1 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1Nisan 1929 Akşam Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA — —— —— Amatör sanatı Bilmem — hangi — mütefekkir : / Hayatında bir an olsun şai glmamış kimse yoktur !, demi; Eyer faramye doğru ise bu bir an, biç şüphe yok ki, ömrün * ilk gençlik,, denilen devresine müsa- diftir... Fühakika, çocukların çok eczalı taze — fotograf camlarına benzeyen — bafızalarına — yapışıp kalan intibalar, nemalanan dimağ- Tarda — istifaya tutulduktan sonra — mutli basılmak il Yirmi yi yaklaşan genç insan, ille söylenmek- ille saçılıp dökülmek - hisleriyle, fikirleriy - de fikar fakır, — kaivir — kivirdir. Ve, bunları, şu ve ya bu süretle, le eder. Lâkin, - hayretl - Şür, üç mensure, bir hikâye ilk yazan genç, namer'i, muzip - bir el tarafından delinen balon * sanatkârlığının , sönüp boş: dığım düyüverir ve kendinin adi fanilerden olduğuna şaşar. hat! 20 senede toplanılan lar, sarfedilmiştir... Bir sanatkârın, başka bir san- atkârı taklit etmemesi, kabil değil- lir. Fakat, işin feci tarafı, insan, başkasından mada kendi, ken- dini de kopyaya kalkışıyor. Evel- ce muvaffak olduğu — eserlerin Tuhunu tekrar tekrar geveleyen niceleri vardır . Müptedi ve basit heveskârlar için ise, hiç olmazsa bu ikinci tehlike yok! - Çünkü, san- atlarını bir defa gösterirler. Mamafih, onlara bayılıyorum : Cırcır böceği gibi her gün cırla- maktansa, kuğu kuşu gibi bir kere ötüp ebediyen susmak daha iyi değil mi? — Mezarda telsiz Bir amerikalı kadının garip vasiyeti tiba- Amerikada Şikagoda ölen iht- yar bir kadın servetinden on bin dolar ayırarak bu para ile kendisine mükemmel bir kabir. yaptırılmasını ve en son sistem bir telsiz telefon makinesi alınmasını vasiyet etmiştir. Bu telsiz telefon makinesi ka- dının mezarı içine konulacak ve mühendisler tarafından ayar edi- lerek gün, gece edilecektir. işlemesi temin Amerikada ) yüksek binalar Amerikada yüksek bina inşası çereyanı gittikçe kuvet buluyor. Bilbassa Nevyork ve Şil #razı kıymeti son dereceyi buldu- ından her gün bir çok müazzam talar yıkılarak yerlerine daha Hüksekleri bina ediliyor. Geçen' hafta - Nevyorkun ne Meşhur atellerinden — biri - olan Eğor,ı otelinin hedmedilmesine lamıştır. Yeni ötel tam 50 itli ve çifte kuleli olacaktır. bi, | Hey- Leş fabrikası 15 seneden beri açılamayan fabrika ne olacak Ölen hayvanların feni surette istifade Şehremaneti, Kara ağaç mezba- hast yanında biri bir leş fabrika sı açacaktı. Bu fabrikaya ait tah- sısat $ seneden beri mevkuf ol | duğu ve makineler de 15 sene evel ısmarlanarak fabrikada bu- landuğu halde elân fabrika tesis edilememiştir. Halbuki şehirde ölen, bilhassa enam. hastalığından telef. olan | hayvanlar bir çukura defnediliyor- Jar, fakat bu çukurlar zaman ge- çince açılarak, hayvan laşeleri etrafa mikrop saçıyorlar. Teştithanenin bu noktai mazar- dan Jüzumu bir kat daha hissediliyor.Haber aldığımıza göre emanet yakında bu mesele ile ciddi sürette meşgül - olacaktır. Diger taraftan Fatihte açılan hay- 'van hastahaesinde ancak 4 yatak vardır. İhtiyaca göre yatak mik- tarı çok azdır. Emanet yatak mikdannı 12 ye iblag elmeyi üyor. Millet mektepleri : Temmuzda yaz tatili yapılacak kadar devam edecektir. u müddetin nihayetine kadar dershanelere devam mecburij linde bulunanlar imtihan edilmiş olacaklar ve Temmuz ağustos ay- darında yaz. tatili yapılacaktır. Eylül bidayetinde yeniden dersha- neler açılacaktır. İki aydanberi, şehrimizde do- güm vukuatı memnuniyeti