29 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mayıs 1929 Gazi Hz. İstikbal proğramı için bir komisyon toplanapak Reisicumhur Hazretlerinin İstan- bulü. teşrif buyuracakları gün aklaşmaktadır. Gazi H. nin B. M. nin tatilinden sonra şehri- | mizi teşrif edecekleri anlaşılmak- | tadır. Dolma bahçe ve Beylerbeyi saraylarındaki — noksanlar ikmal iyük | muhtelif devair mümessillerinden mürekkep olarak bu günlerde bir komisyon teşkil edilecektir. Yapışmış ve kirli paralar geçebilecek Fersude paraların ”- mübadelesi atname - bitmek 'veya kaybolmuş ise onlar değiş- trilmiyecektir . Parçası noksan olan paralar “kare,, usulile yüzde ne kadar parça noksan ise kıy- metinden o kadar tenzil edilerek değiştirilecektir. Üzeri kirli veya yırtık - olduğundan — yapıştırılmış veya lekelenmiş paralar tamamen tedavül edecek ve ancak gayrı kabili istimal hale gelince tebdil olunacaktır. Vasıf Bey Ceçen cuma günü Ankaradan gelerek İzmire giden sabık Maarif vekili Vasıf B. İzmire muvasala- tında hemşerileri tarafından hara- / retle karşılanmıştır. İzmir refiklerimizin verdikleri “Malümata göre, Vasıf B. hüküme- 'ftimiz tarafından beynelmilel par- Tamentolar kongresine murahhas intihap edilmiştir. Kongre Berlinde taplanacaktır. Vasıf B. İzmirde 20 kadar kaldıktan sanra Berline gidecektir. iki top kumaş nasıl ayaklanır? Karagümrük sakinlerinden Hay- riye ve Zeliha isminde iki kadın dün Orozdibak mağazasından il top kumaş. çalarlarken . yakalan- mışlardır. iki sarhaş Dün gece Taksimde epice içen Mehmet ve Fahri isminde iki arkadaş bir az sonra kavgaya | tutuşmuşlardır. Neticede iki kav- | gacı da bi cerhettikleri için polisçe derdest olmuşlardır. 1 E İ Tedvellel fatlar dası tarafından verilmişti Manisada dolu Dolu bağlarda mü- him tahribat yaptı Manisa 27 (Hususi) — Manisa havalisine fın- dık cesametinde dolu | yağdu. Dolu 4000 dö- | nüm bağı tahrip etti. | 20 bin çubuk üzüm | mahvoldu. Zarar 500 bin lira tahmin edili- | yor. — Manisa 28 (Hususi) — | Dolu 98 kişinin 752 döuüm bağımı,36 sebze bahçesini yüzde 55-95, | zeytin ve sair ağaçları | “de 10-30 tahrip et- r. Hasar hakkında) tahkikat yapılıyor. Hamallar arasında Gümrük hamalları ile | Hasır iskelesi hamalları | arasında bir hadise — | Dünakşam Emisönündü: bir sokak muharebesi olmuş Gümrük hamalları ile Hasır iskelesi ham: larının — birbirlerine — girmelerine ramak kâlmıştır. Gerek gümrük ve gerek Hasır iskelesi hamalları gümrükten Çıkanlan — eşyaları faşımak kakkının kendilerine ait olduklarına kaildirler. İşte dün HyiR bümdeaalen dobar kare gaya fuluşmuşlar içlerinden — bir kaçı tokat tokata gelmişler, halk toplanmış ve polis memurları ha- mallardan bBir kaçını derdest Etmiştir. Pekhaklı birhüküm Fadime kız beraet etti Bundan bir buçuk sene evel, muharrirlerimizden ( Vâ - Nü ) bey, Fadime kız ümvanlı bir hikâye yazmış; ve eseri açık mahiyette | addedilerek, gazetemizin o zaman- | ki müdiri mes'ulü Senih Muammer beyle