23 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

- _ Ka Hasivde ei ( Hikmet Feridunun edebi anketleri — münasebetile ) * Meşahiri meçhule ,, fasilesin- aeıı bir edip, bana.bir gün demiş- ki Mon şeri Ben, hikâyelerimi biç adapte etmem.. Sözünü kestim: — Pardon! Hangi ecnebi ede- biyatını ve lisanını bilirsiniz? Muhatabım kekeledi — Hiç... — Öyleyse mesele yok ! Adaptasyona pek hor bakıyor- lar amma, bana kalırsa bu janrın pek büyük bir kıymeti vardır : Piyes, hikâye, roman yazmasını öğrenmek — ve bunları okutma gevkini halka vermek için «naklbin dabl ü tesiri çoktur. . “Hani, hüsnü hat defterlerinin baş tarafında, talebenin, kalemi nasıl oynatması lâzim geldiğini österen ince noktalardan mürek- e a Bt — işte. adaptasyon da, onun gibidi | Bu satırlar üzerinde meşketmi- 'yen ekser muharrirlerimizin “tek- hik,, tarafları aksaktır. Bilhassa, tiyatro vadisinde. Misal / olarak, Kör piyesini , piyesinin miş olduğunu isbat için, faraza, eserinin “teknik ,siz olduğunu; baş tarafta açılan vaka anasırının gon tarafta bir türlü bağlanama- dığını ileri sürerek davayı kaza- hur; orijinal eser yazdığına her kesi ikna ederdi. Hasılı, ecnebi üstatların eser Jeri üzerinde meşk geçmeyince, İnsanın, avruai mantıkla — vakaları İankup citirebilmesi için, pek hu- susi bir istidadı olması, pek çok çalışması lâzımdır kanaatindeyim. Okutucu *Vakıt in “Topluiğne,si mubarrir ge muallim olduğundan — kinaye, yeni Türkçe Mehmet Nurettin Yancı & okutucu Diye bir kart bastırmış... Muh- ferem arkadaşımızın, her gün Gelişi güzel , yadığını bilirdik. Fakat, iyoktu. Nedim Vedat ü sıfatından baberi: (Vâ.Nü) Üsküdar tramvay şirketi gaze- tecileri meccanen nakledecek Gazetecilerin vesaiti nakliyeden üsait şartlarle - istifadesi İçin İatbuat umumi — mudüriyetinin teşehbüsile Emanet şirketlere pöuracaat etmişti. Dün kendisile işen bir muharririmize Üsküdar çamvay şirketi müessislerinden fe — idare azasından vni bey: — Sirketin teşkili mesaisinde azetecilerin vatanperverane hiz- ileri — olmuştur. — kendilerini #otessislerden addederiz. Ticaret kanununun müessisler “hakkındaki ahkâmı ise malümdur. Hüviyetini ispat eden her gaze- teciyi mecanen — nakledeceği; gemiştir. Üsküdar tramvay şir- kelinin bu iyi hareketini diğer makliyat şirketlerinin ve İstanbul framv y şirketinin misal ittihaz etme! rini temenni ederiz. Esasen dö yının her tarafında matbuat w e azami teshilât gös- ter işaret kulesi —| Bu günkü şekilde bir işe yaramıyor Şehremini muavini Hamit bey, refakatında Emanet mühendisleri olduğu halde Galtada dört yol ağzında yapılan işaret kulesinin tecrübelerini yaptırmışlar. Tecrübe —müspet bir netice vermemiştir. Kulenin bu halde bir işe yaramadığı ve tadilât yapılmaksızın kulenin istimâl edi- lemeyeceği — anlaşılmıştır. - İşaret kulesine konan ve nakil vasıtala- rının hareketlerini tanzim edecek olan elektrik tertibati, ancak geniş ve muntazam, olan cadde- lere göre imal edilmiştir. | Halbuki Karaköye, işaret kule- sinin konduğu mahal, bu şaraiti haiz değildir. Bu itibarla kulede bazı tadilât icrası takarrür etmiştir. Bu tadilât da muvaffakiyet elde edilirse işaret kulösinden istifade edilecek, aksi takdirde bu işten vaz gecilecektir. İşte düşünülme- den yapılan ” sakat / işlerden bir nümüne dahal Ankaraya heyet iktisat mektebi mezunları cemiyetinden bir heyet Ankaraya hareket etmiştir. Gene tezvir niçin yemek yememişler ? | Geçenlerde şehrimize gelen 400 İsveçli seyyah, vapurlarından çıka- rak şehri dolaşmışlar, fakat-öğle yemeği için bir lokantaya girme- mişler, bazı seyyahların da yap- tıkları gibi vapurlarıa da dönerek yemeklerini - yememişler, — yalnız ifesinden tedarik ettikleri urta, sandüviç — gibi şeyleri şehri dolaşırken yemişler- dir. Bu