28 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA AT Bir mektup ( Vâ-Na ) Bey, Bazı Avrupa gazete, kitdp ve mecmualarının baş - taraflarında * Tercüme hakkı mahfuzdu! yahut * ktibası memnudur, gi cümleler görülmektedir. Muharriri, başına, bu â | koymakla ne demek istiyor? Böyle | bir itap tercüme yahut adapte edi (iği, ve ya edilmek istenildiği taktirde ne gibi vaziyet husule gelebili? Bu bususlarda, beni sütununuzda tenvir etmek İâtfun- Ca bulunacağınızı ümit eder ve şimdiden arzı teşekkür ederim, efendim. Karilerinizden: M. S. Cevabı Efendim, “Hakkı Telif Cemiyeti, ünva- nile beynelmilel bir cemiyet mev- cuttur ki, son zamanlarda, hemen | bütün hükümetler buna dahil ol- muşlardır. Mezkür cemiyetin esaslı gayelerinden biri, muhtelif lisan- lardaki neşriyata kontrol vazede- rek, telif hakkının, tercüme ve nakillerle, mütekabilen zayi olma- masına çalışmaktır. Skandir memleketleri, cim, nâkil, naşir ve tabilere hatır- latmak için, ekser Garp eserle- rinde “Tercüme hakkı mahfuzdur,, “İktibası memnudur , ibarelerinin yanına bir de — “ Skandinav memleketleri ve Sovyet Rusya da dahil olmak üzere, her yerde. kaydına koyarlar. Bize gelince, Harbi Umumiden evel, * Hakkı Telif Cemiyeti , e girmemiz — esasen — mevzuubahs değildi. Mütarekede, bir lâhza, İtlâf sansürü, bize karşı, sanki Femiyete dahilmişiz gibi muame- iye kalkıştı. Lozan muahedesi imzalandığı sıralarda ise, hül metimiz, “Hakkı Telif Cemi, 'ne girmemiz esasını kabul etmedi. Bunun içindir ki, hepimiz, önü- müze çıkan eseri, gönlümüsün dilediği gibi evelallah haklamak- tayız. Hoş, cemiyete dahil bulun- sak da, bizi pek o kadar kontrol edemiyecekler yall Bazan, pek meşhur eserlerden yapılmış inti- hallarin kendimiz bile uzun sene- ler geçtikten sonra farkına varı- yoruz. Garplılar, intihalimizi yaka- ç eserlerin bilmem ki yüzde kaçını be- nimsiyecekler? Faraza, biçare Mau- passant, sağ olsa, “Yakup Kadri Beyin Bir Serencam'ındaki Yıl- dızlarını bikeslİği, aslen, benim La Solitude'üömdür | , demiye dili varacak mı?.. -Elbette var- mıyacak! İşte görüyorsunuz gayet basittir, efendim! beğendiğiniz eserill Hiç kimseye sorup danışmadan yazıp bozmakta | muhtarsınız!! Gıyabi kürmetlerile: Hamiş: Anadolu gazeteleri, lerinin nüsaadesini den yazı benimsemek meselesi emleket hudutları dahilindede sanıyorlar galiba. Başta “Türl Dili, ve İzmirde münteşir" Ahenk, olmak üzere, bir çok refiklerimiz müsaademi almadan, menşe gös- termeden, hattâ, altlarından imza- | v dahi tayyederek telif, nakıl ve tercüme hikâyelerimi sütunlarına geçirmektedirler. Bunun, kanun huzurunda mesuliyetleri badi. olduğunu sırası, t elmişken kendilerine hatırlatırım. (V-N) (Vü - Na) Yataklı vagonlar Kibrit fabrikası Yeni fabrika bu sene gene Sinopta açılacak Kibrit” inbisar idaresinin bu se- ne içinde bir kibrit fabrikası aça- Cağını yazmıştık. kibrit fabrikası gene sinopta açılacaktır. Kibrit inhisarı bunun için ma- İdare- i Hüseyin Avni B. dün bu maksatla Sinoba hareket etmiştir. Konsalit -tahvilleri İstanbul Menkul kiymetler ve Kambiyo — borsası ve Osmanlı Bankası komiserliğinden: Sabık Osmanlı ratorluğu Hazine tahvillerinin ©/ 5 faizli 1928 kon- salidet tahvilleri ismini Ha beheri (22) Türk, veya (20) İngi- liz ve yı(î)n (500 ) Te ha kiymetinde bulunan (217543) adet tahvil, maliye vekâleti celilesinin iş'arı 20 haziran 1929 tarihinden itibaren, İstanbul men- kul kıymetler ve kambiyo borsası kaydı resmisine kabul edilmiştir. in tamirhane Yataklı vagonlar şirketi Haydar paşada bir tamirhane yaptırmak- tadır. İnşaat gelecek ayın önbe- şinde bitecektir. Tamir yerinde Avrupayla Halep arasınde işleyen vagonlar tamir edilecektir. İşçi- lerin hepsi Türk olacaktır. Muhtelit hakem mahkemeleri Muhtelit hakem mahkemeleri 4 temmuzda tatile karar vermiştir. Vapurcular İktisat vekâleti Ankaraya