28 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ecnehler Hangı işleri —| yapamayacakları tesbit edildi Ankara 26 (Hususi) — Meclise edilen bir lâyıhaya göre Türkiyede ecnediletin ifa edemi- yecekleri sanatler şunlardır: Kimyagerlik, baytarlık, şoförlük, şoför muavinli; ayak - satıcılığı, işportacılık, sergicilik, kundura bo- yacılığı, hamallık, fırıncılık, bamur- kârlık... Garsonluk ve metr d'otellik, müstesnadır. Bundan başka ecnel ler bilümüm nakliye vesaitinde su tenvirat ve muhaberat işleri, güm- zük komisyonculuğu ve zahire mübayaacılığı yapamayacaklardır. Ecnebiler mebani, müessesat ve kumpanyalarda - bekcilik, — kapı- cılık, odacılık odabaşılığı, — sey- yahlara tercemanlık ve rehberlik yapmak için heyeti ” vekileden ruhsat alacaklardır. Şu sanatlerde ecnebiler tarafın- dan yapılamaz: Tayyare makinist- liği ve pilotluğu Devlet ve vilâyet- Jere merbut müesseseler ve ya belediyelerle — bunlara — mensup tesisat hizmetlerinde, telsiz telgrat ve telsiz telefon muhaberatında meütehassıslık. Bu kanunun meriyeli tarihinden altı ay sonra ecnebiler merkür sanatleri terkedeceklerdir. Bunun bilâfinda hareket edenler mahalli en büyük mülkiye memurunun emri ile icrayı sanatten men ve adliyeye tevdi edileceklerdir. Zoguldak Kömür ocaklarında Zonguldak, 26 (Hüsusi) — Vali B. Koşu müsabakalarından sonra Zeniçe havalisine yolları teftişe gitmiştir. 3 günden beri devam eden ve bütün şehri kaplayan sis bugün dağılmıştı Bayram tatili münasebetile köy- lerine giden amele henüz avdet etmediğinden kömür ocakları ye- | niden faaliyete başlayamamıştır. Ankara iş bankası müdürü Zonguldak, 26 (Hususi) — An- kara İş bankası müdürü Fethi B. B | B TEMYİZ MAHKEMESİ | Ankaraya nakl | muhabere cereyan ediyor « | Ankara, 27 ( Hususi ) — ( bulunan Temyiz | | Eskişehirde mahkemesinin için —adliye mahafilinde bir tesavvur mevcuttur. Bu husus- || ta yapılan muhabere netice- sinde mahkemenin nakli için Ü 30 odalı bir. binaya ihti görüldüğü bildirilmiştir. Bina buraca temin edilince mahkeme naklolunacaktır. Devlet bankası Ankara 26 — mütehassıs Dev- let bankası, teşkili etrafındaki tetkikâta devam etmektedir. Ban- kanın sermayesi çok — kuüvvetli olacağı anlaşılıyor. Çünkü bu işe hasredilmek üzere mevcüt bir milyon ingiliz İirası yüz milyon franğı mütecaviz, muhtelif milli şirketlerin tahvilâtı, mühim bir miktar külçe altını, mübadele için hasrolunan evrakı naktiye ve daha mühim sermaye denilecek esaslar vardır. Türk -Irak hududu Mardin 26 ( Hususi) — Irak murahhasları bugün Mardine ge- leceklerdir. Mardinde murahhas- Jara büyök istikbal yapılacaktır. Müzakerata Pazartesi günü baş- lanacaktır. Yolda soygun Trabzon 26 ( Hususi ) — Erz- ruma giden bir kamyon yolda soyulmuştur. Jandarma - faillerini aramaktadır. Faideli yağmurlar Trabzon 26 (Hususi) — Bir iki gündür buraya bol yağmurlar y: #ayor. Mahsulât iyidir. Köylü se- viniyor. Mağnisada dolu Mağnisa 26 ( Hususi ) — Dün şehrimize dolu yağdı ve beş da- kika devam etti. Dolu bağlara zarar vermiştir Hapisanede intihar Mağnisa 26 (Hususi) — İbrahim isminde bir. mevkuf nezarethane- de boğazına ip geçirerek intihar etmişt Suşehri felâketzedelerine muavenet Ankara 27 (Hususi) — Suşehri ve civarı zelzelesi felâketzedeleri- 'ne yardım olmak üzere Hilâliah- mer merkezi umumisi tarafından telgraf havalesi ile iki bin lira gönderilmiş ve icap eden yerlerde kullanılmak üzere 100 adet mah- ruti çadır sevkedilmiştir. Adliye vekili bu sabah şehremanetine geldi Adliye vekili Mahmut Esat bey bu sabah Şehremanetine gelmiş- tir. Vekil beyi Muhiddin bey na- mina muavin Şerif bey karşıla- aaştır. Kadın birliğinde konferans Türk kadın birliği merkez bina- sında perşembe günü saat 15 