birlikte birer aya ve 15 er lira — cezayı maktiye — mahküm edilmişti. ( Va - Nü) beyin cezası tecil edilmişti. Bu hüküm, ahiren temyiz — tarafından ve, dün, saat ikide, Kudretullah beyefendinin riyase- tindeki 3 üncü Ceza mahkeme- ü muharirimizin — vicahan, Senih' Muammer beyin gıyaben muhakemeleri yeniden rüyet olun- muştur. Müddeli umumi muavin- lerinden Kâmil beyefendinin gerek muharririmizin gerek sabık mü- diri mesulümüzün beraatını iste- mesi üzerine, heyeti hakime, davayı yeniden mutalâa ederek beraet kararı vermiştir. Bugünkü hava Yeşilköy” rasat — merkezinden verilen malümata göre bu gün hava ekseriyetle kapalı olacaktır. Yağmur yağması muhtemeldir, Rüzgâr şimal istikametinden ese- cektir. Gece hararet 14 tu. Sabalı 17 olmuştur Serserilerin yaptıkları Unkapanında Remzi, Ahmet, Memduh isminde üç . arkadaş Emine isminde bir kızcağazı bir eve kapatarak cebren - bikrini izale etmişlerdir. Serseriler zabıta- ca tevkif edilmişlerdir Yunan donanması Atina 27 (Fos) — M. Venize- losün riyasetinde bugün aktedile- Eçi glln * İçihandü - aani lhime. bahriye programı iile yeni ısmar- lanacak gemiler meselesi müra- kere olunacaktır. İctimada Yunan donanmasını islah ve tensika memur - İngiliz heyeli-Gabüyesi rehi;de- Bulna: caktır. Yunan Reisicumhuru Atina 27 (fos) — Yunan reisi cumhurunun iutihabı yarınki per- nan —| münasebatı ( Baş tarafı birinci sahifede ) gelecek hafta avdet edeceklir. | Bunlar geldikten sonra mübadele komisyonunda- tensikat yapilacak ve ilk iş olarak takdiri kıymet beyetleri lağvedilecektir. Komis- yonun nihayet bir sene zarfında vazifsini ikmal etmesi muhtemeldir. İliafın husulüde biraraf azanın çok mesaisi sebketmiş, bunlar tarafından vuku bulan son teklifler Türk ve yunan noktai nazarlarını tevhit etmiştir. Atina,27 (fos) — Buraya gelen haberlere göre bitaraf mübadele azası tarafından dermeyan edilen teklifler türk teklifatile mukabil yanan tekliflerini telif ediyor , Mükerrer sigorta İktisat vekâleti tazafından Tica- ret mektebi sigorta müderrisi Zühtu, sigorta komiseri Ali Rıza beyler Ankaraya davet edilmiş- lerdir. Bu davetin sebebi müker- rer sigortayla alâkadardır. Dün geceki yangınlar 1 — Beşiktaşta oturan tütüncü Hüsameddin beyin evinden yan- gın çıkmıştır. Harik derhal sön- dürülmüştür. 2 — Taksimde Rumeli hanında Abdullah efedi lokantasının baca- sındaki — kurunlar — tutuşmuşsuda hemen derhal yetişilerek söndü- | rülmüştür. & Ne saygılı misafirmiş ... Eminönünde oturan Hanife hanı- min evine iki gün evel Ayşe hanım isminde bir misafir ge- miştir. Ayşe hanım Hanife kanım vyürken - belinde sarlı olan 2 beşibirlik 2 iki buçukluk ve 2 tane de bir İiralık altınları almış evden çıkarak o günü Babaeskiye firar etmiş * Üçüncü tıp kongrası — Üçüncü Türk tıp kongrası sonba- harda Ankarada toplanacaktır. Bu hususta Sıhhat ve içitimai Muavenet — Vekâleti — tarafından | n sıhhi müesseselere bir ta- mim gönderilmiştir. Bu seneki umumi hograda bil- ! | hassa