bir heyet gelmesini bildirdi Seyrisefain idaresile vapurcular arasındaki ihtilaf devam etmek- tedir. Rekabet yüzünden bir va- purcu son haftalar zarfında büyük zararlara girmiştir. Vaziyet böyle devam ederse diger vapurcular da aynı zararlara gireceklerdir. Bu. ihtilâfları halletmek için vapurcular İktisat vekâletine tek- rar müracaat etmişlerdir. Gelen cevabta vekâlet vapur sahiblerini davet etmektedir. Vapur sahiplerinden mürekkep bir heyet bu gün Ankaraya gide- cektir. zi Sun't telkih ile hayvan cinsinin ıslahına çalışılacak Hayvanatın islahi için yapılan faaliyetler meyanında Avrupada I.vızıymemlakıjkrd: ve hili?:na Rusyada çok istifade edilen su'i telkihten bizde de - istifade edil- mesine başlanmıştır. Karacabey harasında ilk defa tatbik edilen ve eyi neticeler alınan bu usulün iğinde de tatbiki Yakında burada icap eden tesisat yapılarak sun'i telkih ame- liyatına başlanacaktır. Yeniden 500 elektrik lâmbası asılacak İstanbul — elektrik - şirketi emanet arasında yapılan bir it lâfa göre şirket yeniden şehrin muhtelif yerlerine 5$00 lâmba aşa- caktır. Bu lambaların - talikinden sonra İstanbul ve Beyoğlu taraf- larında tenvir edilmemiş sokak hemen hemen kalmamış olacaktır. ŞEHİR HABERLERİ Bedia hanım Mısıra gitmiyor Bedia nanım ve'oğlu sinan' | Durülbedayi sanatkârlarından | Bedia Muvahhit hanımdan şu | mektubu aldık: va gideceğim yazılı. Bu yanlış havadisi nereden duydunuz? "Mı- sıra değil, İstanbula bile inmek istemiyorum, Bostancıda küçük evimde öyle rahat, öyle raha- tim Tamamile bir köylü hayatı yaşıyorum, kışın ve seyahatlerin yorgunluğunu ancak bu suretle çıkarıyorum, Sabahları erkenden oğlumla denize gidiyoruz, kırlarda dolaşı- yoruz. Burada en büyük eğlen- cem akşam Üüstü ıstasyonda kar- deşimi karşıladıktan sonra deniz kenarındaki kimsecikler olmiyan gözel /gazinoda yemek vaktine | adar oturmak. Yemekten sonra kâh gramofon, kâh radyo dinlemek ve erkenden uyku... Buradaki bütün gayem kendi- min 62 kilo, oğlumun da 30 kilo olmamız. Burada ne tuvalet, ne de mâkyaj üzünlüsü var, cildim ve gardro- bum benimle beraber dinleniyor. Bostancı muhakkak. sayfiyelerin '€n sevimli ve en sakini, insanın burada, bu samimi muhitin içinde zihni dinleni Şimdi düşününüz a efendiciğim! insan bu rahatı bırakıp da Mısıra kadar sıcakta gider mi? Bedia Muvahhit Diyarıbekirde spor sahası Diyarıbekir Türk ocağı tarafın- dan dağ kapusu civarında bir spor sahası vücude getiriliyor, karada bulunan Sanayi bir haftadan beridir ki ameliyata | dürü kâzım B. dün şehrimize başlanılmıştır. miştir, Kâzim B. bu sene i; Sahanın tesviyei türabiye ve sairesi bittikten sonra - stadye için lâzım gelen esaslarla tribün ve diğer işlerin imarına başlanıla- caktır. Halepte şekavet Halebin Kürtdağı kazasını 12 kişiden mürekkep bir eşkıya çetesi basmıştır. Eşkiya Davut isminde ihtiyar bir adamın evine girmiştir. Haydutlar Davudu öldürdükten sonra genç karısını dağa kaldır- mışlardır. Taksim - Edirnekapı hatı Fatih- Edirnekapı arasında işle- yen tramvay arabalarından bir kısmının / Taksim-Edirnekapı ara- sında işlemeleri için Şehremane- tinden tramvay şirketine tebligat yapılmıştır. Bu suretle şirket hat daha ihtas etmiş olacaktır. Şirket ileride Edirnekapı-Harbiye arasında da doğru tesis edecektir. T Malüllerle şüheda larının elektrikle plaklara tatbikine bafta evel bu nazarete geldiğini | ve nazari ehemmiyı gazetecilere bildirmi; Tütün satışı evlâdından başka tütün satmıyacak Malâl gaziler hakında çıkan kanundan bahsetmiştik. Bu kanun e inhisar mevaddının sa- tış hakkı malül gazilere verilmiştir. Kanunun bu hükmü karşısında şehrimizdeki tütün bayile alül gazilereden ibaret olacaktır. Tütün inhisar idaresi şehrimi: bulunan malülin ile şüheda evlü- dinin bü haktan — istifadelerini | temin etmek için hazırlıklara | başlanmıstır. Verilen malümata göre mali : gaziler ve şehit yetimleri bayilik yapmak için dokuz temmuza ka- dar inhisar idaresine müracaat edeceklerdir. 