmurun pırıl pırıl yap- tığı pistin üzerinden kayarak Ter- minal binasının önüne doğru ilerledi, sonra ağır ağır dönerek binaya yak- laştı. Durduğu sırada, çiseliyen yağ- mur biraz daha artmıştı. Saatler 11.50'yi gösteriyordu. Bu sırada Terminal binasının piste çı- kan kapısında birden bir kaynaşma oldu. Bir takım adamlar uçağın ka- pısına doğru koşuştular. oBazısının elinde fotoğraf makinesi vardı. Hal- lerinden gazeteci oldukları anlaşılı- yordu. Uçağın kapısı aralandı. Evvelâ yakışıklı bir tank o subayı göründü. Bir - iki basamak indi ve arkadan geleni bekledi. Bir - iki saniye sürdü Ekrem Alican Hem dâvacı, hem dâvalı sürmedi, kapıda, fötrünü sol kaşının üzerine hafifçe eğmiş, bej renkli, iki düğmeli elbisesiyle Devlet ve Hükü- met Başkanı General Gürsel görün- dü. Sağ elinde, Uzun müddetten bari taşıdığı oOkahverengi bastonu vardı. Gürsel ağır ağır, fakat kimsenin yar- dımı olmadan merdivenleri indi. Gü- lerek etrafına, sonra çiseleyen yağ- mura baktı. Hemen arkasından özel doktoru geliyordu. Son basamağı in- mişti ki etrafı âşinâ gebrelerle sarıl- dı. Gürsel muhabirlere gülümsiyerek şöylece bir baktı. Sonra alışageldiği sorularını bekledi. İlk soru günün konusu Yuvarlak Masa ile ilgiliydi: "— Yuvarlak Masa toplatısı ne zaman yapılacak, Paşam?" Gürsel duraklamadan cevap ver- di: ” u hususta çalışmalar yapıl- maktadır. Belki oOÖönümüzdeki hafta içinde yapılacaktır." > Gazeteci- gene aynı konuyla ilgili bir başka sual sordu "— Yuvarlak Masa toplantısında alınacak kararlara siyasi parti li- derleri uymazlarsa tutumunuz ne O- lacaktır?" Gürsel kaşlarını çattı. Sonra gü- lümsiyerek osuali soran gazeteciye baktı ve: "— Böyle bir toplantı yapmam ben, Herşey hazırlanır, anlaşılır, on- dan sonra yaparım" dedi. Söylediklerinden memnun olmuş olacak ki, yüzüne tatlı bir gülümseme yayıldı, Meselenin esası Aslında her şey, bir hafta Önce M. B.K. üyelerinin kendi aralarında yaptıkları "Siyasi oahvalin müzake- resi"ile başladı. (Bk. AKİS - Sayı: 372, YURTTA OLUP BİTENLER) O haftanın sonundan bitirdiğimiz haftanın başına kadar yeni Meclis binasının . koridorları, Temsilciler Meclisinin aralıklı çalışmalarına rağ- men başkentin en hareketli noktası- nı teşkil etti. Koridorlara bakan sıra sıra kapalı kapıların üzerindeki lev- haların hepsinde "Toplantı var" iba- resi okunuyordu. Kapalı kapıların ar- kasında daima bir kaç kurmay, ya- kaları açılmış, kravatları çözülmüş çalışıyordu. Komite üyelerini (siyasi ahvalin müzakeresine meşhur A.P. nin sap- landığı çıkmaz, Bakanlar Kurulunun bu parti hakkındaki Üç günlük top- lantısı ve hazırlanan dosyanın M.B.K. ne Hükümet görüşüyle birlikte akta- rılması itti. İncelenen dosyada, yak- laşan seçimlerde memleketin huzuru- nu bozacak pek çok olayın kolaylıkla çıkabileceği ve buna lüzumlu orta- mın hazırlanmakta olduğu belirtili yordu. Bu yönden düşünen Kurmaylar, selâmeti, bir araya gelip meseleyi e- nine boyuna tartışmakta buldular. Evvelâ partilerin İhtilâlden bu yana genel olarak tutumları gözden geçiri- lecekti. Nitekim, M.B.K. nin bundan sonraki toplantılarının ağırlık merke- zini hemen hemen bu mesele teşkil etti. İçişleri Bakanlığından istenilen ek bilgilerle mücehhez olarak hazır- lanan kabarık dosyalar Üzerine eği- lindi. Tetkik on gün kadar sürdü. Siyasi ahvalin müzakeresi, M.B. K, üyelerine bundan bir süre önce ortaya atılmış olan Yuvarlak Masa Konferansı fikrinin ogerçekleştiril- mesi zamanının geldiği inancına tel- kin etti. M.B.K. seçim öncesi ve seçim sonrası için ciddi bir güvenlik arzu- luyor ve kurmay üyeler "her duru- mun bir tedbiri vardır" yolundaki as- keri prensibi politikada da tatbik he- vesini duyuyorlardı. Bulunan tedbir parti liderlerini bir masa etrafında ve tabii Devlet Başkanının başkanlı- gında toplamak, bu güveni bir dek- larasyonla sağlamaktı. Komite, hu- zursuzluk sebeplerini kendine göre bulmuştu. Bunlar üzerinde, toplantı- dan önce parti liderleriyle görüşül- mesinde ve onların fikirlerinin öğre- nilmesinde fayda görüldü. Parti li- derleri durum, seçimler, seçim neti- celeri, seçim sonrası, Yassıada, öteki partiler gibi konularda ne düşünü- yorlardı? Yuvarlak Masada neler görüşülebilir, hangi hususlarda an- laşmaya varılabilirdi? Bunların tes- Ragıp Gümüşpala Ersahibini bastıracak AKİS, 21 AĞUSTOS 1961