28 Ağustos 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

28 Ağustos 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS Ağlarım ama giderim Mektup, kurulduğu günden bu yana herhangi bir konuda belli bir gö- rüşe sahip çıkarmayan, bu yüzden de "Fikirsiz Hükümet" adı takılan IV. Koalisyon Hükümetindeki bir takım anlaşmazlıkları ortaya koyması bakı- mından oldukça ilgi çekicidir. Başba- kanı AP ve CHP'ye kur yapmakla suçlayan MP lideri, CKMP'li iki 'Ba- kanın partilerinden istifa etmeleriyle Hükümet içinde başlayan oyunu rnek tubunda açıklamakta ve bu oyundaki başrolün bizzat Ürgüplü tarafından oynanmağa çalışıldığım ifade ederek, şöyle demektedir “Partilerinden istifa ettikleri hal- de Bakanlıktan ayrılmayı düşünmeyen Milli Savunma ve Köy İşleri Bakanları nı derhal Bakanlıktan da ayrılmaya davet etmek koalisyonun mahiyeti icabı, Başbakan olarak o vazifenizdi. Bunu yapmadığınız gibi, sözü geçen Bakanların durumlarını kurtarmaya matuf beyanatta bulunmanız ve son yapılan liderler toplantısında bunla- rın istifa etmemeleri halinde partimi- zin tutumunun ne olacağını sorma- nız, girişilen ve fakat MP'nin haklı müdahalesiyle oneticesiz kalan siyasi tertipte bizzat methaldar ,£bulunduğu- nuzu açıkça göstermiştir... Mektupta bundan başka, Başbaka- nın önceki demeçlerine de cevap ve- rilmekte, IV. Koalisyon Hükümeti ku- rulurken, MP'nin Ürgüplü başkanlı- ğındaki koalisyona taraftar olmadığı, Hükümet içinde başgösteren anlaş- mazlık ve olaylara da Başbakanın se- bebiyet verdiği ileri sürülmektedir. Mektupta dikkati çeken bir husus da herşeye rağmen MP'nin Hükümet ten ayrılmayacağının tekrarlaraması- dır. MP'nin. koalisyondan ayrılmaya- cağını Hükümette başgösteren her ih- tilâftan sonra söylemeyi âdet edinen ve bunu kendisi için şeref sayan Bö- lükbaşının, bu defa daha da güç du- ruma düştüğü muhakkaktır. Çünkü, Bölükbaşı her vesileyle çıkışta bulun- muş, fakat hiçbir isteğini kabul etti- rememiştir. Bu nokta MP'liler tara- fından da bilinmektedir. "Arzedeyim beyfendi./> "Bu arada, MP'li Turizm ve Tanıtma Bakanı Zekâi Dormanın bu hafta içinde MP'den ve sonra da Bakanlık görevinden istifa edeceği haberi duyul du. Dorman, geride bıraktığımız haf- tanın ortasında Çarşamba günü, Cum- hurbaşkanı ile Başbakanı ayrı ayrı zi- yaret etti ve Bölükbaşının kaprisleri yüzünden istifaya karar verdiğini a- 28 Ağustos 1965 çıkladı. Turizm ve Tanıtma Bakanı, bu konuda gazetecilere verdiği demeç- te, politikaya CHP saflarında devam edeceğini de söylemeyi ihmal etmedi. Dormanın istifa edeceğini oaçıkla- ması, başta Bölükbaşı olmak üzere, bütün MP'lileri sevindirirken, bir yan dan da endişeye sevketti. o Nite- kim, haftanın sonunda Cumartesi .gü- nü, bir AKİS muhabirinin MP Genel Merkezinde tanık olduğu bir telefon konuşması bu endişeyi odoğrulayacak mahiyettedir. Genel Sekreter | İsmail Hakkı Akdoğan, AKİS muhabirine, koalisyondaki