21 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

21 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

KADIN Ankara Örnek dernek Bunaltıcı oObir sıcak günlerden beri Ankarayı kasıp kavurmaktadır. Ankaralılar, fırsat obuldukça İstan- bula veya bir sahil şehrine kaçmak- ta, Akçakoca veya Erdekte şöyle bir nefes alıp tekrar işbaşı yapmakta- dırlar. Bu arada bazı dernekler de faaliyetlerini devam ettirmekte ve gönüllü üyeler, güneşin altında ora- ya buraya koşuşarak tam bir feda- kârlık örneği vermektedirler. Bitirdiğimiz hafta çarşamba sa- bahı Yenişehirde, Adakale sokağının dik yokuşunu tırmanan birçok ha- nımlar, 67 numaralı binanın önünde buluştular. Binanın kapısında "Tür- kiye Yardımsevenler Derneği Genel Merkezi" yazılıydı. Hanımlardan bi- ri başını m iç açıcı muazzam Bilya bakar ağ insan buraya gelin- ce yorgunluğunu unutuyor" dedi. Bina hakikaten muhteşemdi ve bir hayalin gerçek leşişini gösteriyor- u. Yardımsevenler yıllardan beri Ankarada, bütün atölyelerini ve Kıs Talebe Yurdunu bir araya toplayabi- lecek bir binanın inşası için çalışmış, nihayet emellerine okavuşmuşlardı. bir lüks değil, büyük bir ihtiyaç- Böylece Dernek, kira paralarım mi? edecek, atölyelerin bir ara- da bulunmasından faydalanacak ve başkente modern ve disiplinli bir Kız Talebe Yurdu kazandıracaktı. İnşaat beş senede ancak ikmal edilebilmişti. Çünkü Derneğin geliri arttıkça mas- rafı da artıyordu. Bunca yardıma muhtaç kimse varken tasarrufa git- mek te hakikaten güçtü. Hanımlar geniş renkli antreden girip güzel resimlerle süslü merdi- venlerden yukarıya çıktılar. Çarşam- ba günleri İdare Heyeti toplantısı vardı. Üyeler âdeta nöbete girmiş- lerdi. Karnisi tatile gidiyor, kimisi ça- lışıyordu. Ama, çalışanlar iki misli çalışıyorlardı. Nöbet Genel ekreter Türkân Aytuna, Sipariş Atölyesi Şefi Perihan Balkaş, Tür- kân Ayral, Leman Aklan ve Dr. Kad- ri Olcarda idi. Atölyeler İdare Heyeti idari işlerle uğraşırken, binada çalışma hayatı her zaman- ki hızıyla devam ediyordu. Sipariş Atölyesi, Mayısta yaptığı çok başa- rılı bir yaz defilesinden sonra tatile girmişti ve şimdi Eylülde yapılacak olan kış defilesinin o hazırlığı İçinde bulunuyordu. Büyük Dikiş Atölyesi- ne gelince o, Üniversite Cerrahi Kli- niğinden sipariş alınan yeni moda mavi cerrahi ogömleklerini hazırla- 30 makla meşguldü. Bu atölye, büyük müesseselerden toptan gömlek, çar- şaf, perde ve saire gibi iş siparişi al- dığı gibi, özel siparişleri de kabul e- diyordu. Bir hanım, koltuklarına kı- lıf diktirmiş götürüyordu. Bir baş- kası, çocuğuna ısmarladığı deniz kı- yafetinin provasına gelmişti. üyük Dikiş Atölyesi bilhassa poplin ve basmadan yazlık elbiselerde başarı kazanmaktadır ve fiyatlarının çok ekonomik oluşuyla tanınmıştır. Yardımsevenlerin oObüyük bir gelir kaynağı da Çorap ve Trikotaj Atöl- yesidir. Bu atölye, ordudan 90 bin çift asker çorabı siparişi almıştır. Bir yandan yün ve pamuk bobinlere sarılırken, bir yandan da tek parça halinde yüzlerce çorap dokunmakta- yeniden gözden geçirilmektedir. Ta- lebe yurdunda konfor ile disipline ay- nı şekilde önem verme yoluna gidil- mektedir. Bundan maksat, Anadolu- kete faydalı olabilecek okumuş ka- dınlar yetiştirmektir. Yardımsevenler o 1928 Şubatında kurulmuş ve Atatürk tarafından ad- landırılmıştır. 385 liralık bütçesi bu- gün dört milyonu aşmaktadır. Ana- doluda 44 şubesi vardır. Kütahyada- ki şube halıcılık ve çinicilik işini ete almıştır. Zonguldakta, maden işçile- rinin tulumlarını o hazırlayan büyük atölyeler vardır. Bilhassa Anadolu- da, ev kadınının evde oturarak boş saatlerini değerlendirmesine Hizmet edilmektedir. Emek mukabili yardım Yardımsevenlerin başlıca ogayesi, işsize iş vererek, iş öğreterek o- Yardmsevenler Hayırlı dır. Nakış Atölyesi iki kısma ayrıl- mıştır. Rehabilitasyon kısmında ve- remden iyileşmiş hastalar çalışmak- tadır, Bunlar devamlı doktor kontro- lü altındadırlar. İlâçları bedava ve- rilmekte, iş ücretlerinden başka yol paraları da temin edilmekte ve bü- tün atölyelerde çalışan işçiler gibi öğle yemeğini bedava yemektedirler. Nakış Atölyesinde ogayet güzel ve ince el işleri satılmaktadır, fakat bu- nun yanında çok ucuz ve pratik el iş- leri, yemek örtüleri, peçeteler de bu- lunmaktadır. Kız Talebe Yurdu Binanın büyük kısmı Kız Talebe Yurdu olarak ayrılmıştır ve şim- di 160 yüksek tahsil öğrencisi barın- dırmaktadır. İki büyük kütüphane, tanzim edilmek üzeredir. Yatakha- neler, banyo daireleri, yemekhane Derneğinin defilesi teşebbüsler nu kendisine ve topluma faydalı ha- le getirmektir. Birçok işçiler atölye- lerde hayatlarım kazanmakta ve ay- rıca da iş öğrenmektedirler. Birçok kimseler de eve iş götürüp, evde na- kış yaparak, dikiş dikerek veya a- tölyede dokunmuş çorapların el iş- lerini bitirerek para kazanmaktadır- lar. İkinci gaye, çalışamıyacak kim- selere, ihtiyarlara, sakatlara karşı- lıksız yardımdır. o Atölyelerden der- neğe kalan kâr ve gelir kolunun özel gayretleriyle elde edilen (paralarla bu karşılıksız (o yardımlar yapılmak- tadır. Bursla öğrendi okutulmakta, yoksullara e dağıtılmakta ve her mdın kimsenin en tutulmaktadır. Hanımlar o gün öğle yemeği yi- yemediler. Yapılacak o kadar iş Var- dı ki... ortaokulu pekiyi dereceyle AKİS, 21 AĞUSTOS 1961