19 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1929 Veni neşriyat Ergenekon Kudretli nasirimiz Yakup Kad- ü Bey, Mütareke — zamanındı “İkdam, gazetesinde neşrettiği yazılarını, 164 Sahifalık bir derununda nefis bir tarzda topla- mıştir. Ergenekondaki — her me- kale, her fıkra, inkilâp fikriyatı binasının esaslı temel taşlarından birini teşkil etmektedir.Asıl bunla- iymet ve ehemmiyeti, düşman stila İtilâf sansörünün en biaman sır- naşıklığı esnasında büyük — bir cesaretle, her tehlikeyi göze alarak. yazılmış — bülunmasıdır. Ne yazık ki, — Ergenekondaki - güzel yazıların ötesini berisini, sansörün menhus gagası deşelemiş, didik- lemiştir. Sahifaların çoğunda (Üç satır. sansür sedilmiştir); ( Beş satır sansür edilmiştir) diye ka- yıtlar göze çarpmaktadır. Ma- mafih , bütün bunlar, nesirlerin umumi güzelliğine, heyeti mecm asına zarar vermiyor. Bilâkis , onları, kolu kırık bir Venüs hey- keli gibi güzelleştiriyor; bir harp malilu gazi gibi muhteremleşti- kon, —müstakbel — neslin mukaddesesinden — biri olacaktır: Onu okuyanlar, mem- leket ” müdüfaasının —ne” büyük bir feragatle yapıldığım,- tanklı, dretnotlu, Meltalı, Arapyan Hanlı muazzam” tehlikelere karşı nasıl kahramanca di ticede şmek,— ve, ne- muzaffer olmak, ektiğini içmek kabil olduğunu öyrenecek- nistanda bir şakinin yaptıkları Temistokli Rambalis - isminde ir şaki on — manlarda bütün Yunanistanı adeta haraca kesmiş- tir. Bambalis - bilhassa - Tsalya havalisinde icrayi faaliyet etmek- tedir. müthiş Yunanistan hukümeti -bu haydata ölü ve ya 300000 drahmi veri- etmiştir . Bunun üzerine bir genç jandarma 300000 drabmiyi - kazanmak hülyası ile Bambalisi bulmağa karar vermiş ve haydutün ihtifagâhımı öğrene- rek hükümete haber vermiştir. Zabita memurları jandarma ile birlikte haber verilen yere git- mişler, lâkin o zamana kadar Bambalis çoktan kaçmıştır. Bir kaç gece sonra haydutu haber veren Jan otururken sokak kapısı” müthiş bir tekme ile-ardına kadar açılmış Bambalis içeriye girmiştir. Hay- düt kömıldanmasına meydan ver- meden Jandarmanın üstüne atıl- mış ve karısının karşısında zavallı adama müthiş işkenceler yapma- ğa başlamıştır. Bambalis evvelâ bıçağın ateşte adam akıllı kızdır- mış ondan sonra : — Sen bununla beni hükümete | haber verdin ha.. Diyerek altında kıvrım. kıvrim kıvranan jandarma- 'nın dilini bir hamlede kesmiştir. | Bundan sonra şahi gene biçağını ateşte kizdırmış: — Sen bunlara ben haber verdin öyle mi? Diye adamın gözlerini oymuş, kulağını - kesmiş, — zavallıyı — bir işkence içinde bağırta bağırta öidürmü Bu esnada jandar- manın karısı bu müthiş manzara karşısında — kedisini - kaybetmiş , bayılmıştır. Bambalis — intikamını aldıktan sönra biçağını perdelere silmiş ve geldiği gibi çıkıp git- miştir. O zamandan beri Bamba- lisin nerede olduğu malüm de- ğildir. görüp anin en kudürmüş zamanında | Yağ fabrikası Fabrika bir tröst yapmak istiyor Şehrimizde yeni bir yağ şirketi teşkil edilmiştir. Bu şirket piyasa- da bulunan yagcıları bir. içtima | davet etmi; Şirket aynı zamanda - bir yağ fabrikası açacaktir . Şehremaneti bu fabrikada imal edilmesine müsaade eti tir. Fabrikada — margarin yağı imal edilecektir. Aynı zamanda mahlüf yağlar da yapılacaktır. - Fabrika günde 500 kilo margarin imal edecektir. tinde değildir. kada marğarin ve mahlüt, yağ imaline müsaade edilmesinden yağcılar şikâyet etmektedir. ParKtaki ağaçlar Gülhane parkındaki agaçlardan ekserisini iddia eden bir mütehassısın iddiası üzerine emanet parkta tetkikat yaptırmış, meticede Aağaçlârın bir tehlike geçirmediklerini anlamıştır. Ancak bu sene her tarafta şiddetli kış ve kar olduğu için bir kaç ağaç kurumuştur. BDutlar açıkta satılmayacak Dutların açıkta