anlaşmazlıklarla | ilgili olarak bilgi verirken, çalan telefonu kaldırdı ve karşısındaki sesin Bölük- başıya ait olduğunu anlayanca gayriih- tiyari hazırol vaziyetine geçti. Bölük- başı, Dormanın istifa edeceği yolun- daki haberlerin doğru olup olmadığı- nı soruyor, bunu kesinlikle öğrenmesi- ni Genel Sekreterden istiyordu. Ak- doğanın Bölükbaşıya "Arzedeyim bey- fendi" diye obaşlayarak o söyledikleri ni — Ben de havadisi, sizin gibi ga- zetelerde okudum. Bugün de gazeteci arkadaşlar rahat bırakmadılar. Ben de onlara, Zekâi Paşanın istifasının artık hiçbir şey ifade etmeyeceğini söy- ledim. Bizimle sadece bir kayıt işlemi kalmıştır.İstifa edince, kaydını da si- leriz, olur biter, dedim... Akdoğan, sözlerini bitirdikten son- ra, uzun süre Bölükbaşıyı dinledi ve "Başüstüne. başüstüne..." diyerek, te- Suat Hayri Ürgüplü İki cami arasında YURTTA OLUP BİTENLER lefonu kapattı. Akdoğan bundan muhabirinin: "— İtirazlarınızın hiçbiri kabul e- dilmedi. Bu durumda ne yapmayı ta- sarlıyorsunuz?" Oo şeklindeki sorusuna başım iki eli arasına alarak, çaresiz- lik içinde: "— Ne yapalım, bizim de kaderimiz buymuş... Çekeceğiz!.." diye cevap verdi. sonra, AKİS Sonra da ekledi: — Bir de başımıza Devlet Hava Yolları Genel Müdürünü çıkardılar. Tayin, bizim kanadın hiç haberi ol- madan yapılmıştır. Siz olsanız ne ya- pardınız?" Akdoğanın sözlerinden de anlaşı- lacağı gibi MP, tam bir çaresizlik içinde kalmıştır. Bu sebeple de Hükü- met içinde pasif mücadeleye girişmeyi kararlaştırmıştır. Nitekim Başbaka- nın, Rusya dönüşü yapılan Bakanlar Kurulu toplantısından sonra, "Bakan arkadaşlarım izahattan memnun ol- dular. Hiçbiri gezimde beni yalnız bı- rakmadı" şeklindeki sözleri, MP'li iki Bakan -Hüseyin Ataman ile Orhan Alp- tarafından yayınlanan ortak bir bildiriyle yalanlandı. Hükümet içinde Hükümet Başka- nına muhalefet, belki de dünya siyasi tarihinde ilk defa Türkiye Cumhuri- yeti IV. Koalisyon Hükümetinde gö- rülmektedir. Düşman ortaklar Cumartesi günü MP Genel Merke- zinden gazetelere dağıtılan ve iki MP'li Bakanın imzasını taşıyan bildi- ride, Bakanlar Kurulu toplantısında MP'lilerden sadece Devlet Bakanının bulunduğu ( belirtiliyor ve "Başbakan Rusya gezisine karar vermeden evvel Balkanlar Kurulunun muvafakatini al madiği gibi, partimiz yetkilileriyle de bu mevzuda bir istişarede bulunmuş değildir" deniliyordu. Aynı gün Başbakan Yardımcısı ve AP Genel Başkanı Süleyman Demire- lin, öğle vakti Başbakanlıktan ayrılır- ken AKİS muhabirinin bu konuda yö- nelttiği soruya verdiği cevap, IV. Ko- alisyon Hükümetinin ahengini belli etmesi bakımından oldukça oönemli- dir. AKİS muhabirinin: "— MP'li iki Bakan, Başbakanı, Sovyetler Birliği gezisi ile ilgili deme- cinden ötürü yalancılıkla suçluyor. Ne dersiniz?" şeklindeki soruya Demirel önce sinirlenmiş, sonra da gülmeye çalışarak: — Olabilir, mümkündür» cevabı- nı vermiştir.