de, kadınlarımızın belediye intihabına iştiraki hakkında İffet Halim hanım efendi tarafından bir kon- ferans verilecektir. Herkes gidip dinleyebil Matbü damga, pullar nasıl iptal edilecek? Ankara 26 ( Hususi ) — Hazır- lanan damga pulu talimatnamesine göre Damga kanununda mevzuu bahsedilen evrak ve senedattan da pul ilsakı suretile damğa resmi | almacaktır . Merkezi İstanbulda yahut maliyece tayin edilen ma- hallerde bulunan umum . sigorta şirketleri — ilânlarından — damğa zesmi makbuz. — itası — suretile tahsil edilecektir. Matbu damga, İstanbulda damga matbaasında konulacaktır. Matbu damgaların 10, 20, 60 paralıkları kırmızı, 2 kuruştan 50 kuruşa kadar olanları mavi, 25 liraya kadar olanları mor olarak tespit edilmiştir. Matbu damga biri mec- buri biri ihtiyari olmak üzere ikiye tefrik olunmuştur. Bu damga sine- ma, tiyatro ve sair yerlerin biletleri için mecburidir. Kanunun otuz yedinci maddesinde tadat olunan ilânata ya pul yapıştırılacak, ei | hut ihtiyari damga pulu Bi iyari damga pı Hazırlanan ikinci talimatname- de bundan sonra damga resmini kime ait olduğu, — şirketlerin hisse senedatından damga resmi 'ne sürette ibtal edileceği zikrolun- maktadır. Ankaranın plânı Ankaara 26 (Husı Anka- ra plânı kakkındaki - jüri heyeti bu günkü son içtimamda Celâl Esat beyin raporunu mütalâa etti. Alman mütehassısı M. Jansenin plânını birinci olarak — kabul etti ve mukaveleyi saat 20,30 da imza- ladı. plan yarın taba - verilecek ve salı günü hükümete takdim edile- cektir. Yunan Reisicumhurluğu Atina 26 (Fos) — Yarın âyan 've mebusan meclisleri toplanarak Konduriyotisi reisicumhur intihap edecektir. Kunduriyotisin resmi tahlifi perşembe günü âyanda| icra cektir. Bu sabahki otomobil kazası Şoför Mehmedin idaresinde otomobil bu sabah Çenberlitaş - 'tan geçerken corap fabrikası ame- lesinden Fatma isminde bir kıza çarpmış, ehemmiyetli surette mec- ruhiyetine sebebiyet — vermiştir. Şoför yakalanmıştır. Çaldığı eşya ile kaçarken yakalandı Sabıkalı İhsan isminde bir şahıs dün Eminönünde Yusufyan ha- nında sakin Ancelo efendinin | yazıhanesinden bir palto ile bir | ceket aşırmıştır. İbsan çaldığı eşya ile kaçarken yakalanmıştı Memuru tahkir etmiş ! Yumtov isminde bir yahudi satıcı dün Eminönünde kendisini yoldan kaldırmak isteyen zabıtai belediye memuru Mehmet efeniye hakaret etmiş ve polisçe derdest olunmuştur. On beş Tira çalmış Bahçekapıda Celâlbey hanında manifaturacı Mehmet Remzi efen- dinin odasma hırsız girmiş, 15 | Borsa bu. vaziyete tamamen va- kıldır. Bunlar meyanında, malüm | | saplar şirketi, et nakliyesile soğuk Et fiatinin yükselmesinde, bazı ketlerin, ve bir kasap tröstünün âmil —olduğu — yazılıyordu. mes'ele hakkında icra/ etti esaslı tahkikata göre İstanbulda | et üzerine iş yapan hiç bir tröst yoktur. Mezbahada toptan et işi yapan 70, 80 kadar müessese vardır. Bunlar, ferdi hususi şirketler, yahut kollektif şirket halinde ayrı ayrı — çalışmaktadırlar . Esasen, hükümetin resmi müessesesi olan | | | olan, kasaplar şirketi de var. Fakat, kasaplar şirketinin et piyasacı rinde hiç bir rolu olmadığı, ahiren İktisat vekâleti komiserleri tara- fından yapılan resmi takkikat ile sabit olmuştur. Aldığımız malümata göre et nakliyesile alâkadâr olan, Feldman ceti, ve bu şirket ile Mezbaha idaresi arasında tahaddüs etmiş mühim bir mesele vardır. Feldman şirketi, beş seneden beri et nak- liyesi ve soğuk hava mahzenleri işine, bağırsak inhisarına müstakil sürette sahip bulunuyordu. İki sene evel teşekkül eden ka- hava işinde Feldman - şirketile | ieziki mesai etmişti. Bağırsak inhisarı yalız Feldmanın elinde kalmıştı. Geçen sene teşekkül eden Mez- baha idaresi uzun tetkikattan Hâlâ ne arıyorla (Baş tarafı birinci