29 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1929 n HARICİ MESELELER Rados seyahatı İtalya Kral ve Kraliçesi geçen hafta Rados adasını ziyaret ettiler Je parlak sürette kabul edildiler B bdaa G geei lli çati teleri bu seyahata dalr bir çok tafsilât neşrediyorlar. Bu tafsılâta mazaran kral ve kraliçe büyük tantana ile karşılanmıştır. Bu münasebetle “ Taymis , in Roma muhabiri şu telgranameyi göndermişti Italya kral ailesinin Radosta gör- düğü hararetli istikbalden dolayı Ro- “mada büyük bir memnuniyet izhar olunuyor. Kralın seyahatına Tümatta ada halkının tes' İştirak eylemiş olmasına - büyük ehemmiyet veriliyor. Bu tezahurat adalıların İtalya- dan başka bir devlete tabi olma- mak için besledikleri hakiki ar- zuya alâmet addolunuyor. Bu zi- yaretin siyasi ehemmiyeti aşikâr âddediliyor. Venizelosun 12 ada meslesinin mazari bir mesele olduğu ve ameli siyasetle alâkası bulun- madığı yolündaki - beyanatından sonra bütün cihan bu odaların kati sürette — İtalyanın hükmü altına girdiğini tasdik etmek iz- tirarında bulunuyor. Ziyaretin bu siyasi vechesinden başka İtalyanın şarki Akdenizde ticaretini tevsi edeceğine bir alâ- met telakki olunuyor. Bu adaların zirai cihetten bü- yülç terakkiler. kabiliyeti olduğu ve İtalyanın artmakta olan nül suna yeni bir mahreç teşkil ede- ceği hissolunuyor. Bundar başka - hali hazarda İtalyanın Türkiye ve Yunanistan ile dostane münasebatı bulundu- gundan cihanın bu kısmında İta- yanın dah: bir ticari siyaset takip edeceği ümit olunuyor. Tasfiyeye tabi tutulacak memur- lara verilecek ikramiye vallemurin kanunu, memurların elerini emrediyor. Tasfiye miye vermek, ve ya teka- Petrol damarları Memleketimizdeki petrol madenleri işletilecek Bu sene içinde memleketimizin muhtelif yerlerinde petrol taharri- yatı yapılacaktır. Şimdiye kadar yapılmış olan tetkikler şark vilâ- yetlerinde mühim petrol damar- ları bulunduğunu — göstermiştir. Bilhassa Erzurum, Tercan havali- sinde çok petrol vardır. Bu hava- lide petrol toprağın yüzüne çık- mıştır. Bu civarda bulunan bir petrol menbamdan sızan petrol bir de- renin sularına karışmakta, suyu içilmez kokulu bir hale getirmek- tedir. Bundan başka Antalya civa- rında da petrol bulunmaktadir. Söylenildiğine göre — Hasankale civarında bulunan petrol damar- darı umumi harpte rus fen heyet- leri tarafından tetkik edilmiştir. Rusların Hasankaledeki petrol menbalarından istifade etmişlerdir. ifade etmeğe karar vermiştir. Bu havalide petrol taharriyatı için — bütçeye — tahsisat vazedil- miştir. Bu işle İktisat vekâleti meşgul olacaktır. Petrol taharriyati için yakında mutahassıslar celbedilecektir. Taksim meydanının tanzimi Taksimde Cumhuriyet Abidesi meydanının tanzimine ve abide etrafına yapılacak havuzun inşa- atına henüz başlanmamıştır . Bu H serlebiik | sretili olik. Emanet tasfiyeye tabi tutulacak memurlara ne süretle ikramiye vermek lâzım geldiğini Şurayi devletten sormuştur . Şurayı devlet, yaptığı bir tefsirde Hasfiyey memurların kendi daireleri”“ bütçesinden , almaları öi geldiğini iş Ancak, emanetçe tereddüt edilen bir madde değil kanun heyeti Ha n şti. liye ü Kaya Eey bu hususta çok şiddetli emirler vermiş ve her ne suretle olursa olsun dayak atılmasını menet- miştir. Vekâleti son günlerde iği bir tamimle dayak atanlar hakkında vilâyetce şiddetli tedbirler alınması lâzım geldiğini ildirmiştir. Vekâletin bu cm- in. bir yerinde hiç bir türkün burnunun — kanamaması - bildiril- Telefon « yazı İşleri için: ist 1686 Telefon » idare İşleri içini çi 1484 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, & S00 kuruş, Eenebi. Gezetecile Uüalardan mes'eliyet abul etmen. teehhur 30 -40 bin liraya müte- vakkıf bulunan tahsisatın mevcut olmamasından ileri geliyor. Emanet, bu parayı ya bir yer- den tedarik edecek, yahut cemi- yeti belediyeden tahsisat isteye- | cektir. Taksi ücretleri