1 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

1 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER rı ayrı bir grup saydığı için iktidarı yeniden Margai'ye vermekte tered- düt etmiş ve başbakanlığı Stevens'e vermek istemiştir. Boston'un pek de haksız görünmeyen iddiasına gö- re, kabine çoğunluk partisi lideri o- lan Stevens tarafından kurulmalı ve hemen çalışmaya başlamalıydı. Ondan sonra, eğer isterlerse bağım- sızlar Halk Partisiyle birleşerek bu hükümeti düşürebilirlerdi ki, Mar- gai'nin iktidara gelmesi ancak o za- man söz konusu olabilirdi. Politikacılar arasında uzayıp gi- den bu tartışma Freetown'da bü- yük huzursuzluğa ve sokak gösteri- lerine yol açmıştır. Bu gösterilerin kısa bir süre sonra bütün Sierra Le- one'ye atlamasından ve ülke çapın- da kabile (o karışıklıklarına yol aç- masından korkan ordu kumandanı General David Lansala duruma el koymuş ve Genel Vali Henry Bos- ton'un isteği üzerine yeni başbakan olarak yemin eden Stevens'i göz hapsine almıştır. Bundan başka gös- terilerin can kaybına yol açması ü- zerine de gene Lansala tarafından sokağa çıkma yasağı da konulmuş- tur. Stevens'in göz hapsi altına ko- nulması Kongre Partisi taraftarla- rı arasında büyük hoşnutsuzluk ya- ratmış ve bunlar, Lansala'nın Mar- gai'yi yeniden işbaşına getirmek ça- bası içinde olduğunu ileri sürmeye başlamışlardır. Bunun üzerine du- rum daha da karışmış ve geçtiği- miz Cuma günü bir grup subay Lansala'yı ordu kumandanlığından uzaklaştırarak bütün siyasal lider- leri göz hapsi altına aldıklarım, bü- tün siyasal partileri lâğvettiklerini ve Anayasayı yürürlükten kaldır- dıklarını ilân etmişlerdir. "Ambrose Amca" rdunun yönetime el koyduğunu açıklayan subay, Binbaşı Char- les Blake'dir. Blake'in bildirdikleri- ne bakılırsa, darbenin amaca Sierra Leone'nin ekonomik durumuna bir çare bulmak ve ulusal birliği koru- maktan başka birşey değildir. Bu amaçla subaylar kendi aralarında bir "Ulusa evrim Konseyi" kur- muşlar ve bunun başına da Albay rr Patrick Genda'yı getirmiş- ler Bbm Blake'in verdiği bu ha- ber Sierra Leone'deki yabancı göz- lemcileri pek şaşırtmıştır. Çünkü Albay Genda, o zamana kadar, Si- erra Leone televizyonunda çocukla- ra masallar anlatmakla tanınmış AKİS bir çelebi adamdan başkası değil- di. İşin garibi, bu haber en çok Al- bay Genda'nın kendisini şaşırtmış- tır. Gerçekten, masalcı albay o sı- rada Sierra Leone'nin Birleşmiş Milletlerdeki temsilciler heyetinde görevli bulunuyordu. Rahatının o- rada pek yerinde olduğunu düşü- nen Genda, kendisine bir devlet yö- netmek görevinin verildiğini du- yunca pek telâşlanmış ve Konseyin bütün üyelerinin imzaladıkları bir çağrı belgesi olmadan Sierra Leo- ne'ye dönmeyeceğini (o bildirmiştir. unun üzerine ihtilâlci subaylar a- lelâcele bir belge hazırlamışlar ve Albay Genda da apar-topar Free- town'a dönmek zorunda kalmıştır. Ancak, şu satırların yazıldığı sı- rada gelen haberlerden, masalcı Ambrose Amcanın, saltanatının pek az sürdüğü anlaşılıyor. Gerçekten, Sierra Leone'nin oNecibi Ambrose Amca iktidarda bir gün bile kalma- dan Konsey tarafından yerinden u- zaklaştınlmış ve ondan boşalan koltuğa Yarbay A. T. Smith otur- muştur. Fakat bu haberler şimdilik öylesine sislidir ki, durumun önü- müzdeki günlerde nasıl gelişeceği- il kestirmek hiç de kolay görünme- mektedir. 26 1 Nisan 1967