sahifede ) çalıştım, yapılan inkılâpların aza- metini anlattım. Hiç memnun ol- madı, dudağını büktü: “Ne yazık dedi, memleketiniz. mahvolmuş, berbat olmuş,, Bu kadın için Tür- kiye bir garabet müzesi halinden çıkınca bütün letafetini kaybet- mişti. Muztarip Türk milletini he- yecandan heyecana, fedakârlıktan fedakârlığa, mefküreden mefkü- yeye koşturan muazzam teceddüt hamlesi, Loti mektebinden çıkan bu seyyah ruhlu ecnebileri ancak sukutu hayale uğratmıştı. Onlar, haremsiz, fessiz ve şalvarsız Tür- kiyeyi beyenmiyorlar. Çünki, Tür- kiye deyince, şark, Şark deyince, müezzinlerin — sesi, şadırvanların şarıltısı, hoş haremlerde yüzlerce cariyenin tef çalıp sakız çiğneme- leri akıllarına geliyor. Bunları göremeyince; kendilerini ııa.nı..... farzediyorlar. Daha / bir sörü | ecnebi için, Türkiyenin hikmeti vücudu, Lotinin romanlarına tat- bikat sahnesi olmaktır. Dünyayı sarsan son Türk hadi- sesi, bir çok garplıların kafasında yer bile tutmamıştır. Kudretli bir kalemin yaptığı hayal izlerir koca bir tarih silemiyor. Medeniyetin ta içine girmek, | kendini olduğu gibi göster- mek ne müşkül işmişi Necmeddin Sadık Fransız tayyarecileri bu sabah hareket ettiler Tayyareci Arachart ve refiki Bignot dün saat 10 da Paristen şehrimize gelmişlerdir. Tayyareci- ler. Paris - Hindiçini — seyahatını yapmaktadırlar. Bu sabah tayyareciler — saat lirasını çalarak firar etmiştir. sekizde Halep istikametine doğru hareket etmişlerdir. Ismnbulda bir kasap tröstü var mı EBE&%% Bağırsak inhisarı ve Damga resmi *nakhye, soğuk hava işleri / | kuruşa çıkmıştır. İstanbulda se- V ediyordu. Şimdi, Mezbaha idare 28 Mayıs 1929 sonra, bu inhisarın memleket |lp ihracatına büyük zararları dokun- İf duğunu görerek, inhisarı geçen 4 nisanda İağvetti. Bunun üzerine bağırsak, 50 kuruştan derhal 120 nevi 700 binden fazla hayvan kesildiğine göre, inbisar şirketi, bağırsaktan senede yarım milyon lira gibi fahiş bir kazanç temin sinin kararı sayesinde, memleket, bağırsak ihracatından senede 5004j ! bin liradan fazla kazanacaktır. — |f Feldman - şirketi i- || sanda Mezbahadan — çıkarılması erine nakliye ve soğuk havâ işleri bittabi müstekillen kasaplar, şirketine kalmıştır. Fakat, sabik - inhisar şirketi, (» elindeki fahiş kazancı bırakmak istemiyormuş ve mesele mahke- ||» meye intikal etmiştir. Bu şirketin » inhilâl ederse, nıklıye ve hava işlerine ıııaınıuu:n rağmen belediye tarafından bir sene ihap ediliyor - bağırsak inhisarına tel rar sahip olmaktır. İşte, kasap ve et dedi kod zının hakikatı bündan ibarettir Evelce - rusların elinde bulvı bu işlerde şimdi tamamen alışmaktadır, Ajanslar kongra Bu sabah bir içtima aktedildi, öğleden sonı tekrar - toplanılacak Ajanslar lcuıı bu sab imamnı etmiştir. — İçtima - öğleye — kadı devam etmiştir. Öğleden sonrâ) bir içtima daha aktedilecektir. Bu gün matbuat müdürü cüment Ekrem bey tarafındı murahhasların şerefine Tarabyadı Tokatlıyan - otelinde bir öğle zi |— yafeti verilmiştir. Dün — mümessiller — şehrimi muhtelif yerlerini — gezmişlerdir. Dün akşam Anadolu ajansı te Anadolu hattında dür karışıklık Son zamanlarda Anadolu d yollarının — intizamından — şiki edilmektedir. Dün akşam An raya giden trende bazı lıklar olmuştur. Tren Ankaraya gidecek ) halde vağonların üzerinde kor yazıyordu. Bir çok yolcular b şaşırmışlar, trene binmek tereddüt etmişlerdir. ları bulundükları vagonlardan - çı yılmışlardır. Vagonların üzerin * Kadınlara — mahsustür , yazısl olmadığını öğrenen yolcular bi işe itiraz etmişlerdi. Tren hareket edinceye kadal yolcular — nerede — oturacaklı şaşırmışlardır. Tashih Geçen gün arada sırada si 'nunde Selâmi İzzet beyin “Şekjpi ve Batay, makalesinde bir zuhül eseri olarak “ Dante