Saatlerin tashih müddeti bir iki gün temdit edilecek Taksi ücretleri 1 mayıstan beri tenzil edildikleri halde hâlâ bazı saatler 40 kuruş olan "duhuliye ücretlerini 20 kuruşa tashih etme- işlerdir. Bu itibar ile ekser şo- förler, yolculardan 40 kuruş üzerine ücret alıyorlar. Emanet encümeni (40 kuruşluk A : 1 hazirana kadar mühlet vermişti. Araya bayram tatili kalmamıştır. Bunun için emanet bu müddeti bir iki 'gün daha temdit edecektir. Saatlar, seyrüsefer merkezleri tarafından ü | suretile tashih ediliyor. Tashihten sonra bir hiyleye meydan verilme-) mek üzere tekrar mühürlenmeden evel muayyen bir saha dahilinde tecrübe yapılıyor. Şirketlerin vaziyeti hakkında tetkikat İktisat vekâleti şirketler müdü- rü Hamit Beyle şirketler komiseri Remzi B. tarafından memleketi mizdeki şirketlerin vaziyeti tetkik edilmektedir. Bu tetkikat netice- sinde anonim ve koperatif şir- ketlerin vaziyeti anlaşılacaktır. Hükümet bu petrol havzasından | | | maktadır. Son günlerde Zabıtai belediye biraz faaliyete geçti ve balkını tramvay basamaklarına asılmala- rını men'e başladı. Bu tedbirin bir iki güne mün- hasır olmamasını temenni ederiz. Sebzeler ucuzlayor Az olmakla beraber bir kaç gün evel yağan yağmurlar bos- tanlarda bahçelerde derhal tesi- rini göstermiş ve sebze fiyatleri düşmüştür. Daha bir hafta evel okkası 70 kuruş olan kabak bu gün 25 kuruşa — satılmaktadır. Hemen hemen bütün sebze fiyat- leri bu nisbette — ucuzlamıştır. Mesela bir kaç gün evel 15- kuruş olan marulun tanesi 5 kuruştur. Bir ay zarfında limanımıza gelen gemiler Bir ay zarfında limanımıza 371 vapür girip çıkmıştır. Bu vapur- darın tona mecmuu 752 bine baliği olmaktadır. Limana girip çıkan gemiler arasında ekseriyeti Türk gemileri teşkil etmektedir ki ye- künu 68 İkinci - derecede İtalya, sonra İngiliz, alman gemi- Reri gelmektedir. Hurda demirler Mıknatıs vasitasile çiviler toplanıyor Amerikada otomobil fsahipleri €n ziyade caddelerde bulunan tel parçası, çivi, vida, teneke kırpıntısı gibi şeylerden şikâyet- çidirler. Bu maddeler her gün bir çok otomobil lâstiklerini delmek- tedir. * Büyük — şel ir mesele ile lerin - belediyeleri meşğul olmuş ve bir bal çaresi — bulmuşlardır: Sokakları süpüren kamyonların ardına bir mıknatıs koyarak her sabah erkenden şehrin caddele- rinden geçiriyorlar. Sokaklarda bulunan bütün: de- | mir, tel, parçaları, çiviler, mıkna- tısa yapışarak - ortadan? kaldırıl- Bu usulün ilk tatpik edildiği gün yalnız bir şehirden 2500 kilo hurde demir toplan- mıştir | | Üsküdar tramvayı | ten sonra şirketin ismi değişe- *ıonnmıı bir istihbarat acantası Hat teşrinievelde Haydarpaşaya vasıl olacak Üsküdar tramvayının Haydar- paşaya kadar temdidi için bir Alman şirketile mukavele yapıl- mıştır. Bu mükavele mü tesisata ait malzemenin 5 ağustos tarihine kadar teslim edilmesi Tlzımdır. Malzeme geldikten sonra inşa- ata derhal başlanacaktır. Şirket müdürü Manyasi zade Feridun B. muhurririmize: “Malzeme vaktinde lirse Teşrinievel sonunda) arabalarımızı HaydarPaşada ge- çit yerine kar işleteceğiz,, de- İnşaatın ne suretle yapılacağına dağr henüz şirketçe verilmiş karar yokktur. Şirket yeni fer; yatı ker e yapacaktı Hat, Haydarpaşaya kadar işledik- balitin. Haai için heyeli yamidik yesinin toplanması lâzımdır. Şirket, şimdiye kadar - Üskü- dar - Kısıklı - Alem dağı Halk tramvayları , namını taşıyordu. Hat, Haydargaşaya duğru tem> dit edildikten sonra “ Üski de5. X Kallii we ba yahut “Anadolu yakası halk tram- Yoğlkre el llli Bahar iptidasından beri şir- İztek . Bezalakelia; , geh BK fak vardır. geçen cuma günü girket 800 küsür İira varidat temin etmiştir. Dij lerin Vağldai bümdü huf e elömledir Halkkın bir çok Töşder Camk günleri tenezzüh için Çamlıcaya Bitiklerinden / tamvaylarda yer b Bürüee Şirket, geçen sene küşat res- mini 8 haziranda yaptığından bu doi <ei7 yekEn venea gn dat ile