28 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Mali teftişler Maliye müfettişleri bu gü karadeniz sevahilinde teftişe gidiyorlar Maliye müfettişlerinden murekkep bir grupı
 Hükümet merkezimizin imarı Ankara kalesinin üstüne gayet büyük ir abide dikilmesi tasavvur olunuyor Ankara kalesinin yeni...
 Ankara müzakeratı Bitarafların teklifleri etrafında müzakereler Ankarada cereyan eden TürkYunan müzakeresi hakkında şehrimize
 Ankara -İstanbuİ Telefonu 15 Haziranda muhabereye başlanacak Ankara - İstanbul telefonu kara hattı dün gece tamamlanmıştır.
 Vapur rekabeti Navul ücreti gittikçe düşüyor Seyrisefain idaresile vapurcu lar arasında gene rekabet baş lamıştır. Bu yüzden
 Yeni kadrolar Yeni senei maliye münasebetiyle devair kadroları henüz gelmemiştir. Yeni kadrolarda ufak tefek *tadilât...
 Hâlâ ne arıyorlar! Bizi iyi gören, iyi seven fransız dostlarımızdan biri , “Grande Revue,, mecmuasında, Türkiye hakkında...

Günün Haberleri AKŞAM Her gün .8 sahife Sene 11 — No : 3814 SALI — 28 Mayıs 1929 H ŞA k Fiatı 5$ kuruş Hâlâ ne arıyorlar! Bizi iyi gören, iyi seven fransız dostlarımızdan — biri , — “Grande | Revue, mecmuasında, Türkiye hakkında yazdığı makaleye şöyle başlıyor : "Bu günkü türkler, Ca çekişen. Türkiye muharriri Piyerre Loti yi severler, Fakat Aziyade muhârriri Piyerre Lotiyi sevmezler. Harp içinde bile kendilerini, hiç yorul- madan müdafaa eden Lotiye karşı minnettardırlar. — Fakat, Türkiye ve türkler haklında yaptığı tas- virlerden dolayi belki ona karşı hiddetlidirler. Loti, şarkın maz ralarını ve kostümlerini temamile tersim etmiştir. Bütün elhanı ve | rayihaları - toplamıştır. Ekseriya, | rahların eşiğinde dürmuştür. Çi marların altına oturmuş, nargilı içen , “nihayetsiz bir deruni rüyaya dalmış, ber gün kaderin kismetini - tevekkül içinde kabul k fatihlerinin kudreti kay- bolmuş gibidir. Loti, Türk Tütlle- tinin yakın uyanmasını keşfede- | memiştir. Dört sene gibi az bir şamanda, istilâya uğramış vatan- larını kurtardılar, Sultanları kov- dular, Halifeyi attılar, Cumhuri- iyeti tesis ettiler, din ile Devlet | işlerini ayırdılar... Bu muazzam işler, selâmeti kaderin lâtfundan bekliyen insanların kârı değildir . Türkiyeyi, memleketimize gel- meden tamyanlar, bizi Loti'nin kitaplarındaki tasvirlerden öğren- mişlerdir. Buraya gelince, minare, İ mezar, servi, nargile, tesbih an- yorlar. Kafesli pencerelerin arka- sından, Aziyade'nin mahzun bakış- larını sezmek, “ nâhoşnudeler , in ( | muş insanlar arası iyeye (12 saat evel ve ilk defa gel- Mmiş bir ecnebi ile sofrada arkadaşlık ediyorduk. Veni harf- lerle yazılmış yemek - İistasını okumaya çalışırken: “Hani, dedi, İsizin soldan” yazılan, iğri büğrü İbir yazınız vardı. O ne iptidai, imemiş bir şeydi. Adetâ hiyeroglif gibi.. Yazık değil mi? Neden değiştirdiniz? Çok tuhaf İbir şeydi. Ecnebilerin çok hoşuna İgidiyordu... Değiştirmemeliydiniz.,, Muhatabımın yüzüne - hayretle baktım. Türk yazısını, sırf ecne- bilere mahsus bir. tuhaflık adde- diyordu... . | Yanımda - oturan ” bir Madam İsordu. O'da Türkiyeye İlk defa geliyormuş: - “ - Hani, dedi, Türk kadınlarının beyaz yaşmakları, İkarmızı papuçları, ipek şalvarları? Cami — avlularında, relerin gölgesinde hasırlar üzerine uzan- Mış, dalgın Türkler akşama ka - İdar nargile içip dua ederlermi Pözlata Köprüsünün üetü, karmızı Şeslerden bir gelincik tarlasına benzermiş... Hani bunlar? , | Kendisine, yeni Türkiye hak- kında muhtasar bir fikir vermeye ( Devamı sahife 2 sutun 4 de ) aö Hükümet merkezimizin imarı Ankara kalesinin stüne gayet büyük bir abide dikilmesi tasavvur olunuyor kalesinin yeni şehir civarından görünüşü 1 Sağdaki bina, Sıhhiye vekâteli, ortadaki abide Gazi hazretlerinin heykelidir | Ankara, 27 ( Hususi ) — Ankaranın imarı için yaptırılan üç plândan, Alman mütahassısı Yansenin hazırladığı proje, jüri heyeti tarafından kabul edilmiş gibidir. Bu plânda, Ankara kalesine büyük bir ehemmiyet veriliyor. Kalenin ctrafındaki eski, viran mahaller yıkılacak, ve kalenin üzerine, çok uzaklardan görülecek tarzda, gayet muazzam bir abide konacaktır. Alman mimarın * değildi En mukaddes abide , namını verdiği bu heykelin neyi temsil edeceği henüz belli Bazı mahafilde mevcut olan tasavvura Millet meclisi