29 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

29 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER John Kennedy Açtırma kutuyu... lik ve en kasvetli başkentine elçi o- larak gönderilen, sonra da Viyanada Milletlerarası Atom Enerjisi Komis- yonuna Sovyet delegesi olarak tâyin edilen Molotof bu mektubunda Krut- çefe açıktan meydan okumakta, o- nun metodlarını takbih etmekte, do- layısile Stalin metodlarına taraftar olan Arnavutluk ve Komünist Çin i- darecilerine kol kanat germekte idi. omünist Çin Başbakanı Çuenlai, Sovyet Rusya Komünist Partisi kong- resini, hışımla terkedip gitmiştir. Kü- çük Arnavutluğun efendisi (oOEnver kovaya 1 isyan dalgalandırmaya başlamış- tr, öte yandan "Parti aleyhtarı" Sovyet idarecilerinden haber yoktur ve Moskova, Batı ile olan bütün dâ- valarını sonraya bırakmak ister gibi susmaktadır. bayrağını Susmayı sevmeyen asker Molotofun, bu olup bitenlerden son- ra, yine Viyanadaki vazifesi (oba- şına döneceği "resmen" o bildirilmiş- ti. Fakat Molotoftan hiç bir haber çıkmamıştır. Eski valsler beldesi de, diğer başkentler de ihtiyar o bolşevik- ten haber alamamışlardır. Molotof ve onunla beraber "afo- roz" edilenler nerededirler, ne yap- maktadırlar? Amerika Ayan Mecli- si Dışişleri Komisyonunda bu o suali cevaplandırmaya çalışan Oouzmanlar, Molotofun, muhtemelen, Stalin me- todlarını tekrar yürürlüğe oOkoymak için son ve ümitsiz bir gayret sar- fetmekte olduğu fikrini -kati olma- yarak- uzmanlar, teşebbüslerinde muvaffak ihtimalini bir felâket telâkki tedirler. etmek- Gerçekten! bir mücadeleyi düşün- 24 düren belirtiler de vardır: Krutçefe muhtemel halef olarak tanınan Sus- lofun ağır hasta olduğu ilân edilmiş- tir. Suslof parti presidiumunda ya- bancı memleketler partileriyle (o mü- nasebetleri tanzime memur, en önem- li üyedir. Demek oluyor ki bu müna- sebetlerin aldığı şekilden memnun olmayanlar ağır basmışlardır. Ama bir insan hastalanmaz mı? Hastalık ta, sağlık ta kullar içindir. Lâkin Kültür Bakanım Bayan Katerina Frut- zevanın da aynı zamanda hastalan- masına ne demeli? 1957 de Krutçef "Parti aleyhtarı" dediği grupla Mer- kez Komitesinde güreşirken ve sırtı yere gelmek dizere iken, ordunun müdahalesini temin eden ve Krutçefi kurtaran kadın Frutzevadır. bizzat sinde, yaşının miş olmasından bahsederek emekliliğe çıkması ihti- malini söz konusu etmesi de manidar- dır. Bunlara karşılık Mareşal oMali- nosvki, Amerika Savunma akanı- nın bir beyanını bahane ederek top gibi gürleyen bir tehditte bulunmuş- tur. Belâlı bir hava yaratmak ister gibi konuşan Mareşal Malinovski. Krutçefin askeri terhis etmemek ve nükleer denemelere tekrar başlamak karannda başlıca âmil olan militarist grubun başı olarak otanınmaktadır. Mareşalin süküt içinde patlayan bu beyanatı yolu biraz aydınlatmış gi- bidir. Felâket yoktur Stalincilerin duruma hakim olmala- m a en azdan seslerini odu- yurmalarını bir felâket o sayanlara hak vermemek lâzımdır. Stalin ta- raftarları boy gösterebilmişlerse, Krutçefin metodlarının iflâsı netice- sinde olmuştur. Krutçef 22. Kongre- ye vâdetmiştir ki, kısa bir zamanda iktisaden Amerika geride bırakıla- caktır. Yine nisbeten kısa bir zaman- da tam komünizm hakim olacaktır. kalkacaktır. bütün sistemleri tarumar edecektir. Bütün bunlar cazip şeylerdir, fakat tatbikat, bizzat Krutçefin kongre ve toplantılarda itiraf ettiği gibi, böyle gitmemektedir. Krutçef (o yıkılırsa, dünyayı ekonomik hakimiyet altına almak plânlarının batağa girmesinden ötürü yıkılır. Bütün bunlar faraziyedir. Fakat Krutçefin duruma yüzde yüz hakim olamaması, metodlarının sökmediğine ve bunun Rusyada münakaş men isbat edildiğine delil lâzımgelir. Bu ise, Amerikan A Komisyonunun vardığı neticeler hilâ- fına. Batı için kara bir felâket ola- maz. Hatta denebilir ki, Sovyet Rusyada metodlar ve fikirler (o artık ortaya çıkmıştır ve İdareciler arasın- da hakemlik etmektedir. Bu umumi efkârın kırk küsür yıllık okomünizm frenleyeceğini düşünmek için sebepler de omevcut- ur. AKİS, 29 OCAK 1962