28 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Hariran 1929 Seni gidi hâin, seni! — İlttihatçı misın değil misin ? Umumi harpten sonra adamların kiymetini, bu süale - verdikleri cevap ile ölçtük. İttihatçı mm? At dışarı. Hiç bir işe yaramaz Ama vatanpervermiş, ama çok iyi fahsil görmüş , akıllı , — fikirli bir adam. Ne çıkar? Mademki iltibatçıdır, bir zamanlar o fırkaya mensup olmuş, yahut Talât paşaya selâm vermiş, Felâtun olsa da işe | yaramaz. Hürriyet ve- itilâf dev- rinde insanlar “böyle ölçülürdü. | Bir vakitler, ittihatçı olmamal yegâne meziyet, ittihatçı olmak en büyük cinayetti. Tıpkı mahut 31 mart irticamda cahil takımının zabitlere: “Mektepli misiniz, değil amisiniz?, diye sordukları gibi. Milli “mücadeleden - sonra da, bazı kısa - görüşlüler, — insanları ölçmek için - daha doğrusu ken- dilerinin yegâne meziyetini ortaya | sürmek için - başka — bir sual çıkardılar: “Harbe iştirak ettin mi, etmedin mi? Anadoluya sen ben mi daha evel geçtik? , Anadolu barbinin büyük şerefini, kiymetsiz — şahsiyetlerine — de: gibi kullanmak istiyenlerin devri, çok şükür cebuk geçti. Bunlar çabuk yuvarlandılar, ve hakiki kiymet, hakiki bilgi, hakiki ihtisas devri, Cumhuriyet sayesinde, sahte | kahramanlık devrine galebe çaldı. — V Şimdi bir fsan inkılâbı. geçiri: | yoruz. Sade, son harf. inkılâbi değil, lisanımız on / senedenberi | öderece büyük tahavvül geçirdi | eee chp. muharriz, remancı, hi yeci, maziye başımı çevirip, on Sene evvel yazdığı şeylere bir baksa, kendini tanıyamaz. Son nesrin en kudretli sanatkâr- ları olan Falih Rifki, Yakup Kadri, Refik Halit, Halide Edip | gibi muharrirlerin eski yazılarile | ea yeni czerlerini mukayese Edm;k | faşırırız. Bu cereyan, hatta Cenabı, Nazifi bile Lisanımız sadeliğe doğru gidiyor. — Terkipler, yabancı kelimeler orta- dan kalktı. Bu inkılâp da, insan- — lar arasında yeni bir tefrik, bir nevi yatanperverlik, iktidar payesine | vesile oldu. Hele şimdi bir de | sadelik, yeni kelimeler kullanmak | modası var ya.. “Efendi, sen vaktile terkipli yazı yazıyordun, seni gidi hâin seni. Artık ara- mızda işin yok, haydi bakalım!., Eğer — bütün edebi kudretler böyle birer birer düşerse, bu mütemadi ve sür'atli lisan deği- şikliği devrinde, yarın meydanda kimse kalmıyacak... Düyümü müvahhide fagilir liram Rümeli tahrilatı Esham İ Bankası Anadolu şimendileri Tramyay şirketi Terkos ©. Anadelu Ofa 45 Anedele 11 Anadela U1 Tünel 095 Termsay Hlekerk Çek Fiatları Kendrn — Tuedine Fazin Nüyerk Amaşıdım Emanullah Kral ve ailesi erkânı Bombay- dan hareket etti Londra 26 ( Hususi) — Kral Emanullah, zevcesi, ailesi ve ma- iyeti erkânı İtalyaya gitmek üzere | Bombaydan - vapura binmişlerdir. Afganistanda Nadir han ile Habibullah — küvvetleri — arasında ilk müsademe olmaştur. Bu mü- sademede Nadir han taraftarları galip gelmişlerdir. Manisa orta mektebinde müsamere Manisa. 