firengi, kanser ve - kızıl hastalıkları mevzuu bahsolacaktır. * Su şehrinde zelzele devam ediyor — Alınan malümata naza- ran zelzele Su şehri ve havalisinde hafif surette ve fasıla ile her güm devam etmektedir. *& Adana - İstanbul tereni yol- da kaldı — Şiddetli yağmurlar Pozant ile Ereğli arasında tah- ribat yaptığından İstanbul treni kalmıştır. İskenderun treni de yağmurlar yüzünden gelmei Edebiyatımız ne halde ( Baş tarafı birinci sahifede ) | Servet fünun edebiyatının bıraktığı seferde eserin sahibi mütecssir | yerdeyiz, hattâ biraz geride.. Öyle olup rubi kudreti kaybedi- yor, yeni bir şey yazmıyor. İşte edebiyatımızın marazi ve muhtacı tedavi cebhesi... Tenkidin bu meşum şekli hem edebiyat müverrihlerine - hakikatten uzak muzır vesikalar vererek müstakbel edebiyat — tarihimizi — teşevvüşe uğratıyor.... Edebiyatımızın . diger zaif bir noktası daha: Hiç bir nesil kendisinden evel gelen nesli beğenmiyor. Her nesil kendisinden V evel gelen neslin ankazı üzerine şöbret kâşaneleri kurmak istiyor. Edebiyatımızda “sayiakal,, kanunu- nun bu. garip tecellisi cidden elimdir. — Kendinden evel gelen nesle en ziyade hücum eden nesil hangisidir?. — Bu vadide en ileri giden Fecriâti namındaki edebi zümre- dir. 324 inkılâbım müteakip ede- biyat — meydanına —atılan — nesil içinde ben de vardım.. Beni de Fecriâti içtimalarına çağırmışlardı. Bir iki içtimada bulundum.. Sonra takip ettikleri tarzı hareketi kendi ictihadıma muvafık görmediğim- den çekildim .. — Sizin için ideal - edebiyat nasıl olmalıdır?. Resimli kitapta Fecriâtiye tle bazı mütalâa ve mü- ahazelerde bulunmuştum... Ede- biyatta güzellik ile faideyi mezc- etmek zarüretinde - olduğumuzu ileri sürdüm.. Zaman bu hususta bana hak vermişti sanıyorum.. Esasen edebiyatta —milliyet ve insaniyet ceryanları aşağı yukarı sanat ile faideyi, güzellik ile telif etmek maksadından bir şey midir? Ancak bi ülvi ve yüksek bir edebiyattır ki istikbalin ufkuna ilâhi ve edebi bir şafak koyacaktır. Be- nim için ideal edebiyat böyle bir edebiyattır.. Bir edebiyat ki hem mensup — olduğu — milletin bedü ve medeni seviyesini yük- seltsin hem de asil heyecanlarla ruhu beşeri titretsin.. — Fecriâtiden — bahsediyordu- 'nuz beyfeni — Evet.. Muayyen edebi pren- siplerden mahrum olmakla ber ber bu zümrenin içinde zeki ve sanatkâr gençler yok - değildi.. Fakat esas itibarile edebiyatı cedide dediğimiz Servetifünun edebiyatının muakkip ve mukal- litlerinden oldukları halde haksız ve Kizumsuz yere bu edebiyatın güzide üstatlarına taaruza başla- dılar, onların sükut edecek şöh- retlerinden suut vesileleri aradılar. | Bu sürette 2 sene içinde dağılıp gittiler, bazıları da edebi taayyüş- lerini. — Efendim? — Edebi. taayyüşlerini - başka ve tesekküllere girmekle temine çalıştılar. Şu hal temenni ederim ki bütün nesiller için bir dersi ibret olsun.. — Beyefendi.. Anlaşılıyor ki Servetifünun — edebiyatını — pek beğeniyorsunuz. Servetifünun