16 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 May:s 1929 v - mahkemesinde: Bilmiyorum efendim. şey efendim.. gelmemiş efendimli.. Ağır ceza mahkemesinin kori- doru doktorlarla - dolu.. Sağda doktor, solda — doktor, — ortada doktor, bir küme doktor ve dok- torların arasında merhum Lâmi hanımın zevci Cemal bey... Y: larından geçen Madam . Berte- meye sesleniyor: Madam Neşi Madan Neşetl.. Pstl.. Pst !.. P: Madam Berteme — duymamaz- lıktan geliyor, salona giriyor... Cemal bey bunun üzerine ga- zeteci arkadaşlara kaba bir sesle çıkışmak istiyor : — Ama fotograf meraklısınız bel. Bari yorulmayın, şöle dura- yım da resmimi alın. Eller kalçada, şapka yanda, bacaklar ayrı duruyor.. Ağır cezada rüyet edilmekte olan forseps ve rontken faciaları- mın safahatı, her celsede - biraz daha inkişaf ediyor. Cehalete ve teseyyübe kurban gittiği anlaşılmağa başlayan biçare Lâmia hanımın — davasına / dün bakılmadı. Tıbbı adliden rapor gelmemişti. Neşet beyin istinabe- si de tetkik edilmek üzere müd- deiumumi verildi. Hasan Kenan beyin yaptığı diyatermi neticesi kolu sakat ka- lan Kadriye hanım efendinin da- yasına — devamla, şahit olarak İsmail Ziya bey dinlendi. Emrazı asabiye ve akliye has- tahanesinde mutahassıs olduğunu söyleyen İsmail Ziya bey, evvelâ, serbest ve cerbezeli bir ifade ile Kadriye hanımın elinin nasıl yan- dınığını, sanki diyatermi tatbi- kinde Kenan Hasan beyin yanın- da bulunmuş - gi teferruatile anlattı, meslekdaşını adeta mü- dafaa etti. Kadriye hanımın vekili: E? şahit midir, yoksa Kenan yin vekili müdafi midir? Sualini sordu. Bundan sonra, İsmail Ziya beyin nutku futuldu. İddia meka- mini işğal eden, kıymetli muavin- lerden Burhaneddin beyin bir iki Şöal karşısında kekelemeğe baş- ladı. Müddei umumi — Bürhaneddin bey sordu : — Diyatermide bir amperin İstanbul limanı Bodrum katında bulunan eski projeler Alakadar daire - şimdiye kadar İstanbul limanı hakkında yapılan projeleri tetkike başla- mıştır. Bu tetkikat uzun müddet | devam edecektir, çünkü bu hu- susta yapılmış projeler mahzenleri dolduracak kadar çoktur. Bu projeler ticaret mektebinin alt katındadır. Mektebin alt katı eski nezaret zamanında yazılmış raporlar projelerle doludur. Bu projelerin arasında en mü- himmi şudur : Vaktile bir grup Kâğıthane deresile İstinye deresini birleştir- mek> istemiştir. Bu grup her iki dereyi birleş- tirip bir kanal yapmağı teklif etmiş ve bu sahanın sanayi mın- takası olacağım bildirmiştir. | Bu kadar parayla 35 milyon liraya yapıla- bilirmiş, Proje 313 senesinden 322 senesine kadar tetkik edilmiş, | fakat bir karar verilmemişti Mabzende bunun gibi bininrce projeler / raporlar. vardır. Saray burnu ile Haydar Paşa arasında köprü kurmak, Fırat nehrile Ye- Şil armak- nehrini birleştirip sey- risefere salih bir hale getirmek için yazılmış raporlarda vardır. Üsküdar tramvayı Kış iptidasına kadar Haydarpaşaya gelecek Üsküdar - Kısıklı — tramvaylı mın Haydarpaşaya temdidi tramvay şirketi bir Alman grupu ile anlaşmış Emanet 16 bin liraya kefil- olmuştu. Yeni Malzeme ağüstosa kadar gelecek ve inşaata derhal — baş- Tanacaktır. — İnşaat kadar ikmâl edilecek, ve Teşrinievl bida- 'onda bir derecesi yakar mı? Ha- 'numın elini muayene ettiğimiz yaman çolak mıydı? Diyatermiden evel elde his olup olmadığını sormak icap eder mi? ya bey cevap verdi : Yakabilir?... Hanı- mın eli sakattı. Mazhar Osman bey altı çömeziyli - Doktorbey kendisiyle arkadaşla- yına şaşkınlıkla çömez - diyordu - Üçüncu — suale cevap — vermek istemedi. Doğruyu — söylemekle, arkadaş hatırı arasında kalmıştı. On dakkalık bir tereddüt ve mü- makaşadan sonra: Hanıma elinde his var mı ve ya yok mu diye sorsada — olurdu, sormasa da gevabını yeriverdi..Bir aralık Kenan beyin hatası! dedi .. — kendini çabuk topladı : Bu yanma keyfiyeti gayrikabili tevekki idi, dedi. Şayanı dikkat bir nokta: Bir sene evel