göre bu abide, Türkiyeyi temsil eden bir heykel olacak, ve bunun iştirak edeceklerdir . Dünyanın en meşbur yaptırılacak olan bu abidenin alt tarafı, il ki, büyük insanların, Türk meşahirinin Panteon tarzında mezarı olacaktır. Buraya, büyük - ölüler, şa masrafına bütün vilâyetlerimiz sanajkârlarından. birine al in kararile gömülecektir. Fakat bunlar, bazı zevatın şahsi tasavvurlarından ibarettir. Bunlara ancak plânm tatbikine başlan- dıktan sonra karar verilecektir. Vapur rekabeti Navul ücreti gittikçe düşüyor — 15 Haziranda muhabereye | Seyrisefain idaresile vapurcu- lar arasında gene rekabet baş- lamıştır. Bu yüzden İstanbul İzmir | arasında bir ton eşyanın navulu 2 liray kada “düşmüştür. İzmir navul ücretlerinin - düşmesine sebep İzmire hir kaç vapurun birden aynı zamanda işlemesidir. Bu rekabet Trabzon hattında çereyan - etmektedir - -Buradan Trabzona bir ton mal iki liraya nakledilmektedir. Diğer — tarftan — limanımızdan Sinoba bir ton eşya 5 liraya sevk edilmektedir. Bunun sebebi de Sinoba yalnız Seyrisefain vapurlarının uğramasıdır. vapur- cular arasında ki rekabet tcare- timizin zararını mucip - olmakta- dır. Amatörlerimiz bu zararlrdan bahsederek ticaret odasıı caata karar vermişlerdir. istanbul lisesi izcileri İstanbul lisesi izcileri dün ak- şam Ankaraya gitmişlerdir. İzciler vi olacak- | İstanbulda, |kattı dün gece Ankara -İstanbul Telefonu başlanacak Ankara - İstanbul telefonu kara tamamlanmıştır. Bu gün deniz kablosunun intacma çalışılıyor . — Bazi — tecrübelerden sonra telefon 15 haziranda halka açılacaktır. Ücret her üç dakikada 115 kuruştur. Daha kısa mükâleme- lerde de ayni ücret alınacaktır. Telefonla görüşmek - istiyenler, diğer şehirdeki adamın vaktinde telefon başına gelmesini temin için 1S kuruş ihbariye verecektir. Ankarada evlerinde telefonu olanlar müayyen zamanda bu telefonlarla görüşebileceklerdir. Bu günkü hava Yeşilköy rasat merzinden veri- len malümata göre bugün hava kismen bulutlü. ve kismen açık olacaktır. Rüzgâr şimal ve şark arasından esecektir. Hararet gece 12 idi sabahleyin 16 olmuştur. izmir halk fırkası müfettişi İzmir halk fırkası müfettişi ve Konya mebusu Zühtü B. dün şeh- Yeni kadrolar Yeni senci maliye münasebetiyle devair kadroları henüz gelmemiş- | fir. Yeni kadrolarda ufak tefek “tadilât yapıldığı söylenmektedir. Emlâki Milliye kadrosunda da tenkihat yapılmıştır. Maaş havaleleri henüz gelme- miştir: Bu münasebetle maaşlar ancak haziranın haftasına doğru verilebilecektir. /Ankara muzakerah Futbol maçlarında kadı: oynatılması düşünülüyor! Bitarafların teklifleri etrafında müzakereler Ankarada cereyan eden Türk- Yunan müzakeresi hakkında şeh- zakere mübadı'c komisyonundal bitaraf azanın serdettikleri yeni teklif etrafında cereyan ediyor. Atinadan şehrimize gelen bir telegraf haberine göre muallâk meselelerin halli yunanlılar, bitarafların teklifini kabul etmiş- lerdir. Bu haberi müeyyet resmi malümat gelmemiştir. Diger taraftan bitaraf azanın teklifleri hakkında sıkı bir ketu- miyet muhafaza ediliyor. Mamafi, müzakere bati olmakla beraber yi mecrasını — takip ediyor. - Diğer taraftan — aldığı- miz — mâlümata — göre —Ankara müzakeresi neticelendikten sonra adele komisyonunun vaziyeti kat'i bir neticeye rabtedilecektir. Bütün muallâk meseleler, bilhassa etabli, Garbitrakya ve sair müteferrik — meşeleler — toptan halledildikten sonra komisyonun hiç bir vazifesi kalmayacaktır. “Ancak, komisyon muamelâtının tasfiyesi ve yeniden gayrı müba- dilliğini ispat edecek olanların muamelelerini neticelendirmek Ü- zere küçük bir büro kalacak ve bu büro da az bir zaman zarlın- da işlerini ikmâl edecektir. Mali teftişler Maliye müfettişleri bu gün karadeniz sevahilinde teftişe gidiyorlar Maliye müfettişlerinden murek- kep bir grapı karadeniz havali- sinde teftişata çıkacaktir. Heyet bu gün — Cumuriyet — vapurile Samsuna gidecektir. Karadeniz türnasi bir kaç ay devam edecek, buralardakj rüsu- mat idareleri ve devair teftiş edilecektir. Bundan başka bir grupta deniz sahillerinde - teftişata Ak- baş- hyacaktır. Bu heyetir ne zaman hareket edeceği malum değildir da arın — Müsaade ederseniz küçük hanım, bir pas takdim edeyim ?.. — Bir dakika bekleyin !. Boyanayım da bir şüt atarım !