1 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 : 1 Nisan 1929 Rusyaya kur İngilizler tekrar münasebatı iade etmek istiyorlar Moskova, 30 (A.A.) — Matbuat İngiliz sanayi heyeti murahhassıs reisi M.Remnani etmektedir. Remnant bu mülüka- tında demiştir ki: —İngilir sanayicileri bilhassa ya-| | pilacak büyük siparişlerle alâka- dardır. Sovyet harici ticaret inhi- sarı siparişi kabul etmeğe ama- dedir. M. Remmant. reisi bulun- duğu heyetin 500 milyon İngiliz lira sermayeli 500 firmayı temsil ettiğini söyledikten sonra heyelin başlıca - vazifesinden bahsederek demiştir Bu vazife mütekabil esası dahilinde muamelâtı ticari- yenin me şerait altında yapılabi- İeceği hakkında anlaşmaktır. Bu meselenin hallini mümkün kılacak amiler mevcuttur. bu bapta icap 'eden müzakerat başlamıştır. Hey- etimizin mesaisi bir kaç gün zar fında inkişaf edebilir. murahhasaya dabil bi menlaat #irmasına temas ederek demiştir ki: Bu firmalar zaten sovyet Rusya ile kâfi derecede genis muame- Mâtı ticariyede bulunmamaktadırlar ve sovyetlerin iktisadi teşkilâtlarının Sovyet - makamatı sanayicileri arasında kanaat İngiliz- Sovyet münascba- tının müstakbel inkişafında müsait bir amil olacaktır. Troçki hasta Tokatlıyanda ikamet etmekte elan M. Troçkinin Almanyaya kabulü hakkında henüz bir iş'ar yoktur. M. Troçki, rahatsızlanmış- tır. Dün kendisini Fransız Has- tanesi etibbasından bazısı ziyaret ve muayene etmişlerdir. İş bankası İz bazkası müdürü Celil Beyin verdiği izahata göre İş bankası muamelâtını tevsi edecektir. Banka, sermayesi mıktarını bir milyon lira tezyit edecektir. Bankaya mevduat gittikçe artıyor. Elyevm mevduat mıktarı 34,452,237 liradır. Bankanın 1 senelik kârı 1,362,481 | liradır. Bu gün yağmur yağması muhtemel Yeşilköy 'rasat — merkezinden verilen malümata göre bu gün hava bulutlu olacak rüzgâr kııv':;li olarak şimalden esecektir. Hava kısmen de yıgın irlü ııç:czk[ır t;ıeunıııııı ınıııııını Şehremininde — oturan - Cemil efendinin zevcesi Seher hanım geçen gün Ahmet isminde bir adamla — kavgaya — tutuşmuştur. Neticede Ahmet Seher hanım fena halde döğmüştür. Seher hanım dayağın tesiri ile çocuğunu düşürmüştür. iki beyğir içiğnendi 2-323 nümerolu otomobil dün Eminönünden geçerken Mahmu- dun arabasına çarpmıştır. Neticede arabanın iki beygiri fena halde yaralanmıştır. şir mülâaktını neşr Tevfik Rüştü B. Hariciye Vekilimiz Roma ve Berlini | ziyaret edecekmiş Berlin 30 (Hususi ) — Tevfik Rüştü Beyin | Avrupaya yapacağı se- yahatte iptida Roma- |da M. Müsolini ile gö rüşeceği, sonra Berline geçerek Alman harici- | | ye naziri M Ştrezema- | ni ziyaret edeceği bil- iliyor. Afganistan vekayii Berlin 30 ( Hususi ) — Allah abattan bildirildiğine göre Herat valisi Mahmut İbrahim han ve yeğeni Abdürrahman — katledil- mişlerdir. Hindistan yolu Atina 30 (Fos) — İngiliz hava nazırı M. Samuel Hor - bu gün buraya gelmiştir. Bu seyaRat ya- kında açılacak olan Londra-Hin- distan hava seferleriyle alâkadar- dir. Besarahyada karışıklık Bukreş 30 (Eos) — Besarabya da ve yaş