kadriye hanımın elinin- nasıl yandığını, nasıl tedavi edil- diğini, Üç parmağının esasen muattal olduğunu pek iyi hatır- layan İsmail Ziya bey, bu hadi- genin dava ile yakından alâkadar bazı teferrüatını nasıl bildiğini hatırlamiyor: Reis Nusret beyfen- di soruyor. iz mi bunları Kenan beye gordunuz, Kenan bey mi size döyledi? — Geçmiş gün efendim; bu vaka üzerinde hiç durup düşün- medi Şahit doktor Avni bey de he- muayene etti | inde tp fakültesine - kadar yecektir. Diger taraftan bütün şebekenin *birden yapılması için bir İtalyan ve bir de Belçika gurübu. t olmuştur. Meçlisi idare bu tel leri tetkik edecekti Akalliyet mekteplerinde dua Bazı akalliyet mekteplerinde talebenin bir kaç defa dua etme- ğe mecbur tutulduğu haber alın mıştır. Hü etimiz lâyıklık esa- sını kabul ettiğinden bunun men'i tekarrür — etmişt Dua etmek istiyenler bunu mabetlerinde yapa- caklardı men hemen ayni suretle cevap verdi. Yalnız İsmail Ziya bey yaranın sathi / olduğunu / söyledi, Avni bey derin bir karha vardı İ dedi... Sonra nükül etti; sadece karha, karha efendim deye, sö- zünü kesti. M. Kemal bey gelmemişti. Kadriye hanım diyatermiden | evel elinde sakatlık olmadığını gelecek celse bir çok doktor | Şahitlerle ıspat edecek. | Rontken davasında doktorlar esaslı suallere : Şey efendim, bil- miyorum efendim, olabilir efendim || dediler. Eger doğum facıasının şahitleri olan doktorlar da böyle | şahadet edeceklerse, hakikatı meydana çıkması için, Avrupadan mutahassıs getirtmek lâzım gele- cek galiba. L Se. tesisat o zamanki | |B asşam Kurban bayramı dolayısı ile Mahmutpaşadaki seyyar esnaf iş yapmağa - başlamışlardır. Lâkin satılan şeylerin hepsi çocuk eş- yasıdır, çarşılarda eski bayram kalabalığı yoktur. Seyyar çaycılar Şehrimizde yeni bir — sanat başlamıştır: Seyyar çaycılık... Bu seyyar — çayhanelere — çarşılarda, pazarlarda — sık sık — tesadüf edilmektedir.Seyyar çayhanelerde bir bardak çay, bir fincan kahve 100 paradır. Çiroz bolluğu Bu sene çiroz pek mebzuldin Kurutulan çirozlar İstanbulun iht yacından fazla olduğu için bir kısmı — sandıklara — doldurularak iğer vilâyetlere sevkedilmekte- dir. Balıkhane ıslah edilecek Maliye vekâleti balıkhane ida- resinin vaziyetile alâkadar olmak- tadır. Verilen malümata göre ba- hıkhanede bazı ıslahat yapılacaktır. Hazirandan itibaren istatistik şubesi açılacaktır. Bundan başka balıkhanede soğuk hava mahzeni tesis edilecektir. Mavi vagonlar Yataklı vagonlar şirketi Ostand ile şehrimiz arasında mavi vagon- lar işletiyordu. Bu günden itibaren bu vagonlar Paris - İstanbul ara- sında da işlemeğe başlamıştır. Altın fiatı da yükseliyor Borsada İngiliz lirasının tereffüü karşısında altın fiatları da yük- selmiştir. Dün altın fiatı 866 ku- ruştu. - Halbuki bundan iki ay evel altın 830 kuruşa kadar düş- müştü. Otomobiller Taksimetrolar neden 20 kuruşa tahvil edilmiyor? Otomobil — ücretleri — indirildi, gece zammı kalktı. Buna rağmen eski tarife üzerinden ücret alan, gece zammı isteyen şoförler var. Bazı kimseler bunların numero: nu alarak müracaat ediyor ve fazla istirdat ediyor. Ancak bu meselede şoförlerin de haklı oldukları bir nokta vardır : Madem ki — otomobil- ücretleri 40 den 20 ye, 60 den 30 € inmiştir takseler de buna göre tadil edil- lir. Emanet bu işi yaparsa şoförlerle - müşteriler arasındaki anlaşamamazlığı halledilmiş olur. Garsanlar cemiyetinin bir talebi Garsonlar cemiyeti - bükümet nezdinde bir teşebbüste bulun- muştur. Cemiyet İstanbulun lo- kanta ve birahanelerinde ecnebi tabasından olan garsonların işten menedilmesini ileri sörüyor. Lozan muahedesi mucibince 914 senesinden sonra şehrimize gelen ecnebiler bu gibi hizmetlerde kullanılmayacaktır. Garsonlar cemiyeti bu kayda iştirak ederek alâkadar makamat nezdinde teşebbüsatta bulunmuş- Ecnebi seyyahlar Bu sene 48 bin seyyah geldi Bu söne şehrimize 48 bini mü- tecaviz seyyah