dev- ine nazaran bugün Avrupa tek- güzel ve zarif tabi ftımıza ilk defa şapka giydiren nesil Tevfik Fikret - Halit mektebidir. Bu mektebin haricinde kalan Mehmet Emin B. türkçe şürde şayanı dikkat bir muvaffa- kıyet göstermiştir. Denilebilir ki bügünkü — türkçülük ceryanının mübeşşiri... ç : Bu günkü nesle gelince sadelik, şekil, üslüp, hattâ mevzu ( Şayanı takdir. bir yenilik miştir. Fakat edebiyat hissediyorum ki - ihi neticesi - bedii zevklerir canlarımız biraz zaafa yüz tuttu. | Sonra şekil ve üslüptaki sadelik ve güzellik de yakın zamanda ufak bir tehlikeye maruz gil — Mesel — Efendim sade ve tabii göri neceğim diye, sadelikte bariz bir yenilik — göstereceğim — gayesile bazen üslübumuza bir lâubalilik - Nasıl anlatayım bir babayani- lik - siniyor. Amiyane: sözler ve fikirler edebi üslüha giremez., Bu sözler ancak hikâyelerde seviyeleri müsait vaka şahısları tarafından — söyletilir. — Realizm bedüyata lâkayt kaldığı dakikada metli istidatlar var.. Bu gençler çalışırlarsa edebiyat tarihimizde mühim izler bırakabilir. Hiç isimden bahsetmediniz? — Evet edebi simalar hakkın- da hüküm vermekten ve isim söy- Jemekten — çekiniyorum. Çünnki son eserini yazmamış! edebi ha- yatı nihayet bulmamış edip ve ler hakkında şimdiden kat'i hükümler vermek doğru değildir. Bu gün kuvvetli görünen bir muharrir yarın biç bir iz bırak- madan sönebili Bu gün dikkati celbedemiyen bir şair yarın şöhret ve muvafa- fakıyet şahikasma — yükselebilir.. Hem şimdiden hakkında verilen bütün hükümler istikbalin edebi müverrihlerini - haksızlığa sevkeder. Netekim yaşayan — ve hususile Sson eserini yazmayan Şşair ve muharrirlerin — tarihini — yazmak istiyen bir zat kitabım kasmen edebi kıymetlerden mahrum şah- siyetler ve kendi fikir, hükümleri ile doldurmuştur.. — Kim O zat?. — İsmi yak.. Hikmet Feridun Maliye müsteşarlığı Türkiye umum gümrükler Mü- dürlüğüne esbak şeker inhisarı müdüru Lütfi B. ve şimdiki Rüsu- mat Müdiri umumisi İhsan Beyin de Maliye Müsteşarlığına - tayin edilecekleri söylenmektedir. El yevm Maliya Müsteşarı bulunan Ali Riza B. de Dainler Vekâletine geçecektir. * Kamyonlara taksi — Şehre- maneti otomobillerde olduğu gibi kamyonlara da taksimetre koy- mağı düşünmektedir. * Elmalida çok su var — El- malıda yapılan yeni bendin inşa- atı. bitmiştir. Bu bendin kabul muamelesine başlanmıştır. Gerek bu bentte ve gerek diger bent- lerde bu yaz Anadolu cihetine kifayet edecek kadar su bulun: düğ şılmıştır. S ni eee LA dali takrir— Hayat pahal eden bir takririn Cemiyeti Bele- li sindan — biri / tarafından ına - verildiği: mıştık. Takririn müzakeresi tehir edilmiştir. Takrir, hayat pahalı- fığını bir şehremaneti , bir devlet meselesi değil, bir cihan ve kambiyo meselesi halinde müta: lea ediyordu. * Roma sefiri Suat B.—Roma madan şehrimize gelmiştir. Suat Bey, dün Ankaraya gitmiştir. Mumaileyhin Ankarada başlıyan Türk - İtalyan ticaret muahedesi müzakeratına da iştirak etmesi muhtemeldir.