satılmasından dolayı yenilemeyecek bir hale geldiklerini nazarı dikkate 'alân emanet dutların açıkta satılmasını menetmiştir. Badema dutlar Üst- leri örtülü kaplar. içinde satıla- caktır. Edirnekapı hattı |Fatih - Edirnekapı hattının resmi küşadı Perşepnbe günü yapılacak Fatih - Edirnekapı tramvayına ait bütün muameleler nihayet ikmal edilmiştir. Hattın kuşat res: önümüzdeki perşembe günü saat 17,5da yapılacaktır. Merasim için şehremanetinden davetnameler yazılmıştır. İlk tram- vay Fatihten merasimle hareket edecek, | Edirnekapı — mevkiine kadar gidecektir. Tramvay şirketi | büfeden | davetlileri izaz edecektir. Fatih-Edirnekapı tramvay hattı ikmaledildiği için tramvay şirketi Şehzadebaşı - Unkapanı hattı için Vefadan Zeyreğe kadar imtidat eden kısmın ray ferşiyatına - baş- layacaktır. Ray döşemesine bu | hafta içinde mübaşeret edilecektir. Balıklar nasıl nakledilecek Balıkbanedeki müzayededen al- dıkları balıkları dükkânlarına nak- | leden balıkçılar yolları berbat ediyorlar. | Emanet, balık sularının akıtıl - | | masının nakledilmesi ve balıkların | | behemehal çinkodan mamul kapalı | kaplar içinde satılması hususuna karar vermiştir. Orman haritaları Ormanlarımızın umumi haritası ( bu sene alınacaktır.. Bu ayın alayelide M — zmijlüin grubu bu iş için Anadoluya ha- reket edeceklerdir. itibaren iki Eylülden guu daha teşkil olunacaktır. y bu gruplar dokuzar. fen me- murundan — müteşekkil olacaktır. Eylülde teşkil olunacak iki grup ayni zamanda şark ormanlarında da tatbikat yapacaklardır. Son zamanlarda Maçkanın ileri- sinde Taşlık denilen mesire yerine akşam üstleri dehşetli rağbet gös- terilmektedir. Bilhassa akşamları burada büyük bir çocuk kalaba- lığı göze çarpmaktadır. Maçka ve cıvardaki ailelerin çocukları, an- neleri dadıları ile berabör taşlığa Patates fiyatları Bu sene Adapazarı ve sair yerlerde patates boldur. Son za- manlarda — patates — fiyatlarında epice bir tenezzül vardır. Bir ay evel okkası 22 kuruşa satılan patates 16 kuruşa düş- müştür. Bu sebeple İstanbulun fakir halkı son günlerde patates yiyebilmektedir. Helvacılar Havaların ısınması üzerine hel- yacılar, helva satmaktan vaz geç- mişlerdir. Şimdi bunlar çocuklar için çö ire gibi şeyler satmaktadırlar. ipekçiliğimiz Avrupada alâka uyandırdı Avrupa ticaret ve sanayi âlemi memleketimizde ipekçiliğin inkişafı ile alâkadar olmağa başlamıştır. Bazı ecnebi fabrikalar ve serma- yedarlar — İstanbul ve Bursada ipekli mensucat — imalâthaneleri tesisine teşebbüs etmişlerdir. Son günlerde İzmir ticaret odasına gelen mektuplarda İzmir iktisadi mıntakasında ve mıntaka haricinde nerelerde ipek — yetiştirlmekte olduğu sorulmakta ve ipek, mize ait malumat istenilmektedir. Yeni bir şirket teşkiline teşebbüs edildi Aldığımız malümata göre yeni bir süt şirketi teşkiline teşebbüs edilmiştir. Bu süt şirketile Şehre- manetinin hiç bir alâkası olma- yacaktır. Bu şirket İstanbula civar bir yerde büyük - bir çiflik satın al- mıştır. Şirket sütlerini bu çiflikten temin edecektir. Süt şirketi şim- dilik Beyoğlu tarafında süt sata- caktır. Yeni süt şirketi sütlerini şişeler derununda bir arabayla dağıta- caktır. « Orman müdiriyeti Orman müdiriyeti umumiyesi- nin başvekâlete merbut müstekil bir iyet şeklinde idare edi- leceği söylenmektedir. Bu hususta bir kanun lâyihasının pek yakıtda| hazırlâanacağı muhtemeldir. Kanalizasyonun ilk kısmı yakında işliyecek ğ Beyazıta kadar — imal edilen kanalizasyon şebekesinin bu sene içinde — işletileceğini — yazmıştık. Emanetin Avrupadan celbettiği süzgeçler bu ay sonunda şehrimize gelecektir. Süzgeçler gelir gelmez derhal mecraların akıntısı tanzim edilecektir Süzgeçlerin mahalline konması ve faaliyete geçmesi bir ay içinde