26 ( Hususi ) — Orta mektep son sınıf talebesi tarafın- dan bu gece verilen veda müsa- meresi çok parlak oldu. Fırka mütemedi Kâmil bey, bir çok zevat, talebe velileri bulundular. Talebenin muvaffakıyeti alkışlan- dı. Mektebin musiki heyeti takdir olundu. Yabancı erkek Bir amele karısını ve yabancıyı sopa ile yaraladı Üsküdarda - bir amele akşam evine döndüğü zaman zevcesini yabancı bir erkekle beraber gör- müştür. Şüphelenen koca karısını ve yabancı erkeği — sopa - ile ehemmiyetlice yaralamıştır. Trenden atlayan bir kız ağır surette yaralandı Dun sabah Pendikte bir şimen- fer kazası olmuş, Remziye isminde ir genç kız. şimendüfer memur- larının ihtaratına rağmen trenden atlamış yere düşerek ağır surette “yaralanmıştır. Bu yüzden sabahleyin işleyen ikinci, üçüncü, dördüncü pastalar teehhüre uğramıştır. Tramvay altında kalmış Tanaş isminde bir adam bu sabah Çenberlitaşta tramvay | altında kalmış ve topuğunun ke- miği kırılmıştır. Dün akşam köprüden saat 6 yı 5.geçe hareket ederek Büyük- adaya doğru postayı yapan Ka- lamış vapuru Fenerbahçe açıklarına geldiği esnada salonda bulunan yolculardan Konyalı — tüccardan Emin bey namında bir zata bil denbire fenalık geldiğini gören yolcular vapurda bulunan doktor. Abrenaya beyi haberdar etmiş- lerdir. Doktor derhal zavallı adamın tedayisine teşebbüs etmiş isede kalpten (anjin dö puatrin) muzta- rip olan bu hastaya hemen zerk edilmesi lâzım gelen Gil kanfre gibi ilâçlar vapurda bulunmadı; için müessir hiç bir şey yapılma- mıştar. Vapur Büyükada iskelesine ya- naşır yanaşmaz gerek yolcular meyarindan — hayırhah bir zat, gerek iskelede — bulunan — polis memuru efendi derhal iskele ba- şındaki eczahaneye koşup d torun istediği ilâçları getirmişler isede o canada zavallı son nefesini vermiş bulunuyordu. Doktor var ilâç yok! landı, vapurda imdat çantası olmadı: bir saatlik ihtizardan sonra öldü Kadriye Hanım Dün İzmirde ilk isticvapları yapıldı İzmir, 26 | Husüsi ) — Kadriye H ve arkadaşları dün - adliyeye getirilmiş, muamelei iptidaiyeden olmak üzere isticvapları yapılımış- 'tır. Komünistlerin muhakemesine dövam olanduğu için maznanlar ağır ceza makemesi kale alınarak oturulmuşlardır. Komünistlerin muhakemesi dince ağır ceza reisi Rasim bey maznanların — isticvabına — bizzat başlahııştır. İstievap bir saat ka- dar sürmüş ve müteakıben maz- nunlar tekrar hapishaneye - sevk- olunmuşlardır. Ceza kanununun 156 nci maddesi mucibince lüzumu muhakemelerine — karar / verilen maznunların muhakemelerine tem- muzun 9 nci günü başlanacaktır. Komünistler İzmirde cereyan eden ilk muhakeme ve müddei umuminin taelebi İzmir ağır ceza mahkemesi ko- münist maznunlarının muhakeme- sine devam etmektedir. Şimdiye kadar yapılan isticvap neticesinde İzmir komünist bucresi reisinin Ahmet Kaya- bey isminde muallim olduğu anlaşılmıştır. Ah- met Kaya bey sokaklara asılan beyannamelerden — birini — bizzat kaleme almıştır. Diğer taraftan “yaşasın 1 mayıs,, ismindeki beyannamenin de maz- nunlardan Nesim bey tarafından yazıldığı tebeyyün etmektedi. Tahkikat evrakına göre doktor Hikmet beyden maada bütün maznunlar cürümlerini itiraf et- mişlerdir. Hikmet beyin komü- nistilik —efkâm — taşıdığı — fakat heyeti hakime huzurundaki maz- nunlarla hiç bir alâkası olmadığını söylemiştir. İddia makamı maznunların ceza kanununun 147 ve 171 inci mad- miştir. 