celb- edecek derecede - çoğaldığından bir çok kadımlar, dershanelere lerini bildirmişlerdir. Lohusa olan müdavim hanımlar, sıhhi mazeret- leri mündefi olduktan sonra ders- | hanelere devam edeceklerdir. Gümrükleri teftiş Umum gümrükler müdürlüğü Rüsumat — idarelerinin umumi bir teftişe tabi tutulmasına karar ver- miştir Bu karar üzerine başta İstanbul olmak üzere bütün sahil gümrükleri teftişe tabi tutulacak- tır. Çanakkaleden itibaren Ra Beyin- riyasetindeki —bir heyet Akdeniz sahilndeki gümrük idare- lerini teftiş edecel Heyet bir kaç güne kadar şeh- rimizden hareket edecektir. Sinema filmi (;kmek için bir müracaat Hans İnvajis isminde bir Ma- car, hariciye Vekâleti vasıtasile dahiliye - Vekâletine — müracaat de edebi, fenni yapacağından etmiş ve Türl bahsetmi; Bu zat bir de uzun bir teklif- name İeffetmiştir. Vekâlet, bu bildirmiştir. W hususta Emanet ile temas etmesini Emanet, bu talebi muvafık | bulduğu takdirde bu zat memle- | ketimize gelecekti Bt fiatleri bir türlü düşmiyor Son günler zarfında şehrimize çok mıktarda kuzu ve sığır gel- miştir. Buna ragmen fiatlerde küçük bir tenezzül bile yoktur. Kuzu eti hâlâ 130-140 kuruş, sığır 90 dır. Emanet başlayacağı bildirilen mücadeleye henüz baş- lamamıştır. 'Teke caddesi P:rıpılıım arasından — Şişhar Karakoluna giden Teke caddesi otobüsler de caddeyi takip et- tiklerinden burada seyrü sefer fazlalaşmıştır. Hindistan cevizi rapor göndererek vaz'ıhaml ettik- | (4 Son zamanlarda şehrimize ki liyetli miktarda Hi gelmiştir. Bu mallar İskenderiye- den gelmektedir. Parçası 5 tanesi 30 -40 kuruşa/ satılıyor. İzmirde bir muhakeme İzmir gazetelerinde okunduğuna göre ricalimiz aleyhine dedi kodu yaptıkları iddiasiyle Asliye ceza mahkemesine verilmiş olan mual- lim Recep ve (Kenan beylerin evelki gün icra kılıman muhake- melerinde müddei fından mumaileybi istenmiş Maznunlar vekili killerinin seciyeleri hakkında hadette bulunabileck 4 şahit Mühakeme, — bunların talik olunmuştur. termiştir. istimar kongrası Darülfünun — talebe — birliğinin kongrası yakında aktedilecektir. Birlik balkan talebe songrasının da şehrimizde — yapılması — için teşebbüste bulunmuştur. <- Mület me /son günlerde tamir edilmiştir. İ — Sou günler zarfında İstanbul 4 aylık devresi haziran nLIııyelııı Kalkan balığı 150 balıkcı kayığı karadenize gitti Dün 150 balıkçı kayığı Kara- deniz boğazindan dışarı çıkmıştır. Balıkçılar sahilden 18 mil açı; kar gidecekler, orada kalkan balığı avlıyacaklardı Bir iki gün sonra piyasaya bol mıktarda kalkan gelceği ümit ediliyor. Şimdi piyasada - satılan kalkan balıkları Samsondan geti- rilmektedir. Bu. balıklar buzlu - sandıklar içinde gelmesine rağmen tazeliğini) kaybediyorlar. Dün Çanakkaleden de barbunya gelmiştir. — Gelen barbunyanın mıktarı az olduğu için okkası dört liraya satılmaktadır. Çaresi bulunacak Şehrimizde satılan bozuk ve sulu| sütler hakkında takibatta buluna- cağını vadeden Şehremaneti mu- avinlerinden Hamit Bey, bu hususta| faaliyete başladığını bir. muhar« ririmize söylemiştir. Muharririmiz hileli t salışına ve Hamit Bey “çaresi bulunacak- Sokak köpekleri Emanet köpekleri itlâf ettirecek sokaklarında yeniden — köpekler çoğalmıştır. Kışın şiddetinden do- layı köylerde ve kırda yiyecek bulamayan köpekler şehre inmiş- lerdir. Bu yüzden şehrin hemen her semtinde bir çok köpek göze çarpıyor. Şehremaneti | — köpekleri — itlâf etmeye karar vermiş ve bunun için alâkadarlara tebligatta bulun- | muştur. — Sokak — köpeklerinin | 'en