1 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

_sımıı 4 kşam : 2 Şubat 1929 4 Kadınlar birliğinin bir kararı Şubat balosuna aza yerli kumaşla gidecek Birlik, yerli li kumaşlara rağbet edilmesi için bu sene bir Kadınlar birliği son dafa, bir idare heyeti içümar aktetmiştir. İdare heyeti azasından Halide Nusrat banımın bu içtima ve Ka- dünlar birliğinin bu seneye ait yeni teşebbüs ve faaliyetleri hakkında bir muharririmize demiştir ki: — “ Bu sene/ birlik - bilhassa iktisadi meselelerle uğraşacaktır. Çünki, bizim teşkilâtımız , bir ce- imyeti hayriyyeden daha başka bir şeydir; bizim daha büyük gayelerimiz vardır. Bu sene meş- gul olacağımız en esaslı işlerden birisi milli iktisat soktasından mada meselesidir. Memleketimizde ki bütün yerli fabrikalara müracaat ettik. Bur- sadan bir albümde olan yerli kumoşları beğendik. Çok şık ve güzel “ krep deşin,, ve “karepdamur,, lar var. Birliği: mizin — kanaatına — göre bunlar Avrupa kumaşlarıla zarafet itiba- mücadele açacak rile rekabet edebilir. Dayanmak noktasından da Avrupa kumaşla- a tercih olunabilir Bu sebeple şubat ayı içinde verilecek baloda, bütün idare heyeti ve merkezi heyet azaları yerli kumaşlardan balo esvabı giyeceklerdir. İstediğimiz gaye, Avrupa — kumaslarını — ragbetten düşürmek ve “yerli kumaşlardan u?,, diyenler göstermektir. Bundan başka, bu senc, yardım teşkilâtımız de tevsi edilmiştir. yeni bir dispanser açtık. Birlik binası dahilinde açılan bu. dispanserin iki doktoru da vardır. Haftada iki gün fakır çocuklara bakılmaktadır. Halide Nusrat hanım, Şubat ayı zarfındaki balonun bilhassa, yerli kumaşlarla süslenmiş hanım- ları ihtiva edeceği için çok şayanı dikkat olacağını ilâve etmiştir. Bir fransız , < Kübus Son zamanlarda Fransada Kâ- bus isminde yeni bir filim çeviril- miştir. Bu flim rus ihtilâlına dairdir: 1917 ihtilâli üzerine Kontes Nataşa Svirski, kocası ve misafirleri Kaçıyorlar. Kontes, kocası tara- © tarafından pek - tehli — yere gönderilen sevgilisi mi Dimitriyef avdet ediyor, fakat Svirski kendisini öldürüyor. Borsa harici muamele Son zamanlarda bazi tacirler | Ömer Abit hanında borsa hanında | i un müamelesi yapmaktadır. Borsa haricinde iş yapan tac ler hem borsa resminden kâr çimekte hem de borsa fiatları haricinde iş görmektedir. Borsa meclisi bu gibi un satışı yapan iki tacirden cezayi nakdi almıştır. Rüsumat fayinleri Gümrük — müfetişlerinden — bir kısmının lağvi dolayısile açıkta ka- lan müfettiş Pertev Bey zongu- dak Gümrük müdürlüğüne ıAyın edilmiştir. Galata gümrüğü müdürü Faik Bey de Anadolu demir yolları meclisi idare azalğına tayin edil- filiminden — bir ğ sahne “Aradan 10 sene geçiyor. Svirs- kiler Fransanın cenubunda pek mükedder bir hayat geçiryorlar. Nataşa bir gün sevgilisine çok benziyen Hanri Kasel isminde birisine tesadüf ediyor, aralarında dostluk teessüs ediyor. Ceneral bunu öldürül. adam zannediyor, bir takım maceralar- dan sonra kalp sektesinden ölü- | yor. Nataşa da Hanri ile evleniyor. İzumu muhakeme Müzayedeye hile ve fesat karış-| tırdıkları tahkikatla anlaşılan İne- | bolu orman muüamelat memurü Rubhi Maliye kâtibi Yunus İnebulu belediye reisi tüccardan Mehmet Efendilerin lüzumu muhakemele- rine karar verilmişti Suvari yerine kumandan Vapurlarımızda bulunan birinci kaptanlara suvari ismi verilmek- tedir. Ecnebi vapurlarında olduğu âi bu ünvan yerine kumandan lenilmesi bazı kaptanlar tarafın- dan teklif edilmektedir. Ticareti — bahriye — müdüriye kaptanlarin bu. teklifini / tetl | etmiştir. Öt OCtomobilcilik Habeşistana ilk otomobil nasıl girdi? Amerika gazetelerinin verdigi malümata — nazaren Habeşistana ilk defa olarak 1906 tarihinde otomobil girmiştir. 