23 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

—3 23 Nisan 1929 — Ceneral Bodyeni Rus kumandanı memuriyetinden azledildi Berlin 21 (Husust ) — Rusya dahili muharebelerinde ceneral Denikin ve Vrangele karşı Sovyet orduları tarafından icra olunan harekâtta şoviyet - Lehistan harbinde büyük bir şöhret kaza- 'nan bolşeviklerin süvari kuvvet- leri baş kumandanı ceneral Bodyeni son memuüriyeti - bulunan - süvari müfettişi -umumiliğinde —azlolun- muştur. Bödyeni ile - Stalin — arasında zuhur eden fikir ihtilâfı süvari baş kumandanın askerlik silkinden | infikâk eylemesini icap ettirmiştir. | Ceneral Bodyeni Ziraat halk | komiserliği meclisine azâ tayir olunmuştur. Manisa hali Manisa 21 (Hususi — Mebus Bahri beyin belediyye - riyaseti zemanında yapılmış olan ve senevi mühimce bir varidat “gelirmekte bulanan hal işi şirket ile şimdiki belediyye arasında bazı mesailden dolayı mahkemeye düşmüştür. Tamirat meselesi Berlin 21 (A.A) — Salâhiyet- dar mahafil gerginliğin bugün hissolunur derecede azalmış oldu- gu kanaatındadır. Ve mütehas- sıslar konferansının akim kalma- sından tevellüt edebilecek neti- celere — mahal — birakmıyacak muvakkat bir sureti tesviye der- piş etmektedir. Paris, 21 (AA) — “Temps., gazetesi yazıyor: — Müttefiklerin muhik taleplerine karşı Berlinde he derece mukavemet arzu ve azmı da ve olursa olsun gerek. Ame gerek Avrupada sulh meselesinin halline mani olacak her türlü siyaset aleyhindeki efkârı umumiyenin bu hareketine karşı lâkayt kalınmıya- caktır. Altm » A0 Tünel Oja $ Tramvay Elektrik Çek Fiatları yakanılar muamele görmeyen eski fiyetleri gösterir. LKL bankası tarafından verieniştir. Bün geceki yangın Beyazıtta sakin Raşit ” Beyin İen dün gece yangın çıkmış- İktisat meclisi ihracat meselesi konuşulacak " Ankara 21 (Hususi) - Âli iktisat meclisi ha- ziranın birinde topla- nacaktır. Ruznamede | Türkiyenin tediye mu- vazenesi meselesi var- dır. Meclis kâtibi umu- | misi Nurullah B. hazır- ladığı raporlarında ha- İ rice tediye ettiğimiz para ile memlekete gi- | ren parayı mukayese, ve aleyhimize olan nı | ticenin telâfisi için bir çok tedbirler teklif et- mektedir. Nurullah B. | raporunda bir çok kıy- metli ve mühim istatis- tikler toplamıştır. ve Yunanistanda Ayan intihabatı yapıldı, hükümet kazanıyor Atina 21 (fos) — Bütün mem- lekette âyan intihabatı büyük bir sükün içinde icra edilmiştir. İlk neticeler hükümete müsaittir . Bütün — vilâyetlerde — İiberaller kazanıyorlar. Venizelos halkın mek habatında olduğu gibi âyan inti- habatında da menfaatının nerede olduğunu takdir etmiş olmasından dolayı fevkalâde memnun bulun- duğunu gazetecilere söylemiş ve ilâveten demiş “Bu yeni beyanı itimat verdi- ğim vaatları tahakkuk ettirmek için takip ettiğim yolda daha metin bir surette yürümek - için bana kuvvet verecektir. , Manisada ağaç hastalıkları le mücadele Manisa, 21 (Hususi) — Manisa- mıza süs ve zinet veren yeşil çamları — tırtıllardan — kurturmak için belediye bir — mücadele açmıştır. — Tütünlere —arız olan akdamar — hastalığına Ffenni tedbirlerle şiddetli başladı. Geçen sene Alaşehir bağlarında gürülen ( kuşlis ) hastalıgının bu sene baş güstermemesi i tedbirler alınmıştır. için fenni Bu günkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bu gün hava kismen açık, ksmen bulutlu olacaktır. Rüzğâr mutehavvil ola- rak esecektir. Gece hararet zait iki idi. sabahleyin zait onbir ol - muştur. Muallim mekteplerinde kanferans: Vedat Nedim B. dün akşam Muallim mektebinde kooperatifler hakkında bir konferans vermiştir Bir ingiliz âlimi Pek yakında şehrimize M. Do- bir ingiliz “âlimi gelecektir. İngiliz âlimi Londradan