şehrind9 takim mesele- sinden dolayı karğaşalıklar olmuş | Paskalyanın tesidi. tarihi mesele- | sinde ikiye ayrımış olan halk müsademede bulunmuştar. Bir çok | mecruh vardır. Feci ır kaza On beş yaşında bir kız » pencereden düşerek öldü Kurüçeşmede Mezarlık cadde- sinde oturan kömür ameleşinden Süleyman çavuşun kızı 15 yaşın- daki Nimet dün evin üst katın- daki camları silerken muvazene- sini kaybederek aşağı düşmüştür. Biçare kız biraz sonra aldığı ya - raların tesiri ile vefat etmişti Saime hanım — intihar etmiş Göztepede bulunan ceset hak- kında zabıtaca tahkikata devam edilmektedir. Yapılan taharriyat neticesinde Saime hanımın oğlu Şadan Bey bulunmuştur. Bu genç asabi bir hastalıktar hatsız olduğu için valdesinin lümünden haberdar değildir. Şadan Bey on günden beri | Cerrahpaşa hastahanesinde yat- | maktaydı.Saime Hanımın intihar | ettiği tahmin olunuyor. Tarabya yolunda buluan ceset Bundan 25 gün evel Tarabya yolunda öldürülen büvviyeti mec- hul şahsın Rizeli Hızir. çavuş d olduğu anlaşılmıştır. Hızır çavuşu gene Rizeli Mehmet isminde bir adam öldürmüştür. Yapılan tahki- kata göre vaktile Hızır, Mehmetin kardeşini “öldürmüştür. Mehmet de güttügü kan davası netice- sinde Hızırı katletmiştir. Darülbedayiin 15 inci senesi Darülbedayüin on beşinci — yıl dönümü dün gece tesit edilmiştir. Müsamereye müessesenin eski ar- | tistlerinden Raşiit Riza ve Şadi beyler de davet edilmişlerdi. Bu zevat müsamereye iştirak etmişlerdir Fuat Bey Mübadele sabık müşaviri 13 aya mahküm oldu Muhtelit Mübadele komisyonu Türk heyeti murahhasasi/ reisi Cemal Hüsnü Bey ile Hariciye müşaviri Fuat Bey arasında çıkan hadise hakkındaki mühakeme dün mahkemesinde - neticelen- miştir. Bundan evelki celseden birin- de Fuad Bey, Hariciye Vekâle- tinden başka hiç bir mekamın ken- di: iddia etmiş ve bu iddiası üzerine mahkeme keyfiyeti Hariciye vekâ> letinden sormağa karar vermişti. Dünkâ Hariciye Vekâletinin - cevabı. okunmuştur. Cevapta —mübadele - kamisyonu Türk — beyeti — murahhasasına mensup bütün memurların tebdili hakkının heyeti murahhasa - riya- setine ait “olduğu - bildiriliyordu. Bunun / üzerine müddei umumi iddianamesini serdetmiş ve Fuat Bey de müdafaada - bulmmuştur. İddia ve müdafaalardan sonra mahkeme heyeti bir müddet mü- zakerede bulunmuş. bildirmiştir. Bu kararda Fuat bey, ami makamında tahkir ettiği sabit olduğundan 13 buçuk ay Hapse ve 100 lira ağır cezayi naktiye celsede sonra kara- kabili tecil olmamak üzere mahküm edilmiştir. 1 eski ort: Beş lira ödünç istemiş, ver- miyince kulağını kesmiş Süreyya —isminde — bir adam dün Üsküdarda Ahmedin kahve- sine gitmiş ve orada eski ti ret ortağı Nezmiye rast gelmiş- tir. Süreyya — Nazmiden - beş lira Gdünç istemiş ve ret cevabı alınca belindeki - kamasını çıka- rarak eski — ortağının üzerine atılmıştır. Neticede Süreyya kaması ile Nazminin sol kulağını kesmiştir . Zabıta carihi yakalamıştır. Nazmi hastahaneye kaldırılmıştır. Mehmet Ali Nısfet Bey Liman şirketi idare meclisi azasından Mehmet Ali Nısfet B. deniz