1 Yalnız müracaat eden kimseler evelce olduğu gibi bayilik hak- kını başka bir satıcıya devrede- miyeceklerdir. Malülin ve şehit yetimleri doğ- rudan de bayilikle meşgul Glocaklardır.. — 0 N Edebiyat fakültesi Avrupaya 5 talebe gönderiyor. Bu sene Edebiyat fakültesi Avrupaya 5 genç göndermeğe karar vermiştir. Gençlerimiz tah- siasatlarını bekliyorlar. Tahsisı gelir gelmez hareket edecelderdir. Afganlı talebe Anadoludaki — Afganlı ” talebe- ti kdli Ytt İi 'gçl miştir. Bu çocukların Galtasaray- da ibatesi takarrür etmiştir. Sada mühendisi tereden bir mütehas« sıs getirtiyor Konservatuvar tarafından Lon- dradan bir sada Tmühendisi cel- bedilecektir. -Mühendis / bir - iki haftaya — kadar - şehrimize gele- cektir. Sada mühendisi Anadolu hava- nezaret edecektir. Mühendis bu iş için günde 300 lira alacaktır. Sada mühendisi henüz İspan- yada bulunmaktadı Sanayi müdâankıraılın geldi takip edilecek sanayi işleri hak- t vekili Şakir beyle tir. Adliye Yekili Mahmut Esat B. Orta Anadoluda bir teftiş seya- hatına çıkacaktır. Bu seyahata İstanbul Hukuk mahkemesi reis- lerinden Feyzi Daim B. ve bazı Adliye müfettişleri de iştirak ede- ceklerdir. roçki ingiltereye gidebilecek mi , Deyli Telgraf gazetesi Troçkinin olduğu müracaat kâğıdının şimdi İngiltere dahiliye nazareti tara- fından tetkik edilmekte olduğunu | haber veriyor. Mezkür nazaretin bir karar vereceği henüz malüm değildir. İngiltere hariciye naza- reti Troçkini ” müracaatının bir alındığını rabzonda umran ve hayat Trabzon, 22 U !rHıııııA) — 'rabzon Bele- — diye — bütçesi bir hafta de- vam eden ha- © raretli müza- kere ve müna- kaşalardan son-. ra belediyenin tesbit ettiği veçhile 64 bin lira olarak ka- bul ve tastik edilmi; Trabzon belediye reisi Temel Bey Geçen sene 120 bin liralık büt- ; ile belli başlı bir iş göremeye> ve varidatımı da ziyadeleştirmek Timkânını bulmaktan acız kalan; / heyeti istihlaf eden bu seneki heyet varidatı bir misli artırmanın yolunu bulmuş ve iş başına ge- çer geçmez bir kaç ay zarfında haylı iş ve yenilikler göstermeğe başiamıştır. İş görmeğe heveskâr ve azım- kâr olan belediye reisi Temel Nücumi beyin şehrin temizlik, umranı için, halkın hava, ve bedii zevk ihtiyacatını temin için çalış- maktan geri kaldığı yoktur, der-:”: sem mübalâğaya hamledilmesin” 260 bin liralık bütçeyi gelecek sene bir misli artıracaklarından 'emin bulunduğumuz genç ve gü: * zide belediye heyetimize muvaf- fakiyet temenni eyleriz. öeh $ Park açıldı —. 4: Bu sene burada inşaat; imarat : her senekinden çok fazladır . yer: —— yer ev, j caddesi açıldı, şehre hem güzellik hem de deniz havası getirdi: şimdi üzerinde kadın, erkek pek çok halk gezinti yapmakta ve parktan — sahile, sahilden parka gidip gelmektedir. Belediye berbat bir halde bulum- durulan parkı beş sene müddetle bir şirkete verdi. Trabzon tücar- larından Namık beyle Harunların müştereken — isticarında — bulunan parkta akşam üzeri Trabzonun her sinif halkı toplanır, oturula- cak yer bulunmaz. — Lokânt: açık sineması, ince sazı, her türlü meşrubatı bulunan parkta her sınıf halk zevkini — tatmin edebilmek- tedir. Havalar henüz eyice - 1sın madığı için denize giren pek azdır. Fındık mahsulü Sebze bollandı, en pahalısının okkası 15 kuruşu geçmez. Borsa heyeti bugün toplanarak yeni mahsul fındığı 250 kantar olarak tesbit etti ki on bir milyon okka ediyor. AKŞAM Yevmi, Siyasl güzete İDARENASE — acımuzlak sokağı Gönderilen yanlar, aabibime iade edlmen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye Içi Seneliği 1700, avlığı 900, üç aylığı 500 kuruş. Ecnebl zaermleketler için 1 Seneliği 30007 altı Aylığı 1600; Uç aylığı S00 kuruştar. Garelemiz Tanlardaı mes'aliyet aht atman.