147 inci maddenin hükmü idamdır. Ada vapurunda bir yolcu birdenbire hasta- | ndan Vapurda doktor Abrevaya gibi şehrimizin maruf bir tabibinin bu- lunması bu biçare adam için bü- yük bir tali eseri idi, fakat va- purda portatif bir cezahane bu- lunmaması doktordan istifade im- kânını selbetmiştir. Bu müessif hadiseden dersala- rak uzak seferler. için olduğu gibi İstanbul civarlarma işleyen seyrisefain , — şirketi hayriye , hkaliç vapurlarında — ve — hatta trenlerde mutlaka acilen — en ziyade — lüzumu - hissedilebilmesi mühtemel olan ilâç ve saireyi ihtiva eden portatif birer eczane bulundurulması temin edilmelidir. Hatta bu ilâçlar lüzum hasıl ol- dükçe tebdil edilerek daima isti- fade edilebilecek halde bulundu- rulmalidır. Seyrisefain umum — müdürü Sadullah beyin bu hayati meseleyi| 'nazarı itibare alarak az bir mas- rafla yapılması mümkün olan bu teşkilâtı hemen yaptıracağını ümit 'eder ve muhterem Şehreminizin de ehemmiyetle nazarı dikkatini celbederir. | Sırplar - Bulgarlar |İki hükümetin mü nasebatı gittikçe gergmleşı_yor — Roma 25 (Fos) — İtalya gaze- teleri Sırp - Bulgar münasebeti nin pek gergin bir safhaya gir- diğini yazıyor. Sırp - Bulgar mat- buatı arasında başlayan - şiddetli münakaşâi kalemiye debunu gös- terir. Bulgar matbuatı her gün Bulgar mültecilerinin teşkil ettiği çeteler tarafından Bulgar arazisine vaki olan akınları yazıyor. Tarafeyn budut — muhafızları - araşında -bu hafta sık sık müsademeler olmus- tur. Belgrat 26 (A.LA) — Bulgar - Yugoslav hududu civarında bir Sırp hudat muhafızı - kurşunla öldürülmüştür. Yıldırım Prusya mebusan meclisine yıldırım düştü, mebuslar telâşa düştü Berlin 26 ( ALA ) — Şiddetli bir fırtına — esnasında Prusya Diyet meclisi binasına - yıldırım düşmüş, mebuslar arasında büyük bir korku ve telâş üyandırmış, maddi hasarat ika etmişti Türkiye-Yunanistan (Baş tarafı birinci sahifede) iktisadi noktai nazardan ve bi hassa tarafeyn emlâkinin miktar ve kiymeti ariza amik tetkik olunacaktır. Venizelos meselelerin halli noktasında ısrar ediyor. Ankarada müzakerata başlandı Ankara 26 — Yunan baş murahhası M Diyamandopulos bu gün geldi. Yunan hükümetinin son talimatını sefir M. Papaya tevdi — ettiğinden sefir hemen hariciyeye giderek Tevfik Rüştü beyi ziyaret etmiş ve müzaker: tekrar başlamıştır. Mübadele bi 'taraf azaları da Vekil beyi ziya- retle görüşmüştür. Atina sefirimiz gitti Yeni atina sefirimiz “Enis B. bugün Stella —d'İtalya vapurile Pireye hareket etmiştir. vergilere ne kadar zam yapıldı? (Baş tarafı birinci sahifede) Şu suretle tayin ediliyor : Eskiden gayri safi varidatı 20 lira olan bir mesken : 20X12X3 100 bu miktar, idarci hüsusiye kesri munzamleri ile 972 ye baliğ olu- yordu. 