29 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Yeni kanunlar Meclisin Pazartesi yaz tatiline başlaması muhtemel Ankara 27 ( Hususi ) — Maadin nizamnamesinin bazı...
 Türk  Ankaradan - gelen Tâfnamenin — tanzimi iştigal edilmektedir. Yarına kadar bunun ikmali ve perşembe günü itilâfnameye
 Cumartesi günü, artık ne Devlet daireleri, ne postalar, ne de hususi yerler, eski harflerle yazılmış hiç bir şey kabul etmi
 Edebiyatımız ne halde? Edebiyatımızın zaif noktaları hangileridir? «Hisler ve Fikirler» muharriri Raif Necdet beyin...

Günün Haberleri Sene 11 — No : 3815 EAMORE LAi Şögea AKŞAM Her gün 8 sahife ÇARŞAMBA — 29 Mayıs 1929 Fiatı 5 kuruş buk Cumartesi günü, Devlet daireleri, ne postalar, ne de hususi yerler, eski harflerle yazılmış hiç bir şey kabul etmi- yecekler. öğrenmekte geri kalanlar!. Ça- olunuz, çok - okuyunuz, alışgınlığınızı | kimseye meram” anlatamazsınız hal.. Türk - Yunan münasebatı artık ne || Yeni yazıyı — iyice arttırınız. Yoksa Ankara mâzakeratı itilâfla neticelendi. Ankaradan — gelen baberlere göre uzun müddettenberi devam eden Türk - Yunan müzakeratı dün hitam bulmuş, iki taraf ara- sında bir itilâf husule lmiştir. Şimdi fnamenin — tanzimi ile iştigal edilmek- tedir. Yarına kadar buhun ikmali ve per- şembe günü itilâ meye sah çekilmesi muhtemeldir. İtilâfname ay ba- şında imza edilecek, *bundan sonra iki hü- kümet arasında bita- raflık misakının mü- zakeresine — başlana- caktır. Bu — müzakerenin süratle ilerilemesi ve ümit ediliyor. Bu tak- dirde imza muar sinde bulunmak ü M. Venizelosun Ankaraya gelmesi muhtemeldir. Yakında tastiye edilecek olan muhtelit mübadele komisyonunun Beyoğlundaki merkezi — 9 Ka gea Hat a ( Devamı ikinci sahifede ) Valantinonun matemi.. Holivutta/ sine- a sanatkârları ( arasında Mis Ed 'a Murfi ismindi genç bir kız vardır. Henüz 20 yaşında olan bu kız çok gü- zeldir ve çevir diği — filimlerde çok muvaffak olmaktadır. Bu güzel kıza liye kadar bir çok talipler çıkmıştır. İçlerin- de her vechile © mükemmel koca olacak bir çok gençler bulunan bu talipleri genç sanatkâr daima reddetmiştir. Mis Edna talip- lerin — arkasının kesilmemesi üze- | rine bir gazete muharririni - kabul ederek şu be- yanatta bulunmuştur : « Benimle Mis Edna Murfl evlenmek teşebbüsünde bulunan- lar boş yere yoruluyorlar. | harbi Yeni kanunlar Meclisin Pazartesi yaz | tatiline başlaması muhtemel ! Ankara 27 ( Hususi ) — Maadin nizamnamesinin bazı müaddeleririn tadili, ihtiyat || zabitleri kanununun üçün çü | maddesinin tefsiri; İstanbulda | harici ticaret bürosu teşkili | için hazırlanan lâyıhalar büt- | çe encümenince kabul olun- /muş ve meclise sevkedilmiştir. Meelisin gelecek pazartesi | yaz tatiline başlaması muh- temeldir. Yeni bütçelir Gazi Hez.lerinin tasdikine - iktiran | || etmiştir. Cerek bütçe ve gerek kadrolar Maliye Vekületi ta- rafından vilâgetlere gönderil- Meraş mebusu Nüreddin bey vefat etti Meraş me- busu — Nüred-i din beyin dün; gece saat 1,30 da kuledibin- | deki — İngiliz hastahanesin - de vefat etti- g ğini teessürle haber aldık. Nureddin B. Ankarada has- talanmış, teda- vi edilmek Nureddin Bey üzere İstanbula getirilmiş, dok- torlar safra kesesinde taş oldu- gunu teşhis etmişlerdi . 