işleri hakkında İktisat veki leti tarafından davet edilmiştir. Mefsuh kibrit şirketi Mefsuh kibrit şirketi senelik içtimamı aktetmişti İçtimada Ticaret müdürü Muh- sin B. bulunmuştur. Şirket hisse- darları fesk kararma itiraz etmiş- lerdir. Esasen mesele mahkemeye ettiği ararına inlizar edilecektir. iki fen kurbanı için ihtifel yapılacak Ruam hastalığma tutularak şe- hit olan baytar binbaşı Ahmet ve yüzbaşı Hücayi Beylerin vefatla- rınn senei devriyesi münasebe- tiyle 2 Nisan 929 sahı günü Seli- miyede Şehitikte ihtifal yapılı mukarrerdir. Askeri Baj Tat- bikat mektebi müdürlüğünden al- dığimiz. bir mektupta arzu eden zatların o gür Haydarpaşada kâin Askeri Bayter Tatbikat mektebi- ne teşrifleri tica edilmektedir. fün Ankaraya gitmiştir. Mumaileyh azletmeye hakkı olmadığını | İzmirde tevkif edilenler (Baş tarafı birinci sahifede ) lürlüğü dairesinde gine bu mes'- iştığal etmiştir. Haber aldır | ğımıza göre maznunlar bu günlerde | beyamname yapıştırmak ve atmak | üzre tertibat almışlar, fakat emel- | |lerine müvaffak — olmamışlardır. | Beyannamelerin muhteviyatı, köylü | ve amelemize komünizmi aşılamak Üiçim bir takım muhayyel - şeylerle | doludur. Şebeke tamamen tespit olunmuştur. Tahkihat bir kaç ikmal olunacak gün - içinde haklarında takibatı kanuniyeye tevessül edi- lecektir. Bunların gerek Kenan, makinist Tevfikle alâkadar olma- dıkları anlaşılmıştır. Kenan, bur lar hakkında hiç malümat verme- miştir. Mevkuf bulunan diğer ko- | münistlere ait tahkikata dün üçün-| cü mütantiklikçe devam olunmuş ve bazı şahitler dinlenmiştir. Diğer bir habere göre komü- nistlerin yakalanmasında bir keçi hırsızlığının da yardımı olmuştur. 1 Bu habere nazaren maznunlardan Enver, çalmış olduğu bir keçiyi yangın mahallerinden götürürken bir Lise talebesiyle karşılaşmış ve talebe tesadüf ettiği şahıstan | şüphelenerek polise haber vermiştir. Bir Polis memuru lakibata başlamış ve bu sirada Enver cebinde bulunan bazı evrakı çı karıp atmıştır. Polis efendi. bun- ları yerden alıp — müteviyatını anlayınca — takibi — fazlalaştırmış, mihayet kendisini yakalamıştır. Müskirat inhisar müdürluğü Aldığımız malümata göre Dü- | yunu umumiye komiseri olan mi kirat inhisar müdürü Zekâi Bey | yerine İskân umumi müdürü Haci Meh- | met Bey tayin edilecektir. İskân | müdürlüğüne de Mülkiye müfettiş- lerinden bir zatın tayin edileceği söyleniyor. Dün geceki yangın Tahtakalede — kâğıtcılık Niko ve İsrail efendilerin mağa- zasından dün gece yangın çıkmış ve biraz sonra yetişen — itfaiye tarafından bastırılmıştı £ 200 seyyah geliyor — İtal yan bandıralı Asya - vapuru ile $ nisanda şehrimize 200 seyyah gelecektir. * Şirketi Hayriyenin yeni v: puru mayısta gelecek — Şirketi Hayriyenin inşa ettirmekte olduğu ikâ vapurdan 74 numaralı Altın- kum vapuru denize indirilmiştir. 