29 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

29 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

ÇALIŞMA Ecevit Çalışma Meclisinin açış konuşmasını yapıyor Tok bir ses görürüz. İnönünün tarihi konuşma- bah polislerin gelip matbaayı bas- maları ve genç milletvekilinin Em- niyet kuvvetlerine söylediği sözler- dir. Ecevit, gelen ekibe: "Bakınız, dünden itibaren gayrimeşru bir ida- re altındasınız. Onların o dediklerini yapmakla mesul olursunuz" demiş re beş-on gün sonra ihtilâl genç mil- letvekilinin haklı olduğunu ortaya çı- karmıştı. cevit, Bayan Rahşan Ecevitle evlidir. Çocukları yoktur. Bayan E- cevitle aynı yılda (oKolejden mezun Olmuşlardır. Son derece emer sessiz ve centilmen olan vit iş- çiler tarafından ziyadesiyle yili tedir. Koalisyon Hükümetinin Ok Ça- lışma Bakanı iki ay kadar bir müd- detten beri oturduğu koltuğunda her Bakana nasip olmıyacak kadar sem- pati toplamıştır. HalenC. H. P. Mec- lisi üyesi bulunan Ecevit, Merkez İ- dare Kurulu üyeliğine de seçilmiş- tir. Gazetecilik yıllarında iki (odefa Amerikaya giden Ecevit, politikaya intisabını şöyle özetlemekte dir Edebiyatla başladım. Gazete- ci didem ve politikaya ister istemez katıldım. Her gazeteci gibi başladı- ğımdan şimdi çok uzaktayım... Dertti dolap.. Meclisinde muhtelif konu- komisyon çalışmaları halin- de Genel Kurula getirecek olan ekip- ler seçilip, işe başlandıktan sonra, odalara kapanan komisyonların odı- 16 şında kesif bir kulis faaliyetine giri- şildi. İşverenler adına kulisi eski Sa- nayi Bakanlarından Şahap Kocatop- çuoğlu idare ediyor, doğrusu iyi de beceriyordu. Koridorlarda (o elindeki şık çantası, papyon kravata ve ger- çekten imrenilecek kadar iyi giyi- miyle Kocatopçuoğlunu görenler, iyi bir işveren temsilcisi olduğuna kana- at getirdiler. Kocatopçuoğlu ve diğer işverenlerin Oo üzerinde O hassasiyetle durduğu iki komisyon vardı. I numa- ralı İş Kanununun tadili ile ilgili ko- misyon ve 4 numaralı Grev komisyo- nu.. Aslına bakılırsa Çalışma Meclisi- nin ana fikrini bu iki komisyonda e- le alınan kdiyular teşkil ediyor o ve sendikacılar bu komisyonlara bir hay- li kuvvetli ekiplerle katılmış bulu- nuyorlardı. Grev komisyonunda birinci gün- den itibaren çekişme başladı. İşçi Temsilcileri ekibinin başında sendika- cıların pirlerinden Bahir Ersoy bulu- nuyor, diğer ünlü sendikacı Ziya Hep- bir arkadaşının yardımcılığını yapı- yordu. Gene sendikacıların mikrofon cambazı dedikleri Burhanettin Asu- tay bu ekipteydi. İşlerini pek iyi bil- diklerine şüphe olmayan. İsmail A- ras, Ahmet Çehreli, Mustafa Şahin, Kemal Türkler gibi sendikacılar da ekibin diğer elemanlarıydı. İşverenlerin safında Turan Çakuş, İlhan Lök, Enver Solay gibi ağzı iyi af yapan ve meseleleri iyi bilenler mevcutta. Komisyon O Başkanlığını Adalet Bakanlığı temsilcisi yapıyor- du. Taraflar ilk gün ağırdan aldılar. Genel konular üzerinde ufak tefek tartışmalarla çalışmaları a getirdiler. Ama ikinci, üçüncü gü fırtına öylesine koptu ki Çalışma Ba kanlığının koridorları yerinden oyna- TL İşçiler 4 numaralı komisyonda za- nan zaman ağır basıyorlardı. o Sa- vundukları dâva haklıydı. Ama bir hukuk otoritesi burada işverenlerin büyük çapta yardımcısı oldu. Ferit Hakkı Saymen, Sağnak işverenler- le beraber oluy Patırdı grev ” kanununun müzake-, esinde başladı. Bakanlıkça hazırla- nan tasarıda nerelerde ne gibi hal- lerde grev veya lokavt yapılamıyaca- ğını belirten kısım, işçi temsilcile- Inin erine hassasiyetle eğildikleri nokta oldu. Bakanlık tasarısında bu husus 19. maddede 8 fıkra halinde sı- ralanmıştı. İlk fıkrada "Genel ve kıs- mi seferberlik halleri ile olağanüstü hal ilân edilen yerlerde" grev ve lo- kavta cevaz verilmiyordu. msilcileri bu maddede ufak bir dekişiklik istediler. İstekleri Tes- faydalı olacağım ve maddeye rlacak bir kanunla" ekinin ni talep ettiler. Tartışmada işveren temsilcileri isteğe fazla yanaşmadı- lar. ikümet o temsilcilerinin oylarıyla maddeye istenilen ek yapıl- dı. İkinci madde daha enteresandı ve grev hakkının büyük bir kuramı işçilerin elinden alıp Bakanlık tasarısına göre, vunma Bakanlığının idare veya de- netlemesinde bulunan e grev ve lokavt yapılamazdı." temsilcileri derhal ayak dirediler. Bu a demek mekti. Zira M. S. Bakanlığının denet- lemesine tabi o kadar işyeri vardı ki.. Üstelik türlü tefsirlerle bu saha çok daha genişletilebilirdi. İşveren temsilcileri madde üze- rinde çok uğraştılar. Aynen geçmesi için çırpındılar. Memleketin ali men- faatlerinden bahsettiler. Türlü lâf o- yunlarına giriştiler. Ancak işçi tem- silcilerinin kararı çok evvelden ve- rilmişti. Üstelik savunmalarım pek iyi yaptılar. Sonuç işçilerin lehine ol- du. 9 oya karşılık 6 oy aleyhte veril- di ve madde kaldırıldı. Tasarının 19. maddesinin c fıkra- sı üzerinde işçiler gene ufak bir par- sa topladılar. Bu fıkrada genel sağ- lıkla ilgili iş yerlerinde grev ve lo- kavt yapılamıyacağı belirtiliyordu. Bunun İçine hastahane, klinik, dis- panser ve eczaneler giriyor ve bunlar tadat ediliyordu. Gelgelelim o yarın, AKİS, 29 OCAK 1962