bu senenin varidatını mi İüyese elmel bahlnde İhracat eşyamız Almanyaya - fındık ihracatımız gittikçe artıyor. Berlin Tiçaret — mümessilimiz Almanyaya vaki olan fındık ihra- catımız hakkında bir rapor tanzim etmiştir. Bu raporda Almanyanın hersene fındık ithalatının arttığı yazılmaktadır. Almanya — evelki senelere nisbetle hariçtan — dört milyon kilo fazla temdit edilmişti Almanyada findik — istihlâkâtı arttıkça bizim de ithalâtımızda bir tezayüt görülmektecİr. Istatistiklere nazaran bizden 1913 senesinde Almanyaya 3 milyon 384 bin kilo fındık ihraç edilmişti. Bu miktarın kiymeti iki buçuk milyon marka baliğ olmakta idi. 1928 senesine gelinceye kadar ithalât yavaş yavaş artmış, niha- hayet geçen sene 6 milyon küsur kiloya kadar çıkmıştı, Londrada şark istihbarat acen- tası namile bir müessese vucuda getirilmiştir . Bu müessese Türk tacirlerile münasebata girmek için teşebbüste bulunmuştur. müessese Türk ihracatı tacirlerin Avrupa pazarlarında mahreç bu- lacağını bildirmektedir. arsta henüz ispanak çıkmadı! Kars, 20 ( Hususi ) — Karsta yaz mevsimi benüz başlamıştır. Yedi ay sükünet devresi geçir olan rençperler çift faaliyeti geçmişlerdir. Havaların mutedil gitmesine rağmen henüz yüksek yerlerden karlar kalkmamıştır. Karsta henüz ispanak pırasa sebzeler yoktur. Geçen gün Erzurum civarına geldiği söylenen (çiriş) isminde yabani otun okkası otuz kuruşa kadar satılıyor, o da her zaman yok... Et, etmek fiat- ları biç tehavvül etmemiştir koyun eti 50 sığır eti 30 birinci nevi ekmek 40 ikinci 25 üçüncü 17,50 kuruştur. Pek mebzul olan kaymak yağı 160 erimiş yağ 140 kuruştur. Temmuz ayında yağın kıyesi 70 kuruşa kadar tenezzül eder. Karsın geçen seneki ihracatı azdır bu yüzden anbarlarda kül- liyetli zahair mevcuttur. Yağ, pey- nir hayvan ihracatı da diger se- 'nelere nisbetle azdı Kars mektepleri Kars meteplerinde şimdi büyük bir imtihan faaliyeti vardır. Halk dershanelerinde okuyan Hanım ve erkeklerden liyakat gösteren- lere geçen hafta şehadetnameleri verilmiştir. Karsın maarif teşkilâtında en im noksam erkek ve kız iseleridir. Orta mel tahsilini ikmal eden erkek vk:'ykıılznmır daü ebeveyn ve ya velilerinin ahvali maliyeleri müsait olanlar Erzurum Trabzon hatta İstanbul liselerine gönderiyorlar, orta halli ailelerin çocukları bittabi bundan mahrum kalıyor Karsa mücavir olan Beyazıt Karaköse, Artvin, vilâyetleri de ayni mahrumiyet içindedir. Karsta lise teşkilâtı yapıldığı takdirde hem Kars ve hemde mücavir vilâyetlerdeki çocuklar istifade edeceklerdir Şark vilayetlerin de nakliyat Karların erimesi ve yolların açılması üzerine Kars - Erzurum, Kars -Gümrü trenleri muntazamen seyrüsefere başlamışlardır. Trab- zon ile Erzurum, Sarikamış, Kars arasındada — yolcu — otomobilleri işliyor. Karstan Erzuruma haftada iki gün pazartesi cuma günleri pos- ta treni vardır. Kars - Erzurum treni Sarıkamışa kadar böyük rus hattı, Sari kamış - Erzuruma ka - dar olan kısımda dekovildir Kars ile Erzurum arasında bu hatlarla posta ve yolcu nakliyatı 24saatte yapılıyor, Kars ile Erzu- rum, Trabzon arasında yolcu'nak- liyatı yapan otomobil ve kamyo- * ücretleri pek — bahalıdır. Dört kişilik bir ailenin otomobil ile Trabzona seyahati halinde eşyası ayrı olmak üzre 150 - 180 lira otomobil ücreti itası zaru- ridir. Şimendüferle Erzuruma kadar gidildiği takdirde bu masraf yazın bazen 8 liraya kadar tenezzül eder. Bunun içindir ki orta sınıf yob- cular daima şümendüferle Erzu- vuma, oradan da nakliyat şirketi kamyonlarile Trabzon yolculuğunu ihtiyar ediyorlar. Bu sebeble şümendüfer siyase- timizden en mühimmini — teşkil edecek olan Ankara-Sivas, Sivas- Erzurüm - hattının bir an evel inşası arzu edilmektedir. Şefik Ukraynaya gidecek heyet Köprülü zade Fuat B. Peyami Safa, Mesut Cemil beyler Ukrayna ü tarafından di Heyet cumarte günü şehrimizden Ödeseya gide- cektir. şarkiyat ensti