20X17X6 — 120 yeni kanuna göre 100 hesabile 2040 kuruş — vergi vere- cekti Geçen sene, ayni kâgir bina 972 kuruş veriyordu. rethaneler için, gayri safi yaridat 6 ile zarp edilerek yüzde 12 almır. 20 lira vergisi olan bir ticart- hane binası sahibi, şu hesap ile vergi verecektir. sahil GÜNÜN HABERLERİ Şehremini ile rüfeka« sına 10000 lira veriliyor Milli Bankasından aktetmiş olduğu 1909 istikrazının - sureli istifasına dair hâmiller vekillerile yapılan yeni itilâfnamenin tanziminde - gayret i görülen zevatın taltif- yeti Belediye azasından avukat Avni Bey ve rüfekası tarafından bir takrir işti. Keyfiyet, Cemiyeti Be- lediye bütçe encümeninde tetkik edilerek, itilâfnamenin hükümetçe tasvibini mütcakıp, bu işte mesa- isi sebkedenlerin - ikramiye taltifleri tensip olunmuştur. işe tahsis edilen 10,000 lira, al kadarlar arasında, müzakerattal derecei — faaliyetleri — nisbetinde tevzi edilecektir. x* Cerrahpaşa hastahanesi yüyor — Yeni Cerrahpaşa pav yonunun dahili tefrişatının ikmali 26 bin liraya bir müteahhide ihale edilmiştir. Pavyon bu sene ikmal edilecek ve Cerrahpaşa hastahanesi 150 yatak daha koyacaktır. / » Haydarpaşa tramvayları — Üsküdar-Haydarpaşa tramvayları için müteahhit tarafından Avru- Paya sipariş edilen malzeme 5 ağustosta İstanbula — gelecektir. ÖL oe l gee d edilecektir. Bu suretle Hayı aşa tramvaylarının teşrinisaniye Üi aa lll G dilmektedir. * Edirnekapı tramvayları ne- reye kadar işliyor — Şehremaneti Tramvay şirketine Edirnekapı hattı tramvaylarının Sirkeciye ka- dar değil daha uzun batlara ka- dar işlemesini bildirmiştir. Edir- « nekapı tramvaylarının - Beşiktaşa veya ortaköye işlemesi muhte- meldir. & Yozgadı sel basti — Dün saat 17,30 da başlayıp yarım saat devam eden yağmur ve doludan sonra, kasabayı sel basmiş bazı mahalleler su altında kalmiştır. İki köprü bir kaç bina yakılmıştır. * Avrupaya gönderilecek ta- lebe — İkmali tahsil için darük fünundan Avrupaya gönderilecek talebenin harcirahları gönderil- miştir. Muhtelif ilim şubelerinde çalışacak olan bu gençler 14 kişidir. »* Ticaret odasında — Dün ti- İngiliz lirasının esbabı tereffüü hakkında müza- kere ceryan etmiştir. * Türkiye - Fransa — Türkiye - Suriye hudut mesaili hakkında akt olunan itilâflar üzerine Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü bey © | ile Framsız Hariciye Nazırı M.Briand * arasında samimi / telgraflar teati olunmuştur. ** Kadıköyde park — Cemiye- ti Belediye Kadıköyünde bir park vücuda getirmek için bir arsa alınmasını münasip görmüştür. ** Haydarpaşa tramvayları — dilmektedir. Büyük liman vapuru Trabzonda karaya oturan Bü- , yük Himan vaparu henüz tahlis edilmemiştir. Verilen malümata göre Alemdar tahlisiye vapuru dün gece Trabzona vasıl olmuş: tur. Bu sabah tahlisiye ameliyesine başlamıştır. Bir kadın intihara kalkıştı Kumkapıda oturan Pakize bâr mim dün intihar kastı ile henüz 'ne olduğu anlaşılamayan bir mayii midesindeki agrılardan ğa — başlamıştır. Genç hastaneye kaldırılarek te- 4 Bu a 4 ? ! / | İ |