mümkin olacaktır. Kaçakçılık Yeni kanun leblıg edildi, yakında tatbikine başlanacak Yeni kaçakçı rat idarelerine tebliğ edilmiştir. Bu kanun 10 ağustustan itiha- ren tatbik edilecektir. Yeni ka- nuna nazaran gündüzleri şüphe ettikleri ev ve mahalleri taharri edeceklerdi Geceleri de muddei ten ruhsat istihsal et taharriyat yapılacaktır. Cezayi nakdiler doğrudan doğ- ruya inhisar idareleri tarafından takdir. olunacaktır." Kaçakçılıkla melüf ecnebiler milli hudutlar haricine çıkarılacaklardır. k kanunu müski- umumilik- kten sonra Müskirat ve saire kaçakçılarını ihbar edenlere ikramiyeleri dela- ten, verilecektir. Kanunun tatbikatı için şimdiden ihzaratta başlanmışt Taksim meydanının tanzimi Aylardan beri mükemmel bir halde olan Taksim abide mey- danının - tesviyesi için 58 bin liraya ihtiyaç olduğu anlaşılmıştır. Tramvay şirketinin İngiltereye sipariş ettigi raylar da gelmiştir Cemiyeti belediye bu tahsisatı, ilk içtimanda verecektir. İnşaat , nihayet 20 gün zarfında ikmâl edilecektir. Müskiratın kır eğlencesi | yüzüne ters ters bakarak söyleni- Müskirat inhisarı 10 temmuzda Saray burnu parkında şimdiye kadar inhisar idaresince elde edilen — muvaffakıyetler — şeref bir garden parti tertip edecel Bu garden partiye cenebiler ve erkânı vilâyet davet edilecek- lerdir. MAHKEMELERDE, Hani benim medan maişetim sevgili udum? Müddeialeyh kırkla kırk - beş arasında> iri yarı, pos- biyildi. arnavut.. Sanati " Aksarayda kömürcülük.. Müddei lâstik yakalı gündüz olmasına rağmen smoklali Ssiyah papyonlu, üzerinde yüzlerce çizgi taşiyan rugan iskarpinli bir adam, udi Esmer Afif efendi. Afif efendi bir gün, büyük bir zenbil içinde udunü gelirip kö- mürcü Şaban ağanın dükkânıma birakmış ... Birakış o birakış işte.. Ut gitti gider, dahi gider. — Peki ama Afif efendi. bu Şaban efendi senin udunu ne diye alacak.. —Alır efendim uda meraklıdır.. — Ne dersin Şaban ağa.. —Haşa efendim, kabul etmem ben namuslu bir adamım, uta merakım yoktur.. — Hâkim efendi görüyorsunuz ya bu efendi beni tahkir edi- yor.. Namüslü bir adam uta Merakı olmaz mi? Biz artist adamlarız beğim . Bu zat - hem yegâne medarı maişetim olan udumu elimden aldı; hem de beni tahkir ediyor. Revayı hak mıdır bu?. — Şaban ağa bu vaka nasıl oldu anlat bakayım.. — Efendim bu efendi benim komşumdur. Ara sıra bizim dük- kândan veresiye — kömür alır.. Bundan 4 ay evel geldi.. Bu ze bil burada dursn sonra gelir alırım dedi.. Ben müşteri ile meşguldüm biraz sonra geldi — Hani udüm , - hani im . Diye birakirken ne ut gördüm ne bir şey.. Hem rica ederim reis bey kocaman bir ut zenbile girer hiç Z Tei udi-Afif efendiye döndü: — Ne buyuruluyor. efendim?. Hâkim efendi, abdi acizin gayet büyüktür, bir ut değil iki ut bile sığar.. Muhakeme tehir edildi. Kö- ü Prezerinli Şaban ağa ka- pıdan çıkarken, udi Afif efendinin yordu. — Bu yaştan sonra ut hırsızı ha.. Bre, bre, bre, Eczacılarla müskir: idaresi arasında ih Müskirat inhisar idaresile ecza- cılar arasında bir ihtilâf daha çıkmıştır. Eczacılar Müskirat idaresinden 130 kuruşa ispirto almaktadırlar. İnkisar idaresi eczacilara 100 kiler dan aşağı İspirto vermiyor. İhtilâf bu miktarın fazla olmasından ileri gelmektedir. — Eczacılar / ihtiyaç nispetinde ispirto alınmasını ileri sürmektedirler. Eczacılarla - Müskirat — idaresi arasında eczalardaki ispirto resi meselesi hakkında bir — ihtilâf daha vardır. Eczacılar bütün bu ihtilâfları halletmek için Ankaraya bir heyet göndereceklerdir. İDARERANE — acımusluk sokağı Telgraf adresi; “Akşam, istanbul, Telefon 1 yazı İşleri ” için: isti 1686 Telefam » İdare İşleri için Çi MSü ABONE ÜCRETLERİ Türkiye Için Seneliği 1700, altı imemleketler için : Seneliği 3000; 900 kuruştarı Ben zenbili —