M. Kip Şarkıyat müessesesi erki nındandır. Burada şarkıyat üzeri asada hemen söndürülmüştür. y he tetkikat yapacaktır. / g Peşhut halinde yakalamışlardır İspanyada | Haziran içtimamda ithalât | Talebe “ yaşasın cumhuriyet,, diye bağırıyor Paris 21 (A.A) — Jurnal ga- zetesinin Madritten aldığı bir ha- bere nazaran darülfünun hadise- leri vahamet kesbetmiştir. Barse- londa talebe Cumarlesi günü bir nümayiş yapmış, — yirmi — ingiliz seyyahından mürekkep bir grubun etrafını alarak - ihlilâfin menşei hakkında bunlara izahat vermiştir. Valansta âli mektepler talebesi Primo de Riveraya - taraftar bir muallimi tahkir etmiş , terakkiperverane fikirleriyle maruf diğer bir muallimi alkışlamıştır. Darü'finun emini dershaneleri boşalttırmıştır. — Bunun — üzerine talebe — “ Yaşasın ” Cumhuriyet , kahrolsun hükümet,, — nidalariyle sokaklara dağılmışitır. Valan fakültesi reisi darülfünu- nun yakında kapatılacağı hakkı da neşrolunan son tebliğ üzerine M. dö Riveraya bir çok muallim- bir protes- limlerin imzasımı ha to mektubu gönderr Zonguldakta büyük bir| mektep yapılıyor Zonguldak 21 (Hususi) — Gazi | Mustafa Kemal mektebinin temel 'atma merasimi bugün icra edildi. Merasimde Vali Akif ve Maarif Müdiri, ,Zeki, Beyler öz türkçe nutuklar söylediler. Mektebin 100,000 — liraya inşa olunacağı tahmin edilmektedir. Trabzonda karlar eridi, yollar açıldı Trabzon 51 (Hususi) — Evelki gün yağan kar eridi, hava iyileşti. Bu karın mahsulât için faydalı olacağı ümit ediliyor. Erzurum - Trabzon yolu da açıldı; Erzurum maarif emini hareket etti. 2-tramvay kazası 1 — Galatada oturan Muhsin isminde bir adama dün Beşiktaşta tramvay çarpmış, Muhsin vücudu- 'nun bir kaç yerinden ağır surette yaralanmıştır. 2 — Vatman Hakkının idare- sindeki tramvay arabası, dün Eminönünde Eyip isminde üç ya- şında bir çocuğa çarpmıştır. 8 tencere, 14 sahan 2 de liyen Samatyada sakin İffet Hanımın evine dün gece Arap Mehmet isminde bir sabıkalı girmiş eline geçirdiği 8 tencere 14 sahan, 2 liyeni alıp kaçarken yakalanmıştır. Ateş küregi ne işe yarar Kızıl toprakta ahçılık eden: Ali Ağa dün Mehmet isminde bir çocuğu Aateş küregile bir kaç yerinden — yaralamıştır. — Mecruh hastahaneye kaldırılmıştır. Kurşun çalarken yakalandılar Ayasofyada oturan meşhur sa- bıkallardan Yırtık Cafer de bir adam dün gece metri leliha ile Sultan Ahmet medresesinin kubbesine çıkmışlar ve kurşunları sökmeğe başlamımılardır. Lâkin biraz sonra bekçi kurşun hısızlarını görmüş ve zabıta me- murları Cafer ile metresini cürmü | Kemali de beğenir.. Ne fena ki az ) 'E(İieBiry'a&ızr ne halde | (Baş tarafı birinci zahifede) — Muharrirlerden begendiğiniz Hanım Efendi? — Muharrirlerden mı dediniz? | Kim var muharrir?. Diyorum ya | bu. yakında hiç okumuyorum.. | Yazan kim çizen kim farkında deği — Şairlerden kimi beğenirsi — Bakın bu vadide istedi; kadar - söyliyebilirim.. Bence en küvvelli şair- Faruk — Nafizdir.. Hattâ diyebilirim ki mazide nasıl bir Fuzuli, Nedim de varsa bu devir de Faruk devridir. Faruk Nafiz hislerin daha keşfedilmemiş köşelerindeki telleri bulup ihtizaza getiren bir sanatkârdır. Nazım Hikmetle Necip Fazılı da beğeni rim. İçtimai ve beşeri şiirleri hoşuma gider. Nazım insanı gök gürültüsü gibi sarsar.. Bilhassa kendi okuduğu zaman.. Halide Nüsret Hanım çok ince çok derin şiirleri ile temayüz etmiştir. —- Ya et Haşim?. — Haşiilim?.. Çok beğenirim, bütün vezin ve kafiye kusurlarına rağmen... Ahmet Haşim bu mem- lekette anlaşılmamış bir şairdir.. “Göllerde bu 'dem bir kamış olsam,, münakaşası vardır.. Bilir- | O güzel misra - bile | Ne nefistir ol.. Ha--| ve bir çol kızgınlığı | nasıl bulursunuz? daha