hal, Şehremini Hamit beyin nazarı dikkatini cel- betmiş ve tahkikat yaptırmağa başlamıştır. Şehremaneti, son günlerde şeh- rimize seyyah gelmemesi için hariçte| kuvvetli propagandalar yapıldığını | haber almıştır. İsveçli seyyahların sandüviç yemekle iktifa etmeleri yemeklerimiz ve yağlarımız hak- kında da yapılan propagandaya atfediliyor. Yapılacak tahkikat neticesinde hariçte yapılan bu propagandanın Seyyahlar şehirde| şehir dahilinde de elleri olduğu anlaşılırsa bu adamların isimleri Polise ve Adliyeye verilecektir. Bir d;ğirmen şirke- tinin senelik kârı Şark değirmenleri şirketi | senelik içtimamı aktetmiştir. bu | içtimada şirketin bir senelik faa- | liyeti mevzubahıs olmuştur. Şirke- | tin bilânçosuna göre bir sene zarfındaki kârı 231 bin küsur liradır. Şirketin sermayesi 600 bin liradır. Sermayeye nisbetle kârın bu kadar yüksek olmasından de; sanayünin inkişaf ettiği anlaşılıyor. Geçen sene bu şirket 190 bin lira kazanmıştı. Emanet taksi ücretlerini haddi makule indirmek için bir komis- yon teşkil etti. Bu komisyon ay- larca süren müzakereden sonra taksi — ücretlerinin indirilmesine karar verdi. Fakat bu rapor bir türlü Encümeni Emanette tetkik edilipte bir karara raptedilemiyor. Limanda — seyrüsefer bir türlü zaptı rapt altına alınamıyor. Şirket vapurları “köprüye yanaş- | mak ve oradan hareket için bir çok müşkilâta uğrıyor. Klişemiz bahsettiğimiz limandeki bu karga- şalığı bariz bir surette gösteriyor. Yaz sebzeleri Mersinden geliyor busene marul yok Bu sene bavaların sından dolayı hâlâ bahar sebze- leri yetişmemiştir. İstanbulda sa- tılan sebzeler, Adana, Mersin ve havalisinden geliyor. Sebzeler ha> riçten gelmediği halde - fiatler hadden fazla aşırıdır. Meselâ başka seneler, şehrimiz bahçelerinde yetişerek, kolaylıkla piyasaya çıkarılan marul bu sene hemen hemen biç yuktur. Şiddetli kar ve kış yüzünden yedikulede 800 bin kök marul tamamile, mahvolmuştur. Bu iti- barle marul fiâti piyasada, şim- Rus kömürleri Bu kömüre olan rağbet azalmağa başladı Bir kaç haftadan beri piyasa- mizda rus kömürleri kömürleri mize rakabet etmektedir. Rus kömürlerini ucuz fiatle bazı mües- sisler — satın almaktadır. - Rus kömürleri ucuz olmakla beraber zonguldak kömürleri kadar kuv- vei haruriyesi yoktur. Yapılan tecrübeler neticesinde Rus kö - mürlerinin vapur kazanlarını tah- rip ettiği de anlaşılmıştır. Şimdiye kadar bu kömürleri kullanan müesseseler bu mahzuru görmüşlerdir. Bu vaziyet Rus kömürlerinin sürümüne nihayet verecektir. ERİ | Ada çamları Emanete devri mu- amelesi nihayet bitti Evkaf malı olan Ada çamları- “nın müayyen Bir icar bedeli ile efkaftan emanete devri hakkın- daki müamele - ikmal edilmiştir. | Emanet, “ Adaları güzelleştirme | cemiyeti , ile müştereken Ada çamlarının islahıma, hastalıklı çam- Tarın tedavisine çalışacaktır. Cemi- yeti belediye ada çamları için iki sene evel 10,000 geçen | senede 7,000 lira vermişti. Bundan başka, Adaların imarı ve güzelleştirilmesi için Adalar | halla, — 16500 lird - teberruatta | bulunmuştu. Bu para şimdiye kadar sarfe- dilmemiştir. Şehremaneti , güzeb- leştirme cemiyetile birlikte Ada çamlarının slahına başlanacaktır. İlk iş olmak üzere Adalarda Anadolu ve Avrupa çamlarından mürekkep bir fidanlık tesis ede- cektir. Diger - taraftan — güzelleştirme cemiyeti de yakında toplanarak Adaların güzelleştirilmesi etrafında yeni kararlar vereceklerdir. Ada- larda çam yeliştirmek için yıldız- daki fidanlıktan istifade edilecektir. Üsküdar tramvayı | Bir İtalyan grubu bütün şebekeyi yapmak istiyor Türkiyede iktisadi teşebbüslerde bulunmak üzere mümessillerini şehrimize gönderen bir - İtalyan şirketi, Üsküdardan başlayarak, | Haydarpaşa, Kızıltoprak ve Fener | iyolumn . İi — bülüriy Hgranl şebekesini defaten yapmak ve bedelini taksita rabtetmek - tekli- finde Bulunmuştur. Şirket idare meclisi bu teklifi müzakere edecektir. Şehremaneti, her sene şirkete 100 bi para veriyor. İtalyan Şşirkcetinin müra- caatı, kabul edilirse yeni şebeke daha müsait ve daha ucuz yapı- | lacaktır. Rokfeller müessesesi Hayır müessesesine yardım edecek Sıhhiye Vekili Rokfeller müessesesi icabet ederek Amı yazılmıştı. Aldığımız malümata göre Rok- | | feller müessesesi İstanbul Darül- âcezeye ve fakirlerin terfihlerile meşgul sair yetlerine yardım etmek arzusunda | bulunmaktadır. Refik bey, Ameri- kada müesseseyi ziyareti esnasında| bu muavenetin şeklini tesbit ede- cektir. Hayat ve nakliye sigorta tarifeleri Sigörlü tarife — komisyonunun | Ankaraya gittiği yazılmıştı. Ko- misyon yalnız harik tarifesini tan- zim etmiştir. Bu tarife üzerinde komisyon azaları İktisat Vekâle- tine izahat vereceklerdir. Komisyon Ankaradaki vazife- bitirdikten sonra buradaki içtimalarına — devam — edecektir. Komisyon bu seferki içtimalarda | hayat nakliye tarifelerini tanzim | edecektir. Ferdi Beyin garip bir merakı vardır: Fal bakmak!, Ferdi her önüne gelenin avu- cunu açar ve falına bakar.. Bu adamcağızın — en iddiası şudur: — Benim fallarım aynen çıkar. lediklerimde katiyen yanılmam, Zavallı Ferdi her gittiği yerde bunu söyler durur. Hatta - fallarının doğrü — olup olmadığına dair kaç kere bahıslara tutuşmuştlur. Evelki gün Ferdi İclâl Hanım- Tara güü Birei Doylieiten gü İclâl Hanım: — Ferdi Bey, dedi, sizin falla- rınızın ne kadar doğru olduğunu tekrara hacet yok.. İ bil- dirmek istemeyen bir Hanım size fal baktırmak istiyor. — Derdi ne ir — Kocasından şüpheleniyor. İlâl Hanım sözünü bitirdiği zaman — odanın kapısı açıkdı ve içeriye bir el uzandı... Ferdi Bey bu eli uzun uzun tetkik ettikten sonra başladı: — Hanım efendi sözlerimi aynı hakikat telakki edin ve tamamile inanın.. Sizin vefasız bir kocanız Bu çadam en adi kadınlara sizi aldatıyor... Hoş sizin de © men- debur adamı sevdiginiz yokya... Bu esnada kapı açıldı. içeriye Ferdi beyin karısı girdi.. Zavallı falcı şıraakadan düştü bayıldı. (Dedikaducu) Hint ne halde? Hint valisine yeni sui kast Delhi, I7 — Hindistan — valii umumisi Lord Arvin ile zevcesine karşı bir svi kast hazırlandığı keşfulunmuştur. Delhiden Dehra Dun mevküne trenle gitmekte olan vali umuminin treni Saha- ranpura geldiği vakitte ilerdeki köprü ile hattın traversleri yan makta olduğu haber alınmıştır. Vali umümi — trenden — inerek ot6mabil ile yoluna devam eyle- üyük Sö umuüminin — treni yoldan çıkarılınak için bu yangının çıka- rıldıği — anlaşılmıştır. — Tahkikat yapılıyor. h Hindistanda bomba fabrikası bulundu. Deyli Telgrafia Allahabat mu- habiri bildiriyor : Lâhorda keşmiri nargile maruf büyük bir binanın bir katında bir bomba fabrikası / keşfolunmuştur. Binanın asıl sahibi bir müslüman ise de müstecirleri. Hintli talebe- dir. Zabıta fabrikada bir yapılnış ve bir çok natamam bomba bul: | muştur. Taharriyat esnasında fab- rikada bulunan olunmuştur. Yıldız fidanlığı Şehremaneti, küçük bir sermaye ile yıldızda bir fidanlık tesis etmişti. bu fidanlık için müstah- demin ücretleri de dahil oduğu halde senede 15 bin lira veriyor. Üç seneden beri devam eden mütemadi bir çalışma neticesinde bütün bir şehire kifayet edecek fidanlar yetiştirilmiştir. Bu fidan- lar, maliyet fiatile halka satılıyor. ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, sı- cak suyu, kaloriferi vardır. Hususi banyolu apartımanlar. Odalrın fiatı: 6-8-10 ve 12 liradır. Amerikan barı, Örkes- tra, erkek ve kadınlara mah- | sus perukâr salonu, çamaşır- hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı acentalığı. vagonlar / şirketinin