1924 tarihine kadar pek cüzi otomobil ithal edildiği için habeş ehalisi otomo- bile karşı çek yabancı kalmışlardı. Bu tarihten sonra, Habeşistan kralı Ras Tafari, Avrupaya bir seyahat icra etmiş ve avdetinde bütün fabrikaların imal ettikleri otomobillerden birer adet getir- miştir. Habeş ehalisi, ilk “otomol gördüğü zaman korkarak, sokak- lardan evlerine kaçmışlar ve uzun müddet otomobile binmeğe cesaret edememişlerdir. Fransız fabrikatörleri Amerikaya gidiyorlar Fransız-Amerikan otomobil fab- rikaları arasında büyük mikyasta rakabet — başlamıştır. — Amerika fabrikaları daha kısa zamanda fazla otomobil imal etmekte ve €n ziyade bu yüzden rakabet yapmaktadırlar. Fransız fabrikatörleri Amerika otomobil — fabrikalarını — ziyaret etmek arznsunu izhar etmişler ve Amerikadan vaki olan davet üzerine bir çok fabrika mümessilleri olduğu Amerikaya gitmiştir. Fabrika sahipleri Amerikada bir çok fabrikaları ziyaret ettikten sonra nihayet üç hafta zarfında Fransaya dönecektir. Afrikada otomobil Afrika ve civarı adalarında 250 bine yakın atamabil istimal edilmektedir. 1927 senesinde faa- liyette bulunan 248,946 otomobil 've kamyonlara nazaran Afrikada diger seneler nisbetle 50,000 den fazla otomobil tezay i Otomobil adedinin tezayüdü Af- rikada asrı hazır medeniyetinin inkişaf ve intişarını göstermektedir. Amerikada benzin sarfiyatı 1927 senesi evasıtında Ameri- kada her motorin vasati olarak 550.9 galon benzin istimalile 7437 mil katetmiştir. Vasati olarak is- timal edilen benzin mahrukunun miktarı — 11,563,490,000 — galona kariptir. Beher galon benzin sarfiyatına mükabil katedilen mesafe 13,5 mildir. Katedilen mesafeye yani bu — vahidi kıyasiye nazaren 20,991,333 otomobil ve kamyon 1917 senesinde 1,561,071,150,000 mil katedilmiştir. Bu hesaba göre en fazla benzin istimal ve ihrak eden memleket Amerikadır. ZMN KaaNNaNamm a vuauammmmba nn Aibüm yapılacak İktisat vekâleti İzmir. Sanayi ve Mesai müdürlüğüne bir emir göndermiştir. Vekâlet İzmir ve civarındaki bilâmum sanai Fab- rika ve müessesatın cepheden ve yandan alınmış birer resimle, istemektedir. İktisat vekâleti Tür- kiyenin her tarafından toplayacağı fotoğraflarla bir Albüm vücude getirecek ve bu Albümle Tür- kiyede sanayün ne derece inkişaf ettiğini Avrupaya tanıtacaktır. Bu emir İzmir Mıntakasına dahil bulunan Manisa ve Aydın Fabrika ve müessesatına da ta- mim edilmiştir. Versaydaki mutantan ziyaletler Onbeşinci Bir macerası, Esaret dev orkestrası Suvarede lere (13) te başlayacaktır. E GÜNÜN HABERLERİ B * Prağda sis — Prağda kesif bir sis vardır. Gündüzün sokaklar- da fener yakılmıştır. * Yumnanistandanda kadınlara intihap hakkı — Venizelas Bele- diye intihabında kadınlara hakkı intihap verilmeğe târafdardır. 