gelmiştir. Gelen seyyahların — ekserisini Admerikalılar ve İngilizler - teşkil etmektedir. İkinci derecede Alman-| lar geliyor. Her sene şehrimize gelen Al- man seyyahlarının adedi artmak- tadır. Geçen seneye nazaran bu sene İsveçli seyyah daha fazla gelmiştir. Tercumanların anlattıklarına gö- re gelen seyyahların içinde en ziyade memleketi tetkike merak eden — Almanlardır. Amerikalılar tamamile aksinedir. Meselâ Çenber- litaş önünden geçen bir Amerikalı sadece başını bu tarihi taşa virmekte, merak edip otomol bir dakika bekletmemektedir. Halbuki bir Alman seyyahı mümkün olduğu kadar tarihi ma- a | dershaneli olarak y lümat almağa gayret ediyor ve not alıyor. Kaçak sıgara kâğitları Ti ir idaresi - kaçak takibatına dair bir istatistik neş- retmiştir. Bu istatistiklere göre inhisar idaresi muhafaza memurları tarafından bir senede 234,810 bin adet sığara kâğıdı yakalamışlardır. Kaçak — sığara — kâğıtlarının en ziyade tutulduğu yer İzmirdir. İzmirde 82,478 adet sığara kâğıdı yakalanmıştır. Hayat pahalılığına ameli çare: «Cumhuriyet» ve la «Republigue» Gazetelerinde okuyunuz. Sahife 3 Diyarıbekirde imar faaliyeti Diyarbeki yarıbekir elektrik tes güne kadar ikmal ediliyor. Azami 'on beş gün sonra Diyarıbekir elektriğe — kavuşuyor. — (Tesisatı Sanatlar mektebi yapıyor.) Diyarıbekirde yerlimallar ser- gisi — Diyarıbekir ticaret oda- sı, Türk ocağının iştirakiyle bir (MİLLİ MAHSULÂT VE MAS- NUAT SERGİSİ) açmağe karar vermiştir. Sergi 30 ağuştos 929 zafer bayramı gününde açılacak- Memleketimizde - yerli malı sanayi ve ticaretile meşgul bütün tüccarm bu sergiye iştirakleri temin edilecektir. Bunun için şime diden bütün ticaret odalarına ve tanınmış fabrika ve ticaretha- nelere mektuplar gönderilmek- tedir. SERGİ birinci umumi mü- fettiş İbrahim Tali bey efendinin fahri riyasetinde açılıyor. Diyarıbekirde yeni sene mah- sulü — Diyanbekirde bu sene ekin, yüzleri güldürmektdir. Bir hafta evvel dört gözle beklenen yağmur, üç gün muhtelif fasıla- larla devam etmiştir. Ekinler ga- yet iyidir. Yeni mahsul, 928 se- nesin kuraklığının neticesinde ha- sıl olan buhranı temamen unuttura- caktır. Diyarıbekirde — havalar : Diyaribekirde bu sene sıcaklar pek erken başlamıştır. Gölgede hararet mizanı şimdiden 27 yi gösteriyor. Sıcakların pek fazla olacağı tahmin edilmektedir. Be- lediye buz fabrikası tesis etmiş ve buz imaline başlamıştır. Manisa postanesi intizama giriyor Manisa, 12( Hususi )— Seneler- den beri Manisa postahanesinin betaat ve intizamsızlığı ile kimse alâkadar olmuyordu.*Saat beşten sonra mektup alacak bir memuru bulunmaması, akşamları ” gelen Ankara ve İstanbul postalarının açılıp tevzi edilmemesi, İzmire giden trenlerin istasyona muvasa- latından bir saat evel postanın istasyona götürülmesi gibi halat cidden göze çarpıyordu. Manisa posta müdüriyeti saat dörtte Ankara, beşte gele İstan- bul postalarını açıp mektup ve gezetelerini Manisalılara okuttur- mağa başladı. Bu husustaki neş- riyatımıza derhal alâka göstererek Manisa posta müdürini vazifeye davet eden ve muktazi tahkikata başlayan İzmir baş müdürü Enver beye okuyucularımız. namına te- şekkür ederiz. Manisada (Necati Bey) mek- tebinin küşat merasimi Manisa, 12 ( Hususi ) — Beş iden yapılan ve Necati Bey mektebi namı ye- rilen mektebin resmi küşadı mu- tantan bir şekilde yapıldı, Resmi küşadı valimiz Nusret Bey icra ederek kısa ve vi hitabe ile cümhuriyet hükümetinin maa- rife verdiği ehemmiyetin canli misali bu ve bunun gibi de yapılan ilim yuvaları olduğunu zikretti ve alkışlandı. mütcakiben Baytar Sıtkı bey dünki nesil ile bu günkü nesli mukayese ederek beliğ bir nutuk iradından sonra Manisada her halde mühteşem bir kütüphane lüzumundan bahsetti. Resmiküşatta fırka mutemadi Kâmil, belediye reisi Riza, defter- dar Rüştü beyler ile Banka müdi- ranı, halk mümessilleri muallimler bulundular. »— — ERMEEEE T S L