ziyade sevi- ben şiri daha çok sev- diğim için... — Yahya Kemal nasıldır? — Faruğu beğenen — Yahya yazıyor.. Size yine Faruktan bahs- edeceğim.. Mühim bir sirkat Maçkadad bir evden 1000 liralık eşya çalındı Maçkada Muradiye mahallesinde Birinci sokakta oturan Harbiye mektebi muallimlerinden kaymakam Rasim Beyin evinde evelki gün saat 12 raddelerinde hırsız girmiş ve hane halkının bulunmamasından bilistifade 7 tane beşibirlik altın, bir elmas küpe, bir elmas dal iğne, bir yüzük, bir saat, bir t: banca, bir kadın çantası ve 70 lira evrakı nakdiye çalarak kaçmıştır. Çalınan eşya 1000 lira kıymetin- dedir. Hırsız yakalanmamıştır. Hususi hnıçıl&îilırı edilen dairelerdeki memurlar Umumi muvazeneye dahil olma-) yan ve hususi bütçelerle idare edilen resmi daireler de kendi memurlarıni — derecelere - taksim etmek mecbriyetindedirler. Kanun katiyet kesbettikten son- ra husüsi bütçe ile idare edilen dairelerde birer komisyon topla- 'nacak ve bunlar kendi memurlarını derecelere taksim ederek merci- lerine bildirecek! Komünistler hakkında tevkif müzekkeresi kesildi Tevkif edilen 16 kpmünist düm adliyeye — verildi . — İsticvaptan Sonra haklarında gayrı muvakkat tevkif müzekkeresi kesildi. Tev- | kifhaneye gönderildiler. iatiçvap devam edecektir. Bun- lar beyanname yapıştırmak, ame- leyi tahrik etmekle maznundurlar. 12 Yaşında bir yankesici 12 yaşında Şevki isminde bir çocuk dün Beşiktaşta ” otomobil Mehmet efendinin altın - sa: aşırırken cürmü meşhut halinde akalanmıştı Faruk — Fuzuli kadar — derin Nedim dar şuh bir şairdir. Lâkin daha ziyade onda Nedimlik var- dır.. Hattâ Fuzuli olduğu zaman bile Nedimdir ... Şunu da söyliye- yim ki Abdülhak Hâmidi ayırmak lâzımdır. Bütün azameti ile o bir şahikadır. — Halit Fahriyi nasıl bulursu- D mz? — Baykuşta çok güzel.. Nedim- de daha iyi olacak zannettim., Fakat olmadı.. Orban Seyfinin Fırtına ve kar ismindeki eserini pek severim” İçinde derin, lirik parçalar var.. Yusuf Ziya fazla fantezi.. “Yanar dağ!,, şüri yeni bir mevzudur. — Biraz da romancılardan hi- kâyecilerden bahsedelim efendim. Reşat Nuriden, ( Vâ - Nü ) den başka beğendiğiniz hikâyeci, ro- mancı yok mu? — Selâmi İzzeti çok beğenirim, Lâkin mevzuları kendisinin olduğu. zaman... — Burhan Cahit Beyi? — Muntazaman okuyamadım.. Ayten güzel.. Lâkin bu romanda bazı fazlahklar salr'e doldurmak için yazılmış var.. —Peyami Safa: eserleri okur Hanıma daha bir çok isimler sordum işte aldığım cevaplar: — Okuyamadım efendim.. — Tanımıyorum.. — Edebi olmyan eserleri oku- mam, — Okumadım.. — Okumadım.. Hikmet Feridue Irak - İran , Münasebatı iyileşti Tehrana heyet gidiyor “ Taymis , in Bagdat muhabiri bildiriyor: İran ile Irak arasındaki müna- sebatın — iyileşmekte — olduğuna delâlet eden yeni bir misal İrak hükümetinin Tehrana bir hey'eti mahsusa —göndermesine — karar | vermiş olmasıdır. Bu hey'et Kral Faysalın hususi kâtibi Rüstem Haydar beyin riyaseti altında bujunacaktır. heyeti İran şahmın tetev« ün genci devriyesini tefrik edecektir. fraklı — heyetin azaları şahin misafiri hassı olacak ve tayyare ile dönecektir. Bu münasebetle İran hükümetinin Irak hükümetini tasdik edeceği ümit olunuyor. Bu takdirde iki hükümet ara- sında diplomasi münasebet tesis edilecek ve Irak hükümeti ilk sefir olarak Rüstem beyi Tehra- göndercektir. AKŞAM Yevmi, Siye İDARENANE — acımüslük sokağı Telgent adresiz “Akşam, istanbul, Telefon 1 yazı işleri İçin ist: 1686 Telefen 1 dare işleri İçini çi aS Gönderiler yazlar, sahibine inde edilmez ABONE ÜCRETLERI Türkiye için: Ser aylığı 900, Üç aylığı 500 kuruş. Eenebi memleketler için : Seneliği 3000; alk aylığı 1600; ç aylığı 900 karuşturı