29 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Antranik Bir erııı—enînooa— ganda filmi Hiç şüphesiz ki son asrın en kuvvetli propaganda - vasıtası si- nemadır.Bunun için bötün millet- ler sinemacılığa fevkâlâde ehem- miyet vermektedirler. Bugün Bal- kan hükümetleri bile mükemmel stüdyolara sahiptirler. Bilhassa bizim gibi - kendisini, inkilabını “medeniyet — dünyasına tanıtmak aiceburiyetinde olan bir millet için her halde bir stüdyoya ihtiyaç. vardır. Yunanlılar geçenlerde Palikarya, isminde bir (ilim vücuda gelirmiş- lerdir. “Palikarya, tamamile biz aleyhimizde bir propaganda dir. Şimdi de ermeniler buna benzer bir filim yapmışlardır. Harbi umumiden evel Antra- nik isminde meşhur bir ermeni çetesi vardı. Antranik ta küçük yaşından beri çeteciliğe haves etmiş ve büyüdüğü zaman başına bir kaç serseri toplayarak dağ- lara çıkmıştı. Azılı bir haydut olan Antranik yüzlerce türkün malına ve canıma tecavüz etmiş ve harbi umumi esnasında yapmadığı şerirlik kal- mamıştı Milli mücadele bizim muzaffe- riyetimiz üzerine Antranik Ame- rikaya kaçmış ve orada ölmüştü Şimdi. Avrupadaki — ermeniler “ Antranik , isminde bir filim çevirmişlerdir. Bu fiimdaki Ant- ranik hiç te münasebeti olmadığı balde Oâlicsaap .. bakgeremi. bir an gösleriliyor. SAA bi sölk arlistler çalışmıştır. Filimin senar- yosunu Şakatoni isminde bir er- meni hazırlamıştır. Antranik müte- jaddit memleketlerde gösterilmek- tedir. Yeni filimler Son zamanlarda Holivutta ik- mal edilen başlıca filimler şun- dardır : Lili Damitann Memnu aşk, Billi Dovun Perestiş, Ronald Kolmanın Kuratara. bi Ekser çok artistler sesli filim- lere heves etmişlerdi. Bunlardan çoğu bu hevesten vaz geçmiştir. Liya dö Püti Bir zamanlar büyük bir şöhret kazanmış, hattâ Emil Yanings ile bir birlikte Amı ıya giderel iki filim çevirmi arti: Liya dö zamanlarda unutulmuşlu. Liya dö Püti geçen hafta Londraya gide- C ârada bir fili çövirmeğe . glamıştır. Liya dö Püti şimdilik İngüterede çalışacaktır. Rus sinemacılığı Rus filim imalâthaneleri reisinin mühim beyanatı Meşhur Rus sahne vaziü Dovjenka Son zamanlarda Rusyada sine- | olacaktır. maya — büyük bir ehemmiyet | — Fikrimce sesli filimlerin büyük verildiğinden bahsetmiştik . Rus | istikbali vardır. Bu suretle sinema salonlarından muzika kalkacaktır. Fakat konuşan: filimler yapmak boş bir fikirdir, Amerikalılar da bunun manasızlığını anladılar ve filim — imalâthaneleri reisi M. Şvedçikof bir kaç günden beri Avrupanın başlıca fılim merkez- lerini ziyaret ederek sesli filimler hakkında tetkikatta bulunmaktadır. artistleri konaşturmaktan vaz M. Şedçikof Rus sinemacılığı ve — geçtiler. sesli" filimler hakkında bir gazete Rusyada gösterilen Hlimlerin yüzde 35 ini hariçten celbediyoruz. Tabit en çok Amerikadan filim geliyör. Rusyada senede 150 filim vücada getiriyoruz, yakında bunu üç yöze çıkarmak istiyoruz. muharririne şu beyanatta bulun- muşlur: — Rusyada — filim sanayyüne büyük bir. ehemmiyet- veriliyor ve bütün terakkiler adım adım takip ediliyor. Bu cümleden- ola- rak studyolarımızı sesli filim ha- zırlayacak hale çevirmeğe. baş- Yadık. Bu hususta amerikan ve alman mütehassıslarm muavene- Rusyada son zamanlarda bir çok ük Hilimler yapılmıştır. Bunlar arasında Umumi hat, Yeni Babil, Yaldızlı gaga, Onun yolu vardır. Bu son filim Rosyada bir avus- fturyalı harp eserinin sergüzeştini göstermiştir. Mektepliler için filimler Almanyada her mektepte haftada bir gün çocuklara filim gösteriyor tinden istifade ediyoruz. &-5 ay sonra — bütün — fifimlerimiz — sesli Çocuklar bir filimi merakla seyrediyorlar İstikbalini düşünen her millet | hazırlanan filimleri seyrederlerken çocuklarına — azar derecede | kâh heyecanlanırlar, kâh derin bir hemmiyet vermektedir. Bizde | meraka düşerler, bazen de sınıfta çocuk bayramı ” yapıldığı gibi | Okudukları dersleri perde üzerinde Almanyada —da haftada — bir | görürler. ğ -i Ho Haftanıtı allı gününü mütalaa gön. mekleplerde 'f““'k“: $0 | ile geçiren küçükler sinema gü- cak Filimleri, gösterilmektedir. —| yina inle çökmektedirler AL Bu filimler Çocukların haleti ruhiyeleri nazarı dikkate alınarak — mektepler günden güne çoğal- çekilmiştir . Çocuklar - kendileri | maktadır. ç Sinema dedikoduları Holivutun en şık adamı / olan W e Çrcm n söyleniyo: İ bir artist- Adolf Menju yeniden bir düzine | elbise ısmarlamıştır. Bu etbiseleri * Konstans Talmaç nisanda zengin bir. Şikâgolu ile evlene- ceğini ilân Bu. izdiraç işi techhür etmiştir. Konstans Şika- golu tüccar tüccar ile evlenmek- dir, şeytan 16 mcı Luinin berberi olacaktır. * Greta Garbonun yakmda | ten vaz geçtiği söyleniyor. manyada küçüklere filim gösteren | (br. Hat Otomobil bolluğu... Kırlara bırakılan eski otomobiller Amerika oto- mobil memleke- tidir... Dünyada mevcut — otomo- billerin — dörtte üçü Amerikada- dır. Yapılan ista- tistiklere göre orada S nüfusa bir otomobil düş” mektedir. Avru- pada — otomobil yalnız zenginlere mahsus bir nakil vasıtası olduğu balde Amerikada hemen her afle- nin bir otomobili vardır. Amerikada — otomobillerin kadar çoğalmasına sebep fiatleri- nit “Çok weüz olmasıdır. Orada bir kaç yüz İiraya bir Gtomobil almak kabildir. Kullamlınış oto- mobiller — içinde — işliyebilecek halde olan bir çokları 40 - 50 dolara satılmaktadır. Amele, işçi- ler bunlardan birer tane satın alarak işlerine bu otomobillerle gidip geliyorlar. Amerikada otomobil fabrikaları pek çoktur. Bunlar evelce muay- yen bir sistemde otomobil imal ederlerdi. Şimdi her fabrika muh- telif modeller çıkarmağa başlamış- bu da kâfi gelmemiş her biçim için her sene başka bir model imaline başlanmıştır . Bu suretle otombiller de moda olmuştur . Kibarlar, zenğinler modası geçen bu toplanıp yakılıyor “Yakilmak için yığlan otomobiller ötomobillerini — derhal — satılığa çıkarıyorlar . Bozülan otomobilleri tamir et- mek âdeti orladan kaybolmağa başlamıştır; bunlar derhal bir tara- fa atılıyor. Amerikada kırlar böyle bozuk ve eskimiş otombillerle dolmuştur. Son zamanlarda hükümet, eski bir ayak kabı, yahut şapka gibi sokağa atılam bu otomobilleri toplayıp yaktırmağa başlamıştır. Bunlar şehir civarındaki mey- danlarda toplanarak — üzerlerine petrol dökülüyor ve bir kibritle arabalara ateş veriliyor. Tahta kısımlar yandıktan sonra kalan madeni / parçalar bürde maden fiatine satılıyor. Bu satış hasılâtı ancak otomobilleri toplıyarak yak- mak masrafına tekabül edebi-- mektedir. Tokyo belediye intihabı Kadınlar rey veremedikleri halde Japonyanın pay- tahtı olan Tokyo şehri 1923 senesi eylülunda vuku bu- Tan bir. hareketi arz esnasında harap olmuş ve 2000000 nüfusa baliğ olan halkının yüzde alt- miş beşi — evsiz kalmıştır . Bu felâket kar- şısında şaşıran halk bir müddet çok müşkilât çekmiştir. Çönkü hükümet makinesi ağır işle- diğinden ve bele- diyeler gibi ile sıkı tamasta bulunarak şehir halkınm ihtiyacım bilmediğinden hi kümetin muavene- #i paytaht halkının derdine müessir çare olmamıştır. Tam bu sırada şehir eminliğine intihap olunan kont (Goto) namın- daki halkperver bir zat şehrin ihtiyacatını kavrıyarak bir kaç sene içinde Tokyoyu eski paytah- tan daha sihhi ve daha mamur bir hale getirmiştir. Bu zat mütcaddit park tesis ve şehri baştan başa yeni kana- asyon — ile techiz eylemiş Fakat son zamanlarda bazı tesir ve nüfuzların — neticesi — oloruk bu zat şehreminliğinden uzaklaş- tarılmıştır. Yeni şehi arı şehrin imar ve idaresinde riksizlik gösterdiklerinden ve bazı sui istimaller - vuku — buldur gundan şehremini istifaya merbur intihap mücadelesile meşgul olüyorlar olmus, şehremaneti meclisi azalı: rından bir çoğu tevkif edilmiş ve meslis feshedilmiştir. Halk şahreminliğine ve azalık- Kocası ile bi | propaganda mini ile şebremaneli | yeni intihabatta fevkalâde gayret göslermiştir. Halkın yüzde yetmişi intihabta iştirak eylemiştir. Kadınlar hakkı intihabı baiz olmadıkları hatde sokaklarda alaylar ile nümayiş yapmak ve rey sadıkları bayında bulunmak suretile erkelderi müi- hap vazifelerini yapmağa teşvik eylemişlerdir. Namzetlerin - propaganda ” için bir haddi muayyenden fazla para sarfetmeleri memnu - olduğundan yaltalarını — bizzat yazmışlardır. İntihabata 84 azalık için 240 namzet iştirak eylemiştir, Bunların arasında 22 amele fırkası namzedi | vardır Tokyo şehremanetindeki bece- riksizlik ve sui istimaller Japon- ların - belediyecilik can landırmıştır. Yebreri S - C e T T T AO — — GA L UA