kısa bir zaman zarfında itlâf edileceklerdir. Diğer taraftan Himayei hayva- nat Cemiyeti Şehremanetine mi racaat etmiş ve köpeklerin eziyet çekmiyecek surette öldürülmeleri için bazı tavsiyelerde bulunmuştur. Rüsumatta tasfiye memurin Rüsumat idaresinde arasında tasfiye yapılacaktır. tas- fiye in Baş müdür İsmail Hakkı Beyin riyasetinde bir komisyon teşkil edilmiştir. Yeni bir sinema ası yapılacak Yerli bir grup tarafından Tak- simde büyük bir sinema binası yapılacaktır. Bu sinema binası 300 bin İiraya inşa edilecek ve diğer sinema binalarından büyük olacaktır. Bu civarda konservatuar binası da yapılacağına göre bir iki sene sonra Taksim meydanı şehrimizin €en güzel bir yeri olacaktır yayi ve Maadin bankası yerli mallarının rağbeti karşısında muh- telif yerlerde satış mağazaları açmağa karar vermiştir . Bu ma- ğazalarda Hereke fabrikasının imal ettiği elbiselik kumaşlar Dondurma merakı Bir italyanın vasiyet- namesindeki garip bir madde.. İtalyda Verone şehrinde M Belmonte isminde biri dondurmay pek çak . severmiş. — Öldüktem sonra kendisinin — yiyemeyeceği dondurmaları başkalarına yedirerel kendisine rahmet — okutturmayı düşünmüş, ve vasiyetnamesini ona göre yazmıştır. Bir hafta evel ölen M. Belmon- tenin vasiyetnamesinde bu garip arzuya dair bir madde bulunmuş- tur: Her sene ağustos ayının on beşinci günü şehrin bütün mek- teplerinin talebesine dondurma tevzi edilecektir... Bankaya yatır- dığı bir mıktar paranın iradı, bu. arzusunu yerine getirmeğe tahsis edilmiştir. Adanada eski bir cina: yetin faili yakalandı Adanada Kadiriler köyünde iki sene evel yapılan tüyler ürper- tici bir cinayet adliye basireti sayesinde tenevvür etmiştir. Yapılan — tahkıkata — nazaran Remzi efendi Zehra isminde genç çifliğinde bulundurmakta ve çok kıskanç bir hisle ” sevmektedir. Fakat Zehra, Remzinin çifçi başısı ve pek yakışıklı bir genç olam Darendeli Hacı ile anlaşır ve sevişmeğe başlar. Remzi efendi. işi anlamakta gecikmezse de Hacının zimme- tinde mühimce bir alacağı olduğu için bu adamı çıflikten koğamaz ve mümkün — metebe Zehrayı Hacıdan muhafaza etmeğe çalışır, fakat bir tesadüif acemi sevdalıları cürmü meşhut halinde Remziye gösterir. —Artık bu — kadarına tahammül edemiyen Remzi efendi. kıskançlığın verdiği hırsla elindeki bastonu rakibinin kafasına indirir. Remzi ölüyü metrük bir kuyu- ya atar ve meseleye- vakıf olan Zehrayı da memleketine gönde- rir. Aradan iki sene geçtikten sonra cinayet meydana çıkarak Remzi tevkif olunmuştur. İncir ve halı Amerikaya giren incirlerimize ağır bir gümrük resminin konması tasavurlarından — bahs - etmiştik. İktisat vekâleti meseleyi ehem- miyetle takip eylemiş ve Amerikas daki — mümessillerimiz — Amerika hükümetiyle temasa geçmişlerdir. Bununla beraber - Amerikada mühim - bir meselesini gümrük tarifesi teşkil eylemektedir. Zam işi yanlız incire munhası alelamum ithalât eşyası zaubahsolmaktadır. Httâ Ameri- kada halı âmilleri hariçten gelen halılardan alınan fiat üzerinden üzde altmıştan mada birde yüzde yirmi beş ve bir ayak murabbar halıdan yine ayrıca 25 sent alın- masını istiyorlar. Bu takdirde halılarımız da müt hiş bir suretle darbelenecektir. Anlaşılıyor ki Amerikada son intihabatla beraber başlıyan ikti- sadi mücadelede bizim için haya- olmayıp | ti bir şekil almaktadır. Eskişehirde şeker fabrikası Eskişehirde şeker fabrikası te- sisi için bir tasavvur mevcuttur. skişehir ticaret ve sanayi oda- ve ipekli mamulât satılacaktı sı bu hususta tetkikat yapıyor.