10 gün evel diğer hastahanelerde yer bulunmadığı için İngiliz hastaha- nesine yatırılmıştır. Nureddin beye dün sabah İn- giliz hastahanesi ” operatörü Dr. Zugürdeos - tarafından — ameliyat yapılmış ive ameliyat neticesinde safra kesesi çıkarılmıştır. Amcliyatı müteakip, Nureddin bey dün gece irtihal etmiştir. Merhum gözlerini kaparken tama- mile kendine malikti. Etrafında bulunan ailesi efradına: « Bir askere böyle bir ölüm yakışmaz! » demiştir Merhum — Sabancada — tevellüt etmiştir. Harbiyeden ve hukuk fakültesinden — çıktıktan sonra orduda senelerce hizmet etmiş, bi Öümumide şark ve gap cephelerinde çarpışmış, milli mü- Cadelede hürum tabur kumanda- mi olarak büyük yararlıkları gö- rülmütü, Nureddin B. geçen — intihapta Meraş meb'usluğuna intihap edil- İmiş, bu intihapta da meb'us olmuştur. Cenazesi “bugün —saat 15 te hastahaneden kaldırılarak Maçka kabristanına defnedilecektir. Cumhuriyet halk fırkası müfet- tişi ve İstanbul ı;:::&âısublîlıkh inası şa, İstanbulda bulunan S e €enaze merasiminde hazır bulun- malarını rica etmekted Bu kararıma sebep Valantinoya olan aşkımdır. Valantino öldükten sonra bütün erkekler nazarımda hiçtir. » Ne zaman bahsı açılsa muhak- kak bir iddia eden bulunur: —“Zavallı Necdet, Raif Nec- det beyindir... İsminden galat olacak, bir çokları Zavallı Necdet romanımın sahibi olarak Hisler ve fikirler Muharrini tanırlar. Eski Fecriâtici ile koytu bir Pastahanede — buluştuk... muntazam / cümlelerle - edebiyat hakkında ki fikirlerini anlattı: Size müşahedelerini, his- lerimi ve fikirlerimi olduğu gibi söylemeğe, söylerken samimi ve bitaraf olmağa — çalışacağım... Çalışacağım diyorum çünki bizim memlekette bu . vadide samimi | ve bitaraf. olmak © kadar güç- tür ki... İşte bu güçlükten, irfan ve samimeyet katlığından dolayı bizde hakikt tenkit yapılamiyor, hakiki — münekkit —yetişemiyor.. Habuki bir edebiyatın hudutları aşacak derecede yükselmesi için gözelliğin osrarına / vakıf . yüksek lmağlı, yüksek ruhlu münekkit- lerin yetişmesi lâzımdır. Halbuki biz her eseri hususi temayülleri- miz, insaf tanımaz ihtiraslarımızla ölçer, 4 ederiz.. Lütfen tenkidin önüne bir nida işareti çekin.. — Pek âlâ efendim..! — Ve bu suretle ya eseri Tesaslı bir meziyyeti “olmadığı halde hasis düşüncelerle göklere çıkarır ve ya az çok bir meziy- yeti olmasına rağmen yerin dibine indiririz mesinde en mühim rolü oynamış- tır. Bir klike, bir graba mensup olan zekayi hulül sahili bir şairin, bir muharririn kıymetsiz bir eseri Bereket!. Meclis pazartesiye tatil ediliyor Hdebiyatimıa Zaf noktaları hangileridir? «Hisler ve Fikirler» muharriri Raif Necdet beyin mütalâaları Rifat Nacdet bey * büyük — velvelelerle propaganda yapıliyor, sitayişlere garkedilen Şair ve ya muharrir bu tantanayı takdir- karşısında kendi ahengi mevcudiyetini kaybederek edebi bir şahsiyet hattâ dâhi olduğuna inanıyor.. Hisler ve fikirler muharriri konuşurken — bol bol - terkipler kollanıyor: — Bittabi bu gayrı meşru gu- güururla fazla çalışmağa lüzum da görmiyor.. Öbür tarafta edebi bir gruba mensup olmayan mer- dümüğriz. bir muharfir at çok kıymetli bir eser meydana geti- riyor.. Eesrden hiç bahsedilmiyor. lisini sevmeyen bir cüretkâr çıkıyor muhteşem küfür- lerle müteradif galiz sesler - için- de eseri tarümara çalışyor.. Bu (Devamı ikinci s: Dilenci— Allah razı olsun efendi!.. Allılı_ıiu. birinci mevki trame vaylar kadar çok para versin! Ben kat'iyen - evlenmiyeceğim.