9 nisanda istim tecrübesi yapıla- cak ve mayısta limanımıza gele- cektir. Bu vapuru 280 bin Türk lirasına inşa edilmiştir. Altınkum geldikten sonra şirket — idaresi matbuat şerefine bir deniz tenez- zühü tertip edecektir. * Cemil bey — Firkanın birinci Reis Vekili Cemil B. ge- miştir. * Romanya seyahati — mayei Etfal Cemiyeti“ kurban bayramında — Romanyaya — bir seyahat tertip edecektir. * Komisyoncular mahkemeye | eden müracaat edecekler — İmtihana girmedikleri için kendilerine güm- rüklerde iş verilmiyen komisyon- | cular mahkemeye müracaat e; ceklerdir. * Darülfünunluların metingi — Darülfünunlular — yerli mamulâtı hakkında perşenbe günü darülfü- 'nun meydanında bir meting yapa- caklardır. E GÜNÜN HABERLER ğ Paris ve Londra sefirli geliyorlar Parisz selirimi Fethi Bey kupon: lar itilâfnamesinin sureti tatbiki hakkında kendisinden izahat ahü: mak ve dainler meclisi idaresinin teşkili hususunda talimat verilmek üzere Ankaraya davet edilmiştir. Fethi Beyin bir iki güne kadât şehrimize muvasalatı beklenilmek- tedir. Pariste toplanacak olan Dainler Meclisine hükümetimiz tarafından Maliye müsteşarı Ali Rıza Beyin tayin edilmesi muhtemeldir. Londra Sefirimiz Ferit Beyin hükümeti merkeziye ile temasta bulunmak üzere Haziran bidaye- tinde şehrimize gelerek Ankaraya gideceği haber alınmıştır. * Tahdidi teslihat — Hari- | ciye Vekilimiz Cenevrede topla- nacak olan tahdidi teslihat kon- feransında hazır bulunmak üzere nisanin sekizinde Ankaradan has reket — edecektir. — Refakatinde Şifre, kalemi mahsus müdürleri bulunacaktır. konferans 15 nisan- da toplanacaktır. * Sandalla denize açılan3 genç kayboldu — Evelki gün iki genç yanlarında genç bir kız bulunduğu halda Üsküdar iskelesinden bir sandal kiralamışlar ve sandalcıyı iskelede bırakarak denize açıl « anışlardır. Kendileri kürek çekerek denize açılan gençler poyraz rüzgârmin akıntısına kapılarak Adalar açığınâ doğru açılmışlardır. Sandaldaki gençler etraftan is- | timdada başlamışlar ve bunları, | sahilden görenler de Üsküdar Poe | lis merkeyine malümat vermişler. dir. Oradan beşinci şubeye tele« fon edilmiş veliman dairesine | haber verilmişt dl.ııman şırk;:ııın hmmöıköıkn' Adalar açıı la taharriyat ni £ dekmekle mamışlardır. * Üsküdar tramvayları — Kısıklı Yamvayı umumi müdürlüğü byv edilmiş, şirkette - senede 25 liralık tesarruf yapılmıştır. *& Kadriye H. — Mustantik Hikmet bey Kadriye hanım v& rüfekası hakkındaki tahkikata dev vam etmektedir. Dün avukat Aziz bey isminde bir şabit dinlenmiştir. Gaziayıntap tabibi Saip Hakk sıfatıyla =aı.=f Keı:lîı'mum olarak dükmereklir. Bayta Grel bazı — şahitlerin de — dir muhtemeldir. Tahkikatın —nisan — ortalarına doğru bitmesi muhtemeldir. Davet C. H. F. — Müfettişliğinde: Yeni intihap —olnan İstanbul belediye âzayı — muhteremesinin görüşülmek — üzre 1/Nisan/1929 Pazartesi günü saat on beşte fırka merkezinde hazır bulunma larını rica ederim. Yevmi, Siyasi gazete İDAREHANE, Telgraf adeesi acımuzlak sokağı Akşam, istanbuk, kahibise isde elüme ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için: Seneliği 1700, altı aylığı 900, Gç aylığı 500 kuruş, Eçnebi memleketler için : Seneliği 30097 albı aylğı 2600; Üç aylığı 900 kuruştr. Gözetem Hünlardar mes'üliyer kabal ea