29 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

29 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

KADIN Ankara Kadın ve sır Z arif ve çok sevimli bir hanım, bir- denbire kaşlarını çattı ve: — Özür dilerim, fakat sırrımızı ele overmiyeceğiz. 10 Şubata kadar böylece kadınların pek âlâ sır tutma- sını bildiklerini de ispat etmiş olaca- gız" dedi. Odadaki diğer hanımlar kısa bir süre durakladılar. Belki basına, "şe- ref sözü" alarak birşeyler (o çıtlatıla- bilinirdi. Ama arkadaşlarının kararlı hali birden onlara da geçti. Kadın- ların, istedikleri zaman konuşmama- yı bildikleri de bir gerçekti. Olay, Yeni Posta caddesinde. Pilot sokaktaki bir apartman dairesinde geçiyordu. oOKonuşmamaya kararlı kadın, Türk-Amerikan Kadınları Kül- tür Derneğinin bir faal üyesi, sen Arsel idi. Derneğin 10 Şubatta Ankara Palas salonlarında vereceği balo için bir büyük sürpriz hazırladı- ğı kulaktan kulağa yayılmıştı. Ama, balo komitesi çalışmalarım görmeye gelen bir kadın yazar bu sırrı öğre- nemedi. Komite Yemek, Dekorasyon, Hostes, Piyango, Bilet Satışı gibi bir- çok kollara ayrılmıştı. Her o kolda Türk ve Amerikan üyeler, aylardan beri faal bir şekilde (o çalışıyorlardı. Sır, beşon kişinin arasında sak- lanmıştı, dışarıya su sızmıyordu. Fakat üyelerin gazeteciye söyliyecek- leri daha pek çok şeyleri vardı. Türklerle Amerikalıların birbirleri- ni daha iyi tanımaları amacı ile kuru» lan "Türk-Amerikan Kadınları Kül- tür Derneği", muhtelif kollarının der- neğe sağladığı gelirle kültürel yardım 1962 AKİS, 29 OCAK isleri yapmaktadır. Halen Ankarada, Üniversitede 25 tane genç kıza burs temin edilmiştir. Kabiliyetleri otes- bit edilen, fakat yüksek tahsil yap- mak imkânlarına sahip olmıyan 25 genç kus böylece yetiştirilmiş o ola- caktır. Derneğin bundan başka, özel- likle işçilerin toplu halde yaşadıkları mahallerde, ilkokullarda çalışma o- daları vardır. Anneleri evde bulun- mıyan birçok çocuklar okul tatil ol- duktan sonra böylece sıcak bir oda- da ve nezaret altında oturup çalış- mak, annelerinin eve dönecekleri sa- ati beklemek imkânıma kavuşmakta- dırlar. Bu çalışma odalarının mikta- rı bugün için 17 dir Balonun getire- ceği kâr, yeni çalışma odaları açmak için sarfedilecektir. ileri toplumlarda erkekler (eşlerine ev islerinde yardımcı olmuşlar ve bil- gi, ev işlerinin kolaylaştırılması ko- nusunda ortaya atılmıştır. Çok yoru- lan kadın mutlu olabilme şansım za- yıflatmaktadır. Hem bunun için, hem de ailenin devamını temin hususun- da, toplum, ev kadınına yardımcı ol- mak zorunluluğunu duymuştur. Ne yazık ki bütün ev kadınlarına birden tatbik edilebilecek kolay ve pratik bir ev kadınlığı rehberi yoktur. Araş- tırmalar, her evin, kendi imkânları, kendi ihtiyaç ve yapısı içinde tetkik edilmek lüzumunu ortaya koymuştur. Bilginin ev kadınına verdiği şey, Ke rükörüne tatbik edilecek bir for değil, hayata göre intibak ettirilecek birkaç umumi kaidedir Teşkilâtlanma Ev kadım, ev işine masa başında başlamalıdır. Yani herşeyden ev- Elişi yapan kadınlar Boş durma beleş çalış Ev Karşılıklı fedakârlık Evinin bütün işini üzerine alan ço- cuklu bir ev kadınının bir ağır is- çi kadar çalıştığı meydana çıktıktan sonradır k! dünyada ev kadınının lâ- fı edilir olmuştur. Birçok (o kuzey memleketlerinde onun için sigortalar, teminatlar yürürlüğe konulurken A- merika gibi bazı memleketlerde ev kadınının işini kolaylaştırıcı bir sa- nayi doğmuş ve hergün, icat edilen yeni âletlere Ee yenisi eklenmiştir. Ruh doktorlarının, sosyologların, ev kadım üzerinde daha büyük bir ti- tizlikle durmaları da gene bu tarihe rastlamaktadır. Ailenin mutluluğu konusunda kadına tek taraflı olarak yerilen öğütler bundan sonra karşı- lıklı fedakârlık prensibi üzerine otur- tulmuştur. Bu tarihten sonradır ki. vel teşkilâtlanmak ve kendisine bir sistem bulup, bir program hazırla- malıdır. İşe başlarken bu işin önemi- ni bilmeli, durumunu okıymetlendir- men ve ev kadını olarak hayatta belki de en önemli işi yaptığına i- nanmalıdır. Toplumun temeli aile, in- sanlığın temeli çocuktur. Bir fabri- kanın idare işleri önemli sayıldığı hal- de, bundan da önemli olan ev idare- sinin küçümsenmesi en büyük hata- dır. Zamandan ve emekten mi yapmak tembellik değildir. dan ekonomi yaparak, bir bütçe tan- zim ederek, az sarfederek çok şey elde etmek prensibi de cimrilik değil- dir. Bu, ailenin daima daha iyiye doğ- ru gitmesini sağlıyacak, aile fertleri- nin mutluluğuna yardım edecektir. Bütçesiz aile sağlam yere basmayan ailedir. Ölçüyü kaçırmadan tasarrufa itmek, insanın kendi kendisine kar- sı güvenini arttırır. Ev kadını bütün 27