34 10 tane karakol iyi imiş — Polis müdüriyeti son günler zar- fında şehrimizdeki bilümum Polis karakollarını teftiş etmiştir. Bu teftişat neticesinde bu kara- kullardan ancak 10 tanesinin mat- İşba muvafık olduğugörülmştür. * 70 bin lira ceza — Kendros namında bir senesinde Belgrat armanlarında fuzuli katiyat yaptığından hükü- metce aleyhinde ikamci dava edilerek 70,000 lira zarar ve ziyan istenmişti. Mahkemei temyiz mah-, kemei asliyece verilen karan tasdik etmiştir. * Vilâyet umumi meclisi — Vilâyet umumi meclisi — şubatın Rumun mütareke cektir. * Tatavla harikzedelerine eş- ya — Tatavla harikzedelerine ba- z eşya tevzüne karar verildi. * Mübadele komisyonu — M. Mübadele komisyonu dünkü içt mamda, komisyonun Gümülcineye nakli için lâzım gelen tahsisatı Türk ve Yunan hükümetlerinden telgrafla talebe karar vermiştir. * Edirne kapı hattı niçin bi miyor? — Fatih -Edirne kapı hattı inşaatının gecikmesi üzerine Ema- met kumpanyadan keyfiyeti sor- muştur. Kumpanya havaların fena gitmesinden dolayı inç: açılınca bütün inşaat 15 gün zar- fında ikmâl edilecektir. »4 Cerrahpaşa — hastahanesinin tevsii — Hastahanenin tevs Hobyar camii ve muvakkithanesiyle) osıradaki evlerin İstimlâki karar- laşmıştır. Fakat ev sahipleri fazla para istedikleri için yalnız cami istimlâki ile hastahanenin diğer cihetten tevsii takarrür etmiştir. * Otomatik çöp kamyunları — Şehremaneti çöplerin nakli için otomatik çöp kamyonları alacaktır. Hey'ti Femniye gösterilen nümune nmiştir. >* Zabitai Belediye vazifesini yapmıyor mu? — Zabıtai Beledi- yenin vazifesini hakkiyle ifa etme- /den şikâyet edilmiştir. Bunun tetkikata başlanmıştır. Za- bitai Belediy kiyle yapması için yeni bir talimat- name yapılacaktır. Memurlar bil hassa Pis, çürük ve mağguş me- yvaların — satılmasına — kat'iyyen müsaade etmiyeceklerdir. yirmisinde içtimaa davet edile - | Lüi, nin metresleri, MELEK sinemasında irae edilecek olan Droti Giş ile Antonio Morenonun temsili muazzamı “MADAM POMPADUR,,un filiminin mevzuu .. SEVDA PAZARI OPERA SiNEMASI Bıı'grm KARMEN BONİ - JAK TREVOR - BERNAR GÖÇKE taraflarından LiNG ÇANGIN ESİRESİ Tenor ROBER MARİNO nun nümeroları. RUS balalayka orkestra ve heyeti muganniyesi Fransa sarayının ihtişamı... sefahetleri, işte yakında: Billi Dov Bu gün matine- MELEK el irae edilmekte aluk her gün büyük bir halk küllesini. celbetmekte olan ŞARL MERENİN meşhur piyesinden mktebes JAK KATELEN ve EMNİ LİNin temsiti bi nazii. KABUS (L5 vmın harikulâde filminden daha güzel daha mühleşem bir eser tasavvur edilemez. MELEK “siğDA İsrayi Töbiyat etmektedir | Madam HÜGET DÜFLO - ve Jak Katelen en son temsili bedü muuzzamları ” olan VEFASIZ ŞÖVALYE filminde garlak — müvaffakiyetler kazanınakla - berdevamdırlar. FRAHSIZ TIYATRO ve SİNEMASI heyecanlı filiminin iraesi mü- nasebetiyle saat 18,30 matime- sinde Rus Heyeti muganniyesi ve BALALAYKA iştirak edetektir. * Beyazıtteki dükkünlar — Beyazıtta Fen Fakültesinin yanın- daki dükkânların istimlakâti bit- miştir. Bunların yerlerinin bir kıs- mı sokağa kalbedilecek bir kısmı da bahçe halinde kullamlacaktır. * Vahram Sebuhyan Efendi hapsa mahküm edildi — Mani- fatora taciri Vahram Sübuhyanın Hlm taksirli görülmüş ve kendi üncü cezaya uerilmişti. Mah- k=m= Vahram Sübuhyan efendiye bir ay hapse mahküm ve cezasını da tecil eylemiştir. / & Tarife komisyonu — Di lüriyetinde - toplanan etmiştir. Limanımızda çük merakip ile kayık ve sandal tarifeleri aynen ipka edilmiştir. Türk ocağı takvimi Türk ocağından: Türk ocağının 1929 senesine ait takvimlerinin bedeli bir liradır, Takvimleri satan bazı eşhasın bedelinden fazla ve iane olarak para istedikleri istih- bar edilmiş olduğundan katiyen fazla para verilmemesinin ve bu suretle para talep edenlerin lutfen ocağa